Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Om het meteen prutsers te noemen gaat wel ver. Dat ding is daar gewoon niet voor gemaakt, koop dan een nano.

Die spacing is speciaal anders zodat de shields niet andersom erop kunnen. Oftewel er is gewoon over nagedacht.

De nano is speciaal gemaakt om rechtstreeks in een breadbordje en dus ook in een experimenteerprintje te plaatsen.

Op 3 oktober 2014 18:27:23 schreef heggico:
Die spacing is speciaal anders zodat de shields niet andersom erop kunnen. Oftewel er is gewoon over nagedacht.

Dat hadden ze ook met een lock pin in de (female) header kunnen doen, ik blijf bij mijn standpunt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat is niet waar, die verkeerde spacing is een gewoon een ENORME FUCKUP geweest, waar ze pas achter kwamen toen de ze eerste serie hadden geproduceerd, die ze hadden moeten weggooien om het op te kunnen lossen.

Bron: http://forum.arduino.cc/index.php/topic,22737.0.html#13

En hoezo, "dat ding is er niet voor gemaakt"?!? Noem mij een doelgroep die NOG meer overlapt met de gebruikers van Breadboards dan de gebruikers van de Arduino!

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 3 oktober 2014 19:06:32 (23%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt Sparky, ik ben dus niet de enige!
Oh ja, arduino had ik bewust zonder hoofdletter geschreven.

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 3 oktober 2014 19:52:22 (47%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Op 3 oktober 2014 17:46:39 schreef henri62:
[...]De clou niet helemaal begrepen denk ik:
Dat maakt niet uit of je standaard SMD aan de onderkant doet, maar aan de andere kant van de print zitten natuurlijk geen pads!
Bij DIL gaat het wel want daar heb je nog een mogelijkheid het op de kopersporen te solderen aan de bovenzijde.

juist wel, de pads zitten meestal aan de printsporen, of rust jij alle pads uit met via? om de sporen aan de andere kant te houden.

Ik citeer even mezelf:

Op 1 oktober 2014 22:02:13 schreef High met Henk:
nou Henri, het IC aan de printspoorzijde solderen doe ik altijd met SMD.... Ik zou namelijk niet weten hoe ik dat anders moet doen!

ik heb niets over onderzijde of bovenzijde gezegd, maar printspoorzijde...
ik doe niet alles via pads naar onderkant brengen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat bedoel ik anders: Als je de pinout van je IC per ongeluk op kop heb getekend en je ontwerpt een print (SMD dus) dan kun je dat IC niet eventjes aan de andere kant zetten want daar zit niks.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

I know, ik ontwerp alles in SMD al een jaar of 8 zowel hobby als profi, dus heb redelijk ervaring.

maar nogmaals, ik praate niet over boven of onderkant, maar aan de kant van de printsporen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

HmH: Teken in de gedachte eens een printje met een SO8-je erop (maar de pinout, per ongeluk, in spiegelbeeld). Dan kun je dus NIET effe het component op de ANDERE kant zetten.

@rew hieronder: Dat denk ik ook.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik begin het gevoel te krijgen dat het woord "andere" (kant) bij HMH iets anders overbrengt dan bij de rest hier.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

aha, jullie hebben het over spiegelbeeld, ik dacht de andere kant van de print, je kunt namelijk even in gedachte SMD ook op singel layer doen. Dan heb je dus aan de andere kant niets zitten om je IC op vast te maken.

nu gaat het over spiegelbeeld, dan ga ik uit van een links rechts spiegelbeeld, dan zou je in THEORIE idd de chip op zijn kop erop kunnen leggen en werkt het: in praktijk krijg je de potjes vak niet omgebogen dat ze contact maken..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Joepie: het kwartje is gevallen, dat komt natuurlijk omdat we nu euro's hebben en er geen kwartjes meer zijn, dus dat koste het even tijd om er eentje te vinden. ;-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lucky Luke

Golden Member

Op 5 oktober 2014 15:00:43 schreef High met Henk:
in THEORIE idd de chip op zijn kop erop kunnen leggen en werkt het: in praktijk krijg je de pootjes vaak niet omgebogen dat ze contact maken..

1 rij kun je contact laten maken, de andere dan met draadjes, het IC steekt dan schuin naar boven... Lelijk, maar effectief.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Lijkt me efficiënter om daar een headertje voor te ontwikkelen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 oktober 2014 21:37:07 schreef Tidak Ada:
Lijkt me efficiënter om daar een headertje voor te ontwikkelen....

Het lijkt mij efficiënter om de print meteen goed te maken en de foute te scrappen. ;-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 oktober 2014 21:44:59 schreef henri62:
[...]Het lijkt mij efficiënter om de print meteen goed te maken en de foute te scrappen. ;-)

Dat hangt naruurlijk van de print af en hoeveel je er hebt laten maken.
Er zijn wel meer dingen, die gemaakt worden om fouten te compenseren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 oktober 2014 22:46:23 schreef Tidak Ada:
[...] Dat hangt natuurlijk van de print af en hoeveel je er hebt laten maken.

Als het SMD is, is het bijna nooit meer fatsoenlijk op te lossen.

Er zijn wel meer dingen, die gemaakt worden om fouten te compenseren.

Sommige componenten met een R-suffix bijvoorbeeld verdenk ik sterk dat het anti-blundercomponenten zijn (en dan bedoel ik NIET diodes/thyristors die voor speciale montage doeleinden er in reverse uitvoering zijn).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

daarom maak je altijd een proto of nul serie van iets van 10 stuks

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

3 PCB's van een TV op je werktafel, en alles wat er normaal al op de werktafel ligt aan gereedschap etc.

Dan iets schoon willen maken, en na het opendraaien van de aceton (natuurlijk een vol flesje) dat ding omstoten als je een wattenstaafje wilt pakken.

Tip van flip: een grote rol keukenpapier aan je gereedschapswagen kan een hoop ellende voorkomen! Ik rukte er meteen 10 vellen af en kon zo de verspreidende plas aceton beperken. M'n hele ESD-mat natuurlijk wel onder de aceton, maar die was niet onder de indruk. De kunststof klos van de tin was wel danig aangetast. Verder eigenlijk alles er redelijk snel uit kunnen tillen, inclusief de PCB waar een CI-card module (kunststof) op zat en wat andere kunststof dingen.

Het enige was dat die olie-achtige substantie die op de IC's zat die met zo'n foam-pad aan het koelende metaal zaten meteen eraf gewassen werd. Ik heb er maar een beetje koelpasta tussen gesmeerd, hoewel dat toch wat te dik leek voor het doel.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Die pads hebben zelf al een koelpasta-effect, dus smeren is niet nodig.

Waarom gebruik je eigenlijk relatief duur en gevaarlijk aceton? Vrijwel alle schoonmaakwerk kun je met IPA doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

aceton wat gelekt heeft komt vaak pas later met bijwerkingen op rubber en plastic. voor rubber rollen met problemen mbt papier oppikken is aceton wel geschikt, wel de verdunde versie.

maar evengoed heb ik ook wel van die stomme dingen, pas m'n vingers nog vastgelijmd aan m'n wandel schoen met loctite toen ik probeerde de air te repareren. perslucht erin maar hoe dat gaatje snel dicht maken voor het de lucht er weer uit is :) het zat dermate vast, dat ik met een kleine tang het rubber van de schoenzool rond m'n vinger heb weggeknipt en nadien van m'n vinger heb gepulkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 oktober 2014 11:56:23 schreef maartenbakker:
Die pads hebben zelf al een koelpasta-effect, dus smeren is niet nodig.

Er zat een olie-achtige substantie op de IC's nadat de pads (blokjes) er vanaf kwamen. Het leek dus een soort dikvloeibare thermische geleider, maar misschien kwam het wel onbedoeld uit die pads met de jaren?

Waarom gebruik je eigenlijk relatief duur en gevaarlijk aceton? Vrijwel alle schoonmaakwerk kun je met IPA doen.

Met aceton gaat hars flux en allerlei dikke aanslag er in een vloek en een zucht af. Met IPA lukt het vaak ook (niet altijd) maar ben je veel langer aan het schrobben. Ook als je ergens moeilijk bij kan is het voordeel dat aceton verontreinigingen veel makkelijker los weekt/oplost. Even met een wattenstaafje aceton erlangs, naspoelen met IPA en klaar is kees.

Het is dus niet dat ik altijd aceton pak, maar soms is het makkelijk werken. Duur? Ach, dat potje kreeg ik ooit mee bij het ziekenhuis en als ik het niet om had laten vallen had ik er een half leven mee gedaan. Maar online zie ik het voor 3,79 per liter, dus waar hebben we het helemaal over.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Dat valt erg mee, ga ik tzt ook een flesje bestellen. Vooralsnog heb ik hier wel voor een jaar of 10 aan IPA staan, dus vandaar ook weinig ervaring met ander spul.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 7 oktober 2014 15:46:18 (51%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

I love the smell of aceton in the morning :-)
Ik gebruik het zelf ook heel veel.

(ook omdat ik erg veel met bruislijm en purschuim werk, dit is het enige dat je handen weer aantoonbaar maakt)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
RAAF12

Golden Member

Oeps, aceton is irriterend voor de huid en ogen. Een paar weggooihandschoenen is wellicht een beter idee als er met pur wordt gewerkt.

Het zit doorgaans aan de binnenkant van mijn handen, geen prooblemen mee (het slaat ff wit uit, maar ik smeer mijn handen toch wel in na het wassen Nivea/Dove).
Die wegwerphandschoenen....moet je eens proberen...die lijmen zichzelf vast, geeft alleen maar meer ergenis.
Dan maar wat vaker mijn handen in het vet zetten.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit topic is gesloten