Al bijna 2 weken heb ik een probleem met mijn Sony STR-DE445 5.1 versterker.
Hij springt steeds in protection als ik hem aanzet. Ik zal even zo goed mogelijk de situatie uitleggen.

Bij de eerste keer speelde de versterker al een poosje en kwam er opeens een luid gekraak uit de luidsprekers (ik meen de 2 linker kanalen maar kon het niet goed bepalen) waarna de versterker vrijwel meteen in protection sprong en de speaker relais werden uitgeschakeld.
Volgens beschrijvingen op internet duid dit op kortsluiting in de luidsprekers.
Alles losgekoppeld. Alle ingangskabels en speakerkabels er uit gehaald.
Versterker weer aangezet. Na enige momenten sprong hij toch weer in protection.
De speaker zijn nog goed want die zijn nu tijdelijk aangesloten op mijn oude Marantz 1060.
Dus het is iets in de versterker zelf. Vanaf een koude start duurt het wat langer. Maar als hij al wat warmer is gebeurt het meteen. Nu zelfs al voordat de speaker relais worden ingeschakeld door de inschakelvertrager. Het probleem zit dus waarschijnlijk ook nog voor de relais.
Nu heb ik geprobeerd met freeze pray het onderdeel te vinden wat bij opwarming doorslaat. Maar de spuitbus heeft geen fatsoenlijke mogelijkheid om te richten. En hij is bijna leeg waardoor ik hem alleen rechtop kon gebruiken.
In de Service manual die ik op het internet heb gevonden staan de schema's. Nadat ik eens de display test had uitgeprobeerd, waren er een paar instellingen gereset. Hij heeft daarna een hele avond normaal gewerkt (met de kap er af). Maar de dag erna was het binnen 10 minuten weer raak.

Dit is het binnenwerk

http://www.walagata.com/w/nightwalker/STR-DE445.jpg

Met een infraroodthermometer heb ik eens enkele componenten gecontroleerd. De MN2488's en de MP1620 op het koelblok worden niet echt warm. De 2 voorversterker IC's µPC2581V die geen koeblok hebben worden ongeveer 65°C
Nu vraag ik mij af of het een elco kan zijn die kort sluit na opwarmen of dat het toch een transistor o.i.d. is wat de oorzaak is.

Heeft iemand een idee of ervaring met deze versterkers?

Controleer eerst eens de soldeerverbindingen van de vermogenstransistoren!

Dat was ik vergeten te vermelden.
Ik heb al enige soldeerverbindingen waaronder die van de vermogenstransistoren hersoldeerd. Dit kwam ik ook al tegen op andere fora op het internet.
Maar dat heeft ook niet geholpen.

Qua opbouw lijkt deze set sterk op mijn STR-DE405.
Al een paar keer heb ik slechte soldeerverbindingen moeten herstellen.
Door het uitzetten bij warmte en krimpen bij afkoelen ontstaan haarscheurtjes in het soldeer, te zien aan een heel dun cirkeltje rond de pennen of draden van de componenten.
Het eerste probleem deed zich in mijn radio voor met de drivers van de eindversterkers (MPC2581). De meeste pootjes waren losgescheurd van de print. Dat gaf forse knallen.

Het oude soldeer verwijderen met désoldeerlitze en opnieuw met verse tin vastsolderen.

Die MPC2581 eindversterkerdrivers bij jou, zijn dat die 2 µPC2581V bij mij?
Dan zal ik die ook eens hersolderen.
Even kijken wanneer ik er tijd voor heb. Beetje druk de laatste tijd. Problemen komen altijd tegelijk;-)

Die MPC2581 eindversterkerdrivers bij jou, zijn dat die 2 µPC2581V bij mij?

Ja dat zijn dezelfde. Ik heb één van de nummers die in het schema staan overgenomen, misschien wel het verkeerde.

Nog iets wat na verloop van tijd afbreekt zijn de cinchconnectors van alle ingangen. Vorige week heb ik ze allemaal opnieuw gesoldeerd. Op 2 na zag ik bij allemaal haarscheurtjes in het soldeer.

En als je gaat solderen, éérst het oude soldeer weghalen en nieuw soldeer toevoegen, anders blijf je het ding openmaken.
De fout om alleen het soldeer opnieuw te laten smelten heb ik vroeger met een tv gemaakt. Tot ik erachter kwam dat ik regelmatig hetzelfde punt moest repareren. Het soldeer schijnt na verloop van jaren bros te worden of zoiets.

ik meen dat het probleem bij deze versterkers de upc voortrap was die het ineens begaf. ik heb de str-de875 gehad die ook ineens uitviel midden in een film na een aantal jaren gebruik. die had wat solderingen los, maar kort erna heb ik het surround gebeuren eruit gemikt dus of het probleem nog terugkwam weet ik niet meer..

Ik zal die uPC's ook eens hersolderen. En dan doe ik die tulpstekker ingangen ook gelijk mee. Ik heb bij die solderingen die ik enekel dagen geleden al heb gedaan idd de oude tin weggehaald met litze. Maar als je nieuw vloeimiddel gebruikt hoef je de tin niet te vernieuwen.Het punt is dat het toegevoegde vloeimiddel van de oude tin al (bijna) opgebruikt is bij de eerste soldering in de fabriek.
Maar ik moet eerst ook nog nieuwe litze bestellen. Die van mij is zo goed als op.

Maar hoe zit het eigenlijk met de elco's? Deze versterker heeft er bij mij wel zo'n 14-15 intensieve gebruiksjaren opzitten. Ik heb hem nog belastingvrij gekocht voor DM 400,- bij de Handelshof in Duitsland. Elco's willen na lange tijd ook nog wel eens gaar worden.

En de temperatuur van die 2 uPC's? is dat normaal dat die zo warm worden, of is dat het resultaat van...?

Ik heb meer de indruk dat er iets in de structuur van het tin/lood verandert waardoor de breuken bij het krimpen en uitzetten kunnen ontstaan. Of je dat alleen met flux en smelten kan oplossen?

Mijn radio staat sinds april 1997 praktisch elke dag en avond aan; hij heeft dus heel wat bedrijfsuren gemaakt. Naar de elco's heb ik nooit omgekeken, zolang de radio het goed doet zal het met de kwaliteit daarvan wel in orde zijn.
Het is tegenwoordig een modeverschijnsel om apparaten te "recappen". Meestal zonder aanleiding. Als er klachten zijn over de werking is het vroeg genoeg.

De µPC's worden wel wat warm. Maar niet zo warm dat ik me daarover ongerust maak.
Edit: Daarbij moet ik wel vermelden dat de versterker altijd op een heel laag pitje staat te spelen. Als de muziek en de spraak hoorbaar zijn is het goed.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (10%)]

[ot]

Op 24 september 2013 18:26:14 schreef evdweele:
Ik heb meer de indruk dat er iets in de structuur van het tin/lood verandert waardoor de breuken bij het krimpen en uitzetten kunnen ontstaan.

Wat bij lagere temperaturen ook nog eens verergert, zogenaamde tinpest.

Of je dat alleen met flux en smelten kan oplossen?

Ja, zolang de temperatuur hoog genoeg is herstel je de orginele legering. Maar je hebt ivm het oxideren wel flux nodig.
[/ot]

[on-topic]
Veel slechte solderingen zijn slecht/amper/niet met het blote oog te zien, ga er van uit dat alles waar een thermische of mechanische spanning op staat gehersoldeerd moet worden.

In theorie is flux genoeg, maar omdat er vaak redelijk "dun" gesoldeerd is, gebruik ik in de praktijk altijd verse tin. In ernstige gevallen na verwijdering oud tin, maar dat hoeft meestal niet.

Ik zal binnenkort eens wat componenten hersolderen.
Ook maar weer even een order plaatsen bij Dickbest.nl voor nieuw litzedraad en zo'n flesje flux.

Ik heb ook eens gekeken waar ik die MN2488 en MP1620 kon bestellen. Dickbest heeft ze i.i.g. niet. Maar ze staan wel van meerdere aanbieders op eBay. Allemaal uit China en allemaal als setje van 2 MN2488 en 2 MP1620 en gratis verzending. Zie als voorbeeld de volgende eBay nummers:
390228439771
360370959620
180455904777
Allemaal van het zelfde merk (wat ook in mijn versterker zit), alleen zien die laatste er net iets anders uit. Hoeveel risico loop je hier dat je tegen Chinese namaak aanloopt?

Ik heb o.a. die 2 µPC2581V's hersoldeerd. Hij staat nu zonder kap al de hele middag te spelen. Ik luister nu al naar een ver gevorderde 4e CD. Hij is nog steeds niet uitgevallen. De 2 voorversterker IC's worden wel behoorlijk warm (65-70°C) Is dat normaal?

Ik moet nu weg. Dus ik zet alles nu uit. Vanavond zal ik hem eens helemaal in elkaar zetten en weer eens testen met een paar films. Kijken wat hij doet.

ik ben bang dat je zodra de kappen er weer opzitten de versterker weer in protect valt. dit lijkt erg op warmte/ dc op uitgang door een rotte trap. een lapmiddel als een fan over de print laten waaien kan ook lang helpen, een grote fan langzaam laten lopen geeft weinig herrie..

dan toch zou ik de schuld bij de upc ic's neerleggen vanwege teveel warmteontwikkeling. heb je de versterker ook al op 240v ingesteld?

Ik ga hem weer in elkaar zetten en vanavond weer uitproberen.
Die eindtransistoren op het koelblok werden niet warmer dan net boven de 30°C. (Heb ze niet allemaal gemeten.)

Zou het anders kunnen helpen om die uPC's te vervangen? Deze zijn ook nog genoeg te vinden op eBay. Als ik ze zou moeten vervangen monteer ik ze wat hoger op de print zodat ik er koelblokjes tegenaan kan monteren.

De netspanning is niet in te stellen bij deze versterker. De netspanning vermeld op de sticker achterop is 230V~ 50/60Hz

Komt er geen DC op de uitgangen?
Zo ja, eindtorren defect. Deze week nog gehad.

Of er DC op de uitgangen komt weet ik niet. Is dat alleen te zien met een scoop?
En als dat het geval is wat zorgt dat hij in protection gaat, lijkt het me moeilijk te zien met een scoop, omdat de speakeruitgangen dan meteen worden uitgeschakeld. Of het uitgaande pootje van de transistor moet meteen aan de scoop gehangen worden.

Hij zit nu weer helemaal in elkaar en de installatie is weer helemaal opgebouwd en aangesloten zoals hij was. Ik ga nu kijken hoelang hij blijft spelen. Als hij nu toch weer problemen geeft zal ik alle eindtransistoren en de 2 uPC's vervangen. Met de gratis verzending vanuit China zal dat maar een paar tientjes worden.
Anders eerst direct aan de transistor kijken of er werkelijk DC uitkomt, en of er een fout is voor de transistor waardoor daar al DC ingaat.

Even een kleine update.
Zaterdagavond heeft hij ruim 4 uur gespeeld en geen problemen.
Nu, zondagavond speelt hij al bijna 2,5 uur en ook geen problemen.
Het lijkt er op dat het probleem in slechte soldeerverbindingen van de uPC's zat.

Wat me wel opvalt is dat het volume nu harder klinkt. Ik moet het volume nu 1-2 standen lager instellen dan voorheen. Dit kan toch niet liggen aan het feit dat ik een poosje naar de Marantz heb geluisterd, die natuurlijk niet met de zelfde volume schaal werkt. (en zelfs traploos analoog)