Werking digitale ampmeter

http://www.aliexpress.com/item/0-56-Digital-Ammeter-0-10A-Four-Lines-T…

Ik kocht recent (ondermeer) deze digitale 10A ampmeter voor het opvolgen van de stroomlevering van een zonnepaneel.
Blijkbaar had ik een ander idee over de werking van zulke meters , je hebt dus de voeding van het instrument en dat is rood en zwart in dunne draad uitvoering.
Dan heb je de 2 dikkere rood & zwart draden die - dacht ik - in serie met het circuit moeten.
Ik ben niet echt zeker hoe die meter nu in mijn circuit moet , ttz , moet ik nu de negatief van het zonnepaneel aan die zwarte dikke draad aansluiten en de dikke rode draad aan de negatieve pool van de accu ?? En dan de positief van het zonnepaneel rechtstreeks (gezekerd) naar de + van de accu neem ik aan ?

Bedankt en beste groeten

Er staan twee voorbeelden bij hoe je hem moet aansluiten, daar kun je zien dat de min van de voeding met de min van de meetlijn verbonden is.
De shunt moet dus in de min lijn opgenomen worden.

Dus voor de stroom meting :

Voeding verbruiker
+ -------------------------------------------- +
|
+
Voeding meter
-
|
- ----- (- STROOM METING +) ------------------ -

De meter zelf kun je ook apart voeden, let dan wel op dat de minnen met elkaar verbonden zijn.

Maar Rolo , dit is een meting zonder shunt hoor.

Beste groeten

Ja zeker wel ! Dat is die dikke koperen lus op de printplaat :
http://i10.photobucket.com/albums/a134/Rlnd/Misc/shunt_zps6d061a57.jpg

Ik heb zelf zo'n meter (5 amp) in mijn regelbare voeding gezet, die werkt precies zo als die jij hebt.
De min van de shunt zit aan de min van de voeding voor de meter, vandaar dat de shunt in de min leiding opgenomen moet worden.

fred101

Golden Member

Op de foto zie je een shunt zitten, daar staat I+ en I- op de print. De shunt aansluiting zit in een hoek met, zo te zien, een grotere connector dan de voeding van de meter zelf. De voeding is een kleinere en zit aan de zijkant in het midden van die kant. Zie de fotos in je link.

Je sluit de meter in serie aan met je paneel. Zit er geen gebruiksaanwijzing bij ?

Je moet een van de twee aansluitingen onderbreken en de meter daar tussen zetten. Dus plus van paneel los van accu maken, die plus aan dik rood van de meter, dik zwart van de meter nu aan de plus van de accu.
Maar ik weet niet hoe het met regelaars enzo bij jou zit en of die meter high of low side moet worden gebruikt als je hem uit de zelfde accu voedt (als dat kan)
Edit: ik begrijp van Rolo dat deze low side moet worden gebruikt, dus de min onderbreken en hem daar tussen zetten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Veel zonnepaneel installaties hebben meerdere panelen in serie, soms wel meer dan 10, de spanning naar de inverter gaat dan boven de 300V met een stromen tegen de 8A. Dikwijls is er aan de paneel kant geen DC schakelaar en zit de zekering in de inverter. In dit soort installaties is het dus levensgevaarlijk om even een Ampere meter op te nemen, immers als je een draad doorknipt om er de Ampere meter tussen te zetten heb je die genoemde 300V tussen de draadeinden staan. Ik zelf zou de stroom meten door een Halleffect stroom sensor, op deze manier hoef je de kabel van de panelen niet door te knippen maar haal je hem door een ring heen. Een heel stuk veiliger..

Mocht je meerdere strings hebben waar je de stroom in wil meten en je gebruikt je shunt Ampere meter, zorg er dan voor dat ze ieder een eigen voeding hebben, anders maak je misschien onbedoeld verbindingen tussen de verschillende zonnepaneel strings..

Anyway succes maar nogmaals een waarschuwing voor de hoge spanningen !!

Ja natuurlijk , nu zie ik het , ik heb al enkele van die digitale stroommetingen geplaatst en die hebben beide een externe shunt, maar dat zijn metingen die 100A aankunnen.
Daarom mijn verwarring.
Dus als ik het goed begrijp moet ik de meter (dikke draden) tussen de negatief van het zonnepaneel (dikke zwarte draad van de meter) en de negatief van de accu - waar dan de dikke rode draad heen gaat - zetten hé ?
Zo is het toch nietwaar ?

@ Peter , geen string van panelen hoor , een enkele 22 volt versie (nou ja 2 parallel) , dus binnen het bereik van de digitale meter.

Beste groeten