Hallo, ik wil graag een lichtkrant Sigma ASC 333 aansturen met mijn pc via USB . Mijn vraag is of het mogelijk is om de RS232 female stekker te vervangen door een usb stekker .
Hallo, ik wil graag een lichtkrant Sigma ASC 333 aansturen met mijn pc via USB . Mijn vraag is of het mogelijk is om de RS232 female stekker te vervangen door een usb stekker .
Overleden
het is handiger om een USB naar RS232 adapter in je PC te pluggen, en dan de licht krant aan te sturen
En op je plaatje staat ook geen usb stekker. Maar inderdaad een converter op je computer of op je lichtkrant.
Hallo,
Ik ben nog vergeten te zeggen dat ik ook geen kabel heb zoals op het plaatje.
Ik heb alleen een kabel met een RJ11 stekker eraan .
gr. kachelppok
je vraag is:
is het mogelijk om de RS232 female stekker te vervangen door een usb stekker .
antwoord is: nee
RS232 en USB zijn niet compatible. verschillend protocol, signaal en spanning. snelheid verschilt ook een factor 3.
daarom heb je een converter/adapter nodig, zoals ship en mah zeiden.
Ok, dat is duidelijk.
Bedankt voor jullie snelle reacties.
gr. kachelppok
En dat soort convertors zijn tegenwoordig voor een habbekrats op ebay of dx.com te krijgen. Maximaal 5 euro ben je klaar. Je dient dan nog wel zelf de conversie van DSUB9 naar RJ11 te doen, zoals op het plaatje.
Overleden
Pak er dan wel een met TDFI chip, die Chinese Prolific PL2303 klonen willen nog wel eens een driver probleem geven
Bedankt voor de informatie, ik ga er mee aan de slag.
gr. kachelpook
Hallo, ik heb nu 2 verschillende schema's om zelf zo'n kabeltje te maken . Wie weet misschien welke de juiste is ?
het is vrij simpel,
je hebt de signalen: RX,TX en GND. dit zijn de pennen 2,3 en 5.
je pakt een telefoonsnoer, die steek je in de lichtkrant. dan ga je aan het andere uiteinde meten. 1 pen zou je 0 ohm met het chassis moeten meten. dat is de GND. anders op zoek naar een andere draad die naar GND doormeet.
daarna is het een kwestie van proberen. TX of RX omdraaien tot het werkt. als je het echt zeker wil weten moet je hem uitzetten, een draad aan de RX van je pc hangen en aanzetten.
met een beetje geluk komen er wat karakters uit als ie opstart. zo niet, andere draad op de RX en opnieuw proberen.
Hallo,
ik heb inmiddels een kabeltje gemaakt volgens dit schema
De lichtkrant heb ik getest op een pc met windows xp erop en het werkt, op een andere windows versie werkt ie niet .
Is daar nog iets aan te doen zodat de software werkt op windows 7 ?
groet,
kachelpook
Overleden
vertel eerst eens iets meer over de kabel en hoeje die gemaakt hebt, wat voor spullen , cq typen nr zijn er gebruikt. Juiste drivers geinstaleerd ?
Als het oude displays zijn, is de software wel geschikt voor verzie's boven XP ? juiste rechten ?
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 15 november 2013 00:08:40 (26%)
Hallo,
De lichtkrant is ongeveer 10 jaar oud ,denk ik.
Dat kabeltje heb ik gemaakt volgens dat schema wat ik al eerder gestuurd heb .
Een telefoonsnoer met een RJ11 stekker en een RS232 female stekker.
Ik denk ook dat de software niet geschikt is voor een versie boven Windows XP . Een andere compatibiliteitsmodus heb ik ook geprobeerd maar dat lukt niet .
De software heet SignWork.
Overleden
Heb je op beide computers een echte RS232, of werk je met een USB-->RS232 omzetter ?
ik heb op beide pc's RS232 erop , geen USB-RS232 omzetter.
Overleden
OK, werkt de software zelf niet , of alleen de verbinding niet. kan je de software in XP modus uitvoeren ?
Ik kan de software niet in XP compatibiliteitsmodus uitvoeren.
Kreeg je de software bij de lichtkrant?
Heeft de fabrikant niet een recentere versie voor je beschikbaar als je ze even mailt?
RS232 zou eigenlijk niet zo'n probleem moeten zijn. Stuur mij anders even die software per mail (of een link), dan kijk ik er even naar.
Bij die lichtkrant zat geen software , ik heb die software van iemand uit Italie via Youtube.
Ik weet ook niet wie de fabrikant is van die lichtkrant, Heb al op google gezocht maar kan niks vinden.
Ik stuur de software wel via de mail.
Die software is zelfs niet gemaakt voor WinXP, maar voor 95/98. De installer wil bij mij op 64 bit nog niet eens starten. Heb je hem zelf al eens op Win7 32-bit geprobeerd? (Ik denk eigenlijk dat dat ook niet werkt hoor..)
Andere optie is het protocol over die RS232 even ontcijferen. Kan allemaal niet heel spannend zijn lijkt me.
Ik heb de software geprobeerd op een pc met Win7 32-bit, Dan krijg ik alleen een opstart scherm te zien en dan gebeurd er verder niks .
Je hebt het ook over het protocol te ontcijferen .Hoe doe je zoiets?
Ik ben maar een leek op dat gebied.
Overleden
Kan je van het programma zelf (.EXE bestandje) onder eigenschappen / verzie niet zien wie het geschreven heeft en of er evt. een nieuwe verzie te vinden is ? (heeft mij in het verleden al eens verder geholpen)
Dan kom je in Win7 x86 (32bit) toch al ergens. Die melding kun je negeren, en op OK drukken. Maar als ik je goed begrijp gebeurt er na 'OK' niks?
Het reverse-engineeren van die RS232 doe je gewoon door de TX en RX af te tappen van je gefabriceerde kabel. Je maakt als het ware nog een DSUB 9 er aan, met pin 2,3 en 5 aangesloten MAAR daarbij doe je pin 2 en 3 net andersom als de DSUB 9 plug die er nu aan zit.
Die stop je dan in je andere COM poort*, en daar laat je een terminalprogramma (bijv. Putty) op draaien om te kijken wat er naar de lichtkrant gestuurd wordt.
*Als je geen tweede COM poort hebt, pak je een tweede computer.
@ship: ja ik opperde hierboven al dat hij de fabrikant kon mailen. Dat lijkt me gewoon Sigma.