Ik heb de software geprobeerd op een pc met Win7 32-bit, Dan krijg ik alleen een opstart scherm te zien en dan gebeurd er verder niks .
Je hebt het ook over het protocol te ontcijferen .Hoe doe je zoiets?
Ik ben maar een leek op dat gebied.
Kan je van het programma zelf (.EXE bestandje) onder eigenschappen / verzie niet zien wie het geschreven heeft en of er evt. een nieuwe verzie te vinden is ? (heeft mij in het verleden al eens verder geholpen)
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Dan kom je in Win7 x86 (32bit) toch al ergens. Die melding kun je negeren, en op OK drukken. Maar als ik je goed begrijp gebeurt er na 'OK' niks?
Het reverse-engineeren van die RS232 doe je gewoon door de TX en RX af te tappen van je gefabriceerde kabel. Je maakt als het ware nog een DSUB 9 er aan, met pin 2,3 en 5 aangesloten MAAR daarbij doe je pin 2 en 3 net andersom als de DSUB 9 plug die er nu aan zit.
Die stop je dan in je andere COM poort*, en daar laat je een terminalprogramma (bijv. Putty) op draaien om te kijken wat er naar de lichtkrant gestuurd wordt.
*Als je geen tweede COM poort hebt, pak je een tweede computer.
@ship: ja ik opperde hierboven al dat hij de fabrikant kon mailen. Dat lijkt me gewoon Sigma.
@Kachelpook Kijk eens op http://www.remote-control.net/software/ledsign/ ik kan dit programma starten onder windows 7 en doet denk ik wat jij nodig hebt.
ik lees net dit toppic en vindt dit wel interessant omdat ik zelf een CRESTA RH-214CR heb met ook zo'n RJ12 connector erop.
volgens mij is dit de fabrikant: http://anseyang.myweb.hinet.net/214CR.htm klik door naar products en deze heeft zowel de SIGMA als CRESTA. de website werkt wel niet meer zo goed, waarschijnlijk bestaat deze fabrikant of verdeler al niet meer.
De afstandsbediening op de doos van de SIGMA lijkt heel erg op de mijne van CRESTA dus ik vermoed dat deze toestellen enorm op elkaar gelijken.
Daarom heb ik hem even opengegooid om hier en daar wat uit te meten.
Bij mij lijkt de verbinding op de bovenste van je 2 figuren die je hier hebt gepost. het volgende heb ik kunnen terugvinden:
- Die gele en groene zouden inderdaad TX en RX kunnen zijn.
- de rode is de massa
- de zwarte is bij mij +5Vdc (waarom dat die erop zit weet ik niet?)
Ik ben op zoek gegaan naar een max232 of zo maar om de RX en TX te kunnen bepalen maar deze vind ik niet. in de plaats van een max232 gaan deze lijnen naar transistoren. zou het kunnen dat de RS232 communicatie via transistoren verloopt?
weet iemand of dit kan?
ik heb gisteren nog een seriële kabel gemaakt en aan mijn pc geknoopt. erna heb ik met docklight gekeken of er data uit het display kwam bij het opstarten maar dit was niets. Ook niet als ik TX en RX enkele malen heb omgedraait omdat ik niet zeker weet welke aansluiting TX en RX is.
@kachelpook, kan je mij de software eens bezorgen aub, dan kan ik deze ook eens proberen. ik zou graag eens met een steriele spy cable kijken waarop het display reageert. Dit is misschien wel leuk om te gebruiken bij sommige microcontroller projectjes.
Progger
GMT+1
Jochem
Op 28 november 2013 20:58:04 schreef bit:
zou het kunnen dat de RS232 communicatie via transistoren verloopt?weet iemand of dit kan?
Dat is zeker mogelijk.
Jochem
Op 29 november 2013 08:19:24 schreef bit:
@kachelpook, kan je mij de software eens bezorgen aub, dan kan ik deze ook eens proberen.
Ik heb hem proberen door te sturen, maar jouw gmail bouncet hem:
552-5.7.0 This message was blocked because its content presents a potential security issueOp 29 november 2013 20:48:41 schreef bit:
probeer eens opnieuw maar stop hem in een zip file met paswoord.
Hier kun je de software downloaden
http://www.timmy.it/sigma/
Op 29 november 2013 08:26:28 schreef Progger:
kachelpook,
gebruik virtualbox. heb je een echte XP of zelfs 98 draaien onder win7 64 bit.
Ik heb virtualbox erop gezet met Windows XP ,lichtkrant programma geinstalleerd maar nu reageert de lichtkrant niet .
Progger
GMT+1
seriele poort doorgezet?
onderste naam is de poort op je windows 7 pc. bovenste is in de windows xp pc.
Op 28 november 2013 20:58:04 schreef bit:
- de zwarte is bij mij +5Vdc (waarom dat die erop zit weet ik niet?)?
Als de max232 in de kabel (als interface) zit kan je deze met die spanning voeden.
Op 2 december 2013 11:38:25 schreef Progger:
seriele poort doorgezet?
[afbeelding]onderste naam is de poort op je windows 7 pc. bovenste is in de windows xp pc.
Bedankt voor je uitleg , ik kan de lichtkrant nu bedienen via de pc.
Op 29 november 2013 08:19:24 schreef bit:
ik heb gisteren nog een seriële kabel gemaakt en aan mijn pc geknoopt. erna heb ik met docklight gekeken of er data uit het display kwam bij het opstarten maar dit was niets. Ook niet als ik TX en RX enkele malen heb omgedraait omdat ik niet zeker weet welke aansluiting TX en RX is.@kachelpook, kan je mij de software eens bezorgen aub, dan kan ik deze ook eens proberen. ik zou graag eens met een steriele spy cable kijken waarop het display reageert. Dit is misschien wel leuk om te gebruiken bij sommige microcontroller projectjes.
Heb je die software voor de lichtkrant al een keer gebruikt?
Vraag me af of die bij jou werkt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
op mijn windows 7 toestel kreeg ik de melding dat de software niet compatibel was.
zonet op mijn XP geprobeerd en de software werk perfect.
enkel krijg ik geen communicatie met het display. ik krijg steeds een fout melding als ik de text naar het display wil sturen. daarom enkele vraagjes:
- moet ik het display in een bepaalde stand/mode plaatsen om met de software te kunnen werken?
- welke kabel/pinout heb jij juist gebruikt? bij mijn toestel zat er geen bij en ik weet dus ook niet of er een max232 in de kabel moet zitten.
ik weet natuurlijk ook niet zeker of mijn CRESTA RH-214CR helemaal hetzelfde is als de SIGMA ASC 333 maar het ziet er zo wel uit. ook de mogelijkheden in de software komen volledig overeen met de manuele mogelijkheden van mijn display. ook als ik google op de SIGMA zie ik geen verschillen (op de foto's) met mijn CRESTA.
Bij mij zat ook geen kabeltje bij de lichtkrant . Ik heb zelf een kabeltje gemaakt volgens dit schema:

Ik zet de lichtkrant aan en zodra ik een tekst verzend via het programma verschijnt het op de lichtkrant .
Kijk eens op de site van Asayo.com. Zij hebben nog acc. te koop voor deze lichtkrant .Wel duur.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]
@kachelpook, zou je voor mij eens iets kunnen nameten? Ik meet bij mij tussen pin 1 en 2 van de rj11 connector 5 volt met de + aan pin 1 terwijl deze aan de massa (pin 5) van de subd connector hangt. Zo durf ik deze niet goed aansluiten, ik wil de seriele poort niet opblazen of zo.
@bit Volgens welk schema heb jij dat kabeltje gemaakt?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (78%)]
volgens de bovenste tekening uit je 5e post in dit topic.
ik heb ook de module opengemaakt en op pin 1 van de RJ11 connector zou bij mij de 5Vdc afkomstig van de spanningsregelaar staan en pin 2 zou de massa ven de spanningsregelaar zijn. dit klopt ook met wat ik meet op de kabel dit ik met de RJ11 connector in het display heb zitten.
met dit in het achterhoofd durf ik het laatst geposte schema van het kabeltje dus niet zomaar gebruiken.
Ik heb het kabeltje gemaakt volgend dit schema.
Bij mij is pin 1 van de RJ11 stekker GND .
Maar de 2 schema's zijn erg verschillend. Lijken totaal niet op elkaar.
Ik heb mijn kabeltje gemaakt naar aanleiding van het berichtje van Progger, wat gepost is op woensdag 30 oktober 2013 11:10:14.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (42%)]
ik heb even de metingen bij mij gedaan. ohmse waarde gemeten tussen draad en chassis.
pin1: 680k
pin2: 0,7 ohm
pin3: 13,3k
pin4: 1,7k
het lijkt dus zo wel te zijn dat pin2 bij mij de massa is. voor de rest krijg ik er geen leven in via de software.
Op 8 december 2013 21:13:03 schreef bit:
ik heb even de metingen bij mij gedaan. ohmse waarde gemeten tussen draad en chassis.pin1: 680k
pin2: 0,7 ohm
pin3: 13,3k
pin4: 1,7khet lijkt dus zo wel te zijn dat pin2 bij mij de massa is. voor de rest krijg ik er geen leven in via de software.
Bij mij geeft die 0 ohm aan wanneer ik meet tussen pin1 en chassis. Lichtkrant staat dan wel uit .