Hallo, forumlezers.

Een familielid heeft een Pelgrim inductie kookplaat met tiptoetsbediening. Het type kookplaat is de P67845. De klacht is: de bediening via de toetsen gaat steeds moeilijker, sommige toetsen werken helemaal niet meer. Wie kent dit probleem en heeft een oplossing?
Groet, Jan

is de plaat wel goed schoon, een vette plaat geeft problemen met bedienen. ook wil direct licht op de knoppen weleens problemen geven.

is het toevallig ook zo dat de knoppen van ofwel de linker of rechterhelft juist slecht werken? per 2 pitten is de boel geregeld, dus kan het in bijv de voeding liggen van de elektronica.

Hallo testman.
Dank voor de snelle reactie
Mijn zuster kennende is de plaat blinkend schoon. Licht zou een probleem kunnen zijn. Ga ik onderzoeken. Ook links en rechts zal ik navragen.
Groet

Probeer eens met een witte servet om je vinger heen, doet de plaat het dan beter?? ( zitten vaak optische sensoren in welke van binnen uit minder reactie hebben door een vuilwaas)

Gaat onderzocht worden.

Oude Koei
Onze Pelgrim kookplaat (11 jaar oud) model IDK564 reageerde twee weken geleden niet meer op de tip-bedienings "toetsen".
Óók het schoonmaken van de glasplaat en andere tips (omwikkelen van de vinger met wit papier gaven geen oplossing.
Een aantal weken geleden hebben wij een stroomstoring gehad. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
In de gebruiks-aanwijzing werd ook geen "fabrieks-reset" mogelijkheid aangegeven.
Mijn vrouw is gaan zoeken op het Internet en vond de tip (niet voor dit model/merk) dat het loskoppelen van de stekker voor een aantal minuten mogelijk een oplossing zou kunnen zijn.
Dus de stekker er uit, 10 minuten wachten en de stekker er weer in. We kregen meteen op het Display een aantal vreemde tekens. Na enige tijd verdwenen die. Kookplaat weer geprobeerd te bedienen maar nog geen 100% werking.
De volgende dag deze procedure herhaald en inmiddels werkt de kookplaat (voorlopig?) al weer enige dagen uitstekend. _/-\o_
ruud

Na een paar dagen weer het zelfde probleem.
Hard of zacht drukken, warme of koude vinger toppen, zwarte of witte vinger toppen. Het maakt allemaal niets uit.
Alleen 5 minuten de spanning er af en dan weer de spanning er opzetten.
Vervolgens oplichtende display wat na een korte tijd weer uitdooft.
Daarna, na nog een poging, weer werkend.
De complete plaat zit met stevig dubbelzijdig tape/schuimband vast op het aanrecht. Is niet eenvoudig los te krijgen.
De inductieplaat is ongeveer 12 jaar oud.
Ik ga morgen maar opbellen maar zal dan als advies (enige ervaring hiermee) wel een monteur worden aangeraden.
Iemand nog enig idee?
ruud

Toch maar proberen om hem los te krijgen. Als er iets aan gedaan moet worden, dan zal hij toch uit de sparing moeten.
Het is niet gebruikelijk om zo'n plaat met dubbelzijdig tape vast te plakken. Er zit een soort tochtstrip onder die voorkomt dat er water tussen loopt, maar verder hoort de plaat los te liggen.

Sja, de monteur haalt de plaat er uit en komt tot conclusie maar beter een nieuwe te kopen!!

Ik denk dat de plaat er uit moet, elco’s controleren op capaciteit enplaat bij sensoren touch gedeelte goed reinigen inwendig en weer klaar is..

Vanmiddag nog even spanning er op gezet (5-polige stekker er weer in) en , hij doet het weer.
Dat loshalen en weer insteken van de stekker is lastig.
Ik zou natuurlijk toch ook de kookgroep automaat-schakelaar uit en weer aan kunnen zetten. En wat is de automaat-schakelaar rechts van de kookgroep ?

Nog even gekeken of ik toch makkelijk de kookplaat kan "optillen" maar dat wordt echt een plat mes tussen aanrecht en glasplaat en dan rondzagen.
Wordt vervolgd.
ruud

Vervolg van 18 april 2023 :S

Het schoonmaken van de glasplaat (bovenkant etc had geen resultaat.
Soms werkte de plaat prima maar hoe langer hoe vaker moest ik er de spanning vanaf halen. Paar minuten wachten en dan de Kookgroep weer aanzetten.
Maar in overleg met mijn vrouw (vervangen van dat rotding) en na het kopen van nieuwe afdicht-band voor deze plaat toch besloten om het ding te demonteren en te openen.
Wat mij opviel was het feit dat de afdicht-band op een aantal plekken volledig was vergaan. en dat pas na 13 jaar ;)
Na het scheiden van de kookplaat en de glasplaat beide geïnspecteerd.
Wat mij opviel was dat de onderkant van de glasplaat volledig bedekt was met een dunne vettige? laag. Terwijl er toch een goede ventilatie is naar "buiten".
Ook de plek op de binnenkant glasplaat waar de bladveer plaatjes tegen aan rusten was "wazig" en op de boven kant van die bladveertjes zaten ook aanslag spikkels. Zie de foto's. Zowel de binnenkant glasplaat geheel gereinigd met IPA en ook de bovenkant van de bladveertjes met IPA grondig gereinigd.
Ook beide bandkabel connectoren iets bewogen.
Zo te zien werken die "tip toetsen dus niet op kleur, druk maar op nadering van een voorwerp. Dus in dit geval capacitief of op "brom" signaal.
Ik laat nu de kookplaat even goed drogen en ga deze vanmiddag weer plaatsen.
Ik heb wat foto's geplaatst om mijn verhaal te ondersteunen.
Met groet, een hoopvol CO-lid

Ik probeer de werking van de schakeling te begrijpen.
De bladveren gaan , zover ik kan zien, naar twee 74HC4052D toe.
Dat zijn 4 channel analog multiplexer/demultiplexers.
Ik kan in de diverse toepassingen (application notes) geen toepassing vinden die overeenkomt met de aanwezige schakeling :S
ruud

Wat ik vermoed, de plaat calibreert "0"punt bij inschakelen spanning. Nu zat er een vetwaas onder glas en dat verstoort "0"punt calibratie en dan gaat bediening in de war door geleiding onderling. dit gebeurde destijds ook met de niet gecalibreerde tiptoets bediening van de de ouderwetse 12 Kanalen bruine houten TVs..Te veel vet tussen contacten..

alle elco's zien er fris uit nog?? Ow ja, die rubber band vergaat door dat er "gemorst" word tijdens koken.. Ach, wat kost een kroonbandje ??

@smd
Wat ik vermoed, de plaat calibreert "0"punt bij inschakelen spanning.

Beste smd, zojuist de inductie plaat met alle schroeven er weer in, laten zakken in de uitgezaagde opening. Nog geen afdicht band geplaatst maar rondom een randje schilders tape. Stekker weer in de WCD (5 -polig) en daarna de kookgroep schakelaar in de meterkast omhoog gezet.
Enige tijd een wisselende cijfers/letters aanduiding. Dat zal de calibratie dan zijn. Daarna begon het in bedrijf/op slot ledje te knipperen en na een halve minuut ging dat ook uit.
Toen voorzichtig stuk voor stuk de inductie spoelen "aangezet" , geen problemen.
Daarna de standen 6 t/m 1 per inductie spoel geschakeld , ook geen probleem.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Morgenochtend nog eens alle 4 de inductie spoelen met hun verschillende standen uitproberen.
Pannetje melk koken (of iets anders) en kijken of de kookplaat nog steeds functioneerd.
Zoja, plaat er weer uit.
Afdicht rand monteren en dan de kookplaat (mét afdicht rand) laten zakken.
Als alles blijft werken kunnen we voorlopig weer vooruit.
Dus geen nieuwe print, maar een beetje IPA, wat keukenpapier, een wollen doek, wattenstaafjes, 1 Imbus schroevendraaier, schilders plakband.
dat alles gewoon in huis.
Plus nog een bij Fixpart Logistic Center besteld rolletje afdicht band.
In afwachting van het morgen-ochtend resultaat, alvast iedereen bedankt voor de raad en opmerkingen.
Het belangrijkste vind ik dat ik niet precies wist hoe dat tip-systeem werkte.
Dus geen wit papier om je vinger of je vinger warm of koud maken.
En dat ik elke keer bij het opnieuw onder spanning zetten van die wisselende raadselachtige tekens zag op de displays simpel, het resultaat was van het automatisch calibreren van het sens-systeem, en niet dat het apparaat defect was.
Ruud

@Bapaktus
Morgenochtend nog eens alle 4 de inductie spoelen met hun verschillende standen uitproberen.
Pannetje melk koken (of iets anders) en kijken of de kookplaat nog steeds functioneerd.
Zoja, plaat er weer uit.

Vanochtend #%@!*&(++____
Wéér geen reactie van de plaat.
Ná het "resetten" van de kookgroep deed alles het weer.
Dus maar weer de kookplaat gedemonteerd.
Ik heb gezocht naar logica, maar??
De 2 spiralen + print links en de 2 spiralen print rechts worden elk door een aparte spanning-draad aangestuurd.(Wél de zelfde faze.
Zou er een probleem met alleen de linker groep of rechter groep zijn wordt het probleem duidelijk. Maar het probleem geldt voor beide groepen.
De enige factor die dan overblijft is dan de aan/uit toets schakeling helemaal rechts op de display.
Maar die werkt wel, kan ik "aan" en "uit"zetten, alleen de andere toetsen geven geen reactie.
Ik neem aan dat beide grote stuur-printen in orde zijn.
Ik heb de stekker verbindingen tussen de tiptoetsprintplaat los gehad en gereinigd met IPA. Géén verschil.
Ik geef het op, weliswaar tegen mijn principe maar ik denk dat ik al het mogelijke heb gedaan om zonder schema dit probleem op te lossen.
ruud
NB, regel toegevoegd 11:35
Maar die werkt wel, kan ik "aan" en "uit"zetten, alleen de andere toetsen geven geen reactie.

De aan/uit functie werkt mischien volgens een andere software routine (Dat kan klasse B software zijn voor de veiligheid)

Capacitieve bedieningen hebben problemen met common-mode storingen op het lichtnet, of mischien problemen met de voeding op de inverter boards.
Zien de condensatoren er nog goed uit? Na 12 jaar zijn die mischien gaar?

@Walkura.
Zien de condensatoren er nog goed uit? Na 12 jaar zijn die mischien gaar?

Ik had al wat doorgemeten, maar pak morgen nog wat andere condensatoren.
Maar ik ga niet verder dan draad-typen. SMD is vaak te klein voor mijn ogen.
En omdat alle twee de grote print-borden een gelijke (zowel bij het niét werken en het wél werken) fout vertonen (en er ook hetzelfde uitzien) zou ik het moeten zoeken wat beide borden gemeen hebben/gebruiken.
De onderkant van het printje met de bladveren is helemaal bedekt met zéér kleine SMD onderdelen. Ik ben ook niet in staat om daar een bruikbaar schema van te maken. :'(
Maar goed, morgen weer de kookplaat uit zijn/haar sponning trekken, omgekeerd op tafel leggen en de beschermkap etc loshalen.
En dan maar weer meten en aantekeningen maken. Een principe tekening/schema zou mij zéér behulpzaam zijn maar kan ik nergens op het Internet vinden.
Wordt vervolgd. ruud

Op 13 april 2023 11:45:02 schreef Bapaktus:
Een aantal weken geleden hebben wij een stroomstoring gehad. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Wat voor stroomstoring was dat?
Je hebt twee panelen met twee groepen tiptoetsen en beide werken na inschakelen netspanning wel en beiden vallen na verloop van tijd uit. Dan lijkt het erop dat er in de voedingscircuit van de tiptoetsen iets mis is. Of heeft ieder paneel zijn eigen voedingscircuit voor de tiptoetsen?

@ohm pi
Die stroomstoring was eind april, 's nachts.
Ik heb er niets van gemerkt, wanneer ik slaap ben ik bewusteloos :)
Maar mijn vrouw merkte dat de verlichting van de wekkerradio uitviel.
Die storing heeft ongeveer 4 uur geduurd.
Niet bekend is wat de oorzaak van die storing in Haarlem was.
Wél dat later van het energiebedrijf €35, met excuus, op onze rekening was gestort.
Daarna is de kookplaat hoe langer hoe meer niet verklaarbare storingen gaan vertonen.

Je hebt twee panelen met twee groepen tiptoetsen en beide werken na inschakelen netspanning wel en beiden vallen na verloop van tijd uit.

Wanneer ná het losmaken van de netspanning na "piano spelen" de kookplaat (beide secties) wel werkt blijft hij zolang deze inductie spoel(en) gebruikt wordt, werken. Ná het uitzetten soms weer, zonder storing werken alle vier de secties prima maar óók soms de procedure van "spanning er af, pianospelen etc) wéér herhalen.
Mijn conclusie is dan ook dat het niet aan de electronica van de beide grote printen ligt maar aan het soms niét functioneren van het bladveren printje.
Dus beide inductiespoelen secties met hun schakelprint zijn solidair met elkaar. :S
Ik ga straks voor alle zekerheid tóch nog de grote C's op de beide printen doormeten en dan het bladveren printje met de SMD onderdelen nogmaals bekijken.
Wordt vervolgd |:(

Vervolg.
De kookplaat weer gedemonteerd.
Daar de beide grote printen wél of niet aangaan en , indien ze wel aan gaan, beiden prima werken, inclusief de temperatuur instellingen, ga ik er van uit dat deze beide grote printen correct werken..
Dus mét de tiptoetsen warmer of minder warm zijn te regelen.
Blijft mijn overblijvende conclusie dat het probleem toch in de tiptoetsen print zit.
Daar kan ik visueel niets op/aan ontdekken.
Het enige zou kunnen zijn dat de elco in het kookwekker circuit kuren vertoont.
Echter de bediening van deze tiptoets, alsook de blokkeer toets met led, is het enige wat correct werkt.
Voor de rest zie ik geen andere "twijfel" onderdelen.
Vier foto's bijgevoegd,
ruud
NB, Het aan/blokkeer gedeelte nu in detail.

Ik gok toch dat er iets verloopt door warmte of iets anders: het 'resetten' van het ding door de spanning uit te schakelen waarna het (vaak) weer een tijdje werkt, lijkt daar toch wel op te duiden.

Het lastige is dat je met aanraakschakelaars zit: daardoor kun je vrijwel onmogelijk zaken gericht warm maken terwijl het fornuis uitgebouwd is, maar het zou wel m'n eerste methode zijn: onderdelen warm én koud maken en kijken of het probleem optreedt dan wel verdwijnt.

Duwen op diverse delen van printen zou een andere methode zijn, maar dat zal in dit geval geen goed idee zijn ;)

Ik gok nog steeds op iets met de voeding die wat gaar is na 12 jaar.

Mee eens, dit zijn de symptomen die ik ook heb met mijn Wake-up light en lijken samen te hangen met een (flinke) rimpel op de voeding. Ik vermoed dat er in deze kookplaat ergens een kleine 5V voeding moet zitten die 24/7 draait en die knoppen scant en dat die misschien een beetje moe aan het worden is. Enige elco's op die rail zullen na zo een tijd ook wel aan het einde van zijn levensduur zijn, zeker omdat die meestal fysiek klein zijn en sneller opdrogen. Boven de kookwekker zit zo een exemplaar dat ik zou verdenken. Ze hoeven niet opgezwollen of geëxplodeerd te zijn om op te drogen, er zal er vast ook wel een zitten aan het andere eind van de bandkabel.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (10%)]

Opstarten van de voeding lijkt me logisch na spanningsuitval. En dan start hij nu te traag op waardoor er e.e.a. misgaat?

Ik zie rechts wat 701A optocouplers zitten. En 1 elco links. Mijn lijstje van zaken die verslijten, vaak maar niet altijd in deze volgorde:
1 relais
2 elcos
3 optocouplers
4 connectoren slecht contact

Het ligt ook een beetje aan de designkunsten van de ontwikkelaars en de hoeveelheid derating die ze toepassen.

Ik kom net terug van een project van 3 maanden in Italië voor inductiekookplaten. Wel een andere fabrikant, dat zie ik duidelijk aan de PCBs.

Ik verwacht dat op je grote PCB een voeding voor de 5V zit. Die kun je wel herkennen aan ofwel een 7805 ofwel een klein geschakeld voedinkje met relatief kleine opslagspoel.

@ Hoeben
Ik verwacht dat op je grote PCB een voeding voor de 5V zit. Die kun je wel herkennen aan ofwel een 7805 ofwel een klein geschakeld voedinkje met relatief kleine opslagspoel.

Er zitten twee grote dubbelzijdige printen in, zo te zien beide gelijk aan elkaar.
Daar het probleem tegelijkertijd voor beide printen/kooksecties is opgetreden en beide secties tegelijkertijd werken of niet werken en gevoed worden door twee verschillende maar wel gelijke netspanningen denk ik dat het niet aan de twee grote printen ligt.
Het aanwezige relais op beide printen is 12Volt. Kan 16 Amp. schakelen.
Er zit op elke grote print twee kleine spoeltjes en een klein trafootje.
Helaas kan ik niets meten, bewegen of i.d. terwijl de kookplaat in bedrijf is/moet zijn.
Een 5 Volt regelcircuit kan ik niet vinden op die weer een dubbelzijdige printen met veel SMD onderdelen.
De connectoren heb ik bewogen, de bandkabels zitten blijkbaar vast op de "toetsenprint" gesoldeerd, de bandkabel op de hoofd-printen krijg ik zonder fors geweld niet los.
Maar ook hier denk ik dat het volkomen synchroon optreden van fouten van beide printen eigenlijk kan worden uitgesloten.

De benodigde voedings-spanningen voor beide printen worden op ieder van de grote print gemaakt. Functioneren volkomen onafhankelijk van elkaar. Géén verbindingen tussen beide secties en apart door de netspanning gevoed.

@Kruimel,
. Boven de kookwekker zit zo een exemplaar dat ik zou verdenken. Ze hoeven niet opgezwollen of geëxplodeerd te zijn om op te drogen, er zal er vast ook wel een zitten aan het andere eind van de bandkabel.

Ik kan geen andere elco vinden op de grote print, anders dan de 1 op elke print die zo te zien geen verbinding heeft met de kookwekker.
Die kookwekker werkt ook voor alle 4 de inductiespoelen. En die geeft geen enkel probleem.
Ik heb mij suf gezocht op het Internet om een blok- of totaal electrisch schema van die kookplaat te vinden, dus na 12jaar, rust zacht ?.
Wat ik vroeger bij Radio's en TV's deed was het construeren van een apart frame van aluminium strippen/hoeklijn waarin de patient (zonder de kast of behuizing) voor het onderzoek tijdens de werking van alle kanten benaderbaar was en er gemeten/gesoldeerd etc. kon worden.
Maar in dit geval gaat dit voor mij te ver.
ruud

ruud

Op 11 juni 2023 13:18:54 schreef Hoeben:
3 optocouplers

Verslijten die? :/

Nog niet gezien zonder een ander defect om eerlijk te zijn.

Op 11 juni 2023 14:11:38 schreef Bapaktus:
Een 5 Volt regelcircuit kan ik niet vinden, weer een dubbelzijdige print met veel SMD onderdelen.

Dat is apart, ik zou toch zeggen dat er ergens een kleine module met een transformatortje moet zitten. Misschien is het zo een geïntegreerde module vergelijkbaar met deze:

Bron: Traco ECE050

De benodigde voedings-spanningen voor beide printen worden op ieder van de grote print gemaakt. Functioneren volkomen onafhankelijk van elkaar. Géén verbindingen tussen beide secties en apart door de netspanning gevoed.

Ik kan geen andere elco vinden op de grote print, anders dan de 1 op elke print die zo te zien geen verbinding heeft met de kookwekker.
Die kookwekker werkt ook voor alle 4 de inductiespoelen. En die geeft geen enkel probleem.

Die twee dingen lijken elkaar tegen te spreken toch? Als de kookwekker invloed heeft op alle vier de inductie-kookplaten dan moet er toch ergens een verbinding zijn? Ik nam aan dat de bediening van een enkele fase gevoed wordt en met optocouplers en relais verbonden is met de verschillende pitten, maar kan dat niet echt zien op de foto's. De bedieningsprint lijkt in elk geval niet te bestaan uit 3 verschillende blokken, ik denk niet dat die meer dan één voeding heeft. Je kunt die elco eens vervangen en kijken of het werkt. Niet moeilijk en goedkoop om te proberen.

Ik heb mij suf gezocht op het Internet om een blok- of totaal electrisch schema van die kookplaat te vinden, dus na 12jaar, rust zacht ?.

Het voelt jammer inderdaad, maar ik heb ook geen schema helaas...

edit: Wat ziet mijn oog? Kijk eens daar:

Een verborgen voeding, ik vermoed dat daar een regelchip onder een trafoo'tje zit en dat er achter dat aluminium misschien nog wel een paar elcoo'tjes leven.