Er liggen weer een aantal kanalen plat (nu alleen ruis) Er blijkt dus wel degelijk iets aan de hand te zijn bij de kabelaar, andes leggen ze ze niet plat.

@sonytech:
Als het je niet aanstaat, reageeer dan niet.
Ik heb alles gedaan wat ik kon, alleen nog geen connectors gekocht met vergulde, hardzilveren pennen, die 390 uur cryogeen zijn behandeld en waar de coaxkabels door een geschoolde edelsmid zijn gesmeed. De voordeel prijs was slechts 3,945.00 dollar, maar dat heb ik op dit moment niet liggen, omdat mijn aandelen zijn gekelderd.

Ik heb echt lak aan tecnici, die menen het alleenrecht te hebben iets te weten, omdat ze een diploma hebben en iedere andere suggestie om die reden afwijzen. Denk maar aan wat ik zei over die gediplomeerd" elektriciën...

Je ziet, ik kan ook zuur doen...

Leg in ieder geval maar eens uit, dat een kabel plotseling en zonder enige reden signaal 'uit de ruinte' kan gaan opnemen. Aliens misschien? Of moet ik misschien toch nog een keer vloeibaar stikstof door die pvc buizen laten lopen voor een cryogene behandeling van de bedrading?

Voor de rest iedereen bedankt voor de werkelijk gemeende zinvolle suggesties http://www.circuitsonline.net/images/icons/topic_closed.png

Bij ons in Goes heeft de kabelaar de frequenties van de zenders ietwat opgeschoven. Volgensmij woon je niet ver bij mij vandaan; misschien is dat bij jou ook het geval.

Het zou dus kunnen dat de nieuwe frequenties dichterbij de frequenties van een externe stoorzender liggen.

Just my two cents.

Deze problemen had ik toen hier 3km verderop een KPN digitenne mast werd neergezet. Met betere antennekabels is het voor het grootste deel opgelost. Op de TV's helemaal boven is het nog steeds op sommige kanalen pruts.

Ff een paar notes:

Het merk Bulgin kon ik persoonlijk nog niet als leverancier van connectors en vraag me af of deze wel 'kabelkeur' gecertificeerd zijn.

Nu kunnen die connectoren kwalitatief wel gewoon in orde zijn en technisch gezien wel aan alle eisen voldoen, als ze geen kabelkeur keurmerk hebben en je krijgt een monteur van het kabelbedrijf over de vloer dat hij deze dan ook zal vervangen.... de volledige rekening is in dat geval voor jou.

Om op safe te spelen is het aan te raden om kabelkeur gecertificeerd materiaal te gebruiken, daar letten monteurs van kabelbedrijven erg op.

Ook is dus met klem aan te raden om die 'ruisarme dubbel geïsoleerde 73Ω Amphenol litzekern kabel' te vervangen door een kabelkeur gecertificeerd exemplaar en zorg ook dat de connectors aan dat keurmerk voldoen. Niet dat die kabel perse slecht hoeft te zijn, hij voldoet alleen niet aan het keurmerk en daar kunnen monteurs weleens heel moeilijk over gaan doen.

Waarom ik het gebruik van splitters afraadt is dat een splitter ff uit mijn hoofd een verlies oplevert van 3db en een connector een verlies van 1db. Aangezien de moderne kabel het met een veel minder sterk signaal moet doen als in tijden van weleer, heb je al vrij snel signaal te kort en bovendien ook moet je rekening houden met het retour signaal, splitters kunnen roet in het eten gooien.

Het argument dat het allemaal stervensduur is valt te betwisten:
Zo heb ik mijn materiaal gekocht gewoon in de UPC winkel op Rotterdam Zuidplein en de prijzen vielen reuze mee. Zo koste een setje connectoren, volledige metalen uitvoering en kabelkeur gecertificeerd(dat zijn diegene die ik een paar reacties eerder had gepost, het bovenste plaatje) slechts €3,99, een eurotje duurder als die prutszooi die ze in de bouwmarkt verkopen. Sterker nog, de troep die mediamarkt verkoopt is zelfs nog duurder(en voldoet geeneens) ;)
Zo als je ziet hoeft goed materiaal nieteens veel duurder te zijn, sterker nog, op termijn ben je goedkoper uit zelfs :)

Ik vraag me af of de CAI-leverancier überhaupt iets aan de binnenshuisbekabeling doet. Zijn verantwoordelijkheid houdt op bij het AOP, de rest is de verantwoording van de gebruiker.
Gezien mijn ervaringen met kabelboeren http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1584446#1584446 zou ik zo'n figuur niet eens in huis willen hebben.

En wat is "kabelkeur"? Niet meer dan "Wij van wc-eend adviseren wc-eend".
Het lijkt me sterk dat er een onafhankelijk onderzoek aan vooraf is gegaan.
De specificaties die fabrikanten opgeven in hun datasheets van de betreffende artikelen durf ik nog voor waar aan te nemen, bij een vermelding "kabelkeur" in een winkel zet ik toch dikke vraagtekens, want wat zijn de eisen om zo'n "kabelkeur" op een artikel geplakt te krijgen?

Overigens vind ik het jammer dat de TS de kennis en ervaring van de reagerende technici als onzin bestempelt. Waarom stelt hij dan vragen op dit forum als hij het zelf zoveel beter weet?

hier zitten de koka stekkers van hirschmann overal aan. ook deze zijn niet helemaal doordacht, de buitenkant van de female stekker loopt taps op, daardoor wil een beweging van de stekker weleens de middenpen van de tegengestelde stekker afbreken. de stekker klemt alleen op de voorrand van de mantel, niet op de hele schacht.

de stekkers van cablecon zijn erg goed, helaas heb ik er merendeels male stekkers van, geen female.

de stekkers van upc ken ik wel, zaten standaard bij een aansluitsetje voor internet, meen aan een kabeltje met f connector. bulgin ken ik ook niet van de cai stekkers. idd heeft niet alle goede dikke coax de juiste cai eigenschappen.

overigens, de storing in beeld kan ondanks de wel/niet aanwezigheid toch van binnen komen. thuis vroeger ook gehad, gingen over naar cai signaal en steeds rond een uur of 8 zat er storing op diverse zenders. pa dacht aan een zendamateur in de buurt. later bleek het hergebruik van de 25jr oude antenneversterker een verkeerde zuinigheid, deze veroorzaakte de storing in beeld. later ook de 70's coax en splitters vervangen. na een sloop op t werk kon ik een paar honderd meter coax9 in stukken van 25+ meter eruit trekken die toen handig bleken..

Op 25 januari 2014 18:57:53 schreef evdweele:
Ik vraag me af of de CAI-leverancier überhaupt iets aan de binnenshuisbekabeling doet. Zijn verantwoordelijkheid houdt op bij het AOP, de rest is de verantwoording van de gebruiker.
Gezien mijn ervaringen met kabelboeren http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1584446#1584446 zou ik zo'n figuur niet eens in huis willen hebben.

En wat is "kabelkeur"? Niet meer dan "Wij van wc-eend adviseren wc-eend".
Het lijkt me sterk dat er een onafhankelijk onderzoek aan vooraf is gegaan.
De specificaties die fabrikanten opgeven in hun datasheets van de betreffende artikelen durf ik nog voor waar aan te nemen, bij een vermelding "kabelkeur" in een winkel zet ik toch dikke vraagtekens, want wat zijn de eisen om zo'n "kabelkeur" op een artikel geplakt te krijgen?

Overigens vind ik het jammer dat de TS de kennis en ervaring van de reagerende technici als onzin bestempelt. Waarom stelt hij dan vragen op dit forum als hij het zelf zoveel beter weet?

Het eerste wat in mij op kwam is idd ook marketing, feit is dat kabelbedrijven er wel degelijk op letten, is een kennis een keer overkomen.

Want als jij een monteur laat langskomen en die gaat metingen verrichten op het AOP en blijkt gewoon in orde te zijn, zijn de voorrij kosten al voor jou.

Een kennis had eens een monteur laten komen omdat hij een sneeuwerig beeld had. De monteur zag direct de oorzaak: Een gamma doosje ipv het originele doosje op het AOP en zo'n diehoekige plastic splitter, de slechtste die er bestaan.
Nou, de doos bij het AOP is vervangen en de splitter ook (hij had alleen analoog en een tv in de slaapkamer), maar de rekening gebruikte materialen, arbeidskosten, inclusief voorrijkosten moest hij wel zelf dokken.

Maar als jij kan aantonen dat je binnenbekabeling kabelkeur materiaal is en correct is aangesloten(vaak ik geval met digitale televisie) en de monteur een storing constateert bij het AOP, dan is de rekening voor het kabelbedrijf en hoef je als klant geen extra kosten te dragen.

Kabel Keur is een initiatief van NLkabel en alle bij NLkabel aangesloten kabelbedrijven: CAI Assendorp, Caiway, Cogas KTMO, DELTA Kabelcomfort, Gem. CAI Edam-Volendam, Kabel Noord, Kabeltelevisie Waalre, Kabeltex, St. CAI Bleiswijk, St. Kabelnet Veendam, St. KTV Pijnacker, Stichting CAI Harderwijk,UPC Nederland, Ziggo.

Het komt dus voort uit een belangen behartigings club en wordt ook door diverse consumenten organisaties ondersteund.

Zolang je binnen bekabeling dus aan dit keurmerk voldoet en alles ook correct is aangelegd, hoef je dus niet bang te zijn voor een rekening.

Op 25 januari 2014 18:34:52 schreef CB-Interactive:
Nu kunnen die connectoren kwalitatief wel gewoon in orde zijn en technisch gezien wel aan alle eisen voldoen, als ze geen kabelkeur keurmerk hebben en je krijgt een monteur van het kabelbedrijf over de vloer dat hij deze dan ook zal vervangen.... de volledige rekening is in dat geval voor jou.

Op grond van een "keurmerk"? Hun website is een lachertje, hun "productenlijst" met goedgekeurde producten een aanfluiting. Er staan precies 0 (NUL) producten in die lijst. Indrukwekkend hoor. Als dat alles is wat ze kunnen ophoesten na al die jaren voorlopig dus een niet serieus te nemen keurmerk!
Aanbevolen door de mensen achter de callcenters die eerst adviseren om je kabelmodem minstens een half uur uit te zetten en vertellen dat de kabel niet langer dan 2 meter mag zijn. En de mensen die "thecontentmap.nl" als groot nieuws brengen, die aantoonbaar bol staat van leugens.

Dit is de storing die je ziet als een kabelmodem voor internet zonder splitter (of met een verkeerd type splitter) op dezelfde coaxkabel is aangesloten.

Het zendsignaal van het kabelmodem heeft een flink nivo en overstuurt je TV.

Oplossing: een goede splitter gebruiken, waarbij de uitgangen onderling met minimaal 20dB geisoleerd zijn.

[Bericht gewijzigd door joopv op (38%)]

Het komt dus voort uit een belangen behartigings club en wordt ook door diverse consumenten organisaties ondersteund.

De Consumentenbond zeker? Als er iets is waar de Consumentenbond geen verstand van heeft is het wel elektronica en alles wat daar omheen hangt. Laten ze zich maar in waspoeier verdiepen, daar zijn ze iets beter in.

Bij zo'n "keurmerk" dien je een paar dingen af te vragen:
1. Wie betaalt dat zogenaamde onderzoek?
2. Wie heeft er belang bij dat iets wordt goedgekeurd?
Als je die antwoorden weet, weet je ook wat de waarde is van het keurmerk.
Ik hoef de antwoorden niet te weten, ik stel er sowieso al vraagtekens bij.

Dat iemand een rekening krijgt toegezonden als zijn eigen installatie ondeugdelijk blijkt is niet meer dan billijk. Het zou een mooie boel worden als een leverancier moet opdraaien voor kosten die niet door zijn toedoen zijn veroorzaakt.
Je moet de verantwoordelijkheid leggen waar die hóórt, bij de veroorzaker van het probleem.

Ik weet ook niet alles helaas.

1 Indirect dus de consument.
2 Het kabelbedrijf(veel klachten is immers negatieve reclame en het risico dat klanten weglopen) en pas in tweede instantie de consument.

Het heeft in principe voor de consument maar weinig waarde behalve dat het je voor extra kosten kan behoeden. Kabelaars zijn eenmaal ratten in mijn ogen.

En ja, ik ben er wel mee eens dat het een en ander niet helemaal op orde is met dat keurmerk, ik ben wel de laatste die dat ontkent en vooral op de informatievoorziening schiet dit keurmerk dik te kort.

Ik blijf er daarom bij dat de meest logische oplossing is dat het ergens buitenshuis ligt

Tot zover kan ik wel met je mee

ergo op het terrein van de kabelaar

Hier wat minder - al zou je best gelijk kunnen hebben.

Ik geloof ook dat 'kwaliteitskabel' qua prijs vaak overdreven wordt. Maar heb ook genoeg kabel gezien met zo weinig afscherming dat je het net zo goed kunt laten. Voor de rest heb ik helemaal niks met keurmerken en certificeringen. Hoop geblaat, met doorgaans vooral commerciële belangen.

Je zou bijvoorbeeld last kunnen hebben van ergens iets wat uitzendt, zich netjes aan normen houdt (en daarmee dus wel straalt maar beneden wat als 'acceptabel' gezien wordt) en wat jij wel oppikt op het moment dat er een rotje in je kabelwerk zit. Daar kan de kabelaar niks aan doen, het heeft prima gewerkt en het doet het nu niet meer.

Om alle misverstanden met je kabelaar te voorkomen, zou ik toch het betreffende toestel naast het laatste door de kabelaar geleverde stuk hardware zetten en er met een hele korte kabel aan knopen (desnoods voorzien van die kabel-keur-onzin). Heb je dan de betreffende storing nog steeds, dan heb je wat om mee te meppen. Is-ie dan weg, dan zul je het zelf op moeten lossen.

Ik kan daarmee niet verklaren waarom sommige kanalen er opeens niet meer zijn. Dat zou inderdaad aan je kabelboer kunnen liggen, maar dan zou toch op z'n minst de hele wijk er last van moeten hebben.

Over de 'black magic' van kabel installaties: Pa heeft sinds een maand of wat ook digitale TV. Daarvoor moest het AOP vervangen worden. Dat mocht je zelf doen, met een keurige gebruiksaanwijzing erbij. Op het oog ook goed materiaal: veel metaal, boutjes ipv. parkers, er was duidelijk aandacht aan besteed (en dan niet in de zin van 'zo goedkoop mogelijk' ). Vervolgens wil de kabelboer daar meteen een versterker tussen hebben. Die heeft dan weer een aantal uitgangen, met elk hun eigen versterking. Daar kun je dan je eigen meuk aan hangen. Goed... De DVT-C ontvanger is niet zo kritisch als het signaal maar sterk genoeg is. Ding aan gezet en heeft op alle uitgangen 100% sterkte en geen bit errors. Dan de stukken analoog. Dat wordt een drama. Geen enkele TV in huis blijkt het op alle kanalen storingsvrij te doen. Op geen enkele uitgang. Het wordt erger als je de versterker uit zet - wat op zich niet raar is, het wordt dan een forse verzwakker :)
Om een lang verhaal kort te houden: ik heb de boel met een no-budget splitter zonder versterker aangesloten en nu is iedereen tevreden. De digtale doos vindt 100% signaal, BER van 0. En analoog is het beeld ook prima. Kabelwerk is een jaar of 40 oud - neergelegd toen ze daar kwamen wonen. Merk onbekend. Stekkers die hier afgedaan worden als 'bouwmarkt rommel' (maar toen wel door de kabelboer geleverd :) ). Er zal vast een hoop op aan te merken zijn. Maar analoog heeft het altijd prima gewerkt.

Het voldoet in de huidige opzet niet aan wat die kabelboer zelf verzonnen heeft. Had ik dan de boel aan moeten sluiten zoals zij verzonnen hebben en dan moeten gaan bellen dat het niet werkt? En dan? Voor veel geld nieuwe kabel trekken (want daar ligt het natuuuuuuurlijk aan) om erachter te komen dat eea. nog steeds niet lekker werkt?

Vooralsnog is iedereen tevreden. En als er ooit gezeur is, dan zal het wel weer even knokken worden. Gelukkig staat 1 van de TVs binnen een meter van het AOP, dus een testje is zo gedaan. Kun je die kabelboer dan ook vertellen en 'm gelijk de mond snoeren over 'kabels niet kabelkeur' en soortgelijk geblaat. En als uit het testje blijkt dat het direct aangesloten wel werkt, dan hoef je die kabelboer tenslotte niet te bellen...

Kortom: stel simpel vast waar het probleem zit. Documenteer je analyse en laat die monteur dan maar komen. Als je het simpel houdt, dan geef je hem geen mogelijkheid tot discussie.

En voor de rest geloof ik ook niet dat het verschil tussen die 73Ω en 75Ω wereldschokkend is. Ik heb ooit eens jaren lang TV gekeken op een stuk RG58. Stuk ethernetkabel, de prijs was goed (netwerk werd opgeruimd, ging over op UTP) en het heeft (ondanks de mis-aanpassing) nooit voor problemen gezorgd.

Ik heb even zitten zuchten.

Nogmaal mijn vraag:
Wat kan deze storing veroorzaken? (Dus niet: Hoe komt hij binnen).

Verder:

1. Een istalatie die het jaren goed doet en waaran niets is veranderd krijgt ineens een storing binnen.
  2. Kanalen vallen regelnmatig uit (vanavond waren de kanalen van de BBC ineens verdwenen).
  3. De genoemde storing treedt steeds periodiek op. Vooral in de weekends.
  4. Buren zijn RTL e.d. fans en daar is geen storing op (ook bij mij niet).
  5. De genoemde storing is geen ruis (= slechte kabel/verbinding).
  6. Soms is er ook wel eens ruis, maar ook die verdwijnt dan spontaan weer voor een tijd.
  7. Er wonen hier geen marters in huis.
  8. De kabel beeft perfect gefunctioneerd bij mijn eigen antenne systeem.
  9. De splitter is bij het kabelmodem geleverd door de kabelaar. Ik mag dan aan nemen dat die in orde is en in ieder geval voldoet.

Tenslotte moet ik nog zeggen, dat we vrijwel aan het eind van de kabel wonen (nog 2 huizen na ons).
@CB-interactive en evdwele:
Zie vooral punt 3 en 9
CB-interactive Hoe denk jij internet van het CAI signaal ewn neht TV-signaal van het Radio signaal te scheiden zonder splitter?

@EricP
Zoor zover ik weet is alles tot aan het aansluitpunt het terrein van de kabelaar.
Veerder is hij ook (ik dacht contractueel) verantwoordelijk voor alles wat hij in opdracht binnenshuis heeft aangelegd.
De kabel tussen TV en splitter is heel gemakkelijk te wisselen met het directe aansluitpunt. Dat heb ik natuurlijk allang geprobeerd, zonder resultaat.

Iedereen zal begrijpen, dat ik niet voor ieder storinkje naar de buren loop. Bovendien accepteren veel mensen mokkend iedere storing.
Vooral in deze hoek van het land ("alle ellende komt van boven").

- Heb je nog storing als het kabelmodem uit staat?

- Heb je nog storing als je de TV rechtstreeks op het aansluitpunt zet, zonder iets er tussen?

Wat kan deze storing vroorzaken? (Dus niet: Hoe komt hij binnen).

Vroorzaken? Vorst uit het verleden? :+ (ik kon het niet laten)

Ik houd het op iets wat al dan niet bedoeld staat te stralen. HF-wise bedoel ik dan.
Wat het is? Jij mag het zeggen. Als het vooral in het weekend is, dan zou mijn eerste insteek zijn dat het bij een particulier vandaan komt die iets in het weekend doet wat-ie door de week niet doet. Een klassieke auto liefhebber die stevig staat te lassen op zaterdag middag??

Zoals reeds opgemerkt: Op punt 2 na klopt alles met de theorie dat er iets fijn bij jou staat in te stralen. Vind het of zorg voor immuniteit (en als je het gevonden hebt, dan zou het nog steeds zo kunnen zijn dat jij het op moet lossen omdat de veroorzaker onder de gangbare normen blijft).

Ik blijf erbij dat de simpelste manier toch is om te kijken of je het met eigen immuniteit op kunt lossen.

En die kabelboer zal ook in het weekend niet spontaan iets anders gaan doen. Of zou er ergens een versterker bij een lamp in de parkeergarage geknoopt zijn en zetten ze die in het weekend uit?

[edit]Er kwam tijdens het tikken van mijn epistel nog een stukkie bij... OK, direct op het AOP is er dus geen probleem (of eigenlijk: nog steeds een probleem). Dan toch bij de kabelboer neerleggen. Goed gedocumenteerd met wat je gedaan hebt. Evt. voorzien van een klein stukje video. Zeker als je in staat bent het met meerdere TVs te laten zien - daarmee sluit je uit dat de de TV de schuld geven.

Maar ook dan... Ik denk niet dat zij er erg veel mee kunnen als ze niet 'live' kunnen meten. Hoe vervelend het ook is. En dat 'live meten' kan wel eens lastig worden als je niet op afroep kunt reproduceren...

Zeker als je alle meuk (ook door hun neergelegd) er tussen uit trekt en dan het probleem nog steeds hebt, lijkt het een duidelijke zaak. Of zij ook verantwoordelijk zijn voor wat ze in opdracht hebben geïnstalleerd... Zou wel eens afhankelijk kunnen zijn van hoe lang geleden dat is. Maar het scheelt denk ik al een heel stuk als je zelf zoveel mogelijk uit sluit en dat ook uit kunt leggen als er een monteurs-persoon langs komt.

[off topic]Ik heb nog wel eens ruzie gehad met een 3G(non) provider. Dus eerst maar eens stoppen met betalen (ik betaal niet voor iets wat niet werkt). Helpdesk bellen ben ik mee gestopt, die komen niet verder dan 'ligt aan Uw configuratie' en 'U moet drivers updaten'. Briefje sturen dat je niet betaalt voor iets wat niet werkt. Dan volgt er een aanmaning. Vriendelijk briefje terug sturen dat je niet voornemens bent te gaan betalen voor iets wat niet werkt. En dan gaan ze opeens toch bellen. En dan krijg je dus iemand met kennis van zaken aan de lijn. Kijkt live mee als jij probeert te connecten en ziet dan ook live dat de paal waar je aan hangt overbelast is (hey... dat riep ik 3 weken terug al). En nu? Nou ja, ik kan dat niet zo 1-2-3 oplossen... Nou, dan kan ik zo 1-2-3 niet betalen en dan laat U mij weinig andere keus dan per direct over te stappen naar iemand die z'n zaken in elk geval zo goed op orde heeft dat het wel werkt. Eh... Ik ga dit even overleggen, ik bel U zo terug. En zowaar... Binnen een half uur die meneer weer aan de lijn... Ze gaan er zo snel mogelijk, doch in elk geval binnen 2 weken wat aan doen en er komt een passend financieel voorstel.

Nou lag dat wat makkelijker, want dat kon ik redelijk trefzeker reproduceren... Maar toch...

[Bericht gewijzigd door EricP op (33%)]

@joopv:

Eerste vraag: Ja

Tweede vraag: Nee

@EricP:
Waarom zit die r dan ook naast de e :+ (gecorrigeerd ;) )

Ik zou niet weten welke storingsbron ik in huis zou hebben, Alles staat uit, behalve kabelmodem, router en PC's, maar het uitzetten daarvan verandert niets aan de situatie. Overigens stonden die apparaten ook altijd aan voor ik last kreeg van die storingen.
Gisteren avond perongeluk mijn functiegenerator aan laten staan op 10kHz om een trafo'tje te testen voor een andere therad hier. Geen extra storingen. Als ik TV kijk staan mijn meetinstrumenten uit.

Ik had ook al gezegd dat het mogelijk is dat anderen, eventueel buren) iets in de kabel staan te pompen, of overspraak met interferentie in een verdeelkast van de kabelaar.
Bedenk dat ik ook last heb van interferentiefluitjes op de radio bij sommige zenders. Daaarbij moet wel worden aangetekend dat om de een of andere reden de Belgische TV en radio zwakker wordt doorgegeven dan de andere kanalen die ik wel eens gebruik.

@necessaryevil:
Mail me eens op mijn PM (staat in mijn profiel)

@allen:
Noem s.v.p eens dingen die ik in huis zou kunnen hebben die storing met het getoonde patroon kunne maken. Ik heb voor mij geen idee meer waarnaar ik zou moeten kijken.

@GJ_

Met betere antennekabels is het voor het grootste deel opgelost.

Welke kabel heb je nu toegepast (ik woon ook naast die mast).

Ik had ook deze storing bijna dezelfde patronen, op een plasma tv en ik dacht ook eerst dat het aan de kabel lag. Dat was ook deels zo, de afscherming was niet super van de kabel die ik gebruikte. Echter met een betere metalen afscherming had ik nog steeds de storing. Als ik de kabel op en neer bewoog leek de storing te veranderen, minder te worden of juist erger. Toen ik nader keek bleek de ingang van de tv beetje wijd uit te staan waardoor de kern slecht contact maakte. Busje iets bijgebogen met een punttang... Dat was al een hele verbetering. Toch had ik op sommige kanalen nog last van interferentie. Het rare was als ik de tv bewoog naar voren dat de storing erger werd, hij staat op de grond en leunt tegen een kast aan.. Bleek toen ik druk uitoefende op de metalen afscherming van de plasma tv (daaronder zit de tuner...) miste enkele schroefjes die ik vergeten had in te schroeven... toen ik die tv had geserviced... zo belangrijk is het dus ook om de tuner goed af te schermen met instraling van allererle HF bronnen van modem, masten e.d. !!1

Zoals reeds eerder gezegd, hangt er geen apparaat aan met een UHF modulator? (Die kunnen vaak voor veel rommel zorgen...)

Masten.... Er lopen hier twee hoogspanningsleidingen op minder dan 300 m van ons huis. Één op 150kV en één op 380 kV, maar ja, dan zou ik allang problemen hebben moeten ondervinden. Ze ztaan er al langer dan 35 jaar.

@Arco:
Nee, die heb ik niet. Alleen een buitenthermometer (2,45GHz), maar de zender staat zeker 20 m van de kabel vandaan. Bovendien zendt die allen eens in de zovel tijd een seconde om data door te sturen en de frekwentie ligt ver boven de TV banden. WiFi Gebruik ik niet, ik houdt alles liefst bedraad.

Overigens, is de kabelaar niet de verantwoordelijke om abonnees op te sporen, die storing op de kabel maken?
(Ik kan me nog eenn krantenberichtje uit de jaren 70 herinneren, dat sprak over een stel in Italie, die hun huwelijksnacht hadden opgenomen. Ze bleken dat ongewild ook te hebben uitgezonden >:) )

Op 25 januari 2014 21:43:59 schreef Tidak Ada:
Tenslotte moet ik nog zeggen, dat we vrijwel aan het eind van de kabel wonen (nog 2 huizen na ons).

Hebben de huizen na jou ook deze storing? Nee, wat is er dan wezenlijk anders bij hun installatie?

Ik zou niet weten welke storingsbron ik in huis zou hebben,

Storing komt soms door oorzaken waar je het niet in eerste instantie van verwacht. Heel berucht zijn de adapters (zo'n schakelvoedinkje) uit China. Werken jaren goed tot opeens de diodes een beetje de geest geven. Vooral als de spanning wel eens dipt, of langzaam afneemt probeert de voeding de uitgang in stand te houden door de regellus. De stroom loopt op en de krap bemeten gelijkrichter gaat deels kapot. De schakelvoeding kan dan een enorme HF stoorbron worden.

Als je alles, behalve de TV, spanningsloos maakt kun je oorzaken binnenshuis uitsluiten. Als het dan weg is kun je door één voor één weer zaken in te schakelen de boosdoener vinden. Op die manier vond ik een slechte adapter aan een wekkerradio. Het was wel duidlijk dat het de boosdoener was, terug in het stopcontact gestopt ontplofte hij direct :(.

Ik denk dat je 2 gedachten fouten maakt:

• Die storing hoeft niet 'op de kabel' te zitten. Het is prima mogelijk dat er ergens iets op jouw 'netwerkje' thuis staat in te stralen en dat het signaal van de kabelboer prima is. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat de kabelboer verantwoordelijk is voor anderen die storing op de kabel veroorzaken. Ik meen een verhaal in een soortgelijk topic hier: een mobilofoon mast bij een hotel. De mobilofoon drukte alle TV in het hotel plat. Hoop gedoe. RCD (die was er toen nog) erbij... mobilofoon voldeed overal aan. 'Netwerk' in het hotel was beroerd qua gebruikt materiaal. Na de boel daar vervangen te hebben, was het gezeur over. Maar tot die mobilofoonpaal er stond, hadden ze ook iets wat werkte. Conclusie: het hoeft niet uit de kabel te komen.
  • Je gaat er vanuit dat iets bij jou in huis die storing veroorzaakt. Dat kan best 100 of 200m verderop veroorzaakt worden. En misschien wel een km verderop. Vandaar dat ik al schreef: je eigen immuniteit is belangrijk. En vandaar dat een aantal mensen hier zo lopen te hameren op deugdelijk afgeschermde kabels / connectors etc. Misschien is het wel de ethernet-over-power van de buren. Die alleen in het weekend door de buurjongen (die dan niet op kamers zit) gebruikt wordt.

Dus zolang je het probleem niet aan de bron kunt aanpakken (vind die bron maar eens en wellicht doet die het wel 'volgens het boekje' en heb je niks om over te klagen), is je eigen immuniteit verbeteren de handigste oplossing - al snap ik dat je daar niet al te happig op bent 'want het heeft altijd prima gewerkt'. Kan ik wel een eind in mee, maar ik ben dan ook pragmatisch genoeg om in te zien dat ik misschien ook gewoon mazzel heb gehad al die tijd. Zie ook het verhaal van bart64. Wat een paar stomme rot schroefjes wel niet kunnen doen. Zou jij het daar gezocht hebben? Ik in elk geval niet als meest voor de hand liggende oorzaak...

Voor wat betreft die stroomkabels: ik verwacht daar ook niet zo snel ellende van, maar uitsluiten kan ik het ook niet. Je zou dan wel verwachten (ik althans) dat het probleem zich meer voor zou doen - en niet vooral in het weekend.

Het was wel duidlijk dat het de boosdoener was, terug in het stopcontact gestopt ontplofte hij direct :(.

Toch handig, zo'n probleem wat zichzelf oplost :)

Ik heb wel een overbelaste schakelvoeding gehad van Dell (op een beurs gekocht) voor een LED-strip in de keuken. Volgens bartjens zou die overigens 2× die strip aan moeten hebben kunnen. Die is inmiddels vervangen, maar ik weet niet meer hoelang geleden dat afspeelde, maar ik dacht dat dat voor het optreden van de storing was.

Geen studenten in de straat, die de weekends thuiskomen.

Het patroon is regelmatig en dus vermoedelijk synthetisch. Ik ken het patroon wel van oude Z/W-TV's van bijvoorbeeld elektromotoren of brommer ontsteking, alleen dan stond het beeld niet stil. Ik heb geen seriemotoren in huis en de stofzuiger stoort ook niet.

Misschien moet ik eens met een SA gaan meten, maar dan moet ik hulp hebben, want die heb ik niet en ik kan er dus ook (nog) niet mee omgaan.
Blijft overigens dat ik na het indienen van de klacht de storing niet meer heb gezien (dat wil dus niet zeggen dat hij er niet meer is geweest). Helaas geen mededeling van de kabelaar daar over.

Ff een klein misverstand, door mijnerzijds veroorzaakt qua splitters:

Het gebruik van splitters om een 2e tv aangesloten wordt doorgaans afgeraden, maar dit geldt dus niet voor de splitter die meegeleverd is door het kabelbedrijf om het modem aan te sluiten ;) Tenzij je meerdere toestellen in huis hebt(stel je hebt 2 tv's boven en 1 beneden), dan heb je ipv die splitter al snel een versterker nodig.

[Bericht gewijzigd door CB-Interactive op (21%)]

Een istalatie die het jaren goed doet en waaran niets is veranderd krijgt ineens een storing binnen.

Met elektronica en hoogfrequent is het precies als bij beleggingsfondsen:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

dat we vrijwel aan het eind van de kabel wonen

Iedereen woont aan het eind van de kabel, want het is een sternetwerk vanaf de wijkcentrale.

De kabel tussen TV en splitter is heel gemakkelijk te wisselen met het directe aansluitpunt. Dat heb ik natuurlijk allang geprobeerd, zonder resultaat.

Dat is nieuwe informatie. Was die informatie eerder gegeven was er minder onduidelijkheid ontstaan.

Hoogfrequentinstraling is een heel lastig fenomeen. EricP haalde al een eerder bericht van mij aan over een mobilofoon die stoorde op een tv-installatie van een hotel. Om de buurman niet nog verder in het harnas te jagen hebben wij filters in zijn tv-installatie aangebracht om het mobilofoonsignaal te onderdrukken. Daartoe waren wij niet verplicht, want onze mobilofooninstallatie was in orde maar zijn tv-bekabeling was een zooitje.
Soms moet je wat coulanter omgaan met de vastgestelde regels om de lieve vrede te bewaren.

Een storing waar ik zelf hinder van had was de ingebruikname van een tv-zender op 10 kilometer afstand van mijn woning. Tot dan toe was de ontvangst van het kabelnet uitstekend. Op het moment dat de tv-zender ging uitzenden barstte het van de interferentie op sommige kanalen.
Nadat ik de bekabeling en de pluggen allemaal had vervangen door Hirschmann spullen van de beste kwaliteit was de storing grotendeels weg, maar niet helemaal.
Erover klagen kan niet want alles voldoet aan de normen, zowel de CAI-bekabeling als de tv-zender. Het enige dat overblijft is je eigen installatie zo goed als mogelijk afschermen voor invloeden van buitenaf.

Om vast te stellen op welk punt de storing binnenkomt (dat is veel belangrijker dan wie of wat de veroorzaker is, dat is pas de tweede stap) heeft zowat iedereen gehamerd op een directe aansluiting met een zo kort mogelijke kabel tussen de tv en het AOP.
En testen met een tweede tv om uit te sluiten dat de storing in de tv zelf zit, moet natuurlijk ook gebeuren. Dat een tv nieuw is zegt weinig, na 1 dag of 1 week kan hij defect raken. Daar is het techniek voor, die is er voor gemaakt om ons in de steek te laten.