beste mensen,
ik had dit ontwerp gezien
: http://www.elexs.de/ef954.htm
nu leek mij dat wel leuk ontwerp om dat te bouwen,
gewoon omdat hij er simpel uitziet 
nu kan ik wel solderen, een simpel schema lezen, maar wat is de min naar de trafo, waar moet je de jack bus op aansluiten,
ik heb trouwens wel ervaring met velleman kitjes,
gr bramlive
Een trafo heeft geen + of - , dus voor 12v gelijkstroom moet er nog wat tussen. Heb je een voeding van 12v gelijkstroom dan moet de min aan de kathode's
Ja er moet idd een gelijk richter aan, dat weet ik , heb je daar een schema van of is die hier op de site staat ook goed?
En is de kathode wat naast de l en r zit?
Gr
Kathode zijn die waar onderaan een dikke horizontale streep getekend is die moet je dus doorverbinden, verder hebben de buisjes ook nog gloeispanning nodig, (gloeidraad is niet getekend ) je moet de gloeidraden in serie zetten (E.. Buis is gloeispanning van 6,3 v)(pin 3 en 4)
Ooh, dus pin 3,4 doorverbinden naar elkaar, en dat bij de twee buizen,en hoe kan je zien aan welke pinnen wat komt in het schema? Bijv de voeding?
En wat betekent de 600 bij dat"hoedje op z'n kant"?
Al dit soort vragen worden op diezelfde website uitgebreid beantwoord en getekend.
Begin eens hier te lezen: http://www.elexs.de/ef951.htm
Het 'hoedje op zijn kant' is de hoofdtelefoon.
Eén oorschelp eigenlijk; de andere zit in de andere helft van het schema.
Ik zie idd nu wat welke pinnen zijn, ! Dat had ik nog niet op de site gezien,
Maar die l en r sluit je die ook op de min aan? Of is dat de massa?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
ik heb zelf goede ervaringen met deze koptelefoon versterker
hij werkt zeer goed
en hij werkt op alles van 6 tot 600 ohm
hij heeft wel wat meer onderdelen
http://diyaudioprojects.com/Solid/12AU7-IRF510-LM317-Headamp/
L en R zijn input signalen voor links en rechts.
Bij een stereo audioplug zijn dit de tip en de eerste ring.
De rest van de audioplug is de min en wordt aan de min van de versterker verbonden.
[Bericht gewijzigd door jeroen79 op (60%)]
Aha en dan doe je de potmeter, bij de input, zeg maar l en r? ,
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (70%)]
Als volume regeling kun je een potmeter gebruiken.
Eén buitenste pin verbindt je dan aan de min van de versterker en de min van je audiobron.
De andere buitenste pin verbindt je dan aan de plus van je audiobron.
De middelste pin gat dan naar de L of R van de versterker.
Voor stereo heb je dan twee potmeters nodig. Er zijn ook potmeters waarbij er twee op één as zitten zodat je beide kanalen gelijktijdig kunt regelen.
Voor audio wordt meestal een logaritmische potmeter gebruikt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]
klopt ie dan zo? na de trafo komt er een gelijkrichter,
en hoe moet je precies die hoofdtelefoonaansluiting maken?
want nu heb ik hem gedaan zoals ik dacht dat ie goed is
gr bramlive
Met de volumeregelaar kun je beter het schema van @jeroen79 aanhouden. En het plaatje waar het ook in staat. En de beschrijving.
Bij de aansluitbus van de koptelefoon moet je de anodes op de tip en ring aansluiten (dus let op welke soldeerlippen daar contact mee gaan maken), en de plus op de gemeenschappelijke bus.
Het is hier niet zo goed te zien wat je van plan bent, maar het lijkt fout.
Ik zie iig dat de TS pin 3 en 4 van elke buis wil doorverbinden. Dat is juist niet de bedoeling! Pin 3 en 4 zijn juist de gloeidraad, die moet je natuurlijk niet kortsluiten maar in serie met elkaar zetten.
En ook dat staat op die site!
Edit: De juiste nummers gegeven.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]
beam als je er niet uit komt stuur mij een e-mail
mischien kan ik je helpen met de opbouw van deze versterker
aan de onderdelen te zien zal dat ongeveen 30 minuten zijn
(en een uur voor de behuizing)
Op 3 februari 2014 14:58:12 schreef bramlive:
[afbeelding]klopt ie dan zo? na de trafo komt er een gelijkrichter,
en hoe moet je precies die hoofdtelefoonaansluiting maken?
want nu heb ik hem gedaan zoals ik dacht dat ie goed isgr bramlive
Top! Zo is die veel duidelijker, ik zie ook wat ik fout heb. Gedaan, bedankt!
Maar de aarde, moet je die bij elkaar voegen en dan op de bodem van de behuizing vast zetten?
Of is dat de min?
Gr
Op 3 februari 2014 20:06:58 schreef Henry S.:
Ik zie iig dat de TS pin 4 en 5 van elke buis wil doorverbinden. Dat is juist niet de bedoeling! Pin 4 en 5 zijn juist de gloeidraad, die moet je natuurlijk niet kortsluiten maar in serie met elkaar zetten.En ook dat staat op die site!
Eh 90 serie heeft toch pin 3 en 4 als gloeidraad, noval(80serie 4 en 5 met soms 9 erbij , ECC82 ??? )
Ranzig ontwerpje dit, met DC direct over de schelpen.
Die + 0.5V aan de roosters volg ik ook niet helemaal.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dit is wel heel erg minimalistisch. Die + 0.5 op het grid snap ik ook niet. Het rooster hangt voor DC aan 12V. Rooster modulatie ?
Jullie moeten óók even vanaf het begin lezen. 
Dat er op het rooster 0,5V staat is toch niet zo gek? Dat hangt natuurlijk van het buisje en van de weerstand af, maar die zijn hier gegeven.
Op 4 februari 2014 09:11:09 schreef DE OLDE:
[...]Eh 90 serie heeft toch pin 3 en 4 als gloeidraad, noval(80serie 4 en 5 met soms 9 erbij , ECC82 ??? )
Idd! Het is geen noval buisje. Pinnen 3 en 4 moeten gebruikt worden.
moet je dan pin 3 aan de pin 3 van de andere doorverbinden , en dat ook bij pin 4 doen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]
Nee. Vanaf de +12V ga je naar pen 3 van de eerste buis, dan vanaf pen 4 van die buis ga je naar pen 3 van de tweede buis. Pen 4 daarvan sluit je aan op de - van je 12V.
+12V-----3 I 4----3 II 4---+
|
0V-------------------------+
I=buis 1
II=buis 2