Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Dat is dan dom van die logosite. Foetsjie en Foei;sjitzooi betekenen kwijt respectievelijk rommel, dus het zijn echt compleet andere woorden ;)

Ondergrondse banden zie je vaak niet aan apparatuur af (JVC en Panasonic waren altijd compleet verschillend, Philips en Marantz ook), en soms alleen aan nummertjes (piyama en mutsiebussie), dus je moet meestal van de voorhanden liggende merknaam uitgaan.

(*) Gelijkenis tussen verbasteringen en merknamen berust geheel op toeval. Merknamen blijven eigendom van hun resp. eigenaren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is dit onderdeel:

"Analog rotary position sensor"

Hij heeft drie pootjes..... Hij staat in de folder met nieuwe producten van Digikey.... Ik noem het een potmeter.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als het nu op de Conrad site had gestaan had ik het begrepen ;-(!
Daar moet je vaak dingen even letterlijk naar het duits terug vertalen en dan weet je pas wat het is.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Heb je een artikelnummer rew?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bjokal

Golden Member

deze?.

Dat is GEEN potmeter. Er zit geen contactvlak in, maar werkt magnetisch.

Hier staat een korte uitleg van Bourns

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Ja, dat zal hem wel zijn.
Ik heb het filmpje gekeken. Op "slide 11" komt de aap uit de mouw: Hij is single turn (kan niet doordraaien op het eind) en 12 bits (intern is ie digitaal).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste mensen,

Ik heb ook een vraag over LM2907N-8. Dit is pulse to voltage converter. In de datasheet (zie link: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2907-n.pdf) hiervan staan alleen aansluitschema's en geen pinouts van dit IC. Ik heb dit Ictje gebruikt om een toerenteller te bouwen voor een project op school. Nu nog een schema om te laten zien hoe de boel is aangesloten maar ik kan nergens de pinouts vinden.
Ik wil dus weten wat de functie is van elke pin en/of hoe elke pin heet.
Kan iemand mij helpen hiermee?

RAAF12

Golden Member

In deze sheet staat in ieder geval een 14 pin DIL beschreven
http://datasheet.octopart.com/LM2907M-8-National-Semiconductor-datashe…

ps. met het haakje erachter werkt je link niet

Veel verschilt het niet per merk <G> Wat wil je precies weten?
De pin nummering staat er ook bij.

De gewone 14 pins Dual in line outline

Bovenaanzicht

http://i62.tinypic.com/2cp26g6.jpg

De punt geeft de 1 weer. Of de inkeping de 1 en 14 aansluitingen.

Let niet op de tekst de foto is geleend van het net (ander type maar wel 14 p DIL)

Dank je RAAF.

Goed dat je het zegt. Maar deze datasheet van 14 pin is vrijwel dezelfde als die van 8 pin. Er staan geen pinouts zoals we gewend zijn van andere Ic's. Normaal gesproken staat er in het begin van de datasheet de pinouts met alle functies van elke pin. "Pin Configurations" wordt het ook wel genoemd. Zie deze bijv.: http://www.atmel.com/Images/doc8161.pdf

RAAF12

Golden Member

Maar daarom staan er symbolen in het blokdiagram van het IC. Dan kan je het aansluiten zoals even verderop in de tachogen schema's staan.

edit hieronder

aansluiting pin2 heeft geen naam maar is de aansluiting voor een condensator op de chargepump.
En in de datasheet staan de gegevens waardoor je de C een waarde kan geven.
Zo'n zelfde verhaal geldt voor andere aansluitingen.

pin2 zou je dan timing capacitor kunnen noemen.

Kijk naar dit schema: https://www.google.nl/search?q=pin+configurations+of+LM2907n-8&new…

Je ziet dat er pin1 "Input Signal" is en pin4 is "Vout" en pin6 is "VCC" en pin8 is je "ground". Dit is wat ik wil weten maar dan van de resterende pins. Dus wat is pin2, pin3, pin5 en pin7?

Ik heb alles al aangesloten en het werkt ook prima. Nu moet ik nog een aansluitschema maken van mijn schakeling. Daarvoor wilde ik weten hoe elke pin heet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 30 april 2014 22:26:36 (12%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik zoek datasheets van de volgende buisjes:

ORP95: Dat moet een buisje zijn met een fotoweerstend

ZA1002 Dat is of een miniatuur stabilisatiebuisje of een triggerbuisje

Ik kan nergens op internet datasheets vinden, wie wel?

Beiden komen uit de Philips/Valvo/Mullard stal. Mijn data boeken geven ook niks.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
RAAF12

Golden Member

Heb je hier wat aan?

ZA1000 Neon-filled, coaxial, tritium-primed (half-life: 12.32 years), sputtered-molybdenum cold-cathode switching diode, meshed cylinder anode, all-glass pigtailed[63]
ZA1001 Neon-filled, coaxial, tritium-primed, sputtered-molybdenum cold-cathode switching diode with traces of heavy gas (krypton/xenon) for slow de-ionization, e.g. for low-frequency relaxation oscillators; meshed cylinder anode, all-glass pigtailed
ZA1002 Neon-filled, coaxial, tritium-primed, sputtered-molybdenum cold-cathode switching diode, large difference between burning and ignition voltage, meshed cylinder anode, 3-pin all-glass pigtailed
ZA1003 Neon-filled, coaxial, tritium-primed, sputtered-molybdenum cold-cathode switching diode for use as indicator tube in transistorized circuits, meshed cylinder anode, 3-pin all-glass pigtailed
ZA1004 Neon-filled, coaxial, tritium-primed, sputtered-molybdenum cold-cathode switching diode, small difference between burning and ignition voltage, for use as indicator tube in transistorized circuits, meshed cylinder anode, 3-pin all-glass pigtailed
ZA1005 Neon-filled, coaxial, tritium-primed, sputtered-molybdenum cold-cathode switching diode for use like a DIAC in thyristor circuits, meshed cylinder anode, 2-pin all-glass pigtailed

ZA1002

Neon Switching Diode.
Ignition voltage 170; Maintaining Voltage 109; Ik <3.5mA

de specs staan op
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_za1002.html

Die LDR kan ik niet vinden wel deze
http://i57.tinypic.com/3178ehf.jpg

Maar geen specs :-(

Tidak Ada

Golden Member

Ik kan hier uit afleiden:

  1. dat het om een schakeldiode gaat
  2. dat hij niet meer aan zijn specs voldoet, want tritium heet maar een halfwaardetijd van c.a. 12 jaar

Radiomuseum was ik ook gekomen, maar die hebben een ellendig systeem van lidmaatschap om aan de echte data te komen.
Wat hier staat is nogal summier, geen schakeltijden en zo. Staan bijvoorbeeld ook geen gegevens bij over de degrading door de halfwaarde van het tritium.

@Thevel, hieronder:
Helaas een storende drukfout (Ook bij Radiomuseum!) er staat 2× A in plaats van A en V en daar zit echt verschil tussen.

Heeft iemand soms een van deze data boeken?:
- Manufacturers Literature Mullard 1971-72
- Manufacturers Literature Valvo, Spezialröhren, 1972

@RAAF:
Die ORP95 ziet er ongeveer uit als de ORP 90
http://physik.uibk.ac.at/museum/pict/big/orp90.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Thevel

Golden Member

Of Hier iets aan?

Had je Deze al gevonden?
(Misschien heb je er iets aan)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 30 april 2014 23:09:02 (34%)

Tidak Ada

Golden Member

Daar had ik niet aan gedacht, maar het levert hetzelfde resultaat op.

Ik zal Ronald eens mailen... er staat toch niet voor niets een rode stip bij een van de anodes.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 30 april 2014 23:12:05 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
maartenbakker

Golden Member

@TA: als het meezit, staat de radioactiviteit van zo'n buisje gecodeerd in de kleine lettertjes. Zijn die bij jou nog leesbaar? Ik weet niet of ze er altijd opstonden. Soms stond de hele code of helaas alleen de onderste regel ook op de verpakking. Opzich verkrijg je daarmee geen nieuwe informatie maar ik weet dan of ik op het juiste spoor zit, ben bezig met wat oude coderingslijsten. Nog geen tijd om er serieus in te duiken maar je moet het glas blazen als het heet is, of zoiets >:)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 1 mei 2014 01:28:31 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Hoi maartenbakker,
Helaas heb ik de buisjes nog niet binnen, maar ben ik vast aan het zoeken naar informatie. Als ik ze binnen heb zal ik proberen een mooi macro'tje voor je te maken.
Dat van die radioactiviteid kwam weer in mijn herinnering door de site van Ronald Dekker.
Ik heb een klein lot met ongewone buisjes kunnen bemachtigen bij een shop, die er mee ophoudt. Ik heb afgesproken dat ik een en ander de 20e kom ophalen.

(beter hard geblazen dan de mond gebrand) :D

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 1 mei 2014 09:48:56 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Gezocht: merk/type van een schuifschakelaar/potentiometer.
Het heeft een oranje behuizing.
Alles wat nog leesbaar is : 1079 120VAC
en dan nog 'UFFER'
Daar komen allicht nog wat letters voor maar de rest is verbrand en dus niet leesbaar. Iemand die het merk kent?

http://i62.tinypic.com/2urb29w.jpg

Het lijkt op een schuifpotentiometer, maar zover ik nog heb kunnen uitmaken zijn het gewoon contactvlakken en daarmee is het eerder een schakelaar.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 9 april 2014 13:30:26 schreef Arco:
Die onderste is het oude logo van Fairchild, niet van Fuji... ;)
[afbeelding]

Haha! gemene date-code die precies een bekend chipnummer oplevert. Gelukkig kan je door pinnetjes te tellen zien dathet hem niet kan zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 1 mei 2014 13:11:52 schreef K-Ray:
Gezocht: merk/type van een schuifschakelaar/potentiometer.
Het heeft een oranje behuizing.
Alles wat nog leesbaar is : 1079 120VAC
en dan nog 'UFFER'
Daar komen allicht nog wat letters voor maar de rest is verbrand en dus niet leesbaar. Iemand die het merk kent?

Het lijkt op een schuifpotentiometer, maar zover ik nog heb kunnen uitmaken zijn het gewoon contactvlakken en daarmee is het eerder een schakelaar.

Het lijkt me een toepassingsspecifieke dikkefilmdinges. Een wat beter belichte en vooral wat grotere foto zou handig zijn, maar de kans is groot dat hij alleen op apparaattype te vinden is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 1 mei 2014 13:21:56 schreef Tidak Ada:
Afzuigkap van Atag?

Schoot mij ook in gedachten, maar die hebben dan gelijk een afwijkende lengte waarvoor bijna niets te vinden is :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 1 mei 2014 13:21:56 schreef Tidak Ada: Afzuigkap van Atag?

Inderdaad :)
Zo bekend ?

Module kost 95 euro! (printje met 2 schakelaars, lampje en schuifpot)

Tidak Ada

Golden Member

Bestellen bij Atag? Misschien de milieustraat?

Hoewel.... ik zit al ruim een half jaar te wachten op een filtercassette, waavan ze er maar één hebben geleverd, terwijl het om een paar gaat (wel het volle bedrag (€ 75.-) moeten betalen :( :( )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Dit topic is gesloten