Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 5

Dit topic is gesloten

Op 1 mei 2014 14:19:28 schreef maartenbakker:Het lijkt me een toepassingsspecifieke dikkefilmdinges.

gewoon vertinde/verzilverde laag me dunkt. is ook gewoon 0 ohm.

enige kans om zo'n ding te vinden?

maartenbakker

Golden Member

Ik dacht dat ik ook weerstandjes zag zitten, maar kleine foto...

Beste kans om het ding te vinden is zoals gezegd bij dit soort dingen meestal op type, omdat ze waarschijnlijk op maat gemaakt zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mod-edit: Crosspost vanuit een schoolvragentopic!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 6 mei 2014 00:49:25 (0%)

Het opamp transistor gedeelte wordt op pagina 1 besproken en de RC combinatie op pagina 8 met de formules erbij.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Henry S.

Moderator

Op 1 mei 2014 14:58:32 schreef K-Ray:
Inderdaad :)
Zo bekend ?

Het is normaal dat jij dat in de eerste post meldt, dit topic is niet als spelletje bedoeld.

Op 1 mei 2014 15:00:46 schreef K-Ray:
enige kans om zo'n ding te vinden?

Als het een serviceonderdeel betreft, kan iedere detailhandelaar het op merk/type van het apparaat terugvinden. Online moet dat ook mogelijk zijn.

@hieronder: Dan was je post nog beroerder dan ik dacht...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 5 mei 2014 20:35:24 schreef Henry S.Als het een serviceonderdeel betreft, kan iedere detailhandelaar het op merk/type van het apparaat terugvinden. Online moet dat ook mogelijk zijn.

Weet ik maar het is slechts als gehele module beschikbaar: 95 euro.
Dat heb ik niet over voor alleen een schuifschakelaar. Daarom zocht ik achter de schakelaar zelf, maar de markering is deels weggebrand. Ik had gehoopt dat iemand van het overgebleven deel een volledige merknaam zou kunnen maken zodat ik verder kan zoeken.

maartenbakker

Golden Member

En dan nog is het not done om informatie, zoals typeummers van apparaat en module, achter te houden. Uit principe, maar vooral ook omdat je nooit weet hoe een koe een haas vangt. En als je hoopt op een losse schakelaar/potmeter/dikkefilmdinges, is het handig om daar een paar duidelijke foto's van te maken, inplaats van een postzegel.

En natuurlijk last-but-not-least omdat je altijd de kans hebt dat iemand een (sloop)module heeft of weet te vinden voor veel minder dan de 95 euro waar jij er een voor hebt gevonden.

Dan vloeit het wel een beetje over richting "waar vind ik dit onderdeel" of een reparatietopic, maar daar doen de mods terecht een stuk minder moeilijk over dan over zoekspelletjes die niet tot resultaat kunnen leiden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij het uitruimen van mijn buizen verzameling kwam ik een paar nuvistors tegen van RCA type nummers : 409 en de 448

Weet iemand waar die dingen ooit in zaten?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Vreemd ik kom hier alleen 4 cijferige industriele types tegen en nog wat commerciele types met letters/cijfers.
http://frank.yueksel.org/other/RCA/RCA_Nuvistor_Tubes.pdf

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 6 mei 2014 20:38:09 (22%)

Die ik hier heb zijn inderdaad mechanisch hetzelfde.
Ik kon er ook niks van vinden. Van beide types heb ik er twee.
Ik heb ze ooit ergens uitgesloopt, inclusief de voetjes.

-edit-
Ah, het probleem van de nuvistors is opgelost.
Op de bovenkant van het huis staat het echte nummer in het metaal "ingeslagen" in kleine cijfertjes.
Deze dus:

7586 (4 stuks)

Een general purpose triode 400MHz.

Deze staat in op RAAF12 zijn pdf-je.
---------

P.S. Ik heb ook nog een honingraat spoel gevonden van Erres.
Er staat op:
ERRES I
25

Het gekke is dat er geen (banaan) bussen aan zitten maar draadeindjes.
Die (zo lijkt het) ergens aan vast gezet kunnen worden met moertjes.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 6 mei 2014 22:20:30 (35%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

@Henri62:
Nuvistors werden o.a. veelvuldig gebruikt in HP- en Tekscoops uit de jaren 60. Maar verder ook overal waar SQ buizen werden toegepast.
Toleranties zijn nauwer en de constructie is stootvaster en trillings bestendiger. De kleine afmetineg staan ook miniaturisatie niet in de weg, die als gevolg van het complexer worden van apparaten in die tijd broodnodig was.

Er zijn ook Russische uitvoeringen, ook op eBay. Die hebben echter geen penen, maar draadeinden, net als bij half geleiders.

Een opvolger is de Fetron. Dat zijn halfgeleider (FET) equivalenten van bestaande buizen. Ze zijn onderandere ontwikkeld voor de telecommunicatie (telefoon centrales). Het afwezig zijn van gloeidraden leverde een enorme besparing aan elektrische energie.
Fetrons hebben maar een kort leven gekend, mogelijk door de opkomst van geïntegreerde schakelingen en andere halfgeleiders.
Sommige Fetrons waren bijna directe equivalenten van buizen. een bekend voorbeeld is de 6AK5S Die in veel gevallen ingezet kon worden voor zijn glazen oom.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 mei 2014 22:36:38 schreef Tidak Ada:
Een opvolger is de Fetron. Dat zijn halfgeleider (FET) equivalenten van bestaande buizen. Ze zijn onderandere ontwikkeld voor de telecommunicatie (telefoon centrales). Het afwezig zijn van gloeidraden leverde een enorme besparing aan elektrische energie.

Goh, nu je het zegt. Die dingen ben ik ook eens tegen gekomen. In de vorm van een buisvoet en een koelplaatje erop. Ik was ze allang vergeten.

Ik heb zelf ook eens zo'n ding gemaakt om een legerbakje te repareren.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 14:36:07 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Thevel

Golden Member

Op 6 mei 2014 22:36:38 schreef Tidak Ada:
Een opvolger is de Fetron. Dat zijn halfgeleider (FET) equivalenten

Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord.
Weer iets geleerd. :-) :-)

RAAF12

Golden Member

{PL802}

In de Philips K8 zit ie ook. Die werd via het Philips service centrum verkocht. Het was een service onderdeel :-)
Niet in de normale handel te koop.

Tidak Ada

Golden Member

@Sonytech:
Kende ik ook al.

Hier nog meer [ http://www.tubecollector.org/nonvalve/fetron.htm ]

Ik heb net een aantal Fetrons gekocht met een aantal forumgenoten van de Tube Collectors Association.
Het was een grote partij, ik geloof 250 stuks, waarvan ik er 10 heb gekocht. Een paar om mee te spelen en een setje voor de verzameling. De meest gangbare Fetrons komen van Teledyne, maar sind twee weken zijn er een stel van Western electric opgedoken. Ze worden door die jongens met HIN aangeduid (Niet bekend wat er voor die letters staat).
Ik heb er geen gekocht. Ik zit een beetje krap en aan het eind van de maand is er de Jutberg....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 6 mei 2014 23:44:50 schreef RAAF12:
{PL802}

In de Philips K8 zit ie ook. Die werd via het Philips service centrum verkocht. Het was een service onderdeel :-)

Die ging nog wel eens kapot.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Ja en dan gelijk 3 stuks soms wegens uitputting. Even uitwisselen en opnieuw afregelen.
Het voordeel was dat het na die vervanging nooit meer hoefde!
http://i57.tinypic.com/qsjuxc.jpg

Van die PL802 heb ik vast nog wel een aantal liggen. Waren die zeldzaam aan het worden dat men een vervanger gemaakt heeft?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Blijkbaar wel, en ze gingen idd soms gezellig met z'n drietjes kapot.
http://www.vintage-radio.net/forum/showthread.php?t=5509

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Ik vermoed dat ze maar in 1 fabriek gemaakt werden en dat de voorraad na einde productie net iets sneller op was dan verwacht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Volgens mij gaaf de tor uitvoering wat minder contrast...

RAAF12

Golden Member

De Fmax liep wat verder door als de BF geisoleerd werd opgesteld op de koellip. Later paste Flipse dat aan in de productie.
Maar het zwartnivo moest je sowieso opnieuw instellen na een tube-transistor switch. En alles checken en laten proefdraaien.
Zware hernia kasten trouwens vooral de K8!

Ook andere fabrikanten zoals Solus (?????) maakten een transistor uitvoering van die buis, zag ik in de link van Henry!

maartenbakker

Golden Member

Zoals je ook in latere dagen diverse IC-equivalenten kon krijgen van no-name bedrijfjes. Een TDA4610 oost-west IC met een TDA4650 op een printje, een TDA8177 met een TDA8175 erop ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 14:36:35 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Dit topic is gesloten