Beste mensen,
Momenteel heb ik twee versterkers staan met exact hetzelfde probleem: Een rot luidspreker-relais.
Een Samson Servo 260 voorzien van een HR-CR323.
Een Marantz voorzien van een Takamisawawawawa 24MBU-510.
Beide hebben dezelfde footprint, dus dat komt mooi uit.
Nu kom ik na wat zoeken op de Omron G2RG-2A4 uit, spoelweerstand nagenoeg hetzelfde als de oude relais en 8A ipv 5A contacten.
Is dit relais geschikt voor audio of zijn er betere alternatieven voorhanden?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er zijn speciale luidsprekerrelais te koop; ik heb er zelf geen ervaring mee maar de eisen lijken mij bij audio nogal anders als bij veel andere toepassingen.
Dit soort relaiscontacten geven praktisch nooit contactproblemen buiten audio toepassingen.. ?
Mogelijk hebben anderen ervaring hiermee ?
De VB-24MBU-510 is net als de G2RG-2A4-DC24 een standaard relais (even volledige typenummers gegeven). De laatste is een prima vervanger.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@Aart: geen ervaring, maar wel wat theorie. Afhankelijk van de constructie kan het nodig zijn om zo nu en dan onder last te schakelen, zodat eventuele oxidelaagjes goed weggevonkt worden. Dat kan je simpelweg ook doen door de versterker zo nu en dan op een signaalbron en op een vrij hoog volume te zetten op het moment van inschakelen. Het zou heel goed kunnen dat er dure relais zijn die daar geen of minder last van hebben, maar in de praktijk doe je met een gewoon relais ook wel 20 jaar ofzo.
@Aart
Heb de ervaring dat gangbare vermogensrelais in praktijk onbruikbaar zijn voor audio. Je hebt een type relais nodig dat de eigenschappen van een vermogensrelais en een kleinsignaal relais combineert.
[Bericht gewijzigd door markce op (38%)]
maartenbakker
Golden Member