Beste mensen,
Momenteel heb ik twee versterkers staan met exact hetzelfde probleem: Een rot luidspreker-relais.
Een Samson Servo 260 voorzien van een HR-CR323.
Een Marantz voorzien van een Takamisawawawawa 24MBU-510.
Beide hebben dezelfde footprint, dus dat komt mooi uit.
Nu kom ik na wat zoeken op de Omron G2RG-2A4 uit, spoelweerstand nagenoeg hetzelfde als de oude relais en 8A ipv 5A contacten.
Is dit relais geschikt voor audio of zijn er betere alternatieven voorhanden?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er zijn speciale luidsprekerrelais te koop; ik heb er zelf geen ervaring mee maar de eisen lijken mij bij audio nogal anders als bij veel andere toepassingen.
Dit soort relaiscontacten geven praktisch nooit contactproblemen buiten audio toepassingen.. ?
Mogelijk hebben anderen ervaring hiermee ?
De VB-24MBU-510 is net als de G2RG-2A4-DC24 een standaard relais (even volledige typenummers gegeven). De laatste is een prima vervanger.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@Aart: geen ervaring, maar wel wat theorie. Afhankelijk van de constructie kan het nodig zijn om zo nu en dan onder last te schakelen, zodat eventuele oxidelaagjes goed weggevonkt worden. Dat kan je simpelweg ook doen door de versterker zo nu en dan op een signaalbron en op een vrij hoog volume te zetten op het moment van inschakelen. Het zou heel goed kunnen dat er dure relais zijn die daar geen of minder last van hebben, maar in de praktijk doe je met een gewoon relais ook wel 20 jaar ofzo.
@Aart
Heb de ervaring dat gangbare vermogensrelais in praktijk onbruikbaar zijn voor audio. Je hebt een type relais nodig dat de eigenschappen van een vermogensrelais en een kleinsignaal relais combineert.
[Bericht gewijzigd door markce op (38%)]
maartenbakker
Golden Member
Hermetische relais met stikstofvulling? Gouden contacten? Dat soort werk vermoed ik. Probleem is dat dat allemaal al snel in de papieren loopt voor maar een klein beetje extra levensduur/betrouwbaarheid.
Het is ook niet voor niets dat voor kleine signalen vaak rietrelais werden gebruikt.
Eigenschappen:
- schakelen van grote stromen / levensduur
- lage contactweerstand ook bij kleine stromen / lineair <<== !
En ja, het wordt duurder, kan voor grofweg 2-3 keer prijs van normaal vermogens relais.
Marantz druk er een general purpose relais in: VB-24MBU-510, daar is niets speciaals aan. En een goed relais meet sowieso <0.2Ω, zelfs met je multimeter (hele lage stroom). En dan heb je het over een standaard nikkel/zilver legering. Een goudlegering komt ook wel eens voor maar die contacten zijn weer minder bestand tegen het schakelen van vermogens.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
Elektuur kwam in hun ontwerpen ook altijd met standaard relais aan. Ik heb inmiddels twee verschillende sets van die "aanraders" in de voorraadbak om ooit lampen oid mee te schakelen.
Het gaat even goed, en daarna niet (hoorbare vervorming). Het is vooral goedkoop.
Tsja, gewoon is ook maar zoon gewoon. Het komt de klankkleur zeker niet ten goede. Ik zou gaan klankralays met door helium vergulde contacten in een vacuum omgeving. Door het in dit vacuum aanwezige helium, komt er nano coating over de contacten welke zorgt voor optimale geleiding van lichte electronen in open condities. Dit komt echter vooral de hoge tonen ten goede. Voor een betere beleving van lage tonen kun je beter relays nemen die onder hogedruk zijn behandeld met zwavel hexaflouride, dit zorgt voor een zwaardere klankbeleving. Een combinatie van bijde technologien is trouwens het beste!
Anders hier nog wat wat bruikbare tips.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]
Op 16 april 2014 15:35:20 schreef Mrtn1988:
Door het in dit vacuum aanwezige helium
Hier dacht ik dat je een geintje maakte, maar..
Voor een betere beleving van lage tonen kun je beter relays nemen die onder hogedruk zijn behandeld met zwavel hexaflouride, dit zorgt voor een zwaardere klankbeleving...
Toen ik de brochure van deze zwavelhexafluoride gevulde schakelaar las was ik toch wel onder de indruk: Geschikt voor vermogens tot 20MW in het laagfrequent!
Op 15 april 2014 22:28:17 schreef markce:
Elektuur kwam in hun ontwerpen ook altijd met standaard relais aan. Ik heb inmiddels twee verschillende sets van die "aanraders" in de voorraadbak om ooit lampen oid mee te schakelen.
Het gaat even goed, en daarna niet (hoorbare vervorming). Het is vooral goedkoop.
Ik weet zo niet wat ik door de jaren heen gebruikt heb, meetal gewoon wat er lokaal op voorraad was. Geen een daarvan heb ik ondertussen moeten vervangen vanwege vervormingen. heb ik mazzel gehad... blijkbaar.
Anders hier nog wat wat bruikbare tips.
En een heleboel onzin
.
Op 16 april 2014 15:59:29 schreef blurp:
Toen ik de brochure van deze zwavelhexafluoride gevulde schakelaar las was ik toch wel onder de indruk: Geschikt voor vermogens tot 20MW in het laagfrequent!
Bestaat dat serieus echt? Ik kan het niet vinden hoor, maar ik zoog ook maar wat uit mijn duim 
Edit:
The Load Break Switch is filled with SF6 gas, having exceptional isolating and arc interrupting characteristics.
Geweldig!
Het best is geen relais nemen, maar dan moet je wel heel zeker zijn van de betrouwbaarheid van je versterker...
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Switchgear in hoog- en middenspanningsinstrallaties is/was vaak SF6 gevuld wegens de goede isolerende eigenschappen.
Nadeel is dat SF6 een broeikasgas is, en "afbraakprodukten" van SF6 giftig zijn. Kortom: geen fijn spul, dat SF6.
Wow, veel reacties ineens.
Ik kan me indenken dat hermetisch afgesloten relais langer blijven functioneren dan normale power-relais.
Het feit dat bijna alle fabrikanten gewone relais in hun toestellen plaatsen zegt ook wel iets. Dit kan een kostenplaatje zijn, of duurdere relais hebben maar weinig invloed op de geluidskwaliteit.
Overigens vind ik het geen ramp om eens een relais te wisselen;
Zowel de Marantz als de Samson zijn minimaal 10 jaar oud.
Ik ga het gewoon proberen, worst case moet ik na een paar jaar het spul nog een keer vervangen.
joopv
Golden Member
Tsja, gewoon is ook maar zoon gewoon. Het komt de klankkleur zeker niet ten goede.
Leuk. Maar ik heb de indruk dat je helemaal niet gelooft in de vervorming van een geoxideerd luidspreker-relais contact?
Ik heb daar zelf ervaring mee (Philips MFB boxen) en ik kan je zeggen dat het bepaald goed hoorbaar is. Tot je het volume weer eens fiks opschroeft, dan is de vervorming weer even weg.
Ik denk dat er een diode werking optreedt op het contactoppervlak.
maartenbakker
Golden Member
Klopt met de theorie dat zich oxides vormen als er langdurig alleen zonder- of met lage belasting geschakeld wordt.
De methode die ik noem om de versterker zo nu en dan eens in te schakelen terwijl er luide muziek speelt, zou best eens afdoende onderhoud kunnen zijn in veel gevallen.
Er is inderdaad nog zoiets als wetting current, de minimale stroom die door een relaiscontact moet lopen om nog betrouwbaar (in) te schakelen.
Maar die is voor de eerder in deze thread genoemde standaardrelais minder dan 10mA.
10mA door 8 ohm geeft 0.8mW. Je hoeft de volumeknop niet heel ver open te draaien om daar overheen te komen...
Amplimo heeft al jaren een speciaal LS relais met een wolfraam voorloopcontact.
http://www.europe-audio.com/datasheets%5Camplimo%5Clsp-rel.pdf
Elektuur heeft daar ooit eens een stukje over geschreven, ik kan het alleen niet terug vinden.
Daarin beschreef men speciale audio relais waar intern 2 contacten parallel staan. Een 'kleinvermogen' contact van speciaal materiaal en een 'grootvermogen' contact van normaal materiaal.
Groeten, Ron.