Wat denken jullie van deze amperemeter?

Beste mensen...

Ik heb de LM317 voeding gemaakt zie link....
http://www.circuitsonline.net/forum/view/117136/last
Hij is inmiddels af zoals de fotos laten zien.

Nu is mijn plan om nog een te maken maar dan met de LM350.
Deze wil ik voorzien van een digitale volt en ampere meter.
Nu vond ik een website www.miniinthebox.com en daar zag ik deze meters

http://www.miniinthebox.com/nl/3-cijferig-display-panel-digitale-meter…

http://www.miniinthebox.com/nl/3-cijferige-rode-led-digitale-voltage-m…

De ampere meter kan zo te zien rechtstreeks worden aangesloten maar ergens anders op internet lees ik dingen over een shunt.

Wat denken jullie..
Zou deze rechtstreeks op een 3A LM350 aangesloten kunnen worden?

En als ik wel een shunt nodig heb.
Hoe maak ik zoiets en wat doet het precies?

Ik hoor het graag...

alvast bedankt Mvg Alex

Je blijft onder de 10 ampere dus een shunt is niet nodig.

EricP

mét CE

Ik zie er geen datasheet bij. Daarmee is het ding al niet meer de moeite van het kopen waard.
Het lijkt me sterk dat je 10A door die draadjes heen kunt jassen. Zelfs niet als het Chinese Ampères zijn. Ook zou het zomaar kunnen dat je een aparte voeding voor dat metertje nodig hebt.
De antwoorden op bovenstaande staan in de datasheet.

Alex,

Bij de amperemeter staat een nederlandse review.
Het lijkt er op dat deze de 10A zonder shunt kan meten.
Volt en Ampere hebben wel allebei een voedingsspanning nodig.
Kan niet achterhalen hoeveel.
Misschien de verkoper even mailen ?

Die 10Amp klopt wel; draden zijn dik genoeg. Vergelijk maar met de draden in de schakelaars en stopcontacten thuis; die gaan tot 16Amp. Hij heeft inderdaad een aparte eigen voeding nodig. Hoeveel staat er niet bij maar ik gok op 12 Vdc. Begin met 5V en als dat niet goed werkt probeer dan 12.
Wat hinderlijker is: de meetstroom is niet galvanisch gescheiden van de voeding. Je moet dus goed uitkijken waar je die voeding uit betrekt. Voor je het weet blaas je de boel op of krijg je zeer wonderlijke meetresultaten.

@Alex :-)
Of is deze niet mooier. Dan heb je alles ineen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

bedankt voor jullie antwoorden ...

Ok hij zou dus rechtstreeks (in serie op de uitgang) aan de voeding kunnen.
en ja klopt er moet een aparte voeding naar de meters en dat mag tussen de 4 en 30 V zijn. (staat op de zijkant)ik heb hier expres voor gekozen omdat anders de meter uitgaat als ik de voeding terug naar de laagste waarde draai en dat wil ik niet.
Die werk spanning wou ik via een 7809 of 7812 direct na de gelijkrichtbrug aftakken
Dat hindert de werking van de regelbare voeding toch niet?
En anders heb ik wel een mini trafo uit een oude elektrische wekker.

Jaa die dubbele meter is nog veel mooier Jammer dat ik die niet eerder had gezien. ik dacht nu al een mooie aanbieding gevonden te hebben.;-(

Wat bedoelde Leo-Bolier met de meetsrtoom is niet gescheiden van de voeding precies?

Beste mensen..

Kan niemand mij daar antwoord op geven?
Wat betekend dit? de meetstroom is niet galvanisch gescheiden van de voeding
zoals Leo-Bolier vertelde?

mvg Alex

Zowel voltmeter als amperemeter uit een eigen voeding voeden, zit je altijd save. Kleine 2x 6V trafo met brugcel & elco is voldoende.

Risico met de voltmeter is dat je door de koppeling met de massa de amperemeter overbrugd als je dezelfde voeding gebruikt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@Roland van Leusden.

Oh zo... ok bedankt dat begrijp ik.
nog even wat oude trafo's testen en dan aan de slag.

Mvg alex

Beste forum lezers/leden...

Ik heb hier dus nu een kleine mini trafo uit een oude wekkerradio.
Er komoen 3 draden uit 1 zwarte en 2 rode.
Tussen de zwarte en een rode meet ik 5.5 volt
hier kan ik dus 2 gelijkrichters aan knopen met 2 elco's zodat ik iets van 2x 6.5 a 7v heb.
daar werken de meters prima op.

Maar de - zal toch aan de zelfde - moeten van de regelbare voeding.
Anders gaat mijn voltmetertje niet omhoog he met alleen de + van de regelbare voeding.

Is dit dan wel normaal? Ik gebruik een 2e kleine voeding om de werkspanning voor de meters te scheiden van het regelbare gedeelte maar knoop de minnen toch weer aan elkaar.

Ik hoor het graag!!

Mvg Alex

Tidak Ada

Golden Member

Hier het aansluitschema (met shunt) van dezelfde meter.
Ik heb hem via eBay gekocht voor in de auto (laad circuit), maar hij kan helaas geen nagetieve stromen aan.
Er zit een SMPS in voor de ampèremeter, dus geen aparte voeding nodig!

Je moet geel met de zwarte draad van de verbruiker verbinden en de shunt weg laten. De andere twee zwarten draden (com) kunenen gewoon aan elkaar.

edit:
Mijn meter heeft een gevoeligheid van 75 mV voor het ampèredeel. Houdt daar rekening mee als er geen shunt bij zit, let daarom goed op of er geen shunt in de meter zit en lees de handeleiding goed.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/v-a_meter.jpg klik

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Juist omdat de voedingen gescheiden zijn, kan je straffeloos de - aanelkaar knopen (in geval van de spanningsmeter) of het geheel in serie hangen (in geval van de stroommeter).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok bedankt voor de reacties..

Nu nog 2 laag ohmige vermogensweerstanden en een behuizing en dan kan ik beginnen.

Ik zet hem online als hij klaar is.

Gaat even duren ivm tijd gebrek helaas.

Bedankt mensen...

Mvg alex