Beste allemaal,

Ik heb via, via, een zeer zware trafo van een UPS gekregen.
Het schijnt, zo ik gelezen heb op internet, een 30amp. trafo te wezen.
Op de trafo staat het volgende vermeld:

430-1215 A
CLASS 180(H) R 333H
LEI-4 E154515
6H20

Ook heb ik nog een andere trafo gekregen van een deurautomaat waar ik bij 22 volt 9Amp. uit kan trekken.
bij de 9 en 18 volt staat dat er niet bij, ik neem dus aan dat dit ook rond de 9Amp. ligt.
verder ontbreekt hier alle informatie zodat ik lekker veilig kan beunen en zeker weet dat het een veilige trafo is. :7

Maar dan nu mijn vraag:
Ik wil voor deze trafo's een gelijkrichter maken.
Hoe kan ik met een zo laag mogelijk budget (ben armoedige ploeterende scholier die hard moet werken om uberhaubt zn rijbewijs te kunnen betalen) een gelijk richter maken die dit vermogen aan kan zonder dat ik bij mn stagebedrijf (ziekenhuis) in een bed wakker word omdat de boel explodeert?

hopelijk wil een van jullie de tijd nemen om mij te helpen met het beunen van een veilige gelijkrichter!

oww wacht!
als ik een goede gelijk richter heb, wil ik de trafo's in een kast maken en op mn bureau of misschien werkbank een aansluiting maken met een schakelaar zodat ik kan switchen tussen de verschillende voltages.

heejuhhh, alvast super bedankt voor alleen al het lezen!!
(dit betekend niet dat ik geen reacties wil hoor :P)

groetjes!

Beunertje

verder ontbreekt hier alle informatie zodat ik lekker veilig kan beunen en zeker weet dat het een veilige trafo is.

Een zware trafo is alles behalve veilig. As je een fout maakt bij een schakeling aangesloten op een 30A trafo kunnen er onderdelen exploderen of affakkelen.

Gewoon 4 dikke diodes, die zijn niet lastig te vinden en een 30000 tot 60000 uF aan elco's er achter. Verder een flinke inschakelvertraging want die elco's trekken alles onderuit bij inschakelen.

Wat wil je ermee gaan doen ?

Op 9 mei 2014 21:44:49 schreef Beunertje:
zodat ik kan switchen tussen de verschillende voltages.

Flinke switches nemen als je 30A erdoorheen jaagt.
Ik ben ook benieuwd wat je op de trafo's wilt aansluiten. Laat me gokken: een startmotor van een auto?

die trekken VEEL meer als 30A

100 A onbelast is niet ongewoon. 300 A piek is redelijk common

Ook voor een VW Kever? Ik heb geen idee wat de inrush current daarvan is. Een ruitenwissermotor is wellicht een beter idee :-)

quote van een website die ik alleen uit google ache kon halen:

Lets talk about what a relay, and in the case of the starter, the solenoid does. Such a device allows a small amount of current to switch a much larger amount of current. The starter in your Beetle is, by far, the highest current device. Much more than the headlights, rear window defroster, radio, etc. all put together Starters can pull in excess of 100 amps from the battery; but fortunately for the battery, only for a brief period of time. Notice how fat that wire that goes from the battery to the starter is? You wouldn't want to pull that huge wire all the way up to the dash where the starter switch is and back again to the starter. One, it would be very cumbersome, and two, your starter switch could never handle switching that much current. That's what the solenoid does for you. It keeps that very high current circuit as short and direct as possible, just between the battery and starter.

Je vraagt om iets veiligs?
Je wilt een voeding op je buro?
En het is in een ziekenhuis?
En je wilt niet van je bed gelicht worden?
En je hebt het over (nominaal) 30 Ampere?

Dit zijn allemaal zaken die niet samen gaan.
En er ontbreekt een heel belangrijk gegeven.

Als ik een voeding op mn buro wil hebben dan is de spanning een heel belangrijk gegeven.
Natuurlijk moet de voeding voldoende stroom kunnen leveren voor hetgeen ik wil.

Wat wil je eigenlijk met dat reuze zware apparaat gaan doen?

O, een gelijkrichter, die koop bij een Electronicazaak. 1 diode die 30 Ampere aan kan en eigenlijk is je vraag opgelost,
kost je maar een paar Euro.

Het is weer zover we hebben het over 30A en is iedereen is hier in paniek, terwijl we niet eens de spanning van de trafo weten.

Gewoon 4 dikke diodes, die zijn niet lastig te vinden en een 30000 tot 60000 uF aan elco's er achter.

Kijk dan heb je stroom maar dan is het ineens een veelvoud van die 30A met zo een condensator bank.

Beunertje zorg er wel voor dat je de trafo aan de 230V kan goed afzekert dat maakt het al een stuk veiliger.

het gaat om een ups trafo. deze leveren als het een sinus model ups was de helft van de accuspanning, dus 6 of 12v. een blokgolf model levert de accuspanning met middenaftakking op de trafo. dus 12 of 24v. stelt niet zoveel voor. je kunt er altijd nog een serielamp van 400w voor zetten just in case..

als personeel krijg je vast korting in t ziekenhuis :)

http://www.electronicspoint.com/threads/ups-transformer-1000va.233046/

Ik heb verder niet gezocht maar er is genoeg over deze trafo's te vinden. En dat had ik voor mijn post gedaan dus ik had in wel een idee van de mogelijke spanningen.

giving 13.8V rms-AC at 30+ amps - more if you're ok with the transformer getting warm :)

Benleentje, zover ik weet is 1000 tot 2000 uF per 1A een vuistregel bij voedingen. En ja, dat kan gedurende korte tijd een veelvoud leveren ejn de inrush is ook niet niks. Maar we weten niet wat de TS er mee wil.

Maar inderdaad we zijn voorzichtig voor niks. 30A (of meer) en geen electronica kennis is een prima combinatie als je in een ziekenhuis werkt...

Beste allemaal!

Super bedankt voor de hoeveelheid reactie's! Ik sta paf!
Ik ben er maar even rustig voor gaan zitten en een paar punten op papier gezet:

met de trafo wil ik het volgende doen:
- circuits testen
- apparaten en motoren testen, ook onder belastig
- eventueel, als ik een regelaar heb, accu's laden
- experimenteren -> binnen het veilige hoor! :P

De voltages van de trafo's:
- zoals in een reactie stond is de spanning van de UPS-trafo zo rond de 12/13 volt
- de deurtrafo levert de volgende spanningen: 9volt, 18volt en 22volt bij 9 ampere

Verder rest mij nog een vraag:
- ik wil de trafo primair inderdaad afzekeren, hoeveel ampére adviseren jullie?
- nog een vraagje: welke draden van de primaire kant moet ik onder spanning zetten om 12/13 volt te krijgen?

alvast super bedankt weer voor jullie tijd!

Groetjes

Beunertje

Ik zou er om te beginnen een groot model glaszekering van 10A traag inzetten.
Of een electro tripper een inbouwautomaat.
Zag je veel in oude engelse KTV's (Ferguson enzo) maar is ook nieuw te koop in diverse waardes.
Bij ringkernen worden onderdelen geleverd die de inrush beperken. Kan je ook gebruiken voor die UPS. NTC/PTC's zitten ook veel in KTV demagnetisatiecircuits. Wellicht heb je nog wat liggen van dat spul?
Zet er een primair in serie en kijk wat het doet.

Vervolgens ga je testen met de trafo. Bijv een stel H4 auto 50W 12V halogeenpitten.
Je houd de temperatuur van de trafo in de gaten, die mag best warm worden. Een trafo die koud is onder belasting is zwaar ondergedimensioneerd <G>

Even meten wat de aansluitingen zijn de dunne draden zitten primair dus als het 120/230V is moeten die beide wikkelingen in serie worden aangesloten.
Dan meet je de secundaire spanningen. Voila, that's all!

Als je echt wilt switchen dan kan je beter een goedkoop autorelais van de sloop halen. Kost geen drol en die schakelen wel 12V 30A
Of je maakt een kastje met bananenpluggen en snoertjes om de juiste spanning te selecteren.
Evt kan je de trafo's ook nog in serie zetten als je hogere spanningen wilt dan die 12V uit de UPS trafo.

Beste RAAF12,

Super bedankt voor de snelle reactie!

Ben alleen nog een beetje beduust van al die voor mij lijkende acabadraba-termen, ik zal zometeen even opzoeken wat het allemaal betekend!

Verder enorm bedankt voor de tips!
alleen met een ding loop ik steeds vast, mijn engels in namelijk niet zo daverend, namelijk: welke kabels zijn van welke wikkelingen in de trafo? en, hoe moet ik dat meten zonder mn zus tot last te zijn met stroom uitval omdat de automaten in de meterkast liever even afkoelen voordat ze na een kortsluiting weer aan de bak moeten.

en dat van die relais is nog helemaal niet zo gek!!

super bedankt!

Groetjes

Beunertje

ups trafo's hebben over het algemeen geen dubbele 115v wikkeling, maar een stel tabs extra op de trafo. deze worden omgeschakeld als de accu leeg raakt, zo blijft de uitgang beter op 230v. er zit een nul op en een 220v- 230- 240 tab. bij nog volle accu's is de 220v tab als output, zakt de accuspanning dan komen de 230v en 240v tab aan de beurt.

Om de spanningen (relatief) veilig te kunnen meten, kun je een andere transformator gebruiken; als je die 9V van de kleinere transformator over de primaire van de grote zet, zou je aan de secundaire kant ongeveer een halve volt moeten hebben. Doen je dat per ongeluk andersom, dan heb je dus op de primaire kant zo'n 160V, en geen vuurwerk. Als je de grote transformator bij het testen verkeerd aansluit, dus met een 115V wikkeling op 230V, of de wikkeling op de verkeerde manier in serie op 230V, of per ongeluk de secundaire wikkeling op 230V, heb je meteen vuurwerk.

Een gelijkrichter voor 30A of meer (een beetje marge is wel fijn), is toch lastig. Er zijn best types te vinden die *volgens de datasheet* wel 35A, 40A, en nog wel meer mogen hebben, maar in de praktijk gaat dat waarschijnlijk mis als je dat voor langere tijd probeert te doen. De reden daarvan is dat ze die stroom best mogen voeren zolang je de behuizing op 25 graden C weet te houden, maar dat is niet echt praktisch te doen. Bij dergelijke stromen valt er ongeveer 1V over elke diode, en in een gelijkrichter zijn er altijd 2 tegelijk in geleiding, dus je verliest 2V * 30A = 60W aan energie, en die moet je afvoeren. Daarbij zal de behuizing dus nooit op 25 graden C blijven, en mag je er dus niet meer zoveel stroom doorheen jagen.

Als je 2 dergelijke lompe gelijkrichters zou gebruiken, kun je van elke gelijkrichter de twee wisselspanning aansluitingen samen pakken, en aan een kant van de transformator maken. Nu is het wel zo dat de 2 diodes die dan steeds parallel staan de stroom niet helemaal eerlijk zullen verdelen, maar aangezien ze in dezelfde behuizing zitten, zijn ze thermisch redelijk goed gekoppeld, en vanuit elke gelijkrichter hoef je nog maar 30W af te voeren, in plaats van 60W, waardoor het al gemakkelijker is om ze een beetje koel te houden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (53%)]

De vier primaire, dunne draden determineren voor aansluiting op het net kan zo.
Volgens @testman zijn het aftakkingen op 1 wikkeling. Dus kan je meten waartussen de hoogste weerstand gemeten wordt. Dat is dan de volledige wikkeling waar veilig 230V op kan.

nota bene

In de UK gebruiken ze 240V maar ik ga er niet vanuit dat deze EEC UPS die spanning heeft.

edit dit staat er op de site die je al gevonden had.

his is what I think the transformer windings are: (ASCII art)

'W ------------3 ||
'. . . . . . . 3 ||
'. . . . . . . 3 || C------ WHITE
'B ------------3 || C------ BLACK
'Y ------------3 ||
'U ------------3 ||

where W is the thin white wire, B is the thin black wire, Y yellow, U blue

W - B is for 110V
W - Y is for 120V
W - U is for 130V

giving 13.8V rms-AC at 30+ amps - more if you're ok with the transformer getting warm :)

Maar dit is een een Canadees berichtje waar de netspanning 120V 60Hz is.

Wat betreft die automotive relais: een 40A relais met wisselcontact kost nieuw ook maar 4 euro, geloof ik, maar daar moeten een paar kanttekeningen bij. Ten eerste kan het NC (normally-closed) contact meestal maar de helft van die stroom voeren, en nog minder dan dat schakelen, omdat dat contact veel langzamer sluit, en meer dendert, omdat deze gesloten moet worden door een relatief zwak veertje.

Het lijkt me ook wel een goed idee om de schakeling zodanig te ontwerpen dat het verkleven of anderszins niet functioneren van een van de relais nooit een "gevaarlijke" situatie kan opleveren.

Als je voor de gelijkrichter zou schakelen, zouden de vlambogen over de contacten sneller doven, vanwege de nuldoorgangen, en zou je ook maar 1 gelijkrichter (of set gelijkrichters) nodig hebben, in plaats van 1 extra gelijkrichter per aftakking van de transformator. Het nadeel daarvan is natuurlijk dat je maar 1 spanning tegelijk kunt gebruiken, maar dat zal meestal geen probleem zijn, lijkt me.

Ik zou wel over elk relaiscontact een snubber zetten, iets in de orde van grootte van een weerstand van 1 ohm en een condensator van 100nF of zo; dat helpt bij het uitschakelen.

Dan blijft er alleen nog een probleem bij het overschakelen van de ene aftakking naar de andere; als je naar een lagere aftakking schakelt, gebeurd er niet veel spannends, maar als je omhoog gaat, wordt die condensatorbank in heel korte tijd opgeladen tot de hogere spanning, waarmee de condensators, de gelijkrichter, en vooral het relais (dat met een beetje pech nog staat te klapperen op dat moment) het zwaar krijgen.

Ik zou eigenlijk niet direct weten hoe je dat zou kunnen oplossen; je zou een weerstand in serie kunnen zetten, die je vervolgens met een relais overbrugt, maar dan kun je nooit omschakelen terwijl je stroom trekt. Daarbij zou je er ofwel zelf aan moeten denken dat je die overbrugging steeds weghaalt voordat je gaat schakelen, of je zou daar een elektronische beveiliging voor moeten maken.

we hebben het hier over deze trafo http://www.elfafoorum.ee/attachment.php?attachmentid=3101&d=1315203394&thumb=1

afkomstig uit een sinus ups van apc denk ik zo. als het een blokgolf ups was zouden er 3 dikke draden uitkomen. er komt 13v uit, dus zou het een 24vdc gevoed ding zijn geweest. dat is een zwaarder model als 500 of 650va geweest pas daarboven wordt het 24v.

Gezien de onduidelijkheid rondom de aansluiting ervan lijkt het me verstandig om te beginnen met een lage spanning, uit een andere transformator, en dan (voorzichtig!) alle spanningen te meten. Als de transformator gemaakt is voor gebruik op 115V of 230V, zou hij best 2 afzonderlijke primaire wikkelingen kunnen hebben, die voor 230V in serie worden gezet, of parallel voor 115V. Een transformator met een middenaftakking voor 115V is in dit geval niet handig, omdat de helft van die wikkeling dan de volledige stroom zou moeten voeren, en de andere helft ongebruikt blijft. Met 2 losse wikkelingen is het dus wel echt belangrijk dat ze in de juiste "richting" in serie worden gezet, en dat kun je op deze manier dus ook meten.

Het enige wat je moeilijk kunt vaststellen is het verschil tussen een 115V-12V en een 230V-24V transformator.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (10%)]

even bewegen met de draden, en je weet het verschil tussen primair en secundair. primair lijkt wel dikke draad, maar is meer isolatie. zwart wit onder is secundair. zet daar maar eens 12vac op en je weet welke draden 230v primair zijn.

Beste allemaal!

Wauw! ontzettend bedankt voor alle reactie's!
hier zit heel wat nuttige informatie tussen! (eigenlijk is alles nuttig)

Ik zal, mits ik er vanavond tijd voor heb, direct aan het meten gaan!
ik zal eerst secundair 12 volt aansluiten, vervolgens primair meten.

als ik weer een keertje geld beur van mn zaterdagjob, zal ik direct spul halen om de boel klaar te maken!
voor die tijd ga ik, na het meten, eerst maar eens schema's maken.

allemaal heeeel erg bedankt!

super!

groetjes,

Beunertje

een paar tips:
voor kleine schakelingen te testen, wil je zo geen zware voeding.ik ben met onderstaand speelgoed begonnen en was prima voor kleine zaken.
versterkertjes, ledje die knipperen...
instelbaar in 3V-4.5V-6V-7.5V-9V-12V en kan tot 2A leveren. geloof mij, paar dingen verkeerd aansluiten en de transistoren ontbranden spontaan en elco's werden mini raketjes.
http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/unQAAMXQkcZRlYkp/$T2eC16ZHJIYE9qUcOuG0BRlYkpNeKg~~60_35.JPG?set_id=880000500F

daarna zou je eens kunnen kijken naar een compactere transfo (bv die deurbel, maar is in mijn ogen nog zwaar) en daar een LM317 voeding mee maken. regelbaar van een 1.2-30V en goed beveiligd (temperatuur, kortsluiting...).
maak je eens een fout, dan beveiligd dat IC de boel al rond de 1A. ledjes branden door, transistoren gaan kapot.

heb je eens een hele zware voeding nodig, dan zou je die dikke transfo kunnen gebruiken.
je bent er alleen niet met een dikke gelijkrichter. daar moet een HOOP condensatoren achter en de electronica om zo een voeding regelbaar te maken is ook niet min.
bv een zware versterker heeft al heftig spul nodig. mijn eindwerk van school had een 500VA transfo steken die 2x 15V leverde aan 16A. daar zat 80 000uF achter. heb ook eens een kortsluiting gehad ermee. vertinde printsporen verdampt, weerstanden verkoold, dikke eindtrappen waar bliksems uitvlogen...
PS: als je daarmee een kortsluiting maakt met een schroevendraaier, smelt die ook gewoon af aan de tip. die elcos kunnen zulk hoge stromen leveren op korte tijd...
ik zou die transfo bijhouden tot je kennis hebt en die echt kunt gebruiken in een project. daar nu een voeding mee maken is nutteloos, duur en ook gevaarlijk. kleine schakelingen overleven deze voeding niet.

ow, leuke voedingen die je makkelijk vind zijn de 12V oude transfos van inbouwspots. leveren vlot 50watt (4A) en meer

Op 12 mei 2014 06:47:59 schreef Beunertje:
Ik zal, mits ik er vanavond tijd voor heb, direct aan het meten gaan!
ik zal eerst secundair 12 volt aansluiten, vervolgens primair meten.

Let er wel op dat het 12VAC (wissel spanning) moet zijn, en geen 12VDC (gelijk spanning)!!!

En nog een tip: pas op met het meten aan de primaire kant, daar komt 115 of 230 op te staan EN DAT IS/KAN DODELIJK ZIJN.

Dus als je niet in dat ziekenhuisbed (of erger) wil belanden, wees gewaarschuwd.!!!!

Die trafo's ken ik, ben er ook eens mee in de weer geweest. Zie hier.

Trafo wordt gebruikt om de accu's te laten en om de wisselspanning te maken als de netspanning wegvalt. Zwart/wit is secundair. De primaire bestaat uit een 'grote' en een 'kleine' wikkeling. Die kleine wordt waarschijnlijk bijgeschakeld als de accu's moeten laden ofzo. Je kan met dat wikkelingetje een beetje spelen met de spanningen.

Dus pak een klein trafootje met 8 of 9 VAC secundair. Als je die aansluit op zwart/wit van je grote trafo, kun je kijken wat er aan de primaire zijde voor spanningen staan. LET OP: deze spanningen gaan wel richting 230 VAC