Na een frisse, maar toch gezellige, Jutberg vandaag een dagje Beetsterzwaag met prima weer
.
Een klein maar interressant buitje op de Jutberg:
-Een SDR dongle (Eat bedankt voor de uitleg van de installatie op een Linux machine), SDR# draait ook al. Het werkt goed met het bijgeleverde minisprietje.
-Maxon 450 UHF TRX, deze uitvoering komt me nog niet bekend voor, dat wordt nog even spitten/testen. De stuurtor is een MRF630, (ook mooi specifiek UHF).
-5mm ledhouders
-4 zwaar verzilverde kristalfiltermodules met versterkers. Uit de DDR, maar 3 van de 4 filters zijn van KVG. Allemaal voor 10.7MHz, en resp. 3.5kHz, 8kHz, 12kHz, en 36kHz breed.
-RFT draaischakelaar met 10 standen.
-Nog twee stekkerdozen vergeten, elk met 10 WCD's.
In Beetsterzwaag:
-Nog een RFT draaischakelaar, nu met 20 standen, en met knop en gewikkelde ferrietkern. Een aftakking per twee windingen.
-Diamond SX400 SWR meter
-Printje voor een AM-modulator (PLL).
-Een alu-profiel met daar in een printje met twee S10-12's. Dit zijn 10W HF torren. Maar iemand heeft zowel de in- als de uitgangstrafo nodig gehad.
-twee coaxkabels BNC-BNC
-Coaxschakelaar
-twee N-male naar BNC-female adapters
-setje trimsleutels
-verloopkabeltje van MCX naar een BNC connector voor de SDR dongle.
-printje met oa een MCL filter mixer.
-LTC1799
-4* 2N5109
Het was idd heerlijk weer en ik heb er maar een fietstocht van gemaakt van Damwoude naar Beetsterzwaag, zo'n 33 km schat ik.
Dus eerst maar even de inwendige mens verzorgt bij de snack kraam!
Daarna de markt op geweest en gescoort een variac, twee behuizinkjes, zenerdiodes, elco's en nog een autolader bij een turk.
Uiteraard een biertje na afloop!
Skitterende dag voor een radio markt. Zoals gebruikelijk samen met mijn vader (traditie sinds 1988) naar de markt in Beetsterzaag geweest; nog steeds voelt het een beetje als een homerun, ik heb er veel familie om de hoek wonen maar woon zelf al weer vele jaren als export Fries in het westen van ons landje. Zo rond 9:15 aanwezig en om 13:00 weer vertrokken, aantal lokale bekenden gezien en gesproken maar geen enkele COer...
Mijn score voor vandaag:
- 2 Hammond alu kastjes
- 3 stuks ACU NCL-24A printen in Alu kasten van New Japan Radio Co voorzien van leuk spul oa. Hitachi HD64180 CPUs
- CMK-380 print met nog een HD64180 en wat ander grut.

- Schlumberger alu kastje met wat HF spul
- print met 2 keer HEF4750 en HEF4059 (gratis
)
- Oplaadbare LED zaklamp bij een aardige Turk
- Mini Whip antenne 10Khz - 30Mhz, leuk om eens mee te experimenteren

- Ericsson RR-191947 (ex PTT) compleet in 19" kast, zit vol met HF spul en dat kon ik voor 15 euro niet laten liggen.
- Ex Bund 7 delige GRP mast goed voor 8.4 meter hoogte.
- Doos met voorraadje nieuwe TH Philips MF weerstanden en drie haspels met condensatoren & weerstanden. 
Obscure spullen waren er ook wel weer te vinden, o.a. een heuze 10W laser compleet met waterkoeling en richt elektronica. Wellicht handig tegen Reigers die je wisvijver leeghalen
Iets te duur toch wel - geen foto.
Verder nog een tweetal obscure buizen gespot (mercury arc rectifiers?), deze heb ik bij aankomst even door het hek op de foto gezet. Even later waren ze weg... (ik heb ze niet)

Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@pietplof
Hmmmmmn, Friedrichshafen!!! 
@Hewlett:
Dat zijn twee Eimac (of Heinz & Kauffmann) 250-TH (of -TL = lage µ). Pittige pitten!
Zelf ben ik vandaag even vanuit de Jutberg naar Enschede op-en-neer getuft om een HP180A scoop op te halen met defecte Hor versterker, voor maar 10 Euro. Kan ik gemakkelijk mijn 181A op gang brengen met de tijdbasis. (bij mij die die namelijk niet te triggeren). Scheelt weer een paar dagen zweten...
Afgelopen dagen hier lekker zitten BBQ-en 
Ook weer terug na een heel gezellig dagje uit met RD12TF. Samen met de andere CO-mannen over de markt in Beetstersweach gestruind. Heerlijk weer, veel kramen met leuke spullen en lekkere koffie in het dorpshuis.
de score:
- 2 x spanbanden (betere kwaliteit dan mijn huidige bandjes v.d. Action
)
- acorn triodetje 955 (had al jaren een keramisch voetje liggen, nu maar eens het buisje gekocht)
- klein sym. voedinkje (+ en - 12V/600mA) voor € 2,50
- 2 x ILP trafo 2x12V/3,3A samen voor € 5,00
- een printje met DDS vfo naar ontwerp van PA0KLT voor € 1,-
- verloopkabeltje MCX-BNC voor de SDR dongle.
Op de terugweg langs een mijnheer in Kraggenburg (NO-polder) om een VRC97 buis op te halen. Aldaar de ogen uitgekeken in de werkplaats van de man... iemand waarop de uitdrukking "wat zijn ogen zien, kunnen zijn handen maken" voor 200% van toepassing is.
/edit: µP DDS net getest, werkt mooi 0 - 100kHz te gebruiken als referentie osc. voor een PLL. Je kunt dus elke freq. maken afhankelijk van de gebruikte VCO.
@MAH en Mans: De koffie was idd goed in te nemen.
@Rd12tf: De converter voor de SDR dongle blijkt hier al tijden op de soldeerbout te wachten... Vermoedelijk heb ik die met een te bouwen SA vanaf 47MHz in het achterhoofd gekocht. Ondertussen zijn de plannen allang veranderd naar een SA met een tuner vanaf (±)1MHz.
Ik beweeg mij volgens RD12TF regelmatig in de 4e dimensie (dan was men mij kwijt, en poef... daar dook ik opeens weer op in de groep)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 31 mei 2014 22:54:15 schreef Oane:
Je kunt aan het voorhoofd niet zien wie er ook op het forum zitten.
Dan heb jij mijn voorhoofd nog nooit gezien!
Gevonden op een ander forum, impressie Veron radiomarkt Beetsterzwaag: https://www.youtube.com/watch?v=jMrxXV6aU48
Geluid moet je maar even wat zachter zetten 
Ik was er laat, half twee en heb wat experimenteerprintjes gekocht.
Veel moois gezien zoals het betere loodgieterswerk (SHF)
Vond het leuk om de sfeer de snuiven en is voorlopig wel weer genoeg geweest <G>
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Ik denk dat dat filmpje relatief vroeg op de ochtend gemaakt is, wij waren er om 9:15 (hoewel op het filmpje wel iemand met een glas bier loopt) en toen stond er iemand bij de ingang te filmen. Uiteraard zijn we direct weggedoken
dat gefilm ook altijd. Het was toen al vrij druk met de piek rond 10 uur.
Later op de middag rond 14:45 ben ik er in mijn eentje nog even terug geweest om een GRP mast op te halen en toen was het vrijwel uitgestorven en sommige kraampjes al leeg.
Op 31 mei 2014 17:35:03 schreef pietplof:
en ,waarachtig, een tweetal lasdozen waar ,nu blijkt,mijn voorraad PG16 wartels niet in passen.
Ik heb net een lasdoos gebruikt waar ipv een PG16 maat 20mm wartels in gaan. Je hebt nu twee systemen naast elkaar, de PG-maat en de EN-maat... in het kader van harmonisatie...
http://hatenboer.com/nld/product/?nr=10201
Op 31 mei 2014 22:54:15 schreef Oane:
Was er ook een meeting dan?
Er was een constante meeting met wisselende samenstelling. En waar Mans z'n Tardis steeds weer kon verbergen blijft een raadsel.
@Mans: Je vergeet de LNB's, valt daar nog in te spitten? 
Die lnbees van 4 voor een tientje had ik, zijn Ku-band, zeker de moeite waard. Ik maak eerdaags wat foto's. Het heeft een drietraps versterker trap, oscillator met pil, mengtrap (diode?) en chip voor de bias van de GaAs fets. Met wat moeite zijn ze wellicht naar 10GHz te modden... Later meer.
Het modelnummer: NJR2754HK, er is wat te vinden op i-net maar niet veel.
edit/
Mans, de vileine schurk, heeft waarschijnlijk een Pocket-Tardis.
Achja, jij hebt ze gekocht. Zo te zien een LNB voor de oude telecom/BSB band, ik ben benieuwd.
Ondertussen heb ik de onderdelen voor de AM-modulator van m'n breadboard gehaald
. Geen info op de site van de maker, maar de print komt overeen met die op gloeidraad.
Tidak Ada
Dat weet ik niet, ik zie in ider geval een iPod uit het jaar kruik dus een buizentester zou daar prima bij passen. 
Op 5 juni 2014 22:37:01 schreef Tidak Ada:
Wat zie ik daar nu op die laatste foto op gloeidraad? Is dat die buizentester van Stuut & Bruin?
Geen buizentester maar het GM4257 Universeel Meetapparaat...
Over buistesters, deze ken je dan ook wel. Zo een hing bij RTV (Wagenstraat) aan de muur achter de toonbank.
(foto van internet)
Tidak Ada
Ja, dielaatste heeft héél vel buisjes van mij getest.
Had jij daar ook een 'kruisje'? 
In ieder geval stond dat apparaat met al die banaanbusjes bij S&B
Die 'Lampemêtre' hing later aan de achterwand, naast de deur naar achteren