de tekening die ik gegoocheld heb is idd wat oud.

Als een wcd op minimaal 60cm van een waterpunt dan houd men zich niet echt aan die regelt. In kleinere badkamers is dat niet eens mogelijk 60cm van de douche en 60 cm van de wasbak. (tenzij 60cm boven de kraan... ;-) )

Ook niet echt handig..

Dat werd nog weleens gedaan, gewoon boven de spiegel.

Maar tegenwoordig mag hij dus gewoon naast de kraan. Het enige dat nog geldt is de afstand tot bad/douche:

http://www.instalektro.nl/plaatjes/52.jpg

1 Ding is zeker als je steeds de nieuwste NEN wilt hebben ben je in de loop der jaren een leuk kaptitaaltje kwijt , voor iets wat geen wettelijke status heeft. Al presenteert/suggereert men het wel als zodanig.

Helemaal mee eens, maar daar hadden we gelukkig al een topic of 20 over volgeschreven.

De tekening die @KlaasZ linkte had ik ook gezien, vandaar mijn vraag.

Voor de verlichting die op 80 cm vanaf de douchekraan zit en 2.25 m boven de vloer heb ik destijds IP65 armaturen gekozen. Je weet maar nooit waar de stralen van de douche terecht komen.
Met de wastafel is de kans op spetteren en sproeien een heel stuk kleiner, daar maak ik me niet echt zorgen over. Ik vroeg me alleen af of het conform NEN1010 was.

Ik zou het 80cm van de douche(deur) en in het plafond er nog wel op durven gokken als het niet anders kan. Een incidentele spat water in een lamparmatuur is natuurlijk ook niet gelijk een nationale ramp. Het is voor mij met name het aanraakgevaar tijdens het douchen.

Daarom voor mij in dit geval dus IP65 + dubbel geïsoleerd.

Op 27 mei 2014 12:04:19 schreef Jochem:
Daarom voor mij in dit geval dus IP65 + dubbel geïsoleerd.

Wat voegt dubbel geïsoleerd toe? Is goed geaard niet goed genoeg?

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat ik toevallig een spot heb met IP65 en dubbele isolatie, en dat dat mij veilig genoeg lijkt.

Op 27 mei 2014 11:02:00 schreef K7Jz:
Alles mag, NEN1010 is maar een richtlijn.

Dit is een verwarrende opmerking: de NEN1010 is geen richtlijn maar een norm. Je hebt wel gelijk, een norm is nooit verplichte kost, behalve als je je door contracten hebt laten vastleggen tot het gebruik.

Een Europese richtlijn is op zich geen wet maar wel in de wetten van de lidstaten vastgelegd en daardoor wel verplicht. Vandaar dat je opmerking een beetje verwarrend was.

Op 27 mei 2014 10:46:23 schreef Jochem:
Ik dacht altijd dat een 230V spotje boven de douche gewoon never nooit was toegestaan. Nu lees ik wat beter, en zie ik dat de zone-indeling zich beperkt tot een hoogte van 2,25m boven de grond.

Klopt, maar die 2,25m is een verouderde hoogte, ik meen tegenwoordig 2,50m.

Gr.

Erik

Is het gezonde verstand niet een nuttig instrument om naast de NEN1010 te gebruiken?

Ik vind het gevoelsmatig vreemd,...

Ik ook. Ik zou ook niet zitten wachten op een halogeenpit op minder dan 30cm van m'n kruin.

Op 27 mei 2014 16:48:07 schreef erik1234:
die 2,25m is een verouderde hoogte, ik meen tegenwoordig 2,50m.

Een beetje moeilijk als de badkamer maar 2.25 m hoog is, zoals bij mij.

Op 27 mei 2014 17:34:55 schreef GJ_:
Is het gezonde verstand niet een nuttig instrument om naast de NEN1010 te gebruiken?

Nee. Dat mag tegenwoordig in heel veel zaken niet meer. Het *moet* aan de norm, richtlijn of weet ik wat voldoen. Anders is het gevaarlijk. Dat is toch de maatschappij die we willen? Alles met regeltjes en meetbare waarden?

In mijn vorige net gerenoveerde huurwoning, met nieuwe badkamer liepen de draden gewoon achter de lamp over het plafond ( geen centraaldoos) op 2,1 meter hoog... Dus, was volgens de woningbouw goed zo.

( ik ben zelf 173 cm en kon het plafond aanbraken)

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (12%)]

Op 27 mei 2014 17:39:13 schreef evdweele:
[...]Een beetje moeilijk als de badkamer maar 2.25 m hoog is, zoals bij mij.

Wat is daar moeilijk aan?

Gr.

Erik

Zodra de NEN1010 genoemd is in bv de bouwverordening heeft deze norm m.m. Wetskracht.
En b.v. In geval van aansprakeleidheid kan de rechter bepalen dat de genoemde NEN1010 geldig is en als je de installatie naar eigen inzicht is aangelegd zul je moeten aantonen dat de veiligheid van die installatie vergelijkbaar is met het gestelde in de norm of nog beter en...da's niet eenvoudig.

op 2,1 meter hoog...
( ik ben zelf 173 cm en kon het plafond aanbraken)

Ik snap dat je er misselijk van werd. Maar al met al toch nog best knap :)

Op 27 mei 2014 18:01:58 schreef Jan klaasen:
het plafond aanbraken)

Dat lijkt me een uiterst onaangenaam klusje om dat op te moeten ruimen... :P

mochten de regels tegenwoordig verruimd zijn zodat er toch geen "zone 2" om de wasbak is, dan zou ik conform "gezond verstand" me daar dan toch maar aan houden. En dan zeg ik "ik" als in /ik/, niet als in "als ik jou was...".

En ja, als je badkamer maar 2.1m hoog is, kan je dus geen spotje in het plafond boven je douche monteren. Jammerdan. Dat is wat de regels dus juist voorschrijven.

[...]Dat lijkt me een uiterst onaangenaam klusje om dat op te moeten ruimen... :P

Afspoelen met de douchekop. Vandaar die IP65 armaturen!

Op 27 mei 2014 19:42:30 schreef erik1234:
[...]Wat is daar moeilijk aan?

Bij 2.50 m zit ik bij de bovenburen in de badkamer en binnen hun onveilige zone :+

Moet er niet aan denken slechts enkele centimeters boven mijn hoofd te hebben :-(

Op 27 mei 2014 19:51:51 schreef pietplof:
Zodra de NEN1010 genoemd is in bv de bouwverordening heeft deze norm m.m. Wetskracht.

Iets wat wetskracht heeft moet openbaar toegankelijk zijn. B.v. doordat je het in de bibliotheek kunt inzien, of doordat het integraal op internet is te vinden. Beide is bij de NEN 1010 niet het geval. Dus wat mij betreft geen wetskracht.

Wat de wat betreft ook geen wetskracht. het is wel on duidelijk en onlogisch. Openbaar die handel!!!

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (45%)]

Op 27 mei 2014 19:51:51 schreef pietplof:

Nooit. Wel is het zo dat je door een contract er aan gehouden bent, maar dan is het een civiele kwestie. Voor er dan iets gebeurt moet een tegenpartij je dagen. Maar als die het met het eventuele afwijken eens is is er niks aan de hand. Geen "wetskracht" dus.