Ik dacht altijd dat een 230V spotje boven de douche gewoon never nooit was toegestaan. Nu lees ik wat beter, en zie ik dat de zone-indeling zich beperkt tot een hoogte van 2,25m boven de grond.

Dat betekent dat ik bij een plafondhoogte van 2,40m gewoon een GU10 spot recht boven de douchekop mag monteren? Ik vind het gevoelsmatig vreemd, maar ik kan eigenlijk geen regel vinden die het me verbiedt. Misschien dat de ervaren installateurs hier er uitsluitsel over kunnen geven?

Alles mag, NEN1010 is maar een richtlijn.

Ik vind het ook nogal vreemd dat je rondom de badkuip niets mag, maar als kinderen even met de douchekop gaan sproeien raakt de straal makkelijk elke wcd in de badkamer. Hetzelfde geldt voor een massagedouche die je perongeluk inschakelt als je het deurtje nog niet hebt dichtgedaan.

Ik heb ook nog nooit zoiets simpels gezien als een klepje op de WCD in een badkamer.

Als je langer dan 1.90 bent is die 2,25m regel natuurlijk ook een lachertje.

Op 27 mei 2014 11:02:00 schreef K7Jz:
Ik heb ook nog nooit zoiets simpels gezien als een klepje op de WCD in een badkamer.

Ik wel, want zo heb ik het in mijn eigen badkamer zelf geïnstalleerd.

Is er ook een richtlijn voor de wastafel in de badkamer?
Bij de renovatie van mijn woning heeft men op 20 cm naast de kraan een WCD geplaatst. 16A gezekerd achter een 30mA aardlekschakelaar.

Da's volgens mij "zone 2": binnen 60cm van een waterpunt.

Dat klopt niet rew. De wastafel wordt niet meer meegerekend in de zone-indeling (en zone 3 bestaat tegenwoordig ook niet meer, dus de tekening die Jan klaasen plaatst is wat gedateerd).
Een WCD op 20cm van de kraan mag dus volgens NEN1010, maar of het verstandig is, is een tweede. Als je je onveilig voelt, vervang je hem door een WCD met klepje, of (afhankelijk van het gebruik) door zo'n scheertrafo-WCD.

Ik heb zelf overigens ook zo'n WCD-met-klepje in de badkamer, en niet eens zelf geïnstalleerd.

Klopt. Maar laten we om dit punt buiten de discussie te houden gewoon even stellen dat ik de meest recente NEN1010 wil volgen.

Als je langer dan 1.90 bent is die 2,25m regel natuurlijk ook een lachertje.

Dat was eigenlijk mijn voornaamste punt. Zelfs een persoon van 1,80m raakt een plafond op 2,25m gewoon aan. Om nog maar niet te spreken over het water uit de douchekop.

Nu gaat het in mijn geval over een IP65 spotje, dat ook nog dubbel geïsoleerd is. Als ik dat dan optel bij het feit dat je van NEN1010 alles wat je maar wilt mag ophangen recht boven je doucekop (>2,25m), dan denk ik dat ik dat maar gewoon ga doen. Maar een regulier half-open armatuurtje zou ik daar gewoon nooit gaan plaatsen, hoe hard het ook "mag".

Dan zou rew WEL gelijk hebben, want in die tekening zegt men dat ook de wastafel meetelt voor zone 2.

Maar volgens mij is ook die tekening uit jouw link van een oude NEN1010. Want ook daar zie ik weer zone 3 genoemd, en ik weet bijna zeker dat alleen bad/douche nog maar meetelt voor de bepaling van zone 2.

de tekening die ik gegoocheld heb is idd wat oud.

Als een wcd op minimaal 60cm van een waterpunt dan houd men zich niet echt aan die regelt. In kleinere badkamers is dat niet eens mogelijk 60cm van de douche en 60 cm van de wasbak. (tenzij 60cm boven de kraan... ;-) )

Ook niet echt handig..

Dat werd nog weleens gedaan, gewoon boven de spiegel.

Maar tegenwoordig mag hij dus gewoon naast de kraan. Het enige dat nog geldt is de afstand tot bad/douche:

http://www.instalektro.nl/plaatjes/52.jpg

1 Ding is zeker als je steeds de nieuwste NEN wilt hebben ben je in de loop der jaren een leuk kaptitaaltje kwijt , voor iets wat geen wettelijke status heeft. Al presenteert/suggereert men het wel als zodanig.

Helemaal mee eens, maar daar hadden we gelukkig al een topic of 20 over volgeschreven.

De tekening die @KlaasZ linkte had ik ook gezien, vandaar mijn vraag.

Voor de verlichting die op 80 cm vanaf de douchekraan zit en 2.25 m boven de vloer heb ik destijds IP65 armaturen gekozen. Je weet maar nooit waar de stralen van de douche terecht komen.
Met de wastafel is de kans op spetteren en sproeien een heel stuk kleiner, daar maak ik me niet echt zorgen over. Ik vroeg me alleen af of het conform NEN1010 was.

Ik zou het 80cm van de douche(deur) en in het plafond er nog wel op durven gokken als het niet anders kan. Een incidentele spat water in een lamparmatuur is natuurlijk ook niet gelijk een nationale ramp. Het is voor mij met name het aanraakgevaar tijdens het douchen.

Daarom voor mij in dit geval dus IP65 + dubbel geïsoleerd.

Op 27 mei 2014 12:04:19 schreef Jochem:
Daarom voor mij in dit geval dus IP65 + dubbel geïsoleerd.

Wat voegt dubbel geïsoleerd toe? Is goed geaard niet goed genoeg?

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat ik toevallig een spot heb met IP65 en dubbele isolatie, en dat dat mij veilig genoeg lijkt.

Dit is een verwarrende opmerking: de NEN1010 is geen richtlijn maar een norm. Je hebt wel gelijk, een norm is nooit verplichte kost, behalve als je je door contracten hebt laten vastleggen tot het gebruik.

Een Europese richtlijn is op zich geen wet maar wel in de wetten van de lidstaten vastgelegd en daardoor wel verplicht. Vandaar dat je opmerking een beetje verwarrend was.

Op 27 mei 2014 10:46:23 schreef Jochem:
Ik dacht altijd dat een 230V spotje boven de douche gewoon never nooit was toegestaan. Nu lees ik wat beter, en zie ik dat de zone-indeling zich beperkt tot een hoogte van 2,25m boven de grond.

Klopt, maar die 2,25m is een verouderde hoogte, ik meen tegenwoordig 2,50m.

Gr.

Erik

Is het gezonde verstand niet een nuttig instrument om naast de NEN1010 te gebruiken?

Ik vind het gevoelsmatig vreemd,...

Ik ook. Ik zou ook niet zitten wachten op een halogeenpit op minder dan 30cm van m'n kruin.

Op 27 mei 2014 16:48:07 schreef erik1234:
die 2,25m is een verouderde hoogte, ik meen tegenwoordig 2,50m.

Een beetje moeilijk als de badkamer maar 2.25 m hoog is, zoals bij mij.

Op 27 mei 2014 17:34:55 schreef GJ_:
Is het gezonde verstand niet een nuttig instrument om naast de NEN1010 te gebruiken?

Nee. Dat mag tegenwoordig in heel veel zaken niet meer. Het *moet* aan de norm, richtlijn of weet ik wat voldoen. Anders is het gevaarlijk. Dat is toch de maatschappij die we willen? Alles met regeltjes en meetbare waarden?

In mijn vorige net gerenoveerde huurwoning, met nieuwe badkamer liepen de draden gewoon achter de lamp over het plafond ( geen centraaldoos) op 2,1 meter hoog... Dus, was volgens de woningbouw goed zo.

( ik ben zelf 173 cm en kon het plafond aanbraken)

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (12%)]

Op 27 mei 2014 17:39:13 schreef evdweele:
[...]Een beetje moeilijk als de badkamer maar 2.25 m hoog is, zoals bij mij.

Wat is daar moeilijk aan?

Gr.

Erik

Zodra de NEN1010 genoemd is in bv de bouwverordening heeft deze norm m.m. Wetskracht.
En b.v. In geval van aansprakeleidheid kan de rechter bepalen dat de genoemde NEN1010 geldig is en als je de installatie naar eigen inzicht is aangelegd zul je moeten aantonen dat de veiligheid van die installatie vergelijkbaar is met het gestelde in de norm of nog beter en...da's niet eenvoudig.