Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten


pa3gws

Golden Member

Tja met het idee om de zaak in een doorzichtig kastje te maken zal het wel een beetje strak moeten.
Het heeft me ook twee hele kerstdagen (tussen het koken door) gekost om het zover te krijgen. :-p
En een kleine 8 uur schuren en polijsten aan het doosje.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Op 1 januari 2015 17:54:11 schreef pa3gws:
Het hele ding is op gaatjes bord gemaakt en (lekker gevaarlijk) direct uit het net gevoed. :-p

Leuk gedaan! Mijn nixie klok ging ook direct uit het net, geen probleem met een isolerende kast. Alleen een elco knalde na 20 jaar uit elkaar, die zat over de +120 V van de 6 nixies.

Ik heb ook weer eens iets kleins gemaakt,half voor functionaliteit en half uit onderzoek/interesse :)

Ik heb een versterker met 2a3's, fixed bias. 2a3 ziet graag een kleine rooster-afleidweeerstand. Dus je fixed bias regulator moet een aardig lage uitgangsimpedantie moet hebben, omdat je anders maar een hele kleine weerstand kan gebruiken en dat vind de voortrap dan weer niet leuk... en dat ook nog eens op -45V. Daar zijn geen kant en klare oplossingen voor, dus die heb ik lekker zelf gebouwd! Het wordt gevoed vanaf de hoogspanningswikkeling, aangezien ik geen speciale wikkeling heb om van af te tappen...

Het eerste ontwerp viel nog al tegen. Deze had een bijzonder slechte temperatuur coëfficient, 3 minuten na opstarten was de spanning met 1V gestegen, daarna wel stabiel. Daarnaast gebruikte hij nogal wat stroom, 10mA.

Edit: Ik zie tot mijn schrik dat de PNP's verkeerd om staan :o

Het tweede ontwerp wat ik vandaag gebouwd en getest heb gebruikt maar 4mA, en het verschil in uitgangsspanning na 30 seconden is maar 12mV, daarna stabiel. Dat lijkt er meer op! bovendien reageert deze ook veel sneller op het trimmertje. Hier mist de 1uF uitgangs cap nog in het schema. Die zit dan ook niet op het bordje maar zo dicht mogelijk bij de buis.

De printjes, onder en boven. links is de eerste, rechts de tweede.

Qua ruis, kan ik van beiden zeggen dat de versterker muisstil is :) met je oor tegen de speaker hoor je niks. en dat is niet altijd even makkelijk met DHT's ;)

Het zal geen Blackdog-like performance hebben, maar ik ben tevreden :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
blackdog

Honourable Member

Hi The Engineer, :-)

Ik begrijp je schakeling niet.

Wat bedoel je met de uitgangen?
Ik zie 3x 2e kanaal staan en 1x 1e kanaal, wat is daar de bedoeling van?

Welke spanningen op welk punt, naar welk onderdeel...

Gegroet,
Blackdog

PS
Wat voor rooster lekweerstand gebruik je nu dan, wat is de impedantie die de voorversterker ziet?

[Bericht gewijzigd door blackdog op 10 januari 2015 17:47:36 (18%)]

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

eerste kanaal staat voor de ene helfd van het sterio gebeuren

het 2de kanaal staat voor een kopie van alles wat je ziet
dus de voedingslijn erheen
en die gaat naar de andere helfd van het sterio gebeuren

Hoi blackdog,

De maximale roosterlekweerstand van 2a3 in fixed bias maximaal 50K. ( dat is nog al weinig voor een buis) Dat is dus gelijk aan opgeteld de uitgangsimpedantie van de regulator, eventueel de grid stopper, en de lekweerstand.

Ik heb twee buisen ( Stereo SE) dus twee regulatoren nodig om evt. ongelijkheid van de eindbuizen te kunnen corrigeren.

In het eerste schema heb ik het deel na de zener D4 dus twee maal opgebouwd, daar is de pijl "tweede kanaal" dus om aan te duiden dat er nog zo'n heel ding zit. op "1e kanaal uit" tap ik de bias spanning af voor het eerste kanaal :)

Schema twee is wat lastiger, en ik wil hem toch in mijn schema databeestje opslaan.Ik heb die even opnieuw gedaan, gelijk beide kanalen en de PNP's goed. Die staat in de startpost. Hopelijk is die duidelijker :)

R3 is overigens gewoon om er voor te zorgen dat de LM334's niet teveel spannng over zich krijgen. aangezien die beiden als CCS fungeren is de spanning over R3 ook constant. C2 is om dat stukje ietsje later te laten opstarten dan de rest, ook weer om de LM334's te sparen. Voor nog hogere spanningen zou ik wel eerder voor een constant current diode gaan. >aar LM334's had ik op voorraad en zijn een stukje goedkoper.

[Bericht gewijzigd door The Engineer op 10 januari 2015 18:52:46 (21%)]

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
blackdog

Honourable Member

Ha die Roel,

Kijk, nu is het niet alleen voor mij duidelijk ;-)

Die stabiliteit die je wilt, heb je die op het rooster gemeten?
Als je vanaf de regelaar komt die je gebouwd hebt en dan met 50K naar het rooster gaat, dan is die 10 Ohm Ri van de regelaar zo klein t.o.v. de 50K weerstand dat die weg valt.
Waar ik dan nog op doel is dit, de buis zelf bepaald ook de uiteindelijke roosterspanning (roosterstroom)

Maar, als het goed werkt voor je, ben ik ook happy :-)
Ik heb nog nooit met deze buis gewerkt, wel met andere dikke jongens...

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Hoi Blackdog*,

Die rooster lekweerstand mag maae 50K zijn juist om de invloed van de buis te verminderen. In kathode bias ( dus met lokale feedback) mag de waarde tot wel 500Kohm zijn aangezien de kathode feedback het "wegrennen"van de anode stroom tegen gaat.

Op 10 januari 2015 18:56:44 schreef blackdog:
Als je vanaf de regelaar komt die je gebouwd hebt en dan met 50K naar het rooster gaat, dan is die 10 Ohm Ri van de regelaar zo klein t.o.v. de 50K weerstand dat die weg valt.

Dat is dus ook het idee :) meestal pakt zie je een potmeter over een zener en dan aan de wiper nóg een weerstand, naar het grid. Dan kom je dus bijna nooit < 50KΩ , tenzij je een erg laag ohmige potmeter kiest. Dan is dit efficienter en stabieler :)

Overigens ben ik benieuwd waar je een Zout van 10 ohm vandaan haalt? Ik had veel lager berekend. Daarna die LM4040 toegevoegd, en toen ging hij nog verder omlaag...

* ik ben slecht met namen :P ik heb je vast op Deurne, rosmalen wel eens gezien en zal je op gezicht wel herkennen...

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
blackdog

Honourable Member

Hi The Engineer,

Gewoon een gok die 10 Ohm, geen idee van je instellingen, er staan geen waarden bij de onderdelen.

Ik zo zeggen belast de schakeing eens met een weerstand en lees het verschil af, bereken dan de Ri.

Waarschijnlijk is als het goed is opgezet de Ri voor DC van de schakeling zelf, lager dan je bedradings weerstand :-)

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Vandaag weer een projectje afgerond; een hybride (tube/mosfet) hoofdtelefoon versterker volgens een bekend internet schema.
De schakeling staat ingesteld in Class-A en klinkt erg goed :-)
Ter bescherming van de koptelefoon en mijn oren heb ik het aangevuld met een inschakel-vertraging.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GEFL4RSY-D.jpg
Print getekend in Eagle, en gemaakt doormiddel van tonertransfer

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VEZGHGUD-D.jpg
De bovenzijde

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PBCSHYCH-D.jpg
De onderzijde met messing koelplaat voor de mosfets (en dient ook als afscherming)

Ik heb ook niet stilgezeten. Een voorversterker zonder koppelcondensatoren !!! Ook geen toonregeling meer.

gebaseerd op Nelson pass. Maar dan DC-coupled. Hopen 2SK170 bl gematched...en geslaagd resultaat. De voeding is shunt-geregeld.
Zijn we erop veruit gegaan in geluid? Amai nog niet. Ik heb nog genoeg 2SK170 over om een mooi phono trapje te maken. Dus dat wordt het volgende om te integreren in de preamp (Le Pacific gebaseerd) behuizing.
Voor de rest ...standaard maten audio behuizing. Heel mooie kwaliteit solide alu.

http://users.telenet.be/offie/B1/fini.jpg

Heel netjes :-)
In hoeveel stapjes kun je het volume nu regelen ?

ps, waren je korte m3 schroefjes op ? :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

dat is in 24 stapjes....dat is voldoende. Anders moet ik een spanningsdelertje erbij plaatsen. Maar aangezien mijn eindtrap niet te veel gain heeft is 24 stapjes voldoen. Goldpoint heeft een leuk schema'tje ervoor online staan, maar dan moet het geluid weer door weerstandjes en krijg ik de fielen op mijn dak.:)

Ja die korte schroefjes zijn op :) oopss... neen gadget :) dat is extra koeling. Ik heb ontdekt dat dat extra koeling geeft om 3W x4 te helpen afvoeren:) Een 3mm dikke alu bodemplaat moet maar eens falen :D

[Bericht gewijzigd door offie op 11 januari 2015 14:28:11 (16%)]

blackdog

Honourable Member

Ha die Offie, :-)

Kan je eens laten zien hoe je dat gedaan hebt, geheel DC gekoppeld?
Heb je in ieder geval een relais aan de uitgang van de voorversterker zitten, ter voorkoming van in en uitschakel verschijnselen.
En ook voor het meten van het "DC" niveau op de uitgang van de voorversterker?

Eigenlijk dus de zelfde soort beveiliging voor DC gekoppelde eindversterkers.

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Nope...geen enkele DC beveiliging.
De eindtrap heeft die wel...en schiet niet uit!
Uiteraard moet je het zover niet laten komen. DC offset van de VV moet tegen de 0 liggen he.

Om een idee te geven heb ik op een kanaal bv maar een offset van 0,2mV.

De truck is om de jfets zo perfect mogelijk te matchen voor hun IDSS. (op nanoampere niveau)Dus je hebt er veeeeel nodig. Maar de rest geraak ik wel kwijt aangezien die gegeerd zijn.

Resultaat. Een voorversterker zonder condensatoren in de signaalweg.
Enkel die paar dale weerstandjes en de stappenschakelaar.
Eigenlijk is het dan ook geen VV..maar wel volumeregelaar met impedantie aanpassing.

Een wereld van verschil van wat ik ooit al heb gehoord.
En moet je niet meedoen met die rare verhalen over duren koppel C'S.

1 relais, met inschakelvertraging om de jfets tegen hun IDSS te laten geraken.... meer niet (andere relais zijn voor source-keuze).
Geen meting voor DC.

Ondertussen al losgelaten op mijn eindtrap en mooie B&W's hoor. Dit durf ik niet aan als er DC op komt te staan.
Ik denk dat we hier met een pareltje zitten. Ik geraak niet uitgeluisterd....zelfs zonder toonregeling. Dit is muziek voor de oren zunne!

DC beveiliging zit in de eindtrap

blackdog

Honourable Member

Hi Offie,

Dus als er iets mis gaat, b.v. verkeerde stekker er uit getrokken, fout in de voeding van de vv, dan liggen de conussen van je Bass luidsprekers op de grond en dan schakeld het relais van je eindversterker uit *grin*

Mijn zege heb je ;-)

Oja, je bent de paar honderd koppel condensatoren in de opname keten toch niet vergeten...

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Ewel..ik maak me nu eens echt geen zorgen :) Wat is het verschil met de zovele kits die je ziet passeren. ok ze hebben een uitgangs C....maar die zit toch al in mijn eindtrap.
Dit is nu eens geen kit. 3 maanden werk aan gehad :) Heel leuk. Maar je moet inderdaad weten wat je erop aansluit. zijn de AC gekoppeld of niet. Dit is geen speelgoed.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 12 januari 2015 20:52:25 (41%)]

blackdog

Honourable Member

Hi offie,

Ik vind het verder goed, maar de volgende keer probeer je de VV op een eindversterker van zeg een vriend, of en die je zelf gemaakt hebt, en dan?

Wat ik veel zie passeren als "HIFI" schakelingen, krijg ik kippevel van, dan heb ik het niet over de kwaliteit van de ontwerpen :-)

Verder vind ik het mooi dat je je best doet je componenten te selecteren.
Maar heb je de FET's ook thermisch gekoppeld?

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Neen dat heb ik nog niet gedaan. ze staan wel tegen elkaar. Hier was ik ook nog over aan het nadenken. Temp heeft wel degelijk invloed hierop.

Hoe kan ik dit best doen Black?

Maar inderdaad mag je dit niet zomaar aan eender wat koppelen of erop aansluiten. De bronnen moeten echt AC gekoppeld zijn.

Qua eindtrap...kan het nog wel eens beter uitvallen dan verwacht. Maar dat zou ik echt zot vinden om daar de koppel C'tjes uit te laten.
Dat is gewoon vragen om problemen.

[Bericht gewijzigd door offie op 11 januari 2015 15:02:41 (46%)]

blackdog

Honourable Member

Hi offie,

Dat kan op verschillende manieren...
Lijm ze met 10 seconde lijm aan elkaar, platte kant dus.
Soms komt dat wat ontwerp betreft niet uit.
Neem en alu blokje waar je ze strak inboord, het mooiste is als dat lijmen met die Blaauwe lijm is, die ik veel gebruik, WLK van Fischer.

Ik heb het ook nog heel simpel gedaan, transistoren tegenelkaar aan gezet en dan met vertind koperderaad omwonden, wel netjes doen!

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Mercikes blacky!

Ze staan alles 4 netjes op een rijtje. en ik zou bv een heel profieletje erover kunnen plaatsen. Hoeft maar heel klein te zijn he.
Als ze maar gekoppeld zijn. Warmte afvoeren is niet echt het doel.

ik ga er eens over nadenken

Op 10 januari 2015 22:20:40 schreef minimax:

Print getekend in Eagle, en gemaakt doormiddel van tonertransfer

Hoe heb je dat gedaan? Zo een mooi resultaat krijg ik niet.

De jacht is mooier dan de vangst....

Op 11 januari 2015 22:21:37 schreef Vovpvi:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Zo een mooi resultaat krijg ik niet.

Met een gemodificeerde laminator van de Action:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EVLNPNAR-D.jpg
Je moet wel de afstand tussen de rollen iets vergroten.

Vooraf de print voorverwarmen in een oven op 50 graden, en dan de print met afdruk 4 maal door de laminator.

Gebruik je fotopapier of gewoon papier?

Aan de temperatuur van de laminator is niks veranderd?

[Bericht gewijzigd door Vovpvi op 11 januari 2015 23:23:30 (43%)]

De jacht is mooier dan de vangst....

Op 11 januari 2015 23:22:35 schreef Vovpvi:
Gebruik je fotopapier of gewoon papier?

Aan de temperatuur van de laminator is niks veranderd?

Het gebruikte papier is van de roddelbladen zoals privé, story, etz..
Dit is vrij dun, maar lost in 10 tot 15 min op in het water, wel moet je opletten dat je printer dit papier kan slikken.
De temperatuur van de laminator is niet veranderd, het geheim is het goed voorverwarmen van de print, zodat de laminator niet veel afkoelt als je er een koude print doorheen haalt.
Bij de kringloop dus een klein (pizza)oventje halen en daarin je print goed voorverwarmen :-)

Dit topic is gesloten