Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Onder de noemer 'eigen huis in puin' nog maar eens een projectje van mij.

Naar idee en voorbeeld van MonsterVisje

Maar dan met porseleinen fittingen en 'led filament' lampen om het verbruik een beetje aardig te houden. Het geheel verknoopt met Strijkijzersnoer
De halve bollen zijn serveerschalen die van de zelfde meubel toko komen als de gemodificeerde inbouw 'dimma', want het geheel moet uiteraard ook te dimmen zijn ( anders heb je een lasbril nodig )

Die dimmers trouwens standaard van het fase afsnijdingstype, en kosten net geen tientje. Na het inkorten van de potmeter as passen die in gira systeem 55 schakelmateriaal.

De dimmer is ietwat verbouwd omdat deze LED lampen intern niet veel meer zijn dan een glijkrichter elco en stroombronnetje. Na het verbouwen van de dimmer is deze ook precies dat, een instelbare stroombron.
Die leds hebben zo'n grote drempelspanning dat er maximaal 55V over de dimmer valt, er gaat dan effectief 6mA doorheen. Het front van de dimmer dient als koelplaat, maar deze wordt niet voelbaar warm.

Ledlampen in retro-uitvoering. Echt geniaal :-D
Ziet er geweldig uit, Sine.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

en hoe presteren die led filament lampen? worden deze warm? genoeg licht of is het eerder decoratielicht

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 januari 2015 17:51:30 schreef Sine:
want het geheel moet uiteraard ook te dimmen zijn ( anders heb je een lasbril nodig )

Ik denk dat je er de krant wel bij kunt lezen. Als die niet in de fik vliegt :-)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Sine

Moderator

Ze geven verbazend veel licht, die leds zijn 1W per led strip, en een vier watter kan makkelijk een 28W halogeen vervangen, temperatuur, het bolletje wordt voelbaar warm, niet gemeten.

Deze zijn van het lineair geregelde type, er zijn er ook met een switchmode converter (meestal voor de uitvoeringen met wat meer power) of met een condensator voeding (voor de 2W lampjes )

https://www.youtube.com/watch?v=ARxCdvS_LiE

https://www.youtube.com/watch?v=ReO9D1E8XqI

https://www.youtube.com/watch?v=lfJKq-igxJI

@Gadget
Nee :P

Sweet :-)

OT:
Heb je nu je center speaker op de rugleuning van je bank staan ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Gave Retro look Sine!
Wat heb je nou precies aangepast aan de dimma?

Action expresses priorities LH
Shiptronic

Overleden

Ik werd toch mooi gefopt, dacht eerst dat het een kooldraadlamp was ! Zeer netjes gedaan !

In een lampen speciaal zaak ben je hier een paar honderd euro voor kwijt.

(ik heb die prijzen trouwens nooit kunnen begrijpen, armatuur, fitting en wat snoer ?)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 22 januari 2015 08:47:57 (48%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

, design. Ontbrak aan je opsomming ;)
Prijs van design? wat een gek er voor geeft. Gekken genoeg :)

Action expresses priorities LH

@Shiptronic: En de arbeidsuren, hoeveel uurtjes heeft Sine erin zitten???

winkelprijzen zijn veelal te hoog. kleding zat altijd 200% marge op. installatie materiaal zit ook zeker een 45% op. als winkels met hun personeel en verlichting, dure locatie eruit gaan is dat wel een dure tussenstap minder tov een internetshop en distributieloods..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Hoe zit het met de kleur bij dimmen? Wordt dat ook roder bij lagere stand....? Dat is immers de essentie van dimmen bij een gloeilamp: Warmer licht en gezellige duisternis >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Sine, heel erg mooi dat je er een dimmer voor heb gemaakt! Ik heb zelf eerder ook al van die lampen getest, maar ik vond ze hinderlijk knipperen (100Hz heb ik nog last van), zijn deze stabiel? Of zie je nog steeds streepjes als je snel met de lamp of je hoofd beweegt?

Tidak Ada, ik heb er ooit aan gedacht zo'n lamp te ontwikkelen, maar dan in mat en met RGBY LED. Maar da's al jaaaaren terug. Een heldere lamp is een stuk moeilijker, zeker als je LED filaments wil gebruiken.

Je moet dan een fosfor zien te vinden dat meer blauw licht in rood omzet als er minder energie uit de LED komt... Misschien dat er in de toekomst iets met quantum dots mogelijk is adhv temperatuur van de dies. Maar daar heb ik me nog niet in verdiept, dus is dat misschien onzin.

Of rode LEDs langs het filament aanbrengen die een kleine continue stroom lusten, en dus minder opvallen als de lamp fel is. Maar da's ook lastig en of het de verkoop helpt is de vraag...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Mooi gedaan en net "echt"!

Het heeft wel wat van de Stallinga Wattje-lampen aan ons plafond.

Maar die zijn gewoon ouderwetsch met gloeidraad en moeten ook gedimd worden voor het mooiste effect.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Tidak Ada

Golden Member

't Ziet eer op de foto allemaal leuk uit, maarvoor mij blijft het feit dat je bij dimmen geen ('natuurlijke') kleurveranderering ziet een groot bezwaar. Ik houd op die plaatsen liever gloeilampen.
Ik heb zo'n "notarislamp" met een groene glazen kap en open van onder en daar had ik eerst ook een dimbare LED ingeplaatst, maar dat is al gauw weer terug gegaan naar een gloeilamp....

Maar het geknutsel met die nep kooldraadlampen hier is voor een modern interieur heel leuk. Ik zou als fabrikant alleen kiezen voor een volkomen nieuw ontwerp van de lamp en niet proberen een kooldraadlamp na te maken dat geeft weer nieuwe mogelijkheden :)
't Is misschien wel iets voor de isolator klokken, die ik hier heb liggen. Ik ga es kijken of ik misschien zo'n lamp kan mollen en die staafjes er uit kan halen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 22 januari 2015 15:31:37 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 22 januari 2015 08:32:00 schreef LetterHenk:Wat heb je nou precies aangepast aan de dimma?

Bijna alles er uit gesloopt, origineel zit er een schakeling rond een 555 in. Alleen de brugcel fet en potmeter zijn nog origineel.

Op 22 januari 2015 10:54:41 schreef Tidak Ada:
Hoe zit het met de kleur bij dimmen? Wordt dat ook roder bij lagere stand....?

Nee, het wordt enkel zwakker, niet roder. De kleur zit in de richting van een normale gloeilamp, misschien iets warmer.

Op 22 januari 2015 11:41:22 schreef Benadski:
Sine, heel erg mooi dat je er een dimmer voor heb gemaakt! Ik heb zelf eerder ook al van die lampen getest, maar ik vond ze hinderlijk knipperen (100Hz heb ik nog last van), zijn deze stabiel? Of zie je nog steeds streepjes als je snel met de lamp of je hoofd beweegt?

Er zijn verschillende uitvoeringen van, vooral die met een lager vermogen hebben inderdaad gewoon een capacitieve stroombegrenzing er in en rammelen vrolijk op 100Hz.
Deze hebben daar geen last van, er moet een aardige elco in zitten want ze faden in en uit bij in/uit schakelen. Dat was voor mij een heel belangrijk punt, die knipperende LEDs wordt ik gek van.

Of rode LEDs langs het filament aanbrengen die een kleine continue stroom lusten, en dus minder opvallen als de lamp fel is. Maar da's ook lastig en of het de verkoop helpt is de vraag...

De Pharox led's en de 1e generatie Ikea led lampen hadden dat, vier blauwe dies met wit fosfor en twee rode dies.

Op 22 januari 2015 14:44:21 schreef Tidak Ada:
Ik heb zo'n "notarislamp" met een groene glazen kap en open van onder en daar had ik eerst ook een dimbare LED ingeplaatst, maar dat is al gauw weer terug gegaan naar een gloeilamp....

Er zijn veel verschillende lampen en fosfors, ik heb een ouder setje van deze lampen ( ik had er verschillende besteld als test ) en die zijn blauwig, deze zitten ERG dicht bij normaal gloeilamp licht.

Ik ga es kijken of ik misschien zo'n lamp kan mollen en die staafjes er uit kan halen.

Niet doen, die staafjes kun je los kopen voor een habbekrats via Ebay en de bekende Chinezen.

Tidak Ada

Golden Member

Heb je een naam van die staafjes of een eBay nummer? Dat zoekt wat makkelijker ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Sine,

Ik ben niet meer heel actief met posten door nog steeds een heel groot gebrek aan tijd, maar ik lees nog elke dag het forum door.

Hoe leuk is het om een foto te zien van een lamp welke geïnspireerd is op je eigen idee. Geweldig :D

Mooie serveerschaal heb je gebruikt ;) Ik heb zelf een rvs chipskom van de Action gebruikt.

Ik heb niet helemaal stil gezeten, Om voor de eetkamertafel in stijl te blijven heb ik een beest van een hanglamp gemaakt.
En nog een wandlamp het grote halogeenbollen voor als er lekker veel licht nodig is.

Tidak Ada

Golden Member

Als ik het goed zie, is dit een ode aan de gloeilamp :)
Of is het gemengd? Die ene lange buis is volgens mij in ieder geval niet als LED-lamp te krijgen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Sine gaaf idee ,mag ik vragen welk type fet en transistor heb je gebruikt

Sine

Moderator

Elke tor is in principe prima, ik heb het getest met een BC547 maar heb uiteindelijk een of andere SMD tor gebruikt die al in de dimmer zat.
De fet is een 10N60 (zat ook in de dimmer) maar een IRF740 of een BUZ80 oid doet het ook prima.

Op 22 januari 2015 17:33:56 schreef Tidak Ada:
Heb je een naam van die staafjes of een eBay nummer? Dat zoekt wat makkelijker ;)

Moest zelf ff in de paypal historie graven, http://www.buyincoins.com/item/52709.html

@MonsterVisje
Wie heeft er nog tijd tegenwoordig ;)

Die Ikea schalen zijn geniaal, vooral omdat het vlakke stuk maar heel klein is, dat is niet de meest ideale eigenschap voor een schaal, maar des te beter om ze te misbruiken voor wat anders.

Dat is een aardig hanglamp(je) heb je een sk.net edison actie leeg gekocht? Dat moet bijna 750W aan gloeilamp zijn.
Wat verbergt er zich in het plexi doosje naast de lamp?

Tidak Ada

Golden Member

Bedankt voor alle moeite Sine. Ik heb er gelijk een kwantum besteld! Kan ik eidelijk iets met die isolatoren doen :)

Kan je het dimmerschakelingetje publiceren? :o dat had je dus al gedaan! Ik zal alleen de weerstandwaarden moeten veranderen voor gebruik op 50 à 60 V (Gebruik in de tuin).

Is dat Plexi-doosje van Mostervisje niet gewoon de centraaldoos?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 23 januari 2015 13:09:26 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben met een nieuw Wattmeter project begonnen. Om het meet kritische deel, de stroommeting, te testen heb ik het onderstaande testprintje gemaakt. Het bevat de shuntweerstand, preamp, 24 bit ADC, spanningsregelaars, spanningsreferentie en een 8 kanaals 16 bit ADC om de temperatuur(verdeling) van de PCB te meten. Dit laatste voor de temperatuurcompensatie.

http://meettechniek.info/extern/images/current-input-test-small.jpg

Hoge resolutie foto

Deze week een tweedehands oventje omgebouwd om printplaatjes in te solderen.

http://www.steeman.be/assets/Solder%20reflow%20oven/DSC_0261%20thumb.jpg

http://www.steeman.be/assets/Solder%20reflow%20oven/Clipboard11%20thumb.png

Meer info op mijn website.

[Bericht gewijzigd door waaslandwolf op vrijdag 23 januari 2015 18:25:46 (15%)

Dit topic is gesloten