nieuw laser en dergelijke topic.

Dit topic is gesloten

lol kheb nog nooit en deftige laser in me handen gehad buiten zo'n rode laserpointer.

btw : Heeft er iemand een toestel om de mW van zo'n laser te meten?
Kzou wel eens willen weten hoeveel mW hij effectief heeft als ik hem heb.

Grtz

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 15 oktober 2004 20:33:10 schreef Blue-Bora:
lol kheb nog nooit en deftige laser in me handen gehad buiten zo'n rode laserpointer.

btw : Heeft er iemand een toestel om de mW van zo'n laser te meten?
Kzou wel eens willen weten hoeveel mW hij effectief heeft als ik hem heb.

Grtz

nee helaas niet beetje prijzig hihi
maar in iedergeval 120 als het goed is is meestal iets moet of iets minder

Ik wil graag een groene laser, gewoon voor de fun, klopt het dat er ook lasermodules bestaan met blanking? op www.mylaserpage.de staat een sturing setje, daar praten ze ook over een aparte blankingsuitgang, werkt dat op elke laser of moet het er dan 1 met blankingingang zijn? zit zelf te denken aan 20 mw, wat/waar moet ik kopen? (alleen de laser)hoeveel gaat dat kosten?

Op 15 oktober 2004 23:14:01 schreef BennieZwolle:
Ik wil graag een groene laser, gewoon voor de fun, klopt het dat er ook lasermodules bestaan met blanking? op www.mylaserpage.de staat een sturing setje, daar praten ze ook over een aparte blankingsuitgang, werkt dat op elke laser of moet het er dan 1 met blankingingang zijn? zit zelf te denken aan 20 mw, wat/waar moet ik kopen? (alleen de laser)hoeveel gaat dat kosten?

ja hoor tuurlijk zijn die er mijn 45 mw versie heeft ook blanking ttl blanking wel te verstaan want je hebt ook nog analoge blanking

Kan ik het effect van het volgende filmpje ook krijgen met een 100mW laser?

Ik bedoel kan ik die dingen er allemaal mee doen,uitgezonderd dat het filmpje dan met een RGB laser is.

Maar kan ik die effect ook in het groen doen met een 100mW laser?Of is daar niet genoeg vermogen voor?

Ik bedoel bv : zo 4 groene lijnen naast elkaar en daartussen een groene schijn.Zoals op dat filmpje met rood en blauw gedaan word.

Op 1min 35sec is dat in het filmpje

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Ja hoor, dat kan prima. Mits je galvanometers snel genoeg zijn en er een mooie fijne mist hangt.

Maar goede galvo's en de benodigde sturing zijn helaas nog steeds behoorlijk duur.

Ik kan je filmpje niet vinden overigens ? Dus even afgaande op het soort effect dat je beschrijft.

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 16 oktober 2004 13:21:41

Jup. Hoewel ze hier wel goede blanking gebruiken, mogelijk direct op de DPSS modules of anders een losse PCAOM.
Blanking is overigens ook te maken met een extra galvanometer.

als ik een laser kan kopen en er staat "ttl-modulation"bij staat dan voor 'blanking'? in mijn vorige berichtje heb ik dus nog een paar vragen;
*is het sturingssetje op www.mylaserpage.de een leuk iets? heeft iemand daar ervaring mee? (en met die blankingaussgang? en wat voor laser gebruik je i.c.m. dat setje?
*waar of hoe komen jullie aan laser modules? (met blanking?!) wil zelf graag een groene (20 mw?)wie heeft er tips?

- TTL blanking (0 en 5 V, digitaal aan/uit) is simpeler en goedkoper als analoge blanking (0-5 V geeft 0-100% b.v.)
Voor veel dingen is TTL afdoende, als je kleuren gaat mengen etc. lijkt analoog me mooier. Ook de aansturing wordt natuurlijk complexer als je meer analoge kanalen nodig hebt.

- Dat stuursetje werkt op basis van twee stappenmotoren. Dat is best een aardig uitgangspunt, wordt commercieel (Spooky-blue van Medialas) volgens mij ook wel gedaan. :)

Verwacht er echter geen wonderen van, een set normale galvo's kost niet voor niets het vier- tot achtvoudige.

Hoe bruikbaar de elektronica is bij betere galvo's is lastig te zeggen.
Misschien dat iemand weet hoe snel de moderne parralelle poorten zijn, dat deel je door vier en dan heb je een idee van de maximale frq. (er van uitgaande dat het ding twee kanalen 8 bits is)
Volgens mij is dat in de orde van grote van 5 kHz, `normale' galvo's zijn sneller en het is dan wat zonde ze niet volledig te kunnen gebruiken.

Maar voor E 120 is het wat mij betreft geen miskoop. helemaal zelf iets bruikbaars maken is behoorlijk lastig.

Let wel goed op de veiligheid als je zo een bouwpakketje voor iets meer als experimenten wilt gebruiken !

[edit]
En nogmaals heel kort: Voor wat leuk experimenteren thuis zou ik een kleine 5 mW groene DPSS module (eventueel met TTL modulatie) met voeding en vooral ook een kleine simpele rookmachine aanbevelen. :)

"Groter" is eigenlijk alleen maar onnodig gevaarlijk en duur imo. Als alles goed werkt, je de smaak te pakken hebt en je vooral ook wat laserervaring hebt opgedaan kun je altijd nog een grotere laser kopen.

My 2 ct..

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 16 oktober 2004 14:15:43

En welk heb ik daarvoor nodig om die effecten te krijgen?

Welke hardware en software?

Fotokes en tips welkom :)
Kga der mijn werk is van maken se

Is die 100mW krachtig genoeg om da effect te krijgen?

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Mja, dit is wel een hobbyforum.

Ik heb persoonlijk niet zo een zin daar verder op in te gaan, maar je kunt eens contact op nemen met bedrijven als Medialas. Er zijn er veel meer overigens.

Die kunnen je alles over commercieel laserwerk vertellen. :)

Ik heb op die site gekeken,maar ik zou niet weten wat ik nodig heb hoor.

Ik ken daar allemaal niks van.

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)
Anoniem

we hebben bij ons in de buurt ( Enschede ) een bioscoop die heeft in zaal 3 een laser show daar staan 3 van die rgb lasers als die aangaan op dezelfde muziek als op het filmpje dan word ik helemaal warm van binnen ik vind die lasers zo freaking gaaf

ik heb 4 jaar geleden gevraagt wat die instalatie koste er werd toen gepraat over 2 miljoen gulden maar die dingen zijn ook groot veel groter als die op dat flimpje die bakken zijn anderhalve meter lang en worden water gekoeld

ik zou zo graag een rgb laser willen hebben die van dat filmpje :P:P:P:P:P:P:P

lekkere laser die dmx (spijtig dat ze die zulke nie in de supermarkt verkopen voor 10 euro)

always look on the bright side of life

Op 16 oktober 2004 14:09:09 schreef Blue-Bora:
En welk heb ik daarvoor nodig om die effecten te krijgen?

Welke hardware en software?

Fotokes en tips welkom :)
Kga der mijn werk is van maken se

Is die 100mW krachtig genoeg om da effect te krijgen?

Jazeker! een 100mW is krachtig genoeg om dit effect te krijgen ja. En dat zelfs in een klein zaaltje.

Op 16 oktober 2004 16:10:27 schreef ElEcTrIc MaN:
lekkere laser die dmx (spijtig dat ze die zulke nie in de supermarkt verkopen voor 10 euro)

Dream on :p

[Bericht gewijzigd door Laserist op zaterdag 16 oktober 2004 17:30:36

Op 16 oktober 2004 17:29:06 schreef Laserist:
[...]

Jazeker! een 100mW is krachtig genoeg om dit effect te krijgen ja. En dat zelfs in een klein zaaltje.

Is da dan zo krachtig een 100mW?

Heeft er iemand een filmpje ofzo van een 100mW in die stijl?
Home Made ofzo.
Kzou da swel eens willen zien wat allemaal mogelijk is met een 100mW

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 16 oktober 2004 17:31:05 schreef Blue-Bora:
[...]

Is da dan zo krachtig een 100mW?

Heeft er iemand een filmpje ofzo van een 100mW in die stijl?
Home Made ofzo.
Kzou da swel eens willen zien wat allemaal mogelijk is met een 100mW

100mW van een groene DPSS laser is al redelijk krachtig ja, omdat het licht ervan met 532nm dichterbij de top van de gevoeligheids golflengte van het menselijk oog ligt inplaats van bijv Argon lasers.

Ik heb er geen filmpje van maar ga ervanuit dat je een redelijk leuke laser show kan maken in een klein zaaltje voor 100 man ofzo.

@Blue-Bora: kheb je toegevoegd.

[Bericht gewijzigd door Laserist op zaterdag 16 oktober 2004 18:05:29

Op 16 oktober 2004 17:36:19 schreef Laserist:
[...]

100mW van een groene DPSS laser is al redelijk krachtig ja, omdat het licht ervan met 532nm dichterbij de top van de gevoeligheids golflengte van het menselijk oog ligt inplaats van bijv Argon lasers.

Ik heb er geen filmpje van maar ga ervanuit dat je een redelijk leuke laser show kan maken in een klein zaaltje voor 100 man ofzo.

Very nice !
Heb je MSN?

Ik zou nog nog enkele vragen willen stellen ivm de dingen die ik nodig heb om zo'n show te maken.

Mijn msn : borake@pandora.be

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

*edit*

verkeerd gepost

[Bericht gewijzigd door Blue-Bora op zaterdag 16 oktober 2004 18:24:06

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 16 oktober 2004 13:32:23 schreef BennieZwolle:
als ik een laser kan kopen en er staat "ttl-modulation"bij staat dan voor 'blanking'? in mijn vorige berichtje heb ik dus nog een paar vragen;
*is het sturingssetje op www.mylaserpage.de een leuk iets? heeft iemand daar ervaring mee? (en met die blankingaussgang? en wat voor laser gebruik je i.c.m. dat setje?
*waar of hoe komen jullie aan laser modules? (met blanking?!) wil zelf graag een groene (20 mw?)wie heeft er tips?

ja hoor goed zat voor de beginner
echte galvo's inc driver heb je vanaf 500-800 euro
dus dit setjes is goed zat om mee te beginnen
je moet er niet te veel van verwachten maar voor beam effects is het goed zat

zoiets als dit kan je alleen met echte galvos
http://www.martyn3d.speedxs.nl/laser/martblank.jpg

Op 16 oktober 2004 17:29:06 schreef Laserist:
[...]

Jazeker! een 100mW is krachtig genoeg om dit effect te krijgen ja. En dat zelfs in een klein zaaltje.

ja ruim sterk genoeg 100 mw dpss is net zo fel als een 250-300 mw argon

En wat heb ik nodig om de effecten van het filmpje te verkrijgen?

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 16 oktober 2004 18:57:33 schreef Blue-Bora:
En wat heb ik nodig om de effecten van het filmpje te verkrijgen?

alleen zo'n setjes als op http://www.mylaserpage.de
maar die zijn alleen geschikt voor beamshows
maar heeft wel een blanking mogelijkheid dus das zeer gunstig als je een laser met blanking input hebt

of als je het goed wilt doen profi galvo's en controller maar dan ga je ruim over de 1200 euro heen

galvo's heb je al vanaf 500-700 euro alleen heb je dan de controller nog nodig das nog eens rond de 500 euro maar dan kan je ook animaties net als op mijn flimpje

heb nog wel wat leuke filmpjes van mijn oude laser op 10 mW nog en die is al vrij fel moet nodig weer eens nieuwe maken van de nieuwe laser

www.martyn3d.speedxs.nl/laser/MOV01161.MPG

www.martyn3d.speedxs.nl/laser/vet.mpg

[Bericht gewijzigd door ledfreak op zaterdag 16 oktober 2004 19:17:20

Dit topic is gesloten