Op 6 juli 2017 06:46:27 schreef EricP:
[...]Eh... Dat staat er toch voor? Upstreem 0 CRC errors, downstream 371.

Ik weet niet of die waarden 'hoog' zijn. Zo op het eerste gezicht in een kort tijdsbestek wel, maar wat beschouwt KPN als 'normaal'?

Het aantal FEC-errors maakt niet zoveel uit.

CRC-errors zijn veel erger, als je een tijdsbestek van 10 minuten neemt, dan mogen er maar heel weinig errors voorkomen. KPN hanteert dan maximaal 1 CRC-error per 10 minuten, liefst 0.

Dit alles gemeten op de poort in de centrale!!!

Op 5 juli 2017 22:31:45 schreef testman:
speedtest.net is goed, maar je selecteert beter een goede server. niet elke server die ze vanzelf kiezen heeft een goede snelheid.

Dank testman, ik zie in dat scherm / menu niet zo snel de optie om een andere / goede server te kiezen.

Overigens zijn de waardes nu weer een stuk lager....

Download
583.8 KByte/sec
(=4670 kbps)
Upload

70.9 KByte/sec
(=567 kbps)

Op 6 juli 2017 06:46:27 schreef EricP:
[...]Eh... Dat staat er toch voor? Upstreem 0 CRC errors, downstream 371.

Ik weet niet of die waarden 'hoog' zijn. Zo op het eerste gezicht in een kort tijdsbestek wel, maar wat beschouwt KPN als 'normaal'?

Twee KPN medewerkers die ik aan de lijn had hadden nog nooit van dat "/" gehoord.

Die wisten ook niet wat ik bedoelde met twee waardes....

Op 6 juli 2017 09:14:08 schreef rew:
[...]

Stel ik stuur 10 cijfers, bijvoorbeeld 0123456789, die tel ik op (45) en het laatste cijfer daarvan stuur ik mee. 01234567895. Mocht ik nu iets krijgen als 01236567895, dan kan ik de eerste 10 cijfers optellen (47) en controleren dat het NIET klopt. Een CRC fout.

ZOU ik weten dat de 5e positie "onbetrouwbaar" is, dan zou je die opnieuw kunnen uitrekenen op basis van de 9 andere cijfers en de checksum.

Dit is min-of-meer wat er gebeurt als er Forward Error Correcting wordt toegepast. In werkelijkheid wordt de checksum zodanig uitgerekend dat ALS er fouten optreden je niet alleen weet DAT er iets fout is gegaan, maar ook WAT er fout is gegaan.

In de basis is het niet zo heel moeilijk om een code te bedenken waarmee je met twee verschillende checksums vaak kan achterhalen wat er fout is gegaan. De moderne wiskundige ontwikkelingen die dit praktisch hebben gemaakt zijn die waarbij gegarandeerd kan worden dat je het ALTIJD kan achterhalen en dat je efficient kan uitrekenen wat er mis is gegaan om het te corrigeren.

Voorbeeld van een JBF methode (flash storage, tot zeg 20 jaar geleden):
je wilt 16 cijfers versturen. Zet ze in een 4x4 vierkant en doe horizontaal en verticaal de bekende checksums:

0123  6
4567  2 (22)
8912  0 (20)
3456  8 (18)
5948 4\6

Ik krijg nu uit m'n hoofd rechtsonder 2 verschillende waardes. Als je het binair doet hoort er maar 1 waarde uit te komen. OFWEl ik heb een rekenfout gemaakt OFWEL het werkt niet als je het decimaal doet. Ik heb horizontaal de som-van-de-cijfers tussen haakjes erbij gezet en daarna dus de tientallen weggelaten.

Krijg je nu een "kloptniet" in de 2e rij en de 3e kolom dan weet je dat het cijfer in de 2e rij, 3e kolom waarschijnlijk de foute is. En je kan uitreken wat ie wel moet zijn geweest.

Hier gebruiken we totaal 10 extra check-cijfers op slechts 16 cijfers die overgestuurd worden. Door dit soort systemen op een grotere hoeveelheid data tegelijk toe te passen kan je met minder extra bitjes toe (een lager percentage dan). Dit heet dus Forward Error Correcting: Zonder de bron lastig te vallen met "stuur dat nog eens" ("Watte?" :-) ) kan je de data corrigeren ook al zijn er fouten opgetreden.

Om een ander voorbeeldje te geven van waar FEC gebruikt wordt: Op SD kaarten. Moderne kaarten verliezen van iedere 4096 bytes aan data gemiddeld zo'n 8 bits bij het teruglezen. De code die gebruikt wordt heeft iets van 176 bits aan extra data, en kan dan iets van 11 bits corigeren. (misschien maak ik nu ergens een rekenfout, de marge tussen gemiddelde aantal fouten en wat ie kan corrigeren is dacht ik veel groter).

Een CRC error treed dus op als een datapakket zodanig verminkt is geraakt dat er meer bitjes zijn omgevallen dan wat de FEC kan corrigeren. EIGENLIJK hoort dat niet te gebeuren. Bij een SD kaart ben je dan (een deel van) je data kwijt. Bij een network device is er altijd nog een "retransmit": de ontvangende kant ziet pakketjes 6 7 en 9 binnenkomen en als ie dan ook 10 en 11 heeft gezien weet ie dat 8 een ongelukje heeft gehad en vraagt ie om een herzending. Bij dingen als TV waarbij het geen zin heeft om 2 sec later het beeld van 2 sec geleden nog in te vullen wordt dat dan weer niet gedaan.

Mijn dank voor deze indrukwekkende en inzichtelijke uitleg!

Op 6 juli 2017 14:44:55 schreef Roches:
[...]

Het aantal FEC-errors maakt niet zoveel uit.

CRC-errors zijn veel erger, als je een tijdsbestek van 10 minuten neemt, dan mogen er maar heel weinig errors voorkomen. KPN hanteert dan maximaal 1 CRC-error per 10 minuten, liefst 0.

Dit alles gemeten op de poort in de centrale!!!

Ruim een uur geleden is de modem weer herstart.

Eerder op de dag ook al een keer hoorde ik van mijn vriendin.

Dit geeft m'n modem nu aan:

Op 6 juli 2017 16:04:38 schreef Max1966:
[...]

Ruim een uur geleden is de modem weer herstart.

Eerder op de dag ook al een keer hoorde ik van mijn vriendin.

Dit geeft m'n modem nu aan:

[bijlage]

Die CRC errors zijn inderdaad niet best. Duidt op storing op de lijn. Kun je dit eens een poosje in de gaten houden en bijhouden op welke momenten die CRC's oplopen.

Zit er nu wel of geen telefonie dienst (*) op deze kabel? Als je geen splitter gebruikt, neem ik aan dat er ook geen telefonie dienst meer aanwezig is.

(*) gewone analoge of isdn telefonie

Op 6 juli 2017 16:43:17 schreef joopv:
[...]
Die CRC errors zijn inderdaad niet best. Duidt op storing op de lijn. Kun je dit eens een poosje in de gaten houden en bijhouden op welke momenten die CRC's oplopen.

Zit er nu wel of geen telefonie dienst (*) op deze kabel? Als je geen splitter gebruikt, neem ik aan dat er ook geen telefonie dienst meer aanwezig is.

(*) gewone analoge of isdn telefonie

Het is een al langer lopende kwestie.

Ik begin het eerlijk gezegd behoorlijk zat te worden.

Internet en telefonie gaan beide over de modem, al ruim 2 jaar nu.

Internet en telefonie gaan beide over de modem, al ruim 2 jaar nu.

Op 19 juni vroeg forumlid evdweele ook al daarnaar, daar kwam geen antwoord op. Maar goed, dat weten we nu. Op google gezocht of het uitmaakt wel of geen splitter als telefonie via het modem loopt. Heb nu zelf even bij mij thuis de splitter er tussenuit gehaald, en de speedtest herhaald, met splitter zijn de waardes iets minder.
Gewoon blijven klagen bij KPN, een brief van een advocatenbureau wil ook wel eens helpen. Ze leveren immers niet waar je voor betaald.

Op 6 juli 2017 16:57:01 schreef mvdk:
[...]
Op 19 juni vroeg forumlid evdweele ook al daarnaar, daar kwam geen antwoord op. Maar goed, dat weten we nu. Op google gezocht of het uitmaakt wel of geen splitter als telefonie via het modem loopt. Heb nu zelf even bij mij thuis de splitter er tussenuit gehaald, en de speedtest herhaald, met splitter zijn de waardes iets minder.
Gewoon blijven klagen bij KPN, een brief van een advocatenbureau wil ook wel eens helpen. Ze leveren immers niet waar je voor betaald.

Die splitter kon / moest er uit, zeker na de nieuwe modem en het samenvoegen van bellen en internetten via de modem.

Ik wil in ieder geval de 12 mb die ze garanderen, maar eigenlijk liever de 17 mb die volgens de monteur op dit adres eigenlijk haalbaar moet zijn.

Modem en snelheid blijf ik in de gaten houden en ik weet KPN te vinden.

Op 6 juli 2017 21:15:33 schreef Max1966:
[...]

Die splitter kon / moest er uit, zeker na de nieuwe modem en het samenvoegen van bellen en internetten via de modem.

Ik wil in ieder geval de 12 mb die ze garanderen, maar eigenlijk liever de 17 mb die volgens de monteur op dit adres eigenlijk haalbaar moet zijn.

Modem en snelheid blijf ik in de gaten houden en ik weet KPN te vinden.

Voor €25 p/m heb je een unlimited 4G+ simmetje. Ik zit hier op 171Mbps down en 32 Mbps upstream. Ik denk er over mijn 50/50 Mbps up/down glasvezel lijn op te zeggen. KPN kan jij wel vergeten, dat komt niet meer goed. Ze houden je al 2 jaar aan het lijntje en maar betalen...
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

Opzich is KPN er nu wel mee bezig, ze zullen snel genoeg zien dat er meer aan de hand is dan een poortje.

4G is lekker snel alleen de vraag is altijd hoe limited unlimited is en of de verbinding betrouwbaar is (hangt ook erg af van waar de mast staat, ik val op sommige plaatsen toch terug op 3G); ik zou het nog even bij een kabelverbinding houden als die tenminste betrouwbaar te krijgen is.

@hieronder: het signaal is stationair, maar is de dekking goed en zijn eventuele stoorbronnen of afschermingen ook stationair?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

Als alternatief voor een brakke POTS is het proberen waard. Die unlimited abo simmetjes zijn per maand te koop dus niet veel risico, met een Mifi router erbij heeft het hele huis Wifi. En dat zit ie sowieso veel sneller dan met een cripple DSL lijn. Ik had ook niet verwacht dat het zo snel zou zijn. Terugval naar 3G is er niet omdat voor thuisgebruik de plaats stationair is.

Vanavond ben ik gebeld door KPN service team.

Probleem is dat zij om de en of andere reden niet makkelijk van een afstand mijn lijn goed / op de juiste manier kunnen doormeten en/of resetten.

Dat had ik al eerder gehoord, ergens is ooit iets niet goed gedaan / ingesteld en dat bijt ze nu in hun eigen staart.

Wel is er nu ook door hun eigen mensen opnieuw vastgesteld dat ik nu geknepen wordt tot een snelheid rond de 5mb.

De reden kan zijn dat door eerdere storingen de port zichzelf knijpt en langzaam aan weer zichzelf zal gaan herstellen of een inderdaad een defecte poort.

Afgesproken is dat ik tot woensdag wacht , dan is hopelijk mijn snelheid de 15mb die ik kan halen, zo niet dan gaan er weer monteurs mee aan de gang.

Natuurlijk ga ik er wel meer werk van maken omdat zoals het er nu uitziet ik een hele lange tijd ben geknepen zonder dat ik het echt doorhad.

Ik raad daarom iedereen aan om zelf de snelheid in de gaten te houden, wie weet heb je net als ik zonder dat je het weet een (veel) lagere snelheid dan waar je voor betaald.

ja, up ligt 2mbit hoger doorgaans, echter zijn ze nu vrijwel gelijk. wrs omdat het al later is, de provider heeft wat minder belasting.

kpn maakt reclame met de max snelheid van dat gekozen abo, maar de echte max hangt af van de afstand tot centrale, pas nu zijn ze bezig met glasvezel tot wijkcentrales te gaan leggen, dus niet naar het huisje waar in een dorp voorheen de hele telefooncentrale stond, maar per zoveel straten wordt de wijkverdeler vervangen voor een grotere verdeler met glasvezel.

als je dus 4 km van die centrale woont heb je veel minder bandbreedte als dat je 400 meter verder woont. ook doen moffen en overgang naar oude kabels iets aan de internetsnelheid af. men gaat ook niet voor niks isdn ruimen en bij de kabel de analoge kanelen eruit mikken, dat is bandbreedte die voor internet beschikbaar wordt.

Waar ik geweest ben staan die kasten er al geruimte tijd, ik was
jaren geleden getuige van de plaatsing van 1 ervan.

Later kwam ik een monteur bij zo'n kast tegen, die mij vertelde dat de
glasvezel pas veel later zou worden aangelegd, het zou voorlopig een
domme verdeler blijven. Het 19-inch rekje was dan op een voeding na ook
nog leeg.

Hij vertelde ook, dat de pas (is dit de TOBIAS-kaart, die eens in
Hack-Tic is genoemd?) waarmee ze zich voor het openen van de kast
moesten aanmelden, nog niet werkte omdat de nieuwe kasten van metaal
waren, dat als een mooie kooi van Faraday werkte. Ze zouden er vast wel
iets op vinden, was zijn mening.

idd worden die wijkkasten al jaren vernieuwd, weet er meerdere die al minstens 3 jaar geleden zijn gezet. pas later lag er ineens een sleuf naartoe waar de glasvezel op binnenkwam, en dan nog zit er geen vezel in en werkt de boel, daar gaan nog weken/maanden over.

dat merkte ik hier wel, eerste plek waar men in 2005 begon met leggen van glasvezel, maar het laatste met een verbinding waar internet op zat, want het eerste jaar was gratis. voor mij was dat dus 2 maanden minder als andere klanten.

Op 9 juli 2017 15:16:26 schreef schaafuit:
Waar ik geweest ben staan die kasten er al geruimte tijd, ik was
jaren geleden getuige van de plaatsing van 1 ervan.

Later kwam ik een monteur bij zo'n kast tegen, die mij vertelde dat de
glasvezel pas veel later zou worden aangelegd, het zou voorlopig een
domme verdeler blijven. Het 19-inch rekje was dan op een voeding na ook
nog leeg.

Hij vertelde ook, dat de pas (is dit de TOBIAS-kaart, die eens in
Hack-Tic is genoemd?) waarmee ze zich voor het openen van de kast
moesten aanmelden, nog niet werkte omdat de nieuwe kasten van metaal
waren, dat als een mooie kooi van Faraday werkte. Ze zouden er vast wel
iets op vinden, was zijn mening.

Bij mij zit er blijkbaar ook glasvezel in het KPN huisje in de buurt alleen doen ze er voorlopig niks mee.

Dat vond de monteur ook zo raar toen hij dat vaststelde toen hij daar ging kijken vorige week.

Ze lijken in ieder geval geen echt werk te maken van het doortrekken van de glasvezel in deze buurt / wijk.

We zijn weer een aantal dagen verder en het is woensdag.

De snelheid bleef al die tijd nog steeds rond de 5mb hangen dus vanavond volgens afspraak gebeld met KPN case manager team.

Wat wel is verbeterd dat de modem nu sinds 6 dagen niet opnieuw is opgestart.

Tja, wat moest de (aardige) mevrouw me nu (3e keer) zeggen?

Ik had geheel gelijk, geen vooruitgang in snelheid en langer wachten leek ook haar (eindelijk) onzinnig.

Plan van aanpak is nu dat ze morgen een technisch medewerker gaat (aan) sturen naar de centrale en die gaat dan kijken naar de situatie met de poort etc.

Ik heb haar duidelijk gemaakt dat het probleem nu wel duidelijk is dat is namelijk de kapotte poort.

Ik heb haar ook gezegd dat het wel lijkt of ze achter de feiten aan lopen, dat het probleem duidelijk is maar er niets aan / mee gedaan wordt.

De boodschap is aangekomen en nu gaat zij er vaart achter zetten.

Ik heb ook gezegd dat ik later met haar ga bespreken hoe ik een vergoeding ga krijgen voor dit hele gedoe dat al sinds 2014 aan de gang is.

Update :

De speciale monteur gaat het probleem onderzoeken hoorde ik net.

Aanvang van zijn klus : 1 augustus.

Ja inderdaad, 1 augustus.

Ik verbaas me nergens meer over nu.

Goed, logisch en snel plannen, het is wat hoor.

Op 13 juli 2017 16:15:03 schreef Lambiek:
Lekker snel. :+ En dat na drie jaar problemen te hebben gehad, ik zou het niet pikken. Gewoon blijven bellen, tot ze er helemaal gek van worden.

M'n vriendin had de dame van het KPN case manager team vanochtend aan de telefoon en zij heeft die datum geaccepteerd als zijnde de eerst mogelijke datum.

Ik had waarschijnlijk naders gereageerd.

Problemen begonnen in 2014 maar ik heb voornamelijk lange periodes internet en telefonie gehad die werkten.

Maar over de echt geleverde snelheid al die jaren heb ik nu wel hele grote twijfels ja.

Hoe deze laatste periode met storingen wordt opgepakt is inderdaad twijfelachtig op z'n minst.

Op 13 juli 2017 17:12:02 schreef Jinny:
Ik had inmiddels een andere profiteur genomen, met een ander soort aansluiting...

Internet / bellen via de coax hier in huis gaat niet goed werken.

Daar zitten (te) veel lassen in vrees ik.

We zijn al zo lang voornamelijk tevreden klant van KPN en hopen / hoopten dat zo te houden.

Maar er zijn (helaas) wel wat barstjes aan het ontstaan in ons vertrouwen inmiddels.

denk niet dat je daar ver mee komt, administratief is het dan wel een zooitje bij de kpn, maar een refund geven op niet behaalde internetsnelheid waar je nooit last van had zullen ze niet intrappen, tevens zit er vaak een vakje met kleine letters bij die geadverteerde max snelheden.. dreigen om naar een ander te gaan helpt miss, maar dan nog is het maar een huisaansluiting, vinden ze veel erger als een groot bedrijf vertrekt waar 20K per maand aan internet abo's onder gebracht zijn op diverse vestigingen..

xDSL over misschien wel 60 jaar oud telefoon-koper is eigenlijk vanuit puur technisch oogpunt gezien een hele vieze workaround. De telefoondraadjes zijn oorspronkelijk alleen bedoeld voor een spraak signaal van maximaal 3400 Hz.
Nu probeert men met een hele berg aan digitale truken er het equivalent van 250 spraaksignalen tegelijk over te sturen.
Eigenlijk moet je blij zijn met alles wat meer dan 0,5Mbit is.

Ik heb internet van xs4all. Werd destijds bij mijn éérste computer bijgeleverd, toen heette het nog demon internet. Ben tevreden met webmail, vind gmail niet lekker werken. Dat zijn voor mij een paar redenen om vooralsnog niet naar een ander te gaan. Ieder kan zo zijn persoonlijke redenen hebben. Maar als ik zó lang getergd zou worden, en dit topic heeft ondertussen een behoorlijke lengte, dan zou ik toch eens rond gaan kijken. Als je je modem op de CAI wilt hebben, kan ik eigenlijk geen goede reden verzinnen om die aan het eind van een binnenkabel met allemaal lassen erin te zetten. Je vraagt om een goede aansluiting, in de meterkast. Daar houden ze zelf ook van, en plaatst daar je modem. Een familielid van me heeft dat op die manier gedaan, en ontdekte dat z'n widiaboortje niet door de muur kwam. Ik zou dan een gaatje hebben geboord met een diamantboor, dat kwam niet bij em op. Hij heeft zo'n USB antenne in z'n computer gedaan, en is tevreden.
Als het mogelijk is om in een "moeilijk" huis een coax kabel te leggen, ook al is het met meerdere lassen, dan is een netwerkkabeltje zo gelegd.

Edit: bij overstappen naar een andere "profiteur" kun je je telefoonnummer meenemen. Stel je eens voor hoe je je familie en vrienden zult verblijden met hoe helder je stem over de telefoon gaat klinken?