Ik heb perongeluk de sterio van mijn zwager kapot gemaakt..

Ik was experimenteren met een zelfgemaakte speaker en sloot hem aan.
Ik zag iemand op internet doen zonder problemen maar ik stond er dus niet bij stil dat ook fout kon gaan!

nu kwam er geen geluid uit en toen ik de standaard boxen erop aan sloot kwam er ook geen geluid. (1 output doet het wel)

Ik ben dingen op gaan zoeken. (ook tussen oude discussies)
en er zitten geen zekeringen in.
ik las dat het wss de eindtrap was.

nu heb ik hem naar een reparateur gebracht en na 5 maanden kwam hij met de prijs; 80 euro.

nu heb ik geen idee of dat een normale prijs is..
maar dit is best veel geld voor een jongen van 15 :(

is er een manier om zelf wat onderdelen te vervangen of de hele eindtrap?? (ik heb zelf al soldeerbout)
en is 80 gewoon een normale prijs??

groetjes Perry

Uurtje fout zoeken , inkl. apparaat demonteren, en een paar euro aan onderdelen vindt ik het een heel schappelijke prijs !

Het wisselen van de onderdelen is het werk niet.

[edit] en ik ben bang , dat als je hem op haalt je aan onderzoekkosten bijna net zoveel betaald, maar dan krijg je hem wel kapot terug !

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (28%)]

Om welk type versterker gaat het?

shiptronic,umm zou ik ook zelf de fouten kunnen zoeken??
80 euro zal wel een goede prijs zijn dus maar dat heb ik alleen niet.
vanwege school geen tijd om te werken.

nou, hij ging kijken wat er mis was toen ik erbij stond en dat duurde korter dan 5 min.. je zou gelijk kunnen hebben hoor maar dat zie ik wel.

thevel, ik heb werkelijk geen idee! hij staat daar dus al langer dan 5 maanden. ik ga hem wss snel ophalen en dan zelf ik het zeggen.

heel erg bedankt voor jullie reacties!

[Bericht gewijzigd door diono op (21%)]

Op 24 juli 2014 22:17:28 schreef diono:
shiptronic,umm zou ik ook zelf de fouten kunnen zoeken??

Nee, wie dat vraagt ontbreekt de kennis, en is er kans op vervolgschade.

haha ja ik mis zeker die kennis!
(een dummie)
ik lees het boek electronica voor dummies.

maar de conclusie is dus dat ik hem beter kan laten repareren en sparen?

Geef eerst eens merk en type, misschien kan het goedkoper. 80 Euro is op zich niet onredelijk maar wel afhankelijk van wat erin zit.

okee, ik zal hem wss zaterdag ophalen.
zodra ik het weet zal ik het zeggen.

thx voor al jullie reacties!

€80 is zeer schappelijk, en onderzoekkosten zijn €20-40, dat laatste verlies je als naar een andere reparateur gaat.

Geef dat jong een soldeerbout en een multimeter, met wat hulp van hier lukt hem dat wel.

Diono, geef gelijk merk en type van de versterker op, en wellicht een foto van de eindtrappen.

soldeerbout heb ik al, en een multimeter moest ik toch ooit gaan hebben dus regel denk wel een..

Ik kan het altijd proberen. :)

thx periang!
type en fotos komen waarschijnlijk zaterdag.

Als je zwager het niet erg vindt dat hij verder stuk gaat en jij uiteindelijk een hogere reparatie nota krijgt, kun je het best proberen.
Ligt wel een beetje aan het soort versterker.
Hoe is hij defect gegaan ? Electrostaten, actieve box, 4 Ohm ipv 8 Ohm en vol gas etc... Dat zegt de audiokenners hier mogelijk al genoeg.

ik had er een speaker op aangesloten zonder weerstanden..
ik weet het heel dom! maar het was vet lang terug en iemand op internet deed ook zo en toen werkte het.

Dubbel topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/118034

@diono Het lijkt verleidelijk om zelf aan de gang te gaan en zo wat geld te besparen. Dit zal echter door jouwe gebrek aan kennis niet het geval zijn. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat er zelfs meer stuk dan dat er nu al is.

Kortom mijn advies is om merk en type te posten, en je woonplaats in je profiel in te vullen. Misschien is er een ervaren iemand hier die je tegen een "hobbybob" tarief wilt helpen, waarbij 80 euro eigenlijk ook al erg goedkoop is. Maar gezien jouw leeftijd natuurlijk veel geld, hebben je ouders geen aansprakelijkheidsverzekering ?

je hebt gelijk.
bedankt voor jullie tijd :)

jullie horen nog over het type.

groetjes Perry

Wat bedoel je precies met "een speaker aangesloten zonder weerstanden"?
Normaal gesproken kan je een speaker zonder weerstanden aansluiten.
Wellicht bedoel je het scheidingsfilter, afhankelijk van wat voor speaker het exact is kan je zonder scheidingsfilter de speaker opblazen, maar dat je dan ook de eindtrappen sloopt lijkt me sterk.

En voor wat betreft de reparatie sluit ik me bij de eerder gegeven adviezen aan om het door een ervaren persoon/bedrijf te laten doen en niet zelf te gaan prutsen.

umm ik bedoel dat ik een box had gemaakt met een koperen spoel en een magneet, maar er geen weerstand bij had gedaan

Bedoel je misschien een spoel met een ferrietkern? Als de versterker stuk is gegaan door die spoel, dan kan dat als de spoel parallel in plaats van in serie met de woofer is geplaatst. Een weerstand kan in een scheidingsfilter voorkomen, maar vrijwel nooit in serie met de lage-tonen luidspreker.

gerard, Ik heb de spoel gemaakt door koperdraad om een papieren kokertje te rollen. toen heb ik een magneet door die spoel gedaan en toen heb ik de spoel aangesloten op de outputs van de versterker

Ik versta hier dat Ts zelf een experimentele luidspreker gemaakt heeft. met een veel te lage uitgangsweerstand weliswaar en zo ging de versterker ten onder...

Nu begrijp ik dat je de spoel wilde laten werken als spreekspoel, zoals dat ook bij een luidsprekerunit het geval is. Ik vindt het wel een mooi experiment, maar er komt dus meer bij kijken, dat heb je wel gemerkt.
Ik vind, ondanks dat het niet in 1 keer gelijkt is, toch dat je goed bezig bent met ontdekken en experimenteren. Misschien wordt het langzamerhand tijd om wat meer informatie over dit onderwerp te lezen.
Succes!

Heerhugowaard? misschien komt er nog een Engel voorbij >:)

hey gerard,

lezen en leren hierover doe ik zeker!
ik heb nu vakantie dus alle tijd :D
bedankt!

naja Heerhugowaard..
op loopafstand van Heerhugowaard!

mag ik vragen wat u hiermee bedoelt??
dat Heerhugowaard heel bekend is?