Als je veel digitaal werkt heb je volgens mij meer aan een logic analyzer dan een scoop.

Op 15 juli 2004 22:12:23 schreef Roland van Leusden:
Als je veel digitaal werkt heb je volgens mij meer aan een logic analyzer dan een scoop.

Of in ieder geval een digitale geheugenscoop.
Hameg maakt een paar modellen die voor een hoop klusjes prima zijn.
Daarnaast gebruik ik op mijn werk scoops uit de TDS3000 lijn van Tektronix, super spul :-P
Ik zou gaan voor een scoop met een minimale 60MHz bandbreedte, al was het alleen maar voor de extra naversnellingsspanning (geeft een heldere trace op hoge sweepsnelheden).
Probeer anders een Tek 465, 475 of een 2235, 2245 of hoger te bemachtigen.
Over philips scoops ben ik niet echt te spreken vooral het model PM3055 vindt ik slecht triggeren (heeft wel een zeer mooie LCD voor het aflezen van de instellingen).

ja, maar die vallen buiten het budget

Op 15 juli 2004 22:30:27 schreef Xenobinol:
Daarnaast gebruik ik op mijn werk scoops uit de TDS3000 lijn van Tektronix, super spul :-P

Valt tegen.
10k points geheugen wordt opgegeven.
Stel, je bent op zoek naar rommel op het lichtnet. Instelling: 40 ms/div (2 50 Hz periode's). De sampletijd is dan 4 µs (sample rate = 250 k samples/s). De bandbreedte is dan niet veel meer dan 80 kHz. Niks geen 100 of 500 MHz die wordt opgegeven (dit geldt alleen bij de hoogste sample rate's). HF-spike's zul je niet vinden met deze scoop, als je de aanleidende gebeurtenissen ook wilt zien.

Op 15 juli 2004 22:12:23 schreef Roland van Leusden

Stijg- en daal-tijden en afwijkingen in nivo's zijn alleen met een scoop te meten.

Op 15 juli 2004 23:42:08 schreef Roland van Leusden:
Freddy,

Wat vindt je van dit spul:

http://www.bitscope.com/

Ik denk dat dit voor een gemiddelde hobbyist wel een aardig dingetje is.

De lecroy wavemaster 8620A ( http://www.lecroy.com/tm/products/scopes/specs.asp?mseries=8 ) de natte droom van iedere elektronica-freak-hobbyist

Ik heb zelf de Dynatek 8120. Op zich heel erg tevreden over. Alleen is de hoogspanning wat aan de lage kant, waardoor bij de hoogste scansnelheden het beeld niet meer helemaal top is.

Is trouwens niet fantastisch als je veel met pic-jes gaat werken. Dan zou ik idd eerder een logic analyser (al-dan-niet zelfbouw) gebruiken. De reden dat je uberhaupt aan een pic schakelingen wilt meten is het opsporen van jitter en timing. Dan is een geheugen enorm praktisch en dat heeft een analoge scoop natuurlijk niet...

Edit:
Zorg voor goede probes (niet alleen een stukje coax-kabel). Je gaat blokvormige signalen meten....

Op 15 juli 2004 23:32:31 schreef Freddy:
[...]Valt tegen.
10k points geheugen wordt opgegeven.
Stel, je bent op zoek naar rommel op het lichtnet. Instelling: 40 ms/div (2 50 Hz periode's). De sampletijd is dan 4 µs (sample rate = 250 k samples/s). De bandbreedte is dan niet veel meer dan 80 kHz. Niks geen 100 of 500 MHz die wordt opgegeven (dit geldt alleen bij de hoogste sample rate's). HF-spike's zul je niet vinden met deze scoop, als je de aanleidende gebeurtenissen ook wilt zien.

Tja, dat sampling probleem vindt je bij het gros van de digitale oscilloscopen, het acquisitiegeheugen is bij de goedkopere modellen (<8000 euro) vrij beperkt.
Of je koop een yokogawa met max 200m/s en 1Mb geheugen.
Daarnaast zul je ook zelf op aliasing effecten behoed moeten zijn, aangezien de scoop dit niet voor je doet.
Wat betreft die HF spike, wil jij nou werkelijk 1 spike gaan zoeken over 2 50Hz perioden?
Als je wilt zien hoe dat ding eruit ziet verhoog je toch gewoon de sweepsnelheid, als je wilt weten waar dat ding zit gebruik je gewoon je line triggering(of een andere synchrone bron) en je vertraagde tijdbasis om de positie te bepalen. (behelpen stimuleert de creativiteit :-P)

Kijk eens op de site van Veron zendamateurvereniging. Als het goed is hebben ze komende zondag of de zondag erop een hobbybeurs in Utrecht. Ik heb op de Veronbeurs in Rosmalen een zeer leuke Tektronic scoop gekocht voor een prikkie!!

Ik heb zelf een Gould OS-300, toen ik hem kocht (200 gulden) was hij al ruim 10 jaar oud, hij is nu dus ruim 20 jaar oud en doet het goed genoeg voor wat ik ermee doe.

Ik had hem gekocht bij een zaakje in Hoogezand die allemaal 2e hands meetapparatuur had staan en ze ook zelf repareerde en nakeek. Dus hij is compleet met servicemanual.

Voor je eerste scoop zou ik een 2e handsje kopen, voor niet teveel geld. Kan je daarna gaan sparen en weet je ook goed wat je op je nieuwe scope wil hebben. Of een dergenlijk simpel dingetje bevalt je goed.

Ik zelf ben eigenlijk wel geintereseert in zo'n handheldscoopje van velleman. Kost 180 euro en lijkt heel wat. Zijn er eigenlijk al mensen die daar ervaring mee hebben ?

Op 16 juli 2004 00:11:03 schreef Freddy:
[...]Ik denk dat dit voor een gemiddelde hobbyist wel een aardig dingetje is.

Bitscope:
Heeft iemand hier ervaring mee.
Er waar zijn die te koop in Europa?

@ The Puma,

Bedenk wel dat dit soort scoops geen eigen bediening knoppen hebben. De bediening verloopt via de computer. Ik zou dat als zeer hinderlijk ervaren. Als je de instellingen wilt veranderen moet je telkens naar de muis grijpen die bij de computer ligt en niet bij je meetopstelling.

Een tweede nadeel is het ontbreken van een eigen scherm. Wederom; je computer staat meestal niet direct bij je meetopstelling. Oppassen voor nekklachten dus. Een tweede punt waar op gelet moet worden is de snelheid van de serieele verbinding en de verwerkingstijd van de computer. Windows denkt nogal vaak dat deze erg belangrijke taken te doen heeft, en dingen die jij belangrijk vind op de lange baan schuift. Dit kan irritatie opleveren, en helemaal tijdens het afregelen van schakelingen.

Ik ken die bitscope verder niet, het is dus verstandig om ervaringen van anderen af te wachten. Waarschijnlijk zul je met een analoge scoop ook goed uit de voeten kunnen. Langzame signalen en eenmalig of sporadisch voorkomende verschijnselen zijn hier niet mee te meten.

@ Xenobinol,
Niet alleen Yokogawa, maar ook LeCroy, Agilent en ook Tektronix maken lang geheugen scoops.
Wat dat voorbeeld van mij betreft, als dit een sporadisch voorkoment effect is moet je dit in een enkele meting doen. (Wat veroorzaakt die verstoring, en welk effect heeft deze op de schakeling.)
Er zijn meer metingen te waarbij een lang geheugen heel handig is. Bijvoorbeeld het in- en uit-schakelgedrag van een geschakelde voeding of andere schakelingen. Ook bij het meten van frequentie spectra zijn de details rechtstreeks afhankelijk van de lengte van het geheugen. En zo zijn er nog vele andere dingen te verzinnen.

De nieuwe van Velleman al beschikbaar ?

G.

* High met Henk vindt dit bitscope nogal prijzig

ik zou dan voor een velelman PCS series gaan. Prima scoopjes, allen vergis je niet. Een Pc scope vergt wel een wat geavanceerdee bediening. Ik heb zelf ook een analoge scope, maar op mijn afstudeerplek hadden ze dus scope-it voor de PCS series ontwikkeld. enfin, als je het gewend bent: geen porblee, mooi pakketje.

Maar heb dus veel met PC'scopes gewerkt en heb op mijn knutselplek ook een PC staan. Als je die niet hebt : koop dan een gewone PC. Maar een oude Pc doet het iig met een PCS series scope van velleman prima

Voor "normaal" gebruik is een analoge scoop handig (snel te bedienen) maar die PC scopes zoals Bitscope hebben wel heel handige opties zoals een spectrum analyzer.

Als je met microcontrollers aan de slag gaat is een analoge scoop niet ideaal. Je hebt echt iets met een geheugen nodig.

Ik heb zelf veel met seriele datatransmissie gedaan over een RF-link. Daarbij had ik erg veel last van jitter en timings-problemen. Daarnaast is triggering lastig.
Je zou bv graag slechts 1 pakketje op je scherm willen zien en vasthouden, zodat je eventuele coderingsfouten kan opsporen. Dat lukt dan niet. Daarvoor heb je echt een geheugenscoop of een logic-analyser nodig.

Op 17 juli 2004 00:01:21 schreef High met henk:
* High met henk vindt dit bitscope nogal prijzig

ik zou dan voor een velelman PCS series gaan. Prima scoopjes, allen vergis je niet. Een Pc scope vergt wel een wat geavanceerdee bediening. Ik heb zelf ook een analoge scope, maar op mijn afstudeerplek hadden ze dus scope-it voor de PCS series ontwikkeld. enfin, als je het gewend bent: geen porblee, mooi pakketje.

Maar heb dus veel met PC'scopes gewerkt en heb op mijn knutselplek ook een PC staan. Als je die niet hebt : koop dan een gewone PC. Maar een oude Pc doet het iig met een PCS series scope van velleman prima

Waar kan ik de prijzen van die dingen zien

Xenobinol, een beetje vreemd om niet te spreken te zijn over Philips scoops, alleen omdat JOUW Philips scoop niet goed triggert.

Mijn Philips PM3055 triggert namelijk uitstekend.

Trouwens, heb jij er toevallig een gebruikershandleiding van? Ik heb alleen mar een schema en wat algemene informatie.

Op 18 juli 2004 13:13:25 schreef tor:
Xenobinol, een beetje vreemd om niet te spreken te zijn over Philips scoops, alleen omdat JOUW Philips scoop niet goed triggert.

Mijn Philips PM3055 triggert namelijk uitstekend.

Trouwens, heb jij er toevallig een gebruikershandleiding van? Ik heb alleen mar een schema en wat algemene informatie.

Ik heb er niet 1-tje getest maar wel een stuk of 5 :-)
Ze triggeren wel maar niet zo goed als mijn tek 2235...
Begrijp me niet verkeerd, ik vindt het geen slechte oscilloscoop alleen is het niet mijn favoriet.
Ik heb een service manual/handleiding van zowel een oud als een nieuwer model.
Ik kan wel ff kijken hoeveel pagina's het zijn en eventueel tegen kostprijs je een kopie opsturen.

Op 17 juli 2004 07:54:21 schreef The Puma:
[...]

Waar kan ik de prijzen van die dingen zien

Sorry, ben tijdje druk geweest en dit topic wasn ogal naar onderen gezakt, dus niet meer opgemerkt: kijk eens p de site van velleman, ze kosten trouwens voor een PCS ding ongeveer 500 euro advies verkooppprijs van velleman, Tipie heeft trouwens ook zoiets,

en ja het is idd duurder, maar je hebt zeker een kwaliteits product. de Tiepie is zover ik me heb laten informeren NIET galvanisch gescheiden. de velleman is dit wel. BTW die 500 is een ADVIESPRIJS, misschien vindt je iemand die ermee stunt.

Hij heeft IIG 2 inputs en er zit wat software bij. Ik gebruik zelf dus de scope-it erbij daar we zdei zelf ontwikkeld hebbene n de mogelijkheden wat groter zijn met dit pakket echter velleman biedt het ook aan als third-party-software

Wat vind je van deze http://www.bitscope.net/store/?p=view&i=item+2
of deze http://www.bitscope.net/store/?p=view&i=item+3

Welke zou je kiezen?

[Bericht gewijzigd door The Puma op ]

iig 2 kanalen, dus kost hij ook al 500 dollar, en ik heb geen ervaringen met bitscope, maar je vraagt ernaar, wellicht iemand hier wel :)

maar ik hecht nogal veel waarde aan de galvanische scheiding ook. Das wel zo prettig als je per ongeluk wegschiet met je probe :)

Ervaring Sven?? Dat speelt ook een redelijk grote rol, eigenlijk komt het eropaan hoeveel geld je eraan wil geven, ervanuit gaande dat meer $ beter is, en meestal is dat ook wel zo.

hmm toch is niet alles wat meer $ kost beter, nem nu even bose speakers of B&O en zo zijn er nog meer te noemen, maar het blijft een feit dat kwaliteit zich niet verloochent natuurlijk.

Enn n NEE, persoonlijk heb ik geen ervaring met uitfikkende probes/scopen :) ik ken echter mensen die weleens een beentje net ernaast pakken waar nu net de netspanning opstond IPV de 5 V (okeej geef toe was geen bijster intelligent printontwerp zo) enfin de BSII en de scope deden het niet meer :) Dure les zo. galvanisch schieden is idd veel opto's maar het is gewoon beter. Zeker als je je PC eraanhangt, want die wil je helemaal niet verrot hebben