Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Arco,

Het is GU-5,3. GU-4 gaat volgens mij niet met 50Watt ;)

Gerard, Het gaat om een lampje met melkwitte ballon (zoals Philips "Argenta"®; Ø c.a. 43 mm
Halogeen vermogen is 50W, Dat wordt voor LED c.a. 10W

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 7 augustus 2016 23:05:40 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 augustus 2016 23:00:38 schreef Tidak Ada:
GU-4 gaat volgens mij niet met 50Watt

Je ziet het niet heel vaak, maar het bestaat zeker wel.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Heeft iemand enig idee waar een betrouwbare 16-poorts (liever nog 20) USB-TTL (serieel) converter te verkrijgen is?
Ik heb wel 16-poorts USB-RS232 en USB-RS485/RS422 dozen gevonden, maar géén TTL. Misbruiken van een RS422 gaat niet want ik heb twéé uitgaande control lijnen (RTS en DTR) nodig.
Modificeren of zelf bouwen heb ik eigenlijk weinig zin in ivm reproduceerbaarheid; het alternatief is nogal prijzig en wel heel ver over the top voor een lullig TTL poortje met twee controllijnen...
Enkelpoorts convertertjes zijn er te kust en te keur, maar met hubs ertussen weet ik niet zeker welke converter welke virtuele COMpoort wordt, en in een automatisch productie testapparaat is dat tamelijk essentieel...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Eigenlijk vraag je een toepassing die niet bepaald mainstream is, dus dan kom je bij industriële oplossingen of specials, maar 't mag dus "niks" kosten..

Ik denk dat het goedkoopste nog 16 van die USB-TTL-convertertjes uit China op een USB-hub prikken zal zijn.

edit: oh ik zie nu ineens dat je dat zelf al had bedacht (edit?) maar niet je voorkeur heeft wegens volgorde van virtuele compoorten.. tja, dat weet je toch nooit met virtuele poorten, want die pakken gewoon een vrije poort zodra ze geenumereerd worden. Maar je kunt het wel 1x juist instellen, en als je dan de setup gelijk houdt zouden die poorten ook niet meer moeten wisselen.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Nou ja, niks kosten...
Die oplossing van WriteNow! (zou ik er twee van nodig hebben) gaat een groffe €12000 (jawel, drie nullen) kosten, dus enige marge is er wel. Als ik die kosten kan terugbrengen tot een derde ben ik al blij...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Losse printjes lijkt me het makkelijkst/goedkoopst. Weet niet wat voor OS je gebruikt, maar enumereren van de USB ports en wat eraan hangt, is meestal niet zo lastig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mag het ook PCI zijn? Welk OS draait het testapparaat?

We hebben op het werk een PMC-product in het assortiment met 16 16C550-compatible UARTs, naar keuze RS232 (4-lijns) of RS422/RS485 (2-lijns). Ik kan ze er vast wel van overtuigen om 1 of 2 exemplaren om te patchen zodat de drivers er tussenuit zijn, maar dan heb je een connector waarvan de pinnen zonder enige protectie aan de FPGA hangen (de drivers waren ESD protected*). Daar kunnen we dan natuurlijk geen garantie op leveren, behalve dat ze werkend afgeleverd worden.

*Heb al gekeken of er '245 drivers op die plek kunnen maar die hebben de ingangen 1 pin versprongen, en de voeding op een andere pin... dat wordt een helse patch.

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 12 augustus 2016 08:42:55 (19%)

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Het testapparaat (op basis van een 6tl test systeem) gaat waarschijnlijk op windows draaien, maar we zitten nog in de definitie-fase dus dat zou zomaar ook linux kunnen worden. Labview is voor beiden beschikbaar, dus...
Er zijn links en rechts wat strijdige belangen die een grote impact hebben op de totale kostprijs, en ik heb graag munitie om heilige huisjes neer te halen. Met de reacties tot zover gaat dat al wel lukken denk ik, maar dan moet ik ook over de brug komen met alternatieven.

@jochem: Is dat soms zoiets als deze?

[Bericht gewijzigd door fatbeard op donderdag 11 augustus 2016 16:55:45 (11%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Onder Windows kun je met WMI bijna alles enumereren en terugvinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco als ik het goed begrijp wordt er in Windows een koppeling gemaakt tussen het USB-apparaat en de virtuele COM-poort. Het lastige is dat je met 16 exact dezelfde adaptertjes achter een hub de kans loopt dat de enumeratie een keer NET even in een andere volgorde verloopt en er dus 2 van die dingen van plek wisselen. Ik dacht eerst ook dat je dat gewoon eenmalig vast kon leggen in de registry, maar dat lijkt met identieke descriptors dus lastig te worden. Of ik moet het verkeerd begrijpen, maar dat is hoe ik het lees.

@fatbeard:
Ik heb toevallig een jaartje geleden die kaart met Win7 32-bit en 64-bit getest, dat werkte na aanpassing van een inf-file. Linux sowieso ook. Win 8.1 en 10 zou met de verplichting van signed drivers lastig kunnen zijn, in elk geval hebben we dat nog niet getest. Maar in essentie zijn het verder gewoon standaard seriële poorten, dus het zou moeten kunnen. De signalen zijn overigens wel 3.3V en komen uit een Spartan 3 die tot 10mA mag clampen (dus met serie-weerstanden is hij 5V tolerant te krijgen).

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 12 augustus 2016 08:43:30 (13%)

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

@Jochem: you've got mail.

De targets zijn ook 3.3V en 5V tolerant dus daar zit verder geen probleem; afhankelijk van de rest van de uitvoering komt er ook nog een relay-barrier tussen.
De bottleneck lijkt te zijn dat er twee uitgaande controllijnen nodig zijn, die kon ik zo gauw niet terugvinden in de documentatie.

Ik kan (en mag :() geen ja zeggen, maar wellicht ken je de Aries Correct-A-Chip reeks? Zoiets is ook zelf te fabrieken, heb ik zelf ook wel eens gedaan om een RS485/422 produkt klaar te maken voor RS232.

Wordt vervolgd...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Net even gekeken, maar enumereren met WMI lijkt me echt niet zo moeilijk. Met WMI krijg je zo goed als alles voor mekaar... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom gebruik je geen terminal server dus van Ethernet naar RS232? Dat geknoei met veel USB poorten is allemaal maar niks.

Een portmaster of digport oplossing? Ik heb ze gezien van portmaster met 30 poorten (rs232 en rs485) en digi dacht ik tot 48 poorten. Soms ook console servers genoemd.

Vroeger zaten die bakken in dialup racks van internet providers met een hele modem pool eraan. Moet in de 2-de hands markt volgens mij ook nog genoeg te krijgen zijn als je dat wilt.

Wat is de toepassing precies? Wil je nu USB zaken testen of juist iets anders met TTL aansturen of zo?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ieder USB apparaat hoort een uniek id te hebben. Als het goed is, koppelt windows dat unieke ID permanent aan een compoort. Het enige is, dat vrijwel niemand er last van heeft als ieder exemplaar "uniek id = 1234" roept. Jij wel. De kunst is dan om usb-ttl adaptertjes te vinden die wel unieke ids hebben.

Onder linux worden de poorten op volgorde van binnenkomst aangemaakt. Volgens mij is dat deterministisch als het allemaal aanstaat als je de computer opstart. Maar je kan ook een udev rule maken die op basis van serienummer bijvoorbeeld een symlink maakt. Dan heb je wederom de eis om adaptertjes met correct geimplementeerde serienummers te vinden. Volgens mij claimed FTDI dat dit een security feature is: je zou een licentie aan dat unieke ID kunnen koppelen. Het is niet in ze opgekomen dat ik een microcontroller een FTDI kan laten nadoen die dan ieder uniek ID kan publiceren dat ik wil.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew: ik ken in USB alleen VID/PID (en nog wat van die type-unieke velden) als verplichte identifier. Een String Descriptor met een serienummer KAN bestaan, maar is optioneel. Je hebt dan een index (iSerialNumber) in de device descriptor die naar een String Descriptor verwijst, maar volgens mij gebruikt noch Linux noch Windows die informatie om de virtuele COM-poort te matchen. Ik kan het mis hebben?

Op 12 augustus 2016 01:14:55 schreef henri62:
Waarom gebruik je geen terminal server dus van Ethernet naar RS232?

Dat is in multi-poort best een mooi systeem, alleen moet fatbeard dan inderdaad al die poorten weer op TTL-niveau krijgen...

@fatbeard: je hebt mail.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Er moeten 16 of 20 NXP controllers worden geprogrammeerd, elke 6 minuten een nieuw paneel. Die firmware dient om de hardware te testen en wordt via diezelfde poort bestuurd, voor sommige metingen moet de controller in reset staan.
Vandaar TTL (eigenlijk LVTTL, maar de boards zijn 5V tolerant) en twee controllijnen (voor RST en IPL). Jochem had het juist, plus dat de meeste multi-port systemen slechts twee handshakelijnen hebben: RTS en CTS. Ik heb er ook twee nodig, maar dan RTS en DTR...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Vaak zijn de RTS/CTS/DTR/DSR lijnen eigelijk gewoon GPIO. Zolang er geen levelshifter achter zit kan je ook een CTS lijn vaak wel als output gebruiken dacht ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

WMI voorbeeld van enumereren USB COM poorten. Je krijgt zo de toegewezen COM port en de unieke identifier die daar bij hoort te zien.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar Arco, dan weet je toch nog steeds niet zeker welke COM-poort bij welke van de 16 (identieke) fysieke adapters hoort?

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

De identifier is vast en verandert niet. Dus die kun je gebruiken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 12 augustus 2016 11:41:21 schreef fatbeard:
Er moeten 16 of 20 NXP controllers worden geprogrammeerd, elke 6 minuten een nieuw paneel. Die firmware dient om de hardware te testen en wordt via diezelfde poort bestuurd, voor sommige metingen moet de controller in reset staan.
Vandaar TTL (eigenlijk LVTTL, maar de boards zijn 5V tolerant) en twee controllijnen (voor RST en IPL). Jochem had het juist, plus dat de meeste multi-port systemen slechts twee handshakelijnen hebben: RTS en CTS. Ik heb er ook twee nodig, maar dan RTS en DTR...

Dan hoeft het dus eigenlijk geen IEEE1284 te zijn, maar zou je ook een GPIO-achtig iets kunnen gebruiken, of begrijp ik de situatie verkeerd?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb het idee dat de control-lijnen GPIO mogen zijn, maar de RX/TX gewoon seriële communicatie op TTL-niveau moet doen.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

@maartenbakker: Waar haal jij nou weer IEEE1284 vandaan? Da's helemaal niet serieel...

@Jochem: Inderdaad.
We willen de ingebakken bootloader van de chip gebruiken voor het eerste stukje software, daarna schakelen we wel over op onze eigen (secure) bootloader...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Bij de FTDI chips is het mogelijk ze op een vaste comport te zetten. Er staat een tool op hun site om de interne eeprom van het ding te programmeren.

In een elektor artikel heeft dat ook eens gestaan.

Waarom ontwerp je dan geen board met 20 van die FT232xx (of net wat het nummer is) dingen erop?
(Misschien een apart topic hierover openen?)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit topic is gesloten