Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Damn jullie zijn oud, ik had tenminste al een SB16 in mijn Pentium 166 MMX :)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Sterker nog ik heb al een covox gemaakt, eigenlijk is dat niets anders dan een DAC op de LPT poort. Het enige probleem is dat er niet veel games zijn die dat ondersteunen. Sterker nog, er zijn er maar een paar.

@Damic,
Ik ben 24 jaar, maar ik kreeg al vrij vroeg een pc die helemaal vol met spelletjes stond. Daarnaast vind ik de oude computer techniek zeer interessant.

In die wiki link staat ook iets over een "virtual soundblaster"
"Virtual SoundBlaster, that could be used to emulate Sound Blaster on Covox"
Dat eens bekijken, maar een echte kaart zou ik toch leuker vinden.

[Bericht gewijzigd door hardbass op zaterdag 30 juli 2016 22:48:34 (22%)

PE2BAS

Normaal zou ik even voor je op ebay zijn gaan scharrelen, maar dat heeft Tommyboy al gedaan. Wat ik me wel afvraag: bestaan er geen PCMCIA*-to-ISA-bus-expanders ofzo?

* Doet die laptop PCcard of CardBus?

If you want to succeed, double your failure rate.

Oei daar vraag je me zowat. Even googelen levert het volgende op:
http://www-01.ibm.com/common/ssi/ShowDoc.wss?docURL=/common/ssi/rep_ca…

PCMCIA

The Type III slot can accommodate either one Type II , or one Type III PC
card.

IBM PC Card Director software is also pre-loaded on the systems and provides
support for the latest PCMCIA standard, version 2.1. This software "enables"
many PCMCIA cards allowing the user to simply plug the card into the PCMCIA
slot.

PE2BAS

Tja, PCcard is in de basis een ISA-bus, dus als je een creatieve bui hebt zou je een oude PCMCIA-kaart kunnen pakken en daar een "verloopje" mee maken naar een edge-connector waar je dan een ISA soundcard in kan prikken.

Wel even goed uitzoeken of een PCcard goed is voor een "volledige" ISA implementatie, ik weet er het fijne niet van.

If you want to succeed, double your failure rate.

Nja dat zou kunnen, maar dan is wel meteen het makkelijke van de laptop af. Ook moet ik dan nog een isa kaart hebben, en een donor pcmcia kaart.

Na wat intensief googelen heb ik hier een advertentie gevonden,
http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/geluidskaarten-en-lu…
Geen idee of dat compatible is met wat ik wil, en om er nou 30 euro voor neer te leggen om af en toe eens een nostalgie momentje te kunnen hebben...

PE2BAS

Ik dacht dat je lekker wilde hobbyen.
Maar als het een praktische laptop moet zijn waarvan je zeker weet dat alles werkt voor drie tientjes dan kun je beter een tweedehands Centrino'tje kopen. Kost allemaal niks meer tegenwoordig.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Ik wil een fixture voor mijn iPhone in de auto maken (Navigatiegebruik), die tegelijkertijd het toestel van voeding voorziet. Weet iemand een goed en betrouwbaar 9-18V -> 5v switchertje / DC-DC convertertje?
Werktemperatuurbereik -20 - +70 °C

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Zoek een active houder , dan zit de switcher ingebouwd. Ik heb goede ervaringen met brodit en adapt, al is die laatste bijna niet meer te vinden.

Om welk type aaiphone gaat het?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 1 augustus 2016 22:50:24 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Ship, het gaat om een 6s.

Niet op de voorruit; daar kan ik niet bij

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 2 augustus 2016 10:02:49 (46%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Nee op de vooruit is niets, te ver weg, en met een lange arm eraan gaat dat te veel trillen.
Ik bedoel een houder war de telefoon vast inzit, die universele dingen zijn waardeloos, en je zit nog met een los snoer te pielen. Ik bedoel een houder waar je hem inschuift, dan zit heij gelijk vast en word meteen opgeladen zal even en paar foto's trekken van mijn houder/opstelling.

Houder waar telefoon inschuift;

Telefoon in houder;

Laad aansluiting maakt direct verbinding;

Kram heeft een nette houder bv: http://www.pdashop.nl/product/523371/fix2car-active-holder-apple-iphon… ze zijn er ook als je er een bv. otterbox om heb zitten.

Carcom : http://www.carcomm.nl/producten/PDA-Smartphone/Active-Cradles/Apple/iP…

Die van brodit vind ik dan net weer iets minder. Zoek op active, dan zit de laadconnector er in

ook zijn er merk specifieke dashmounts, kijk daar ook eens tussen vaak te monteren zonder gatenboren/schroeven.

Voorbeeld dashmouns scudo:

https://in2sound.nl/shop/dashmount-peugeot/dashmount-peugeot-853972.ht…

Helaas zijn toestel specifieke laadhouders en bureau docks steeds slechter verkrijgbaar :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik zou een eenvoudige print connector die makkelijk is om af te koppelen.
zou max 10 draden bevatten.
voedingsspanning 12V, normaal zo een 0,5-1A, maar de claxon kan wel vlot wat meer stroom trekken.

ik maak namelijk een kastje met schakelaars voor de velomobiel, alleen is het wel handig dat ik het kastje ineens kan afkoppelen om iets te veranderen, ipv de hele kabelboom eruit te slopen of dat ik in de velomobiel moet gaan solderen.

deze heb ik nu, de 7polige connector naar vooraan (gewoon licht-groot licht, ledstrips, claxon en massa), 5polige connector naar achteren (accu+, massa, ledstrips, knipperlicht, gewoon licht, Lpinker, Rpinker). door de knipperlichten toe te voegen, is die 5polige connector te klein geworden.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN1855.JPG.
ik had eventueel gedacht aan een DB25, maar dat is zo een lompe stekker onderaan. liever iets compacts dat er makkelijk in plugged.

eventuele tips voor andere behuizingen zijn ook welkom. het moet compact en makkelijk blijven, waarbij de achterkant FIX in de fiets blijft, en het front eraf kan (dit ivm water).
bij de huidige schroef ik 2 vijskes los onderaan, en klikt het front eruit
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN1856.JPG
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN1981.JPG

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat bevalt je niet aan de huidige connectoren? Ik bedoel: dat de 5-polige te klein is kun je natuurlijk zo oplossen door een bredere connector te nemen.

DB25 is zo'n gekke gedachte helemaal niet. Op je foto te zien is daar plaats genoeg voor? Er zijn legio andere connectoren natuurlijk, maar die zijn doorgaans een stuk meer aan de prijs.

If you want to succeed, double your failure rate.

het probleem met de huidige, is dat die 5polige te kort is.
als ik naar 10polig moet gaan (10polig naar voor en 10polig naar achter), krijg ik die daar volgens mij niet meer in.

als ik nu toch dat printje eruit moet slopen, kan ik evengoed naar een betere connector gaan.

vandaar het gedacht naar een DB25 te gaan en wat extra pinnen te voorzien voor de massa en accu aansluitingen.
probleem is vocht en eventuele solderingen van de kabels die loskomen in de pinnen

of zoiets
http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1nqj6HVXXXXaqXpXXq6xXFXXXX/10-sets-kit-10p-Automobile-wire-connector-plug-5557-5559-plastic-terminal-plug-spring-terminals-free.jpg

maar er zijn misschien betere standaarden waar ik nu niet direct aan denk...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Waarom zou je met een DB25 meer last van vocht krijgen dan met je huidige connector? Echte vochtproblemen voorkom je alleen met volledige coating, of ingieten. De stekkers van je plaatje zijn ook prima, kunnen in de juiste kwaliteit ook beste stromen doorheen, maar eveneens niet beter qua vochtbestendigheid.

En kabels die losraken lijkt me niet van toepassing als je de juiste technieken gebruikt. Solderen kan prima (icm de juiste trekontlasting natuurlijk), maar als je wilt kun je ook crimpen.

Maargoed, als het heel robuust moet zijn er mooie automotive oplossingen, maar als je DB25 te groot vind dan denk ik dat dat ook geen optie is. En daarbij: dan heb je straks een hele mooie stekker met rubber afdichting enzo en dan gaat het vocht rustig tussen de connector en de behuizing door.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Weet iemand waar ik dit soort connectors los kan kopen?
Ze worden vaak gebruikt in harddisk-coolers.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

Da's alleen het mannetje, die kan ik zonodig wel van een oude PC-voeding aftrekken. Vrouwtjes heeft tegenwoordig ook zowat iedereen.
Maar ik zoek juist die dingen met mannetje en vrouwtje in één behuizing...
Deze dus:

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Jij zoekt biseksuele connnectors.

Ik heb wel dit liggen:

Als je er iets aan hebt, heb ik liever dat je die met twee dames neemt. Het ventilatorsnoertje houd ik het liefst zelf

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Daar zal het dan wel op neer gaan komen (zucht): voor dat geld kun je niet meer zelf aan de slag...
Ik had gehoopt de tussenliggende 4 aders te kunnen elimineren, er zit al meer dan genoeg kabelsalade in dat ding.
Oh well...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Heb je er echt maar 1 nodig dan? Ik kan eens wat oude computers opentrekken om te kijken of ik nog zoiets heb...

Je kunt ook even een paar "ouderwetse" computershops binnenlopen om te vragen of de TD nog zo'n dingetje heeft liggen.

If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Ik heb er nu 4 nodig (heb zelf ook wel wat meuk liggen maar niet genoeg), later misschien nog een stuk of zes. Meer dan 15 zullen het er nevernooit worden...
Maar ik ga wel voor de extra salade*; met wat passende dressing** wordt het dan misschien toch nog wat ;)

* vrouwtje, kabels, mannetje
** tyraps

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Weet iemand misschien en toevallig waar ik onderstaande halogeenlampjes kan kopen (12V 50W)?
Het bolletje is iets kleiner dan een kogellampje.
Ik heb het indertijd bij Dat grote Duitse elektronica postorderbedrijf gekocht, maar die leveren het niet meer.
Een even groot en gelijkend LED equivalent, dat voldoende licht geeft is ook acceptabel, als het maar geen blauwig licht geeft....

Ik heb het ingezet bij de ombouw van een defecte Chinese "Petromax" lamp, die ik voor de sfeer in mijn tuinhuisje gebruik als ik geen zin heb in de rompslomp om de echte Petromax te vullen en aan te steken.
Het lampje met zijn keramische voetje lijkt namelijk erg op een origineel gloeikousje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Is dat GU4 (4mm) of GU5.3 (5.33mm) steek?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten