Belasting van TTL-IC

ik had ff een vraag over een TTL-ic...
normaal gezien kan die toch ongeveer 20mA leveren, maar, als je hem dan gaat belasten met een weerstand van 100ohm, heeft hij 50mA nodig.
Gaat dan de uitgangsspanning zakken van 5V tot 2V
( 100ohm x 20mA = 2V)

of zit ik ergens fout met m'n redenering?

Jeroen

Moderator

[Ontwikkeling -> Digitaal]
[Je onderwerp was heel algemeen. Bij deze wat duidelijker gemaakt]

Volgens mij zit je fout. Het IC gebruikt dan toch gewoon 50 mA?
De uitgangsspanning zal waarschijnlijk wel wat zakken ja.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 20 juni 2002 18:05:29

ja, maar als de uitgangsspanning daalt, dan daalt de stroom ook e.
tkan goed zijn dat ik fout ben hoor, mar ik heb ergens gehoord(of gelezen) dat een ic maar 20mA kan levere, en niet meer...

Op do 20-06-2002 18:15:13 schreef Soulfly:
ja, maar als de uitgangsspanning daalt, dan daalt de stroom ook e.
tkan goed zijn dat ik fout ben hoor, mar ik heb ergens gehoord(of gelezen) dat een ic maar 20mA kan levere, en niet meer...

Dat is per IC anders, zoiest moet je altijd per ic bekijken en in de datasheet opzoeken. En dat is niet omdat het niet meer kan leveren maar omdat het interne circuit anders overbelast raakt.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op do 20-06-2002 17:57:05 schreef Soulfly:
ik had ff een vraag over een TTL-ic...
normaal gezien kan die toch ongeveer 20mA leveren, maar, als je hem dan gaat belasten met een weerstand van 100ohm, heeft hij 50mA nodig.
Gaat dan de uitgangsspanning zakken van 5V tot 2V
( 100ohm x 20mA = 2V)
of zit ik ergens fout met m'n redenering?

De uitgangspanning zakt dan niet. Je IC zal alleen wel intern (voorgoed) beschadigt worden. Dus zal je minimaal een 250 Ohm eraan moeten hangen wil je die 20mA eruit trekken.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

kay... bedankt voor de snelle reacties iedereen!

Hugo Welther

Moderator

Hier nog wat info over de TTL in- en output levels.

http://www.twysted-pair.com/74xx.htm

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.