Ik heb weinig ervaring met oude radios maar de paar radios die ik heb draaien nog steeds met de oude teerknollen. (2xPhilips en een Erris)
Ik heb helaas geen slechte teerknollen om er testen en metingen aan te doen.
Zou het falen van teerknollen met vocht te maken hebben ? Gezien het ERA verhaal bedacht ik dat. Ik heb wel ooit bij een Siemens uit voorzorg wat teerknollen vervangen omdat deze open gebarsten waren. Ik heb ze toen niet uitgebreid getest, ze waren in ieder geval niet lager in capaciteit en de radio werkte goed met die dingen erin. Wat me opviel bij een heel oude Philips signaal generator (waar ze ook gebarsten en uitgehard waren, was dat die teerlaag dik is en er een dun plat Ctje uit kwam. Vocht blijkt dus slecht te zijn, voeg dat samen met een gebarste teerlaag en jaren lange opslag in een (vochtige) schuur of zolder en je kunt waarschijnlijk wachten op doorslag.
@HP, ik heb een tijd terug last gehad van een trigger happy aardlek schakelaar. Het bleek dat al die netfilters bij elkaar genoeg lekten om de ALS te laten trippen. De enige die nu nog te veel lekt is mijn Racal RA-17L. Deze zit nu tijdelijk niet meer aangesloten.
Ik heb daarvoor een lek-meter gemaakt, gewoon een tussenstekker met een schakelaar in de randaarde aansluiting. Ik kan kiezen tussen een neonlampje of open dmv twee banaanbussen. Daar prik ik dan een stroommeter in en zo kan ik de lekstroom per apparaat meten. Ik vervang ze tegenwoordig bij restauratie voor de zekerheid.
Ik heb geen foto's van ontplofte condensators, wel ooit een rode mkt/mkp achtig blokje in een VESA vervangen. Deze was opengebarsten en flink zwart geblakert Deze VESA zat in de lichtkap van mijn aquarium en was behoorlijk vochtig.
In een Senseo gaan ze blijkbaar ook massaal. Die staan in keukens en er gaat water in, zou daar ook vocht de katalysator zijn ?