Ik heb weinig ervaring met oude radios maar de paar radios die ik heb draaien nog steeds met de oude teerknollen. (2xPhilips en een Erris)
Ik heb helaas geen slechte teerknollen om er testen en metingen aan te doen.
Zou het falen van teerknollen met vocht te maken hebben ? Gezien het ERA verhaal bedacht ik dat. Ik heb wel ooit bij een Siemens uit voorzorg wat teerknollen vervangen omdat deze open gebarsten waren. Ik heb ze toen niet uitgebreid getest, ze waren in ieder geval niet lager in capaciteit en de radio werkte goed met die dingen erin. Wat me opviel bij een heel oude Philips signaal generator (waar ze ook gebarsten en uitgehard waren, was dat die teerlaag dik is en er een dun plat Ctje uit kwam. Vocht blijkt dus slecht te zijn, voeg dat samen met een gebarste teerlaag en jaren lange opslag in een (vochtige) schuur of zolder en je kunt waarschijnlijk wachten op doorslag.
@HP, ik heb een tijd terug last gehad van een trigger happy aardlek schakelaar. Het bleek dat al die netfilters bij elkaar genoeg lekten om de ALS te laten trippen. De enige die nu nog te veel lekt is mijn Racal RA-17L. Deze zit nu tijdelijk niet meer aangesloten.
Ik heb daarvoor een lek-meter gemaakt, gewoon een tussenstekker met een schakelaar in de randaarde aansluiting. Ik kan kiezen tussen een neonlampje of open dmv twee banaanbussen. Daar prik ik dan een stroommeter in en zo kan ik de lekstroom per apparaat meten. Ik vervang ze tegenwoordig bij restauratie voor de zekerheid.
Ik heb geen foto's van ontplofte condensators, wel ooit een rode mkt/mkp achtig blokje in een VESA vervangen. Deze was opengebarsten en flink zwart geblakert Deze VESA zat in de lichtkap van mijn aquarium en was behoorlijk vochtig.
In een Senseo gaan ze blijkbaar ook massaal. Die staan in keukens en er gaat water in, zou daar ook vocht de katalysator zijn ?
In een terrarium (erg droog en warm) zat een UV en infrarood lamp. Deze gingen erg kort mee. Daar heb ik toen ipv de infrarood een gewone spaarlamp gehangen en deze kapte er mee na een paar maanden. De fitting aansluiting was losgekomen van de lamp, de bol hing nog net vast en de inhoud was flik zwart geblakerd, op de buitenkant van de lamphouder zaten zelfs zwarte sporen.
In mijn Tek 2710 zaten 4 van die doorzichtige gevallen zoals in het begin van het topic. Deze lekten net te veel (voor mijn vanaf 0,5 mA instelbare werkbank ALS, maar nog niet voor de hoofd ALS), Bij vervangen bleken ze alle vier al heel kleine barsten te hebben. Blijkbaar barsten ze eerst (uitharden plastic door warmte ? ), trekken dan vocht aan en dan kan je blijkbaar wachten op falen. helaas geen close-up gemaakt: http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/07/PSU2710.jpg