Fotos en verhalen over ontploffende X2 condensatoren

Schimanski

Golden Member

Op 13 december 2014 02:04:38 schreef Hubie:... Wat ik nu zo vreemd vind is dat ik hier een ontvanger heb (RCA CR-88 A) die een jaar of 70 oud is en geen rotte condensatoren heeft....

Ik heb andere ervaringen met mijn AR-88/R1556A. Bij mij waren alle oliegevulde "badkuip" C's lek. Zowel elektrisch (Ri < 1M) als fysiek. De rubber afdichtigen waren zelfs deels opgelost.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2645.jpg

Ik heb ze allemaal voorzien van nieuwe inhoud (doe dit wel met beleid, olie uit 1941 bevat waarschijnlijk nog PCB's)
http://www.uploadarchief.net/files/download/r1556a-800-cap.jpg

De meervoudige C in de voeding had daarintegen geen lek.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2626.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
maartenbakker

Golden Member

Het bewijs dat er zelfs bij oliecondensatoren enige uitval is.

Op 13 december 2014 11:57:43 schreef Ledlover:
[...]

De X2 types waar we het hier over hebben, worden nog steeds toegepast...
Ik heb ze zelf ook gebruikt omdat ik 25 jaar een acceptabele levensduur vind. Vervangen is een klusje van een half uurtje.

Als 25 jaar nou het gegarandeerde minimum was, zou ik het ook acceptabel vinden. De constructieproblemen lijken echter zodanig dat sommige dat lang niet halen (productiespreiding of gebruiksomstandigheden?). Ik zeg vaak 5 tot 25 jaar als ruwe worst-case schatting. In een nieuwbouwapparaat onacceptabel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 13 december 2014 13:05:27 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Philips heeft in de jaren 80 al eens een service mededeling naar buiten gedaan over de X2 condensatoren in TV's en V2000's. Ik heb hem hier nog ergens liggen, toen was het al niet bepaald betrouwbaar.

Maarten Bakker schreef:

Je hebt het dat niet over RIFA's of WIMA's maar over ITT/SEL condensatoren lijkt me. Van die rechtopstaande driepoters vermoed ik? Ik weet dat daar wat meer dan alleen een rookwolkje mee was, dus ik ga goed uit moeten kijken als ik bepaalde toestellen uit m'n verzameling spelend maak.

Als je ze nog nodig mocht hebben, ik heb er nog 2 liggen, wel de verbeterde uitvoering.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe betrouwbaar die na al die jaren nog zijn ;) Geen idee wanneer ik aan het restaureren van de betreffende toestellen toe kom trouwens, maar als je ze kwijt wilt...

Op 13 december 2014 14:22:28 schreef Dominic:
Philips heeft in de jaren 80 al eens een service mededeling naar buiten gedaan over de X2 condensatoren in TV's en V2000's. Ik heb hem hier nog ergens liggen, toen was het al niet bepaald betrouwbaar.

Ah, ze waren er dus al achter... Inderdaad zaten de RIFA X2's ook in bijvoorbeeld Zweedse K9's t/m K12'en en misschien ook wel in Duitse toestellen. Als je die servicemededeling een keertje zou kunnen scannen, houd ik me van harte aanbevolen. Ik wil hem ook wel scannen als dat handiger is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geen idee wanneer ik aan het restaureren van de betreffende toestellen toe kom trouwens, maar als je ze kwijt wilt...

Ik doe er helemaal niets meer mee, dus van mij kan je ze krijgen.
Laat maar weten. (E/Mail)

Ik heb jensen nog niet voorbij horen komen....

Iemand daar ervaring mee?

Ik heb er enkele gehad met doorslag.

Tidak Ada

Golden Member

Hier nog een verzamelingetje C's
Ik heb geen idee welke nu wèl en welke niet betrouwbaar zijn;

Deze zal toch zeker niet snel doorslaan of ontploffen?:

@Jeroen
Waarom verwisselt het programma nu die foto's??? :(
Opgelost! Thanx Henry :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

1e rij:
1: papiercondensator. Beter dan teerknollen, maar niet 100% betrouwbaar. Zitten veel in meetapparatuur.
2: ken ik niet.
3. ken ik niet.
4: Erofol 2 condensatoren zijn niet helemaal betrouwbaar. Je kunt ze laten zitten tot ze problemen opleveren.

2e rij: ken ik niet. Lijken oude kunststoftypes, en redelijk (maar niet 100%) betrouwbaar.

3e rij: eerste is papier, onbetrouwbaar. De rest lijken kunststof types en erg betrouwbaar.

4e rij: kunststof, betrouwbaar.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Eerste rij
1 PIO
2 Lelanché
3 TOC Visconol (vermoedelijk PIO
4 EROfol II (Folie)

Tweede rij:
1 Polyester, onbekend
2 Durofit polyester3 "Cercap"

Derde rij:
1 De beruchte Rifa
2 onbekend polyester (vermoedelijk RFT)
3 onbekend polyester
4 Nichicon, polyester
5 EVOX MMK
6 Siemens polyester of polycarbonaat
7 Bosch MKP X

Vierde rij:
1 WIMA MKS
2 WIMA FKC
3 Wima FKS
4 EROMET
5 Siemens

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Thevel

Golden Member

Had op de foto wel een mosterd condensator verwacht :9

Dan moet je bij Abraham zijn, die weet waar je de mosterd haalt!

Groetjes Hans.

maartenbakker

Golden Member

Rij 1 nummer 3 TCC Visconol is volgens mij beruchte rommel, maar dat zou je even op Engelse fora moeten navragen voor meer zekerheid.

Hubie

Special Member

2e rij 2e C = styroflex,de eerste C denk ik ook.
Heb ik nog bakken vol van,gebruikte ik vroeger voor telexconverters vanwege de geringe tolerantie en betrouwbaarheid.Daarmee kon je exact een mark en space filter pieken.
4e rij derde c lijkt verdacht veel op mica zoals je die ook in oude grote I.F.spoelen aantreft.

Zilvermica C's zitten ook in oude Philips meetapp.
Ziet er uit als een toffee,dat was ook de bijnaam dacht ik.

[Bericht gewijzigd door Hubie op 14 december 2014 04:52:57 (31%)

High met Henk

Special Member

Op 12 december 2014 18:38:23 schreef Arco:
De transparante Rifa uit een Philips PM3311:

[afbeelding]

[afbeelding]

Arco: heb je die ook nog staan? Vindt dit 1 van de mooiste scopen aller tijden!
geweldig ding met al die losse displays en zijn functies voor toen der tijd...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Ik heb weinig ervaring met oude radios maar de paar radios die ik heb draaien nog steeds met de oude teerknollen. (2xPhilips en een Erris)
Ik heb helaas geen slechte teerknollen om er testen en metingen aan te doen.

Zou het falen van teerknollen met vocht te maken hebben ? Gezien het ERA verhaal bedacht ik dat. Ik heb wel ooit bij een Siemens uit voorzorg wat teerknollen vervangen omdat deze open gebarsten waren. Ik heb ze toen niet uitgebreid getest, ze waren in ieder geval niet lager in capaciteit en de radio werkte goed met die dingen erin. Wat me opviel bij een heel oude Philips signaal generator (waar ze ook gebarsten en uitgehard waren, was dat die teerlaag dik is en er een dun plat Ctje uit kwam. Vocht blijkt dus slecht te zijn, voeg dat samen met een gebarste teerlaag en jaren lange opslag in een (vochtige) schuur of zolder en je kunt waarschijnlijk wachten op doorslag.

@HP, ik heb een tijd terug last gehad van een trigger happy aardlek schakelaar. Het bleek dat al die netfilters bij elkaar genoeg lekten om de ALS te laten trippen. De enige die nu nog te veel lekt is mijn Racal RA-17L. Deze zit nu tijdelijk niet meer aangesloten.
Ik heb daarvoor een lek-meter gemaakt, gewoon een tussenstekker met een schakelaar in de randaarde aansluiting. Ik kan kiezen tussen een neonlampje of open dmv twee banaanbussen. Daar prik ik dan een stroommeter in en zo kan ik de lekstroom per apparaat meten. Ik vervang ze tegenwoordig bij restauratie voor de zekerheid.

Ik heb geen foto's van ontplofte condensators, wel ooit een rode mkt/mkp achtig blokje in een VESA vervangen. Deze was opengebarsten en flink zwart geblakert Deze VESA zat in de lichtkap van mijn aquarium en was behoorlijk vochtig.

In een Senseo gaan ze blijkbaar ook massaal. Die staan in keukens en er gaat water in, zou daar ook vocht de katalysator zijn ?

In een terrarium (erg droog en warm) zat een UV en infrarood lamp. Deze gingen erg kort mee. Daar heb ik toen ipv de infrarood een gewone spaarlamp gehangen en deze kapte er mee na een paar maanden. De fitting aansluiting was losgekomen van de lamp, de bol hing nog net vast en de inhoud was flik zwart geblakerd, op de buitenkant van de lamphouder zaten zelfs zwarte sporen.

In mijn Tek 2710 zaten 4 van die doorzichtige gevallen zoals in het begin van het topic. Deze lekten net te veel (voor mijn vanaf 0,5 mA instelbare werkbank ALS, maar nog niet voor de hoofd ALS), Bij vervangen bleken ze alle vier al heel kleine barsten te hebben. Blijkbaar barsten ze eerst (uitharden plastic door warmte ? ), trekken dan vocht aan en dan kan je blijkbaar wachten op falen. helaas geen close-up gemaakt: http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/07/PSU2710.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 december 2014 10:30:05 schreef fred101:
[....] helaas geen close-up gemaakt: http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/07/PSU2710.jpg

Dat zijn die beruchte Rifa's (eerste o derde rij van mijn foto).

@Hubie
Nee beslist géén mica. Het is eerder een polycarbonaatcondensator
Mica C's heb ik nog wel een bakje vol van 2% en zeer stabiel.

Die Styroflexen zijn ook erg handig om in combinatie met een polyester C de tempco te reduceren. De tempco van styroflex is namelijk tegegesteld aan die van polyester C's

Fred, in ontkoppelposities doen teerknollen niet zo vaak raar. De lekstroom kan aanzienlijk worden voordat de schakeling er raar van gaat doen. Maar check even de instelling van de eindbuis. Als de koppelcondensator ook maar een beetje lekt, kan de eindtrap-instelling van slag raken. Dat kan je je eindbuis en uitgangstrafo kosten.

Meestal moet ik de koppelcondensator vervangen. Als er een in zit, ook de antiratelcondensator aan de AC kant van de gelijkrichter (doen vaak boem, en falen niet altijd 'open' zoals de X-types.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Vroeger waren er ook condensatoren als "SMD" uitgevoerd en waar aan de zijkant 2 korte draadjes aanwezig waren voor printmontage. Deze werden o.a. toegepast in Blaupunkt televisie. Ik kreeg eens een portable in reparatie die 's nachts in de tuin was blijven staan in een fikse donderbui. Gelukkig had men hem niet aangezet en direct gebracht. Ik heb het apparaat gedroogd met compressor en föhn en daarna aan gezet. Het leek wel een zevenklapper, al die c'tjes vlogen letterlijk van het chassis en bleven alleen de draadjes nog van staan. Nieuwe c'tjes er in en spelen!

Heeft er iemand ooit brand meegemaakt door condensatoren?

Nee, wel door losgebrande condensatoren in de lijntrap, voornamelijk Löewe en behoorlijk uitgebrande TV's.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op 14 december 2014 12:57:05 (14%)

Arco

Special Member

Enige brand die ik heb gehad is in een ATX voeding. De grote elco van 400uF vloog in brand en knalde uit elkaar.
Daarna liep het gesmolten plastic van o.a. de fan door de fan-opening naar buiten en in een brandend straaltje langs de pc-behuizing naar beneden...
(goed dat ik toen thuis was, anders was het misschien slecht afgelopen...)

@HMH: Scoop heb ik nog ja, wil ik ook niet kwijt... ;) (ik vind 'm ook heel mooi, mooier als de nieuwere met lcd displays)
Heb er twee fronts voor: 1 bruin rood (nieuwe stijl) en 1 grijs blauw (oude stijl), dus ik kan kiezen...

[Bericht gewijzigd door Arco op 16 december 2014 12:22:08 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb al het eea gezien op het gebied van mkp geklapte condensatoren. helaas weinig foto's ervan. ook aanloop condensatoren met een gat erin gefikt, soep met blindstroom condensator uit tlbak. elco's groot als een soepmok die net als je erboven hangt overlijden, philips voedingen met gare mkp's van rifa, die zijn toch het beruchtste. lang stilstaan is het probleem, als die voedingen aanstaan gaat het zo 20 jaar goed. leg ze dan 10 jaar op zolder en weer aan de 230v en binnen een dag is het baf..

van blokje naar ronde vorm opgeblazen zie je ook weleens in evsa's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Geen brand, maar wel een geëexplodeerde alu elco in een tubeamp gehad. Een zware knal en vervolgens een confetti deken van snippers in de ruimte.
Normaliter moet er een veiligheidsventiel opengaan maar dat was niet het geval. Kweetnie meer of het een vette of natte elco was. Vermoed dat het een ouwe was met zuur.

edit hieronder

Zou mij niks verbazen als Marcel die in zijn museum heeft staan. Ik kreeg spontaan visioenen van die duitse chassis met een oververhitte thyristor afbuiging. Rotklussen!

http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum87.html

Serie elco 450 volt 400UF in de voeding van een Blaupunkt televisie als spannings verdubbelaar. Deze werd gestuurd door een thyristor. Thyristor stuk en zekering er uit. Voor het gemak had men er 10AT in gezet. Wist ik niet, dus zet ik het toestel aan en klababber! Elco vloog als een raket tegen het plafond en de hele werkplaats onder de pluisjes.

Groetjes Hans.

maartenbakker

Golden Member

Op 14 december 2014 12:52:04 schreef Hoeben:
Heeft er iemand ooit brand meegemaakt door condensatoren?

Ik zelf niet, maar die rechtopstaande ontstoorcondensatoren van ITT zijn zonder meer verantwoordelijk geweest voor diverse televisiebranden in de jaren '70. Daar werd toendertijd in bulletins al voor gewaarschuwd.

@Zoef: thanks, ik stuur je zo wel even een mailtje.