Afgelopen maanden voor de gek gehouden door het netfilter van een bosch vaatwasmachine. Al een aantal keer was de aardlekschakelaar uitgesprongen en soms ging de automaat van de serre/ stal/ tuinverlichting mee.
Het probleem was alleen niet direct te reproduceren en de verdenking ging uit naar een volgelopen lasdoos/ armatuur. Afgelopen weekend was er in de serre een doffe klap wat gepaard ging met een ‘elektrische geur’. Nader onderzoek met een megger op 250V bracht (alweer) weinig resultaat, buiten een waarde van net geen 2 MΩ voor de vaatwasmachine en 1MΩ voor de wasmachine.
Mijn gevoel zei mij dat ik naar het netfilter van de vaatwasmachine moest kijken aangezien ik een aantal maanden geleden het enkelvoudige WCD vervangen had door een dubbelvoudige en daarbij de stekker van de vaatwasmachine ondersteboven in heb gestoken.
Dan maar eerst het netfilter van de vaatwasmachine nakijken. Het aansluit gedeelte waar de netkabel op zit is zonder gereedschap los te klikken en daar zit weer een netfilter module op geklikt.
Op het eerste oog ziet alles er prima uit tot ik het netfilter losklik, er is een aardige zwarte vlek te zien en er zit ook een scheur in het netfilter.
Momenteel zit er dus geen netfilter meer in, maar is dat echt nodig of is het puur voor CE etc.?
P.S. Bij het vervangen van de groepenkast bij een kennis had ik een gedateerde fout hersteld (fase/ nul omgedraaid) en bij inschakelen van de installatie ging er binnen een paar seconden de aardlekschakelaar en de zoldergroep eruit. Nader onderzoek bracht de CV ketel als boosdoener naar voren; een blauwe ontstoor condensator was zwartgeblakerd. Deze maar losgeknipt aangezien dezelfde maand de ketel vervangen ging worden.