Fotos en verhalen over ontploffende X2 condensatoren

RAAF12

Golden Member

Tis geen snubber want die zit over de 230V mains; dit is een ARC suppressor (vonkonderdrukker) die over de aan/uit schakelaar zit. Je kan die vervangen door een 100Ω weerstand en een X2 condensator. Nieuwe Rifa RC combo's zijn te koop, maar de kwaliteit is nog steeds naadje. Blijkbaar gaan ze lekken na wat laad/ontlaad cycli en trekt er vocht naar binnen via de aansluitdraden. En dan maar knallen!

De ontstoring RC weglaten betekent dat de levensduur van de switch afneemt en dat er mogelijk in en uitschakel geluiden hoorbaar zijn via de luidspreker.

Weer wat geleerd, ik wordt nog een keer heel wijs ;) . Deze Rifa heeft geïmpregneerd papier volgens de doku, maar dus toch nog last van vocht.
Ik laat de condensator dan maar achterwege, de schakelaar bijft och aanstaan en de 34 zit achter een andere schakelaar. Zal niet te veel last hebben van inschakelverschijnselen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ach ook nog een leuke anekdote. In wasmachines zitten ook van die netfilter condensatoren, meestal ergens op de achterplaat bij de kabel invoer. Een keer een kennis van me die vroeg of ik eens naar zijn wasmachine kon kijken wat er kwam een enorme knal uit en een partij rook.

Hij zei "Het gekke is hij doet het nog gewoon maar ik vertrouw het niet!". Toen wist ik genoeg.

De complete inhoud van die condensator (buis type zoals je ook op motoren ziet) was er schoon uitgeklapt.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 2 februari 2015 19:51:01 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Dat heb ik met de wasdroger ook een keer gehad. Toen vloog wel de zekering eruit.

Op 2 februari 2015 19:05:20 schreef Gerard*:
Weer wat geleerd, ik wordt nog een keer heel wijs ;) . Deze Rifa heeft geïmpregneerd papier volgens de doku, maar dus toch nog last van vocht.

Die "maar" moet een "en" zijn en "toch" mag je weglaten. Alleen als je het papier echt stevig in de olie zet en daarna de boel hermetisch verzegelt is er wat mee te beginnen. Gewoon impregneren is door de jaren heen vaak onvoldoende gebleken, en bovendien gebruikt RIFA kennelijk een mechanisch slecht geschikte giethars. Philips wist eind jaren '50 al dat er wat moest gebeuren, toen het voor de meeste toepassingen de teerknollen in de ban deed. Een fabrikant als RIFA die al tientallen jaren weet of zou moeten weten dat ze serieuze kwaliteitsproblemen heeft, zorgt er door het in het assortiment houden en in ronkende bewoordingen als superieur aanprijzen van deze wanproducten voor dat ik ook hun (hopelijk) wel goede andere producten nooit zal specificeren of gebruiken in een ontwerp of reparatie. Overigens heeft WIMA ook een serie van dergelijke papiercondensatoren, maar die zijn alleen maar "gewoon slijtagegevoelig" inplaats van in de doos al stuk, en worden niet nadrukkelijk als superieur aangeprezen, waardoor ik ze weliswaar niet gebruik maar zeker niet met een boog om het hele merk heenloop (de MKP en MKT reeksen van WIMA zijn zonder meer prima.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Had onlangs een print met 13 RIFA's
Alle 13 gezwollen of met een flinke puist.

de rifa's hebben de naam van slechte hars en daardoor scheuren, maar de reden dat ze open scheuren is vaak gewoon opwarmen van binnenuit, of door hoge temperatuur van buitenaf. de hars kan minder tegen het uitzetten als het papier wat erin zit en scheurt op den duur open.

in geval van warmte van binnenuit is de reden van t klappen dus niet de buitenkant die vocht binnenlaat, maar de al rotte binnenzijde die warmte opwekt. je komt immers vaak zat van die dingen tegen in goed gescheurde toestand die toch niet zijn geklapt. het uitzetten van het papier en vervolgens in de gescheurde naad van de buitenkant vervormen en sluiting maken tussen de lagen kan daar ook wel grondlegger van zijn.

condensatoren als die rifa's parallel over de netspanning, verbruiken een beetje stroom, een voeding die stby staat gaat iig minder verbruiken als die filter x2 over de net ingang weg zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hoeben

Golden Member

Op 8 maart 2018 22:59:45 schreef testman:
condensatoren als die rifa's parallel over de netspanning, verbruiken een beetje stroom, een voeding die stby staat gaat iig minder verbruiken als die filter x2 over de net ingang weg zijn.

Door alle condensatoren loopt stroom als je ze op het net aansluit. Maar dat is geen verbruik, je betaalt er niets voor.

De cosinus phi is nul. En je meter thuis meet goed. Minder stroom is niet altijd minder verbruik.

Het enige wat verbruikt is de verliesfactor van de condensator en die is verwaarloosbaar.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 maart 2018 22:32:48 schreef Thevel:
[bijlage]
Had onlangs een print met 13 RIFA's
Alle 13 gezwollen of met een flinke puist.

Ook papiercondensatoren. Kennelijk maakt de ogenschijnlijk betere behuizing niet al te veel uit... Hoe oud was het apparaat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Hoe oud was het apparaat?

Weet ik niet, de print komt uit een apparaat wat een hele rits kleppen aanstuurt.
Het apparaat ken ik niet, ik heb allen de print gekregen ter reparatie.

Tegenwoordig zijn veel apparaten voorzien van electronica en om een trafo uit te sparen wordt de netvoeding verzorgd door een condensator. Hier loopt dus wel stroom door en werkt deze condensator als een weerstand waarbij dus ook warmte wordt ontwikkeld.Op de lange duur zwelt de condensator op waardoor de platen verder uit elkaar komen en dat loopt de capaciteit behoorlijk terug en met een beetje geluk stijgt deze dan op.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 9 maart 2018 08:13:05 (97%)

Op 9 maart 2018 02:09:00 schreef Zoef de Haas.:
Hier loopt dus wel stroom door en werkt deze condensator als een weerstand waarbij dus ook warmte wordt ontwikkeld.

NOPE!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee zoef, die worden niet warm. Er moet wel een bepaalde klasse condensatoren voor gebruikt worden, anders krijg je het Senseo effect.
Gewone X2 condenstaoren van tegenwoordig, nemen constant in waarde af. telkens er een spanningspiek op het net zit, brandt er een klein stukje van de oppervlakte weg. De constructie is zodanig dat er geen slitng onstaat -> dus is het goed. (nou ja je kunt daar bedenkingen bij hebben)

Wel die specifieke eigenschap is wel leuk voor het niet ploffen of in brand vliegen van de condensator, maar als je er een voeding mee maakt neemt het geleverde vermogen gestaag af, totdat de schakeling de pijp aan maarten geeft.-> senseo effect.
Je moet hiervoor condensatoren hebben die "series impedance" rated zijn zoals de Vishay MKT334 series.
Je kunt ze ook zelf maken door 2 X2 condensatoren in serie te zetten....

de helft klopt wel rew :P

in geval van een geklapte rifa klopt het helemaal zelfs, zo'n ding wordt warm door fijnsluiting en slaat dan door. je komt best condensatoren tegen met een gele pit of bult erop, dat is waar de warmte ontwikkeling zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hoeben

Golden Member

Op 9 maart 2018 02:09:00 schreef Zoef de Haas.:
Tegenwoordig zijn veel apparaten voorzien van electronica en om een trafo uit te sparen wordt de netvoeding verzorgd door een condensator. Hier loopt dus wel stroom door en werkt deze condensator als een weerstand waarbij dus ook warmte wordt ontwikkeld.Op de lange duur zwelt de condensator op waardoor de platen verder uit elkaar komen en dat loopt de capaciteit behoorlijk terug en met een beetje geluk stijgt deze dan op.

Groetjes Hans.

De condensator wordt niet warm van AC stroom. Alleen de zeer kleine ESR warmt wat op maar dat is verwaarloosbaar. De spanningsval komt door de capacitieve impedantie, niet door weerstand.

De Rifas hebben gewoon last van slecht hars, pinnen die lekken, vocht in het component etc. Op het moment dat dat het geval is staat en een lekweerstand parallel aan de capaciteit die heet wordt en dan is het heel snel ploef (en een week stank). Maar dit ligt aan die specifieke condensatoren, als je een fatsoenlijke Vishay of zo hebt krijg je dit probleem niet.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op 9 maart 2018 21:33:38 (14%)

Thevel

Golden Member

Op 9 maart 2018 21:04:26 schreef testman:
je komt best condensatoren tegen met een gele pit of bult erop, dat is waar de warmte ontwikkeling zit.

Zoiets?
Die bultjes kom ik nog wel eens tegen.

Afgelopen maanden voor de gek gehouden door het netfilter van een bosch vaatwasmachine. Al een aantal keer was de aardlekschakelaar uitgesprongen en soms ging de automaat van de serre/ stal/ tuinverlichting mee.

Het probleem was alleen niet direct te reproduceren en de verdenking ging uit naar een volgelopen lasdoos/ armatuur. Afgelopen weekend was er in de serre een doffe klap wat gepaard ging met een ‘elektrische geur’. Nader onderzoek met een megger op 250V bracht (alweer) weinig resultaat, buiten een waarde van net geen 2 MΩ voor de vaatwasmachine en 1MΩ voor de wasmachine.

Mijn gevoel zei mij dat ik naar het netfilter van de vaatwasmachine moest kijken aangezien ik een aantal maanden geleden het enkelvoudige WCD vervangen had door een dubbelvoudige en daarbij de stekker van de vaatwasmachine ondersteboven in heb gestoken.
Dan maar eerst het netfilter van de vaatwasmachine nakijken. Het aansluit gedeelte waar de netkabel op zit is zonder gereedschap los te klikken en daar zit weer een netfilter module op geklikt.
Op het eerste oog ziet alles er prima uit tot ik het netfilter losklik, er is een aardige zwarte vlek te zien en er zit ook een scheur in het netfilter.

Momenteel zit er dus geen netfilter meer in, maar is dat echt nodig of is het puur voor CE etc.?

P.S. Bij het vervangen van de groepenkast bij een kennis had ik een gedateerde fout hersteld (fase/ nul omgedraaid) en bij inschakelen van de installatie ging er binnen een paar seconden de aardlekschakelaar en de zoldergroep eruit. Nader onderzoek bracht de CV ketel als boosdoener naar voren; een blauwe ontstoor condensator was zwartgeblakerd. Deze maar losgeknipt aangezien dezelfde maand de ketel vervangen ging worden.

Thevel

Golden Member

Momenteel zit er dus geen netfilter meer in, maar is dat echt nodig of is het puur voor CE etc.?

Ik denk dat je voor deze vraag beter een nieuw topic kan starten..

maartenbakker

Golden Member

Op 9 maart 2018 21:31:43 schreef Hoeben:
[...]

De Rifas hebben gewoon last van slecht hars, pinnen die lekken, vocht in het component etc. Op het moment dat dat het geval is staat en een lekweerstand parallel aan de capaciteit die heet wordt en dan is het heel snel ploef (en een week stank). Maar dit ligt aan die specifieke condensatoren, als je een fatsoenlijke Vishay of zo hebt krijg je dit probleem niet.

De transparante hebben last van slechte hars, maar de laatst getoonde witte niet per definitie denk ik. Ik vraag me verder af of Vishay nog wel ingegoten geïmpregneerde papiercondensatoren in het assortiment heeft, maar als ze die hebben, gaan ze op dezelfde manier stuk als deze RIFA's. Alleen omdat de constructie beter is dan van de genoemde beruchte transparante RIFA-types duurt het wat langer. Misschien overleven ze zelfs de gespecificeerde levensduur van het apparaat nog wel.

De enige manier om een papiercondensator echt betrouwbaar te maken is met zeer hoogwaardig papier, en dik in de olie inplaats van alleen impregneren. Dan een blikken huis eromheen, eventueel met rubberseal maar beter nog glazen seal en dichtsolderen. In de praktijk heb je dan voor de meeste toepassingen een veel goedkopere en op alle parameters beter presterende polypropyleencondensator.

Hoeben

Golden Member

Op 10 maart 2018 00:26:37 schreef maartenbakker:
[...]De transparante hebben last van slechte hars, maar de laatst getoonde witte niet per definitie denk ik. Ik vraag me verder af of Vishay nog wel ingegoten geïmpregneerde papiercondensatoren in het assortiment heeft, maar als ze die hebben, gaan ze op dezelfde manier stuk als deze RIFA's. Alleen omdat de constructie beter is dan van de genoemde beruchte transparante RIFA-types duurt het wat langer. Misschien overleven ze zelfs de gespecificeerde levensduur van het apparaat nog wel.

De enige manier om een papiercondensator echt betrouwbaar te maken is met zeer hoogwaardig papier, en dik in de olie inplaats van alleen impregneren. Dan een blikken huis eromheen, eventueel met rubberseal maar beter nog glazen seal en dichtsolderen. In de praktijk heb je dan voor de meeste toepassingen een veel goedkopere en op alle parameters beter presterende polypropyleencondensator.

Beter dan de MMKP reeks?

Interesse: welke parameters zijn dan beter?

maartenbakker

Golden Member

MMKP = polypropyleen

Verlieshoek en dV/dt van polypropyleen zijn eigenlijk zonder uitzondering beter dan die van papier, in elk geval voor kleine condensatoren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 10 maart 2018 12:46:35 (14%)

Hoeben

Golden Member

Op 10 maart 2018 12:46:11 schreef maartenbakker:
MMKP = polypropyleen

Verlieshoek en dV/dt van polypropyleen zijn eigenlijk zonder uitzondering beter dan die van papier, in elk geval voor kleine condensatoren.

Dus papier wordt enkel gebruikt omdat het goedkoper is, denk ik.