Show your projects! Part 30

Dit topic is gesloten

pax

Golden Member

Op 5 februari 2015 16:33:00 schreef waaslandwolf:
Na het arriveren van het stencil heb ik een paar VSCP nodes gemaakt:

Mooie printjes! Wat voor connectors heb je gebruikt?

grtz
cor

@fcapri,

Dat ziet er wel netjes uit. Ik wilde eerst ook geen scherm, maar omdat ik er toch eentje had liggen heb ik hem er maar meteen aan gehangen. Hij staat eigenlijk altijd uit. Misschien kan ik met een c programma wat gegevens weergeven of zo.

Verder is het schermpje wel handig als ik iets verpest zodat ik er niet meer met ssh in kan.

Wat trouwens echt prachtig werkt is notepad++ met NppFTP plugin. Nu kan je via sftp de bestanden heel handig editen. En je kan zelfs ook nog putty ermee integreren.

[Bericht gewijzigd door hardbass op vrijdag 6 februari 2015 14:46:23 (35%)

PE2BAS

Wat voor connectors heb je gebruikt?

Dat zijn connectoren met insteekcontacten van Phoenix. Let op; 3.5mm pitch!

Compatibele header: http://be.farnell.com/phoenix-contact/pst-1-0-8-3-5/header-pin-vertica…

Een klein en simpel projectje van mij.

Naar aanleiding van de reparatie van de afstandsbediening van de tv van mijn zusje vond ik het wel tijd worden voor een IR tester.
De tv staat nog bij mijn zusje en zodoende kon ik de afstandbediening niet (goed en makkelijk) testen.
Creatief een normaal groen LED-je parallel aan de één van de IR LED's gezet, zodat ik zichtbaar licht had om hem in ieder geval een beetje te kunnen testen.

Vandaag op het werk de IR kaart gebruikt om hem nog eens te testen.
Zo'n kaart is wel handig, maar ik vind die relatief duur om te kopen (een "simpele" kaart???).
Ik wist dat er IR testers voor de oscilloscoop bestaan, maar die vind ik ook vrij duur.
Bij de zoektocht naar zo'n tester kwam ik op een site waar ze lieten zien hoe je heel simpel, snel en goedkoop zo'n tester zelf kan maken, dus dat leek me een goed idee.
Vandaag op het werk een schroefbare BNC connector meegenomen en vanavond een oude VHS remote gesloopt voor een IR LED en zie hier het resultaat (nagebouwd van http://www.afug-info.de/Schaltungen-Eigenbau/IR-Tester/ ):

Geen smartphone? Dan kun je ook zien of de LED-knippert door de camera op de afstandsbediening te richten ;)

@Twan1983:
Wel even de ): achter de link weghalen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

@ GerardMonique: is aangepast.
@ Thinkpad: ik heb wel een smartphone, maar wist niet dat dat zo kon.
Heb het net getest en het werkt inderdaad.

Op 6 februari 2015 21:36:11 schreef ThinkPad:
Geen smartphone? Dan kun je ook zien of de LED-knippert door de camera op de afstandsbediening te richten ;)

Dat werkt niet bij iedere camera/smartphone, daar kwam ik toevallig achter toen ik een ab na moest kijken waarvan sommige knopjes het niet deden, volgens mijn iPhone 4S werkte geen enkel knopje.

My Imaginary Friend Thinks You Have Serious Mental Problems
Shiptronic

Overleden

Nee, je moet ook een smartphone gebruiken >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

een philips tv ab zal ook niet altijd werken, die gaan op rf tegenwoordig :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 februari 2015 22:50:12 schreef Lucky Luke:
[...]
Waar haal je dat halfdoorlatende spiegelglas? (AFAIK is dat best duur)

Wat dacht je van spiegelfolie voor op ruiten? Werkt perfect. Op epay in verschillende densiteit te krijgen (denk eraan voor je auto maximnaal 30% extinctie!).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
LetterHenk

Golden Member

Op 5 februari 2015 22:50:12 schreef Lucky Luke:
Is 'ie blauw, of RGB? Ik lijk toch ook wat andere kleuren te zien.
Waar haal je dat halfdoorlatende spiegelglas? (AFAIK is dat best duur)

Hoi Lucky Luke,Had je vraag gisteren even over het hoofd gezien.
Het is inderdaad een RGB ledstrip met een controllertje en afstandsbediening. Standaard setje van 5m wat een keer bij de lidl lag.
Voor de halfdoorlatende spiegel heb ik zoals Tidak aangeeft spiegelfolie gebruikt. Ben naar zo'n auto tuning/car audio zaak gegaan en heb gevraagd of ze een stukkie voor me hadden. Kreeg voor een tientje een stuk van 200cmx75cm mee. Meer dan genoeg.
Het is nog best lastig om dat er netjes op te krijgen.

Enne, hij kan dus (oa) ook in het rood :)

Action expresses priorities LH
Lucky Luke

Golden Member

Op 7 februari 2015 09:16:02 schreef LetterHenk:
Ben naar zo'n auto tuning/car audio zaak gegaan en heb gevraagd of ze een stukkie voor me hadden. Kreeg voor een tientje een stuk van 200cmx75cm mee.

Wow, dat valt onwijs mee. (Een vriend van me had halfdoorlatend spiegelGLAS gekocht. Dat is duur! Maar ook stukken "spiegelender" wat voor zijn toepassing weer nodig was, en voor een auto nogal verboden.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Wasluis1971

Golden Member

Eind jaren '70 maakte ik met behulp van de experimenteerdozen uit de Philips EE2000-serie kennis met elektronica. Eén schakeling vond ik destijds zo leuk (maar tegelijkertijd eerlijk gezegd ook een beetje obscuur) dat ik die talloze malen heb nagebouwd. Het gaat om de ultrakortegolfontvanger die met de EE2052 (in combinatie met de onderdelen uit de EE2050 en EE2051) gebouwd kon worden:

Onlangs heb ik besloten om deze schakeling op gaatjesprint na te bouwen, hierbij heb ik zoveel mogelijk eind jaren '70/ begin jaren '80-onderdelen gebruikt, zie onderstaande foto:

Detailopname afstemkring rond BF194:

Ook in deze vorm werkt deze schakeling goed, zie onderstaand filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=VAu9lOwHJVk
In de bijbehorende beschrijving worden tevens enkele bouwtips gegeven.

LET OP: Deze schakeling "quencht" behoorlijk en kan gemakkelijk gaan oscilleren. Hier kunnen radio- en televisietoestellen in de nabije omgeving ook last van hebben. Probeer oscillatie zoveel mogelijk te vermijden om zodoende eventuele overlast te voorkomen!

Leve het transistortijdperk!
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DSC_3123.jpg

En zo zag hij er origineel uit ;-) De mijne werkte ook in een keer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Tja, die FM-radio..... met de opmerking in het boek dat die alleen voor gevorderden was.
Ik herinner met nog de opmerking in het boek, dat de massa draad uit een stuk moest zijn, wel kritisch dus. Tot mijn grote verbazing werkte die schakeling wel meteen :-)

Ik had er met een flink stuk lintkabel een grote dipool antenne aangemaakt, en kon toch redelijk wat zenders ontvangen.

Tot op een moment mijn moeder me dwingend vertelde dat ik eens moet stoppen met dat "gedoe"
In eerste instantie snapte ik er niets van, hoezo wat doe ik dan? ik luister gewoon wat naar mijn radio???

Maar uiteindelijk bleek dat het ding behoorlijk stoorde en de radio ontvangst beneden onmogelijk maakte.

Shiptronic

Overleden

Jammer was alleen dat de onderdelen is de doos niet overeen kwamen met de handleiding, de spoel bv. nooit kunnen vinden. En door een ander speaker te gebruiken moest ook de eindtrap aangepast worden?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fatbeard

Honourable Member

Hier zijn wat foto's van mijn antennewikkelperikelen, zie deze post

De geassembleerde en bewikkelde vorm (88 wdg 0.15mm draad):

De lange M4 bout met banaanstekkerhuls is het 'handvat', die vier boutjes dienen voor de vormvastheid.
Detail:

Na gelakt te zijn (conformal coating, ik had ff nix anders bij de hand) en gedroogd bij 70° (koelplaat van een labvoeding die 2A staat weg te stoken in een kortsluiting) kon de boel weer uit elkaar:

De twee flenzen zijn bekleed met PE-folie om makkelijk te kunnen lossen, de kern is omwikkeld met een smalle reep huishoudfolie om dezelfde reden.

Eindresultaat voor controle en afwerking:

Bleek uiteindelijk precies de juiste waardes te hebben (790µH en 14Ω). Klaarblijkelijk had ik wat notities door elkaar gehaald, 75 windingen zijn iets van 660µH...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

http://i60.tinypic.com/21jox7t.png

Arduino + GSM Shield. Zelfbouw Arduinoprint + zelfbouw uitbreidingsprint, te lui om een foto daarvan te maken. DHT22 sensor, 2 gekochte watersensors, MCP3004 en een paar cny17's. Wat is het? Alarm voor ons plezierjachtje. 1x per week een SMS met de belangrijke zaken. Als er iets mis is onmiddelijk een SMS. Hier op het bureau werkt het, nog wel even in de boot inbouwen.

Gr.

Erik

guidob

Overleden

ik zou het 06 nummer even weggummen...

Je mag het gerust bellen, er word toch niet opgenomen.

Gr.

Erik

guidob

Overleden

Tsja. Als iemand dit ziet en weet waar je jachtje ligt, dan heb je een probleem als die iemand kwaad wil; provider bellen dat het kaartje is gestolen, kaartje geblokkeerd, geen SMS, spullen/jachtje weg.

Dat plezierjachtje ligt nu nog op de werktafel :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Al enige tijd met het idee aan't spelen om RGB LED matrixes aan te sturen. In't verleden al enkele LED matrixes gebouwd. (128x64 pixels de grootste tot nu toe) Maar dit waren altijd éénkleurige matrixes ...

RGB aansturing is toch van een héél ander kaliber: refresh-rates die hoog genoeg moeten gehouden worden, PWM voor kleur-aansturing enz.
Eigenlijk eerder iets om met een FPGA te doen dus.

Echter een Teensy 3.1 gebruikt, in combinatie met SmartMatrix library. Resultaat is nu dat ik 96x64 RGB pixels kan aansturen, 100 Hz refreshrate, 20 frames per seconde, 16-bit kleuren ...

Op PC heb ik een converter geschreven, die video-fragmenten kan omzetten naar RAW-data, in 96x64 pixels formaat. Op de Teensy moet ik die data-stream alleen inlezen, en naar de RGB buffer sturen.
(ik werk met double-frame buffer)
De processor heeft capaciteit genoeg, maar de bottleneck is jammergenoeg de SPI voor SD kaart uit te lezen. (3,475 Mhz, waardoor de datastroom niet boven de 2 Mbyte/sec uit komt, hier moet ik dus nog wat op verzinnen, en is ook de reden waarom ik momenteel 16bit kleuren gebruik i.p.v. 24bit ...)

één module bestaat uit 32x32 RGB LEDs en meet 19,04 x 19,04 cm.
De bedoeling is om een display te bouwen die ongeveer 1m80 x 1m zal zijn, 288 x 162 pixels (ongeveer 16:9 formaat dus)

2 filmpjes gemaakt. Het ene (teletubbies) om de framerate kunnen na te meten. Origineel fragment is 2m33s, bij het afspelen op m'n eigen display is dit 2m31s, een afwijking van ongeveer 1% dus.

Het tweede filmpje (wipeout videogame capture), is om te kijken of de snelheid voldoende is, en geen strepen en artefacten zie op die manier ...

Zo'n RGB LEDmatrixes filmen is blijkbaar een kunst apart, want in't echt zien de kleuren er véél levendiger uit, en is de display super-stabiel. De video doet het eigenlijke resultaat dus zeker geen eer aan. (display staat momenteel trouwens op 10% helderheid)
Bij 100% helderheid en alle LEDs op volledig wit, stijgt het verbruik per display naar bijna 4A. (en is trouwens gewoon véél te helder, zelfs om buiten te bekijken op een zonnige dag, heb je dit echt niet nodig)

http://youtu.be/rgMn0FfVty4

http://youtu.be/6b5j-UJ87xQ

P.S. Die modules zijn achteraan voorzien van M3 schroefgaten, ik heb in Solidworks beugels ontworpen om die dingen dus aan mekaar te hangen.
(en vervolgens 3D geprint)
Voor diegene die ook zo'n modules gaan gebruiken zal ik de STL files downloadbaar zetten op m'n webstek ergens in de loop van volgende week.

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Dit topic is gesloten