Nee, ik vind het wel handig als ik die moer nog gewoon beet kan pakken . Ik verwacht over een paar weken wel een volgend prototype te hebben.
Dit topic is gesloten
Nee, ik vind het wel handig als ik die moer nog gewoon beet kan pakken . Ik verwacht over een paar weken wel een volgend prototype te hebben.
Honourable Member
Op 5 januari 2016 16:44:53 schreef Wasluis1971:
Elektronische koekoek (of althans een poging daartoe)
[...]
De schakeling is overigens opgebouwd naar aanleiding van een schakelschema dat ik jaren geleden heb gedownload van een of andere website waarvan ik het adres niet meer weet.
...
Héél veel jaren geleden (begin 70-er jaren) heeft er in het blad Radio Bulletin een schakeling gestaan voor een electronische koekoek die verrassend goed klonk, geheel zonder ICs. Heb ik indertijd gebouwd met wat ik in de rommeldoos had.
Dat blad heb ik nog wel, de schakeling niet meer: waarschijnlijk weggegeven of verkocht.
Zal wel ff zoeken, ik denk dat de auteur van die schakeling er geen bezwaar tegen heeft dat die na een dikke 40 jaar weer eens wordt afgestoft...
Versie 2 van de zweefmagneet: https://www.youtube.com/watch?v=to551N2yFqo&feature=youtu.be
Stabiliteit is perfect nu, oscillaties zijn eruit.
In plaats van apart samplen van 2 Hall sensoren nu met een LM358 een differentiële versterker gemaakt, met daarachter een low pass filter. PID parameters zijn niet veranderd, dus daar zal vast nog iets in geoptimaliseerd kunnen worden.
Iets wat ook bijdraagt aan het onderdrukken van ruis is het filteren van de D actie van de regelaar. Als je dit niet doet, en de afgeleide berekent als (error-vorige error)/dT, krijg je extreme versterking van ruis. Door een 1e orde low pass filter hieraan toevoegt, wordt dit onderdrukt.
Al met al een erg leuk voorbeeld voor PID controller tuning. Effect van de parameters is goed zichtbaar, en als je bijv. de kantelfrequentie van het low pass filter achter de opamp verlaagd, zie je dat de phase margin steeds kleiner wordt (groeiende oscillaties).
Golden Member
Gaaf. Tijdens de bouw van mijn zweefmagneet heb ik me eigenlijk nauwelijks verdiept in PID regelaars. Later wel, voor school, maar toen bleef het weer bij alleen theorie... En de combinatie met een praktische toepassing is nu juist het leukst. (Mijn zweefmagneet heeft nog best wel last van oscillaties. Maar vooral van stof... Hij is ergens opgeborgen)
PID heb je nu in een arduino, maar kan eventueel ook analoog (Op-ampjes als integrator, differentiator en sommator, waarschijnlijk nog ergens een sommator om offset weg te halen, en erachter een comparator en zaagtandoscilator voor de PWM...)
Ook leuk dat jij je sensor aan de bovenkant van de magneet hebt, dan hoeft er niks onder en dat ziet er gaaf uit.
En "wat met verlichting"? Een zwevende lamp?
Het kan inderdaad analoog, maar ik heb zelf een voorkeur voor digitaal gezien ik dan eenvoudig parameters kan tunen, en softwarematige trucjes uit kan halen. Ook had ik al eerder eens een PID library geschreven, die kwam nu mooi uit. Hier een leuk voorbeeld van de analoge oplossing: https://www.youtube.com/watch?v=LaGv2FHS5zg
De PID loop draait nu trouwens op 500 Hz, maar kan nog een stuk sneller. Zo'n 8bitter kan nog best snel zijn, ook al wordt er met floats gerekend. 2 kHz moet denk ik ook nog wel lukken.
En het einddoel is inderdaad een zwevende lamp. Vandaar ook dat de sensor aan de bovenkant zit.
Vandaag een van de bekende chinese component-testertjes van ebay in een doosje gebouwd.
En een experiment met het aanbrengen van texten gedaan.
De texten zijn aangebracht met de toner-transfer techniek.
Helaas is de kunststof bij de startknop vervormd door de hitte, net iets te lang/te heet..
Experiment fail dus, maar voor een dingetje wat de meeste tijd toch maar in de la van de labtafel rondzwerft is het goed genoeg.
Golden Member
Zijn dat standaard banaansteker bussen ? Passen die qua diepte ?
Golden Member
Volgens mij zijn het van die "chinese" bussen die maar de halve diepte hebben.
Je voed hem extern verwacht ik? Of je er batterij naast weten te proppen?
Ja zijn chinese banaanbussen, maar standaard (fluke) meetsnoeren passen erin.
De 9V battery past er net bij in, het is deze kit:
http://www.ebay.com/itm/86-Plastic-Shell-DIY-Multifunction-Transistor-…
De orginele gaten in de behuizing passen niet, dus deze moet je dicht plamuren, en nieuwe boren.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 25 januari 2016 21:41:41 (25%)
ik vind het een mooi bakje tof en handig projectje
Ziet er op foto wel netjes uit had je het niet gezegd had ik de vervorming niet gezien.
Om gemakkelijk te kunnen experimenteren met verschillende pic's heb ik deze testbank gemaakt.
http://myalbum.com/album/Ashax3QoQkjl
Wat kan ik er mee:
- Te programmeren: 2x18 pin's 1x28 pin's en 1x40 pin's pic-MC
- Werken met schuifregisters (74HC595).
- Een 6x 7segment teller.
- 8 x high-low led indicators.
- RS232 verbinding is voorzien.
- 0 tot 15v regeling (moet de potmeter nog plaatsen).
- Kan alle pic's met elkaar laten communiceren (bus-systeem van Fritz).
- Een ingebouwde Galva-wisp.
- Met een druktoets kan ik kiezen welke pic geprogrammeerd word.
- Met een druktoets kan ik kiezen welke pic aan het LCD gekoppeld word (het kan ook manueel).
- 8 test-druktoetsen.
- Een LCD dat laat zien hoelang het programmeren duurt.
- En een rij breadboards.
Natuurlijk, Pros heeft mij op dit idee gebracht.
Golden Member
Ziet er mooi uit!
Het doet me denke aan een project van Pros, die had een versie voor AVR microcontrollers. (Heb alleen geen link.)
beetje weining ontwerp, eigenlijk gewoon wat spul bij elkaar gooien, maar kan misschien anderen op hetzelfde idee brengen.
mijn dochter heeft zo een klein spelletje dat maar batterijen vreet (3x AAA). waarschijnlijk het kleurendisplay dat zoveel verbruikt.
nu kan je in china allerhande klein spul voor weinig kopen, dat ik goedkoop het ding heb omgebouwd naar herlaadbare batterijen.
het ding kan origineel op 3xAAA werken of een 5V spanning op usb. en dat bracht me op ideeen. kleine oude li-ion uit een telefoon erin en zo een mini lion laadchipje/ontlaadbeveiliging erbij, afgetakt op de originele usb stekker (oude batterijhouder met de soldeerbout verwarmd aan de rand en dan uitgebroken). nu kan het toestel dus op 5V spelen, maar ondertussen ook de interne batterij opladen (origineel werden die afgekoppeld)
en het batterijdekseltje kan gebruikt worden om de boel eens te controlleren (het is en blijft zelfbouw met li-ion, al is de accu uitgerust met een veiligheidsprint alsook heeft het laadchipje een ontlaadbeveiliging)
[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 1 februari 2016 21:11:26 (12%)
@Calichio
Echt zalig gedaan en erg praktisch
Ik zou wel tien keer kunnen zeggen mooi
Het maakt het experimenteren echt plug and play
Omdat het al zo lang heeft geduurd, en momenteel in een fase is om "geshowd" te kunnen worden, hier de versie van mijn woordklok
De voorzijde met als tijd 23u50.
Het is een plexiplaat waar een spiegelfolie op gekleeft is, en achter het plexiglas zit een witte folie en een transparant met de letteropdruk.
Dit zou in de toekomst nog geoptimaliseerd kunnen worden zodat de niet oplichtende karakters minder leesbaar zijn. (wat op de foto veel feller te zien is al in werkelijkheid)
op deze foto zie je iets beter het spiegeleffect
Nu een kijkje aan de achterzijde:
Dit is eigenlijk de voorzijde van de printplaat en daar zie je:
* Onderaan de voeding, 5V, 150mA voor de IC's en 3,8V, 1,8A voor de led's
* Links 2 relais-uitgangen (die in de toekomst als alarmuitgangen ed kunnen dienen)
* Bovenaan, ca 1/3 van links een LDR: deze zorgt voor de helderheid van de leds zodat deze even fel worden waargenomen bij elke lichtinval.
* Bovenaan in het midden 4 switchen voor de klok te kunnen instellen
* Boven rechts (ca 2/3)de programmeerconnector voor mijn PIC-kit (het kabeltje met de schakelaar verdwijnt nog als ik alles geprogrammeerd het, dit wordt dan een blijvende jumper)
Uiteraard mag de koperzijde van de print niet ontbreken:
Hier zien we natuurlijk de 135 led's, van het 5050 type waarvan ik de kleur blauw heb gekozen voor de letters en rood voor de overige tekens (SET, °C, <<, >>, ,)
links van de print zijn de rij-aansturingen (74138), bovenaan een led-driver (CAT4016) en de pic-controller.
Aangezien ik een beginneling ben in de PIC-wereld en de pic volledig benut voor het genereren van de woorden, externe uitgangen en het bedienen van de druktoetsen, heb ik er voor gekozen om de tijd te syncroniseren via de netfrequentie (50 of 60Hz). Dit wordt gedaan met een 4040 en 4082.
Rechtsboven op de print zitten de componenten voor het regelen van de stroomsterkte door de led's afhankelijk van de lichtinval en de componenten voor de temperatuuropnemer (maar dat is nog niet bestukt)
Op de laatste foto is de achterzijde van het raster te zien:
dit is gemaakt uit karton en zorgt dat iedere led juist 1 karakter doet oplichten.
Op de foto's hierboven lijkt dat je veel strooilicht hebt, maar dit valt in werkelijkheid zeer goed mee... Als ik foto's zou maken bij daglicht zou dit waarschijnlijk beter uitkomen, maar kon nu niet meer wachten om mijn project te posten hier
Verder heb ik nog een filmpje gemaakt waar je iets sneller dan normaal de werking van mijn klokje ziet:
https://www.youtube.com/watch?v=5v453wtUwAA
Golden Member
Zie ik daar een switcher met zelfgewikkelde trafo?
inderdaad Lucky Luke,
Dat was voor mij ook wel een uitdaging, en het werkt best goed.
Het rendement van de voeding is ca. 85%, waarvan de meeste warmteontwikkeling in de koelrib verdwijnt.
Uiteindelijk heb ik een netverbruik tussen 1,8 en 3,5 Watt, en dat zou ik nooit gehaald hebben met een tradionele trafo en een 7805.
Golden Member
Ik neem aan dat je alsnog een standaard SMPS control IC gebruikt hebt, maar zelf de trafo wikkelen is wel diehard. Je moet dan ook voor voldoende isolatie tussen primair en secundair zorgen, enkele lagen tape ertussen.
Bij de trafo's* in off the shelf smps voedingen zit er gele tape tussen, maar ik heb geen idee welk spul dat is, weet jij daar meer over?
Bij jouw trafo zie ik dat niet, heb je kaptontape oid gebruikt? Dat isoleert uiteraard ook, maar waarom gebruiken trafofabrikanten dan dat gele spul?
Waar heb je de spullen voor het trafotje vandaan?
IK heb ooit (recent) voor een schoolproject wat met switchmode voedingen gedaan, de docent die daar over ging was erg geïnteresseerd in constructie van de transfo. Daar ging het project eigenlijk niet over, maar ik ben het wel interessant gaan vinden, vandaar. (Ik heb toen transformatortje van myrra gekocht bij farnell, en wat theorie nagezocht en doorgegeven)
Uiteraard is de rest van het project ook indrukwekkend, print & afwerking van de behuizing / half spiegelende frontplaat. Maar die voeding zou een heel los topic aan geweid kunnen worden...
*Ik noem het toch een trafo, al ligt het ingewikkelder: normale trafo's slaan geen energie op. Deze wel. Het zijn gekoppelde spoelen.
Op 11 februari 2016 00:43:58 schreef Lucky Luke:
Bij de trafo's* in off the shelf smps voedingen zit er gele tape tussen, maar ik heb geen idee welk spul dat is, weet jij daar meer over?
Volgens mij is dat Mylar tape.
B.v. hier te koop (ik heb er al een paar besteld)
http://nl.aliexpress.com/item/Insulate-Mylar-Tape-High-Temperature-Res…
Golden Member
Op alle fronten een heel mooie klok. Zo te zien is je smps ook nog direct voor 230VAC. En dan ook nog met zelf gewikkelde trafo. Zo te zien ook de nodige ingang protectie en netfilter. Petje af.
@D... Bedankt voor de link, ik ben er ook naar op zoek geweest maar wist niet hoe het spul genoemd werd. Ik gebruik nu meestal Kaplan tape. Dat kan de temperatuur aan en de smps trafo's die ik gewikkeld heb waren laagspanning versies. Bij hoge spanning gebruik ik liever een spoelvorm met gescheiden compartimenten.
Spoelen/trafo's zijn niet zo eng. Er zijn maar weinig onderdelen die je zelf zo precies op maat kunt maken. Waar komt die angst bij veel mensen toch vandaan.
OK, trafo's met de hand wikkelen is veel werk en het is lastig om aan wat grotere klossen wikkeldraad te komen (er zijn nogal wat diameters) Onbekende trafo's meten/testen is een ander verhaal. Dat is bij multi-wikkeling en/of met veel aftakkingen nogal veel en redelijk complex werk.
Golden Member
Eenvoudige spectrumanalyzer (voor je walkman bijvoorbeeld):
https://www.youtube.com/watch?v=uXWJ2Oxu4To
Het hart van deze schakeling wordt gevormd door twee ic's: een LM3915 (die de rijen aanstuurt) en een CD4017 (die de kolommen aanstuurt). Een uitgebreidere omschrijving is onder het filmpje te vinden.
Wat een geluk dat mijn goede oude walkman over twee hoofdtelefoonuitgangen beschikt!
Special Member
Op 10 februari 2016 01:07:44 schreef hobbyelektro:
inderdaad Lucky Luke,
Dat was voor mij ook wel een uitdaging, en het werkt best goed.
Het rendement van de voeding is ca. 85%, waarvan de meeste warmteontwikkeling in de koelrib verdwijnt.
Uiteindelijk heb ik een netverbruik tussen 1,8 en 3,5 Watt, en dat zou ik nooit gehaald hebben met een tradionele trafo en een 7805.
Daar zijn toch mooie kleine oplossingen voor tegenwoordig...
http://nl.farnell.com/vigortronix/vtx-214-003-105/ac-dc-conv-fixed-1-o…
@hobbyelektro: knap project hoor, en nog knapper, meteen ook de SMPS zelf bouwen! Netfilter, snubber, Y-cap tussen primaire en secundaire massa, alles erop en eraan. Enige wat ik een beetje mis is een NTC of fusible resistor om de inschakelstroom te dempen, maar goed, een klokje ga je natuurlijk niet continu aan en uit zetten
Voor de isolatie tussen de trafowikkelingen kan je trouwens ook doodgewone isolatietape gebruiken! Heb hier ook zo'n zelfbouw SMPS'je liggen, trafo gewikkeld op EF25 kernen en geïsoleerd met 3 lagen isolatietape. Doorslag niet kunnen meten (kwam niet verder dan 3KV) en ding doet het ruim 10 jaar later nog steeds prima.
Golden Member
Mijn "project" een reparatie van een Fluke 192. Nu is dat niet zo byzonder maar het was mijn eerste wat "diepergaande" reparatie van pads en traces op en in een multilayer print. Daarnaast was deze scoop heeeeel erg kapot. Er zat oa een kortsluiting binnen in het pcb
De vias zijn koperen holnietjes ooit gekocht van de smd shop (een maat is nu bijna op, ik gebruik ze vaak bij verkrachte pcb's waar men de pads heeft afgestookt, dus eens zoeken of hij ze nog heeft)
http://schneiderelectronicsrepair.nl/?p=332
Fotos van de schade, het schoongemaakte uitgegraven stuk en een verslagje.
Erg netjes gerepareerd Fred! Je herkent de schade haast niet meer, wat een priegelwerk.
Dit topic is gesloten