Ik dacht zelf aan een 'lightpipe' (net zoals bij LED-display's) of aan iets als die side glow fibers van jou

Ik geloof dat ik dat nog niet gezegd had op de beurs: Mijn complimenten voor het keurig opgebouwde printje, inclusief -notabene- rivets.

Ha, Maarten's scherpe oog voor detail ;) Thanks! :)

Wat ik ook niet helemaal snap is hoe de VFWD zo hoog kan zijn als het werkelijk 1 LED betreft. Of zijn het toch verschillende LEDs (dies althans) in één pakje?

Ja, dat moet wel. Zichtbaar licht heeft per photon een energie van anderhalf tot (2.5? 3?) wat meer Elektron-Volt. Op de PN overgang in de led is er een "afgrond" waar als er een elektron afspringt deze precies 1 photon doet vrijkomen. Als je elektronen van een 30V afgrond afspringen, komt er helemaal geen zichtbaar licht vrij maar UV of nog kortere golflengtes. diodes-in-serie op een enkele die maken is ook lang niet triviaal.

Dat kan ik niet zien. Misschien zitten er meer dan alleen een LED in het huisje...

Hier een scan van het dingetje:

Bij (zeer) nader inzien blijkt er toch nog ergens een chip op de strip te zitten. De andere heb ik er waaschijnlijk gewoon afgesneden bij het verwijderen van de silicone..

Ik heb nog één defecte liggen. Als iemand me een tip kan geven om die silicone op te lossen, ga ik dat proberen in de hoop dat ze dan allemaal blijven zitten.

Hier nog een sterk uitvergroot plaatje van het chipje:

Bij het rode stipje zie je het zitten. Onder het microscoop bij 30 100 × vergroting zijn duidelijk de afgesneden bondings te zien.

@REW:
Ik dacht ook aan nabij UV licht (zie eerder). Het merendeel van het licht bestaat namelijk uit fluorescentie van de "fosfor" in het silicone (zie US-patent, in het begin van deze thread)

Ik tel 30 venstertjes in het stripje, wat met 30 LED's overeen zou komen. Dat klopt dan enigzins met de opgegeven 50 à 60V VF