Zirconium
A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl
Ah, op die fiets, de gaatjes zul je inderdaad moeten boren, maar de contacten van de multiturn zouden wegvallen in de patch die is daar dik genoeg voor, maar je zou er inderdaad een kleine groef in kunnen frezen zodat je zeker weet dat het geen contact maakt.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 16 maart 2015 16:05:23 schreef Sine:
Nope, het is en blijft een diode, als je niet boven de drempelspanning komt gaat er niets in geleiding.
Het spijt me Sine, maar ik heb hier een COB-LED liggen die bij 14,4 Volt iets van 300 mA zuipt en hoewel die voorzien is van een polariteitsmarkering, begint deze ver voordat er licht uitkomt wel degelijk meetbaar stroom door te laten als de spanning nog ver onder de doorlaatspanning ligt.
Draai ik de LED om, dan is de stroom 0.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zirconium
A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl
Kwam nog een leuk Ledje tegen, ook COB, is die niet een veel beter alterntief dan een stel van die Led Draadjes? 
dit komt overeen met een iets van 2500 Watt bouwlamp ofzo ? haald gelijk de zon in huis met zo'n plakaat aan LED
[Bericht gewijzigd door Zirconium op (34%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Krijg ik vast last met de buren, dat ze iedere keer wakker worden als die lamp aan gaat doordatr er een kat langsloopt

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]
Bekijk even wat videos van bigclive
Hij heeft er al heel wat mee zitten vogelen en tekent ook altijd even de schema's uit.
Tidak Ada
Goeie tip!!
Maar deze is helemaal het einde! https://youtu.be/AkL72XVtKew
Dat lost misschien veel op...

Als je dat ziet, snap je echt niet dat die lamp van mij zo ingewikkeld moet met die stroombon. Morgen maar weer aan de slag. Vanavond nog steeds geen licht uit die filamenten gehad 
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (42%)]
Zirconium
Heb vandaag iets mooi binnen gekregen.
@ Tidak Ada, misschien zijn deze COB's een geschikt alternatief voor de lamp die je wilt maken. Je zit met veel lagere spanningen en makkelijker te hanteren voltages en aansturinging rond de 12 a 15 Volt. Een heel stuk gangbaarder dan die Filaments.
Ik vind de Filaments erg mooi hoor maar de COB's op een dikke Aluminium Base zoals die ik nu binnen heb gekregen zijn wel practischer.
Heb plaatjes toegevoegd welk soort ik nu heb binnen gekregen
In Rosmalen heb ik ze bij me, heb ze nu in Warm Wit en Koud wit zowel die hele lange als de korte, beide soorten zijn 3 watt en vereisen iets van 300 tot 350mA
Tidak Ada
Fraai! Allen helaas niet heschikt als nepgloeidraad in quasi antieke lampen en bij mij is juist de buigbaarheid van die filamenten zo practisch.
Of je za kan kankken, weet ik niet. Dat wordt een later experiment.
Ik ben nu driftig bezig met het namaken van de voeding, zoals die op YouTube staat.
Ik heb inmiddels een URL waar ze te koop zijn: http://www.buyincoins.com/
Ik ga nu snel verder. Misschien lukt het toch nog.
Zirconium
Was tot 0:00 nog bezig die nieuwe COB's op het Demobord te monteren, zaten er nu 3 op en komen er nu 3 bij, nu dus 3 soorten ieders in 2 kleuren. Al met al 6 soorten COB leds. Bord begint nu aardig fraai te worden. Zal morgen even foto erbij zetten.
Tidak Ada
Zirconium
Kwam er net nog achter dat ik de voeding moet veranderen. voorheen zaten enkel 8 x 7 segemnt displays erop die aan het tellen zijn, maar nu dat er 6 COB's en 2 High Power LED Strips op zitten is een 2.1 Ampere voeding niet voldoende meer. Ding begint al te fluiten als 1 van die 2 High Power Strips aan staan. 
Tidak Ada
Inderdaad, als ik er een 1,2k weerstand als belasting aan hang, klapt hij in de begrenzing.
Ik ben nu dus bezig met de voeding, zoals bigclive dat doet. Primitief, maar het lijkt me adekwaat.
Tidak Ada
Heb een en ander als prototype klaar (plus pijn aan m'n rug)
Werkt nu redelijk, alleen flikkert hij nog. Misschien moet de condensator wat groter, maar die heb ik niet in huis.
Ik zal de boel meenemen naar de beurs.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 16 maart 2015 15:44:01 schreef Tidak Ada:
@Benadsky:
Lees even het patent door, daar staat alles duidelijk beschreven.
Gelezen, maar welke precies heb je gekocht? Die van mijn Chinees hadden geen rode LEDs tussen de blauwe. De kleur rendering was dan ook niet zo best. Laat maar, ik moet mijn mail beter checken! 
Tidak Ada
Ik weet het niet. Ik heb ze ook van die Chinees. Overigens zijn het allemaal van Chinezen. Ook dat patent is van een Chinees.
Ik heb een van de defecte filamenten open gemaakt en het systeem lijkt totaal anders dan dat van het patent. Het lijkt er meer op dat er maar één LED in zit en dat de rest een soort light pipe is.
Ik zal dat dingetje meeneman vaar Rosmalen, zodat iedreen het kan zien.
Ook is de color rendering van mijn filamenten niet zo mooi als van die opengemaakte lamp van Zirconium. Die lamp geeft diudelijk lichtkleurverschil bij dimmen. Die van de Chinees in kwestie doet dat niet.
Er blijken dus meerdere systemen te zijn!
Zirconium
@Tidak
Je liet gisteren op Rosmalen zien dat die filaments die je had 1 led hadden met kleine prisma's. maar nu werd ik vannacht ( ja zoiets gebeurt wanneer ik slaap ) wakker en vroeg mij af hoe de prima's het licht van de led op kunnen vangen als de filaments gebogen zijn. In rechtuit staande positie kan ik mij voorstellen dat de prisma's het licht inderdaad "zien" maar in geboven toestand zou dit niet het geval moeten zijn? Zie ik nu iets over het hoofd? of werkt dat filament nu nog op een geheel andere manier?
Tidak Ada
Ik dacht zelf aan een 'lightpipe' (net zoals bij LED-display's) of aan iets als die side glow fibers van jou
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik geloof dat ik dat nog niet gezegd had op de beurs: Mijn complimenten voor het keurig opgebouwde printje, inclusief -notabene- rivets.
Tidak Ada
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Wat ik ook niet helemaal snap is hoe de VFWD zo hoog kan zijn als het werkelijk 1 LED betreft. Of zijn het toch verschillende LEDs (dies althans) in één pakje?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, dat moet wel. Zichtbaar licht heeft per photon een energie van anderhalf tot (2.5? 3?) wat meer Elektron-Volt. Op de PN overgang in de led is er een "afgrond" waar als er een elektron afspringt deze precies 1 photon doet vrijkomen. Als je elektronen van een 30V afgrond afspringen, komt er helemaal geen zichtbaar licht vrij maar UV of nog kortere golflengtes. diodes-in-serie op een enkele die maken is ook lang niet triviaal.
Tidak Ada
Dat kan ik niet zien. Misschien zitten er meer dan alleen een LED in het huisje...
Hier een scan van het dingetje:
Bij (zeer) nader inzien blijkt er toch nog ergens een chip op de strip te zitten. De andere heb ik er waaschijnlijk gewoon afgesneden bij het verwijderen van de silicone..
Ik heb nog één defecte liggen. Als iemand me een tip kan geven om die silicone op te lossen, ga ik dat proberen in de hoop dat ze dan allemaal blijven zitten.
Hier nog een sterk uitvergroot plaatje van het chipje:
Bij het rode stipje zie je het zitten. Onder het microscoop bij 30 100 × vergroting zijn duidelijk de afgesneden bondings te zien.
@REW:
Ik dacht ook aan nabij UV licht (zie eerder). Het merendeel van het licht bestaat namelijk uit fluorescentie van de "fosfor" in het silicone (zie US-patent, in het begin van deze thread)
Ik tel 30 venstertjes in het stripje, wat met 30 LED's overeen zou komen. Dat klopt dan enigzins met de opgegeven 50 à 60V VF