Hallo allemaal,
Ik had laatst wat foto's geplaatst van voor mij onbekende dingen en nu vroeg ik me af of iemand wat herkent.
https://picasaweb.google.com/112480965558152492552/Spul?noredirect=1
Mocht iemand nog interesse hebben voor de afgebeelde spullen stuur dan maar een berichtje
Groet Harm
Flinke verzameling, Harm!
Uit een oude fabriek? Rommelzolder v/e installatiebedrijf? Besturings-ruimte uit een groot schip gesloopt?
Ik zou iets van een kijkavond houden, zit vast nog wel iets tussen voor de liefhebbers (zou zelf misschien ook wel even langskomen indien in de buurt). En dan een oud ijzer boertje bellen of 'ie nog wat geeft voor het restant.
En da's goed mogelijk, bijv. zo'n zware trafo zal een flinke massa koper in zitten, da's best nog wel iets waard. Zelfde voor het ijzer-waar, weinig waard / kilo maar indien genoeg kilo's tikt dat aan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Fascinerend setje. Kende het niet, maar hoe oud het ook is, kennelijk kenden ze toen Google al want de zoekterm staat er gewoon op 
Tip is om de opschriften ook altijd even in tekst te geven: "Kontaktnietzange 55"
Maar eerlijk is eerlijk, hoe je het precies gebruikt is op die manier niet direct terug te vinden, dus hopelijk heeft iemand hier wel eens vaker zo'n ding in handen gehad.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Fotootje nummer 11: http://www.militaria-and-more.de/pageID_10483712.html
Misschien een beetje off-topic.
Vandaag gevonden een Amroh Muvolett 3535 trafo'tje
Primair 3500 Ohm
Secundair 3..5 Ohm
Kan ik daar nog iets mee ?
Jaa, zat ook in een Transette zelfbouw MG radio! Dus als LF trafo te gebruiken.
Of een el cheapo buizentrap met 1 EL84 mee maken. Of
http://www.radiomuseum.org/r/amroh_hybride_ontvangertje.html
Luxa Vox http://vintageelectronics.nl/%20~%20Magazines/Radio%20Blan/Radio%20Bla…
Een schokapparaat leuk en mooi om te demonstreren, ooit gemaakt en werkt perfect!
http://vintageelectronics.nl/%20~%20Magazines/Radio%20Blan/Radio%20Bla…
Op 11 april 2015 18:18:10 schreef Gadget_inc:
Wanneer mag ik komen shoppen ?
Jammer dat je emailadres niet openbaar is
Ja die staat altijd uit, ik heb hem net aangezet.
Op 11 april 2015 23:13:00 schreef RetroTechie:
Flinke verzameling, Harm!Uit een oude fabriek? Rommelzolder v/e installatiebedrijf? Besturings-ruimte uit een groot schip gesloopt?
Ik zou iets van een kijkavond houden, zit vast nog wel iets tussen voor de liefhebbers (zou zelf misschien ook wel even langskomen indien in de buurt). En dan een oud ijzer boertje bellen of 'ie nog wat geeft voor het restant.
En da's goed mogelijk, bijv. zo'n zware trafo zal een flinke massa koper in zitten, da's best nog wel iets waard. Zelfde voor het ijzer-waar, weinig waard / kilo maar indien genoeg kilo's tikt dat aan.
Het is van een oude verzamelaar/garagehouder, er lagen ook motoronderdelen van een neergestort vliegtuig uit de tweede wereldoorlog die die man er zelf uit had gehaald. Er lag van alles echter is elektronica niet onze sterkste kant. Vandaar, als iemand alles of wat wil ophalen stuurt maar even een bericht. We vinden het zonde om zo in de oud ijzerbak te gooien als er iemand nog plezier of het een tweede leven kan geven.
Groet Harm
Op 12 april 2015 23:48:08 schreef bprosman:
Misschien een beetje off-topic.Vandaag gevonden een Amroh Muvolett 3535 trafo'tje
Primair 3500 Ohm
Secundair 3..5 Ohm
Kan ik daar nog iets mee ?
Trafo voor een SE EL4 eindtrapje o.i.d. Wel leuk.
kVA16
Golden Member
Nog even hier

op terugkomend; het is inderdaad een condensator van 0,3pF.
Na diverse reacties toch maar even de LC-meter goed gecontroleerd. Bleek wat moeite te hebben met 0-stelling en lage capaciteit. Na een kleine reparatie en modificatie werkt de meter stukken beter.
Aangezien kleine waarden met deze meter niet echt nauwkeurig zijn even samen met een radio-amateur diverse metingen gedaan. Onder andere om met een oscilloscoop en een signaalgenerator condensatoren en spoelen te meten.
Conclusie van het geheel: zeer leerzaam!
Een ieder nog bedankt voor het bijdragen aan de oplossing.
darkpinguin
gezocht: nieuw potje " magische rook "
Ik had inderdaad diezelde duitse site gevonden maar kon niet echt een voorstelling maken wat je nu met zo'n set kunt. Iemand ervaring met deze set of een voorbeeld van wat je er mee kan?
Hallo,
Ik heb even een vraagje. Ik wil deze pcb aanpassen dat hij een andere voltage uitgeeft. De datasheet van de chip die alles regelt kan ik niet vinden op de internet. Op de chip staat 31=L05. Kent iemand misschien deze chip? Hieronder staan een aantal foto's van de chip.
Alvast bedankt.
Brandon.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Verwacht in deze toepassing dat het iets anders is, maar een 6-potige SMPS-controller ken ik zo ook niet direct.
Ricoh heeft wel van die dingen, maar de marking is heel anders. Hetzelfde geldt voor de MUN5331DW1, maar daar worden handenvol copietjes van gemaakt met afwijkende markeringen.
Bedankt voor de informatie.
@Arco:
Ik heb even gemeten of ik de weerstand kan meten die in de behuizing zit van die chip. Helaas meet ik op die pinnen een paar megaohm dus dan lijkt het niet te zijn.
@maartenbakker:
Bedankt voor het meedenken.
@Henry S:
Zal er eens naar kijken
Brandon.
bobbes1
Overleden
SMD techniek is hartstikke leuk alleen die coderingen dat wordt met de dag moeilijker. Bijgaande transiënt diode is defect (o Ohm).
Zit aan de gate van een IGBT. Codering die erop staat is BT39.Ik heb al wat SMD-coderingsboeken bekeken maar niets kunnen vinden. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
bobbes1
Overleden
Ongelooflijk Henry, wat een kennis hier. Nog even een vraagje. Vanuit de tabel kom je met de omcodering vanaf de BT code. Maar welke relatie is er nu tussen het getal 39 en de werkspanning. Natuurlijk heb ik ook wel zitten kijken naar een vervanger maar de werkspanning was mij niet duidelijk. De IGBT die erachter zit mag max 30 volt gate/source hebben. Dus in die range heb ik wel gezocht maar geen relatie t.o.v. het getal 39 kunnen herleiden.
Arco
Special Member
bobbes1
Overleden
Die datum code zou dan ook kunnen verklaren dat er een type BT07A of BT71 op een gelijke schematechnische plaats gemonteerd is.
Allen bedankt voor het meedenken.
De code is verdeeld over twee regels, ga er dan nooit van uit dat ze bij elkaar horen (en zo kan je sneller productienummers ed uitsluiten).
En mijn ervaring is dat TVS codes vaak uit alleen letters bestaan, dus 39 had ik voor me zelf al weggestreept.
maartenbakker
Golden Member
Bovendien zijn zeners van 15V, 18V en misschien soms 22V de meestgebruikte waardes tussen gate en source.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zoek de datasheet van een SMD IC. Het heeft de maat van een standaard opamp, dat is SOT23-8 http://www.dl7avf.info/charts/outlines/mo178ba.gif (denk ik) Dit is de eerste keer dat ik er helemaal niets van kan vinden.
Op het ding staat op de bovenste "regel" T393D en daaronder 4SON.
Dat 393 zou de productie datum kunnen zijn. De meeste IC's in dat apparaat hebben codes uit 1993 en 1994.
Het is niet zeker dat het defect is maar een van de negatieve rails is maar -11,6V en ik kan op het voeding pcb nergens een -12V voeding vinden en het lijkt naar dit IC te leiden op het ADC board. Bij dit IC staat op pin 8 +12V en op pin 7 staat -11,6V. Dit is de hoogste waarde daarom denk ik dat dit de oorsprong is. Een vreemde waarde en er zitten nergens in het hele ding instelpotjes. De opamps worden nu met +12 en die -11,6 V rail gevoed.
(er zit meer fout want in het analoge deel rond de TRMS converters kom ik nog veel vreemdere spanningen tegen -1V en -2,75V bv, mogelijk de zelfde rail).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat was mijn eerste gok. Ik heb een stuk of 5 datasheets bekeken en geen had deze smd marking. De 393 als maand 3 in 1993 zou ook kunnen met de leeftijd van het apparaat.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Ha die Fred, 
Wat denk je van een dual comparator?
Een andere opdie is het plaatje hieronder, een dual opto switch van Panasonic.
Gegroet,
Blackdog
maartenbakker
Golden Member
Ik zet in op een LM393. De D-suffix slaat op een SO-behuizing ook nog eens, dus dat klopt mooi. Vraag me alleen af welk merk.
De 4 in de mogelijke datumcode zou op 1994 kunnen slaan, maar geen garanties.
Edit: Motorolie LMT393D bestaat, kennelijk gebruiken zij als enige de LMT-reeks die ik eigenlijk als zijnde van National Semiconductor dacht te kennen. Opdrukken nog niet zo direct teruggevonden, maar gebruikte Motorola inderdaad niet een vergelijkbaar datum/productiecodesysteem?