Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

SMD techniek is hartstikke leuk alleen die coderingen dat wordt met de dag moeilijker. Bijgaande transiënt diode is defect (o Ohm).
Zit aan de gate van een IGBT. Codering die erop staat is BT39.Ik heb al wat SMD-coderingsboeken bekeken maar niets kunnen vinden. Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ongelooflijk Henry, wat een kennis hier. Nog even een vraagje. Vanuit de tabel kom je met de omcodering vanaf de BT code. Maar welke relatie is er nu tussen het getal 39 en de werkspanning. Natuurlijk heb ik ook wel zitten kijken naar een vervanger maar de werkspanning was mij niet duidelijk. De IGBT die erachter zit mag max 30 volt gate/source hebben. Dus in die range heb ik wel gezocht maar geen relatie t.o.v. het getal 39 kunnen herleiden.

Arco

Special Member

'39' zal wel iets met de fabricagedatum te doen hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die datum code zou dan ook kunnen verklaren dat er een type BT07A of BT71 op een gelijke schematechnische plaats gemonteerd is.
Allen bedankt voor het meedenken.

Henry S.

Moderator

De code is verdeeld over twee regels, ga er dan nooit van uit dat ze bij elkaar horen (en zo kan je sneller productienummers ed uitsluiten).

En mijn ervaring is dat TVS codes vaak uit alleen letters bestaan, dus 39 had ik voor me zelf al weggestreept.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Bovendien zijn zeners van 15V, 18V en misschien soms 22V de meestgebruikte waardes tussen gate en source.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik zoek de datasheet van een SMD IC. Het heeft de maat van een standaard opamp, dat is SOT23-8 http://www.dl7avf.info/charts/outlines/mo178ba.gif (denk ik) Dit is de eerste keer dat ik er helemaal niets van kan vinden.

Op het ding staat op de bovenste "regel" T393D en daaronder 4SON.
Dat 393 zou de productie datum kunnen zijn. De meeste IC's in dat apparaat hebben codes uit 1993 en 1994.

Het is niet zeker dat het defect is maar een van de negatieve rails is maar -11,6V en ik kan op het voeding pcb nergens een -12V voeding vinden en het lijkt naar dit IC te leiden op het ADC board. Bij dit IC staat op pin 8 +12V en op pin 7 staat -11,6V. Dit is de hoogste waarde daarom denk ik dat dit de oorsprong is. Een vreemde waarde en er zitten nergens in het hele ding instelpotjes. De opamps worden nu met +12 en die -11,6 V rail gevoed.
(er zit meer fout want in het analoge deel rond de TRMS converters kom ik nog veel vreemdere spanningen tegen -1V en -2,75V bv, mogelijk de zelfde rail).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
fred101

Golden Member

Dat was mijn eerste gok. Ik heb een stuk of 5 datasheets bekeken en geen had deze smd marking. De 393 als maand 3 in 1993 zou ook kunnen met de leeftijd van het apparaat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Ha die Fred, :-)

Wat denk je van een dual comparator?

Een andere opdie is het plaatje hieronder, een dual opto switch van Panasonic.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Fred-01.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Ik zet in op een LM393. De D-suffix slaat op een SO-behuizing ook nog eens, dus dat klopt mooi. Vraag me alleen af welk merk.

De 4 in de mogelijke datumcode zou op 1994 kunnen slaan, maar geen garanties.

Edit: Motorolie LMT393D bestaat, kennelijk gebruiken zij als enige de LMT-reeks die ik eigenlijk als zijnde van National Semiconductor dacht te kennen. Opdrukken nog niet zo direct teruggevonden, maar gebruikte Motorola inderdaad niet een vergelijkbaar datum/productiecodesysteem?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 mei 2015 21:55:02 schreef maartenbakker:
Ik zet in op een LM393. De D-suffix slaat op een SO-behuizing ook nog eens, dus dat klopt mooi.

Maar het is geen SO8, maar SOT23-8. De "D" suffix ken ik eigenlijk alleen als pure SO-behuizing indicatie (edit: zoals in het gelinkte motorola datasheet). (en aantal pins hangt af van de chip, dus SO8, SO14, SO16 enz.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Passen er op een SOT23-8 wel 2 regels tekst? De hoeveelheid tekst lijkt met een SO-8 te kloppen. Bovendien heeft fred het over de maat van een standaardopamp.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 11 mei 2015 12:17:53 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

FOTO!
Met als achtergrond millimeterpapier graag...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fred101

Golden Member

Ik zat fout, het is waarschijnlijk een SO-8. http://www.dl7avf.info/charts/outlines/so8n.gif
De breedte was net wat meer dan 4mm en de lengte was bijna 5 mm.
Er zitten er 2 op. Geen logo van een fabrikant. Alleen die 2 regels tekst.

pin 4 is -11,857V. Pin 8 is +12,005, pin 1 is een onstabiele 3,6V, pin 2, 3 en 5 zijn 0V, pin 7 is -11,78, pin 6 is 2,838V. 7 gaat via een 10k weerstand naar een diode die aan gnd zit. Er staat -0,65V over de diode.

De tweede heb ik niet genoteerd. Daar zijn pin 4 en 8 gelijk. Dat is dus de voeding. Op de rest staan "digitale" signalen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

SO8, dan is het dus een '393 dual opamp. Dan klopt ineens alles. De "LM" van LMT393D hebben ze weggelaten en T393D staat er gewoon op. Als 4-8 nul volt is, dan zit er al in het voedingscircuit iets mis.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

pin 4 is -11,857V. Pin 8 is +12,005,

En de open collector uitgang die niet aan een voedingrail hangt?
De andere open collector uitgang hangt op 3,6V. De tweede 393 doet helemaal niks comperator achtigs.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fatbeard

Honourable Member

+/- 12V kan best, dan is-ie symmetrisch gevoed. Hij mag zelfs +/- 18 hebben...

Ik kan me ook voorstellen dat er een soort switchertje mee gemaakt is, da's een kwestie van uittekenen. Heel veel componentjes kunnen het niet zijn...

Maar als -11.6 de hoogste waarde (op die rail) is, is dit IC niet de bron maar de belasting. :p

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fred101

Golden Member

Zelf ontworpen DC-DC converter met een comparator: http://www.pa4tim.nl/?p=4364

Hij is symmetrisch gevoed, ik vermelde dat hiervoor nog een keer nav de opmerking van REW die dacht dat de voeding 0V was.

Het is idd een belasting. De bron heb ik nu ook gevonden, een 7912 achtige (niet te lezen, zit in een vastgesoldeerd koelprofiel wat hem rondom insluit) Het wordt maar in een heel klein deel van het circuit gebruikt. Het is lastig meten, het ding, een GM secutest waar geen service doc van is, bestaat uit 5 gekoppelde printplaten en in de behuizing kun je nergens bij. Ze liggen nu op kunststof U profielen achter en boven elkaar als een soort 3D kunstwerk. Hij denkt dat er te veel spanning op de PE bus staat en vertikt het dan om bij iedere mode/range ook maar iets anders dan die foutmelding te doen. Ik ben dus op jacht naar een of andere imaginaire spanning. En net als bij Fluke vonden ze het hier wel grappig om de ADC onder de display te verstoppen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik las "zijn gelijk" als "hebben dezelfde spanning", en "dat is dus de voeding" als: "Dus klopt er iets niet, want dat is de voeding".
Jij bedoel: "zijn gelijk", als "zijn gelijk aan de andere 4-8: -12, en +12", en met "dat is dus de voeding" bedoel je: "Dus klopt dus, want dat is de voeding".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Heeft iemand enig idee wat dit onderdeel is en wat het doet?

Het is onderdeel van een Aoyue B014 soldeerbout (ondermeer geleverd bij het 3210 soldeerstation), bijschrift op de print is 3W, het onderdeel "rammelt" en meet bij zowel kamer temperatuur als verwarmt tot een graad of 90 oneindig, ook schudden en draaien maakt geen verschil. Het onderdeel zit ongeveer halverwege het handvat dus als het een soort clixon zou moeten zijn triggert hij gezien z'n positie wel heel erg laat.

Ik had de stille hoop dat ik met deze bout de bout van Conrad soldeerstation kon vervangen omdat deze slechter wordt, helaas bleek deze bout toch niet voorzien van een 5 polige connector maar van een 7 polige dus voor ik hem op het soldeerstation kan testen moet ik nog even geduld hebben. Met de motorregeling van de site ertussen is er verder prima mee te solderen, zonder neigt hij nogal warm te worden.

Dit ziet er uit als een gewone (speciale) thermo zekering en gezien de plaats zal deze een lage temp. waarde hebben.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

ziet er mij NIET uit als een thermozekering,want die zit gesoldeerd !!!

thermozekering kan je niet solderen. mja,eigenlijk wel maar dan mag je ze onmiddelijk vervangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pa3gws

Golden Member

Zo te zien zit er een krimp kousje omheen peuter dat er eens af.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dit topic is gesloten