3D printers

Dit topic is gesloten


hoi mensen!
lukt het nog een beetje bij jullie?
ik zelf ben HEEL even op een zijspoor terecht gekomen,
MAAR ben ZEEKERRRRRrrrrrr de printer niet vergeten!!!
ik zal binnen kort weer eens ff snel een half werkstukje printen
(omdat het na de helft meestal fout gaat/vast loopt ;-) )
.
.
.
dat brengt mij er op dat ik nog even moet uitzoeken of,
en zo ja WAAR ik retract kan vinden in de Marlin Firmware!

Vriendelijke Groetjes allemaal weer van uit Rotterdam!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hoi Rob,

Alles goed hier, constant 2 printers die 24u/24u staan te printen hier, non-stop !
(ben met een project bezig waar ik zeker nog tot in november ofzo moet onderdelen printen)

Ondertussen ben ik op zoek naar PLA spoelen van 5 KG ...
( vergelijkbaar met de rollen PLA van 123-3D.nl qua kwaliteit en prijs)
Iemand ?

groeten,
Kris

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...

Retract in marlin weet ik niet, in Slic3r staat het bij "Printer Settings" en dan bij "Extruder 1" Maar weet niet of je slic3r gebruikt.

Bij reprapworld hebben ze PLA op rollen van 5 tot 28kg. of het qua kwaliteit en prijs vergelijkbaar is met 123-3D weet ik niet.

Ga straks een MK3 heated bed bestellen. Heb besloten om voor een 200x200 mm te gaan, zoals aangehaald gebruik ik idd de printer niet dikwijls tot aan de rand.

Is er bij de MK3 een Thermistor 100K SMD nodig ? (http://reprap.me/heatbed/thermistor-smd-1206.html)

of 1tje met draden? (http://reprap.me/heatbed/ntc100k-with-wire.html)

Zijn er dingen die ik zeker niet mag vergeten mee te bestellen bij deze ? O:-)

groeten

Nico

[Bericht gewijzigd door Xest op 19 augustus 2015 18:33:44 (33%)]

Kris die ramt er gewoon maar wat op los met die printers,
kwou dat ik dat kon zeggen.
.
shipssss ik kom in Marlin meerdere keertjes Retract tegen,
maar welke is nu de goeie?
waar kan ik Retract aan en uit of minder en meer zetten?

ik heb er eentje:
RETRACT_ACCELERATION 500
en eentje:
//homing hits the endstop, then retracts by this distance, before it tries to slowly bump again:
#define X_HOME_RETRACT_MM 5
#define Y_HOME_RETRACT_MM 5
#define Z_HOME_RETRACT_MM 3
#define QUICK_HOME //if this is defined, if both x and y are to be homed, a diagonal move will be performed initially.
en deze:
// G10 - retract filament according to settings of M207
// G11 - retract recover filament according to settings of M208
en ook zie bijlage:

het nare is dat ik ook niet alles begrijp, om maar eerlijk te zijn!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Maar de retract snelheid en afstand staat toch aangegeven in de slicer software?
volgens mij neemt marlin daar vanuit de gegevens over.

Tja Djen dit komt er nu van als je er niet alles weet!(ik dus)
dit kwam ik in Slic3r tegen, kijk even naar de bijlage?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Nu heb ik helemaal geen verstand van slic3r maar dit heb ik staan in cura.
Soms moet ik nog wel iets bijstellen omdat niet elke kleur pla het zelfde werkt maar meestal werkt het zo goed.
En ik heb een vertex printer en dus ook een andere kop maar of dat nu heel veel uitmaakt?

http://www.uploadarchief.net/files/download/cura.jpg

Op 19 augustus 2015 19:47:17 schreef rob007:
shipssss ik kom in Marlin meerdere keertjes Retract tegen,
maar welke is nu de goeie?
waar kan ik Retract aan en uit of minder en meer zetten?

In Slic3r. Die dingen in Marlin zijn voor wat anders:

RETRACT_ACCELERATION 500

Is de versnelling bij retract (Dus niet eens de snelheid, laat staan de afstand)

en eentje:
//homing hits the endstop, then retracts by this distance, before it tries to slowly bump again:
#define X_HOME_RETRACT_MM 5
#define Y_HOME_RETRACT_MM 5
#define Z_HOME_RETRACT_MM 3

Da's hoe ver die teruggaat nadat 'ie bij het homen een endstop heeft geraakt. Dan gaat 'ie een stukje terug en gaat daarna opnieuw naar die endstop, maar wat langzamer.

en deze:
// G10 - retract filament according to settings of M207
// G11 - retract recover filament according to settings of M208

Dat zijn de Gcodes die een opdracht geven om te gaan retracten, dat is allemaal "onder de motorkap", en verder onder de motorkap dan je nu hoeft te kijken.

In Slic3r staat direct onder het kopje retract een "length", die in jouw screenshot op 1 staat. Als je daar 0.5 van maakt, of 0.2, loopt 'ie waarschijnlijk niet meer vast. Als het aan de retract lag, tenminste.

Verder is er nog een "retract inactive tool", onderaan, die op 10 staat. Maak daar maar 0 van, al heb je geen dual extruders, hij moet niet aan het eind van de printjob 10mm terug willen, dat gaat fout / gaat vastplakken in het coldend.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Heb me toch nog bedacht ga toch een custom made heated bed aan te schaffen voor men Vertex K8400 :p

Om zeker te zijn dat ik geen cold spots ga maken door een te klein exemplaar.

Zijn er nog mensen die interesse hebben in een exemplaar?

Zo ja kan je hier 1 mee bestellen: http://forum.velleman.eu/viewtopic.php?f=64&t=14714&p=71924#p71924

groeten

Nico

Ik heb voor een vriend van mij, z'n Vertex K8400 voorzien van een MK3 heatbed. (supereenvoudig, maarja, die kende zelfs het verschil niet tussen de voorkant en achterkant van een soldeerbout)

Zelfs niks moeten aanpassen ofzo. Dat heatbed ligt los op z'n gewone bed, daar bovenop een glasplaatje, en de boel gewoon bij mekaar houden met bulldog clips ...
Die MK3 is zogenaamd "iets te klein", maar dat maakt niet uit, de warmte wordt goed verspreid door dat glas, ook tot aan de randen.
(Hij print ook grote stukken, tot aan de rand enzo, no issues)

Zo'n MK3 heb je op Ebay China waarschijnlijk voor rond de 10 à 12 euro ...

groeten,
Kris

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...

Interessant, kon dat op dezelfde voeding?

Misschien nog een stomme vraag :p

Maar hoe maken jullie de buitenkant van jullie hotend en nozzel schoon?

Heb eerst geprint gehad met zwarte ABS en nu met witte PLA, nu heb ik het probleem dat hij soms nog zwart afgeeft van wat er aan hangt.
(zie foto)

Hoe krijg ik dit er makkelijk af?

groeten

Nico

Het metalen sponsje waarmee ik mijn soldeerpunt schoonveeg blijkt ook goed te werken voor de nozzle. Deze wordt weer stralend schoon.

Kennis leert wat mogelijk is, ervaring wat onmogelijk.

Djenn, nee, afzonderlijke voeding genomen en solidstate relais gebruikt ...
Die voeding is echt veel te krap daarvoor !

Xest, ik heb nog nooit mijn nozzles of hotends proper gemaakt. Hoe slaag je er in om abs en pla aan de buitenkant van je nozzle te gebruiken ?
Ben je zeker dat die resten niet van binnenuit komen ?
Als ik filamentkleur wissel, trek ik gewoon het oude filament terug met retract, en duw er dan het nieuwe filament in, en draai manueel aan het tandwiel van mijn extruder, tot er alleen nog de nieuwe kleur uit komt. Meestal na 5 cm van het nieuwe filament erdoor gedraaid te hebben, is de oude kleur "weg"...

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...

@activehouse

ben vrij zeker dat het van de buitenkant komt, heb al meerdere objecten geprint en heb telkens soms nog een heel klein stukje zwart als de kop er langs af gaat of zo. (temp zowel op 210 als 220)

Heb het wisselen gedaan via het menu van men K8400, deze trekt heel het filament terug tot aan de extruder. Dus veronderstel dat deze automatisch de retract doe? anders kan de rest toch ook niet terug komen of meng ik nu 2 dingen?

Misschien eens proberen met het sponsje dat PE1MIU zei te gebruiken? (als ik zo iets vind :p )

Lucky Luke en Djenn dankjewel nog voor de reactie,
het word gewaardeerd hoor dat weten jullie wel he?!

ik zag dat ActiveHouse het toevalig over die afzonderlijke voeding schreef,
en zag zonet ook dit staan:
http://www.k8xxx-3dprinters.crimed.be/w/index.php?title=Installing_a_r…
via die link van Xest.

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op 23 augustus 2015 18:40:38 (49%)]

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Zo Djenn je bent snel.
ik zal je eerlijk zeggen ik heb er nog even niets mee kunnen doen Djenn!
(ben weg geweest en heb moeten werken niet echt goed ff de tijd gehad om.....)
maar zal het zodra ik er mee aan de gang ben geweest laten weten.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik wil een filament width sensor gaan maken voor mijn printer en om de kosten hier voor laag te houden en andere te helpen ben ik een animo check begonnen zie het andere topic voor verdere info.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/127940

Ja ja kweet het!
Momenteel erg inactief klopt,
Ben nu ook even niet in Nederland (zit in Oostenrijk)
Maar los van dit smoesje merk ik dat mijn 3D gehalte erg laag is.
(Even een dipje dan?)
Ik denk voornamenlijk omdat het me nog niet zo goed lukt,
Dan gooi ik wel vaker het werksuk even in de hoek!
(Ik kan tegen mijn verlies maar het raakt soms eventjes op)
Maar ik kom terug! Eventjes pauze en ga er dan weer als een beest.....

Vriendelijke groetjes uit Innsbruck!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

probleem met printen ABS

printen met PLA lukt mij, maar ABS niet. Ik gebruik een JHEAD MKV.
Het filament lijkt bij ABS opzij te kruipen en wordt chewing gum.
Ik gebruik voor ABS 240graden voor de hotend en 100gr voor het verwarmd bed (hoger lukt niet voor bed, waarschijnlijk te veel verliezen).Iemand raad?
software Marlin en Repetier host slicen met Slic3.

Etienne

Ik heb geen oplossing voor je, maar:
Toen ik overstapte van PLA naar ABS had ik ook veel problemen.
Ik ben toen al snel overgestapt naar XT en daar ben ik erg tevreden over.

Is XT ook een soort plastic filament zoals ABS of PLA of hebben we het hier over Windows XT?

XT is ook een filament dat de voordelen van ABS heeft, maar niet de nadelen zoals die gesmolten plastic lucht.

http://colorfabb.com/xt-copolyester

Dit topic is gesloten