Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Die VNWA heb ik, met het boek van Gerfied Palme. Goed boek om je op weg te helpen.
Ik ben dus bekend met die S11/S21 en S12/S22 omschakel setup. Dat is ook waar electron920 in eerste instantie op doelde. De analyser schakelt dan zelf om.

Maar in mijn praktijk gebruik ik wel S11 en S12, maar taal niet naar S22 en S12... Vandaar dat ik het voorlopig liever overzichtelijk hou, met zo kort mogelijke verbindingen.
(En daar is VNA meten met die Agilent dus een stuk omslachtiger dan met de VNWA)

groet, Gertjan.

Dag GertJan,

als je morgen in Bladel bent, kun je bij Kees Broeken PA0KLT kijken of hij nog zo'n transfer relais heeft liggen voor in de junkbox (hi).
Mocht je je tzt bedenken, dan kan ik je er ook aan helpen (BNC uitvoering).

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha NKHteB,

Ik denk niet de @heer miedema een relais nodig heeft als je een poort meting doet er dan niet zo veel om te schakelen ;)
Zelf gebruik ik de relais tot 26.5GHz en deze zijn duur daar heb je een rigol voor :( maar deze schakelen minimaal 10.000000 keer.
Tot 500MHz kan je met halfgeleiders het zelfde doen alleen 10...15 keer sneller schakelen en een theoretisch oneindig aantal keer maar....
Omdat @heer miedema graag vanaf laag frequent wil meten is een halfgeleider niet bruikbaar maar er zijn heel veel SMD relais die 500MHz makkelijk halen en dus ook DC.
De transfer relais welke aangeboden worden aan waarop de beschrijving staat zijn 9 van de 10 keer versleten dus kijk uit.
Ik wacht wel op de topic van @heer miedema dan kunnen we brainstormen :)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dag Henk,

dank voor je reactie. De transfer relais die hier liggen (RLC Model SR-TC-BD), komen uit onverdachte bron.
Maar al met al, belooft dit een heel interessant (nieuw) topic te worden. Ik kijk er met belangstelling naar uit, want dit onderdeel van de HF Techniek boeit mij buitengewoon.
En misschien meldt Gert-Jan nog wat hij voor moois heeft gescoord in Bladel!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Hier verder met een ander onderwerp :-)
(De analyer meet opzet en test fixture discussie gaat hier verder in een eigen topic)

Met die analyser kwam ook een Philips PM6303 LCR meter mee naar huis.
Ik kende deze meter van Blackdog, en wist hoe handig hij is.... Ook omdat hij snel een meetresultaat laat zien.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/IMG_9082_Philips-PM6303-LCR-op-de-plank-600pix.jpg

Het is een meter die naast LCR in auto modus, ook de diverse parameters apart kan meten:
- quality factor Q,
- dissipation factor D,
- parallel resistance Rp,
- series resistance Rs,
- impedance Z,
- parallel capacitance Cp of parallel inductance Lp
- series capacitance Cs of series inductance Ls
- en tot slot, voor elco’s C met 2V bias.

Wel meet de meter al deze parameters uitsluitend bij 1kHz.
Meetbereiken lopen van 1mΩ tot 200MΩ, 1pF tot 100mF (miliFarad), en 1µH tot 32kH.
Over het grootste gebied is de nauwkeurigheid 0,25%

Ook fijn is dat de mogelijkheid voor vier-draadsmetingen standaard ingebouwd zit.

Eigenlijk is deze meter een soort mini VNA, met een processor die de resultaten meteen verwerkt.
Snel achter elkaar worden de volgende metingen gedaan:
1 een referentie meting met kortgesloten meetversterker.
2 0° spanningsmeting
3 90° spanningsmeting
4 0° stroom meting
5 90° stroom meting
Daarna worden de metingen gecombineerd door de processor, en verwerkt tot de gewenste parameter
Die hele meetcyclus duurt 0,5 seconde.

Mijn PM6303 bleek een beetje defect.....
Hij werkte normaal, maar bij lage impedanties liet hij het afweten. Aangezien de 1kHz meetspanning over de DUT dan ook heel klein wordt, en ik veel troep op de voedingsrails zag verdacht ik in de eerste plaats de kleine ontkoppel elco’s. Die waren inderdaad erg slecht. (heb ik hier een meting van laten zien) Na vervanging was de troep op de rails gedecimeerd, maar het probleem niet opgelost....

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/IMG_9073_Philips-PM6303-LCR-print-bovenzijde-600pix.jpg
PM6303 weer gerepareerd

Er bleek een opamp ong. 2V offset te hebben. De gain van de volgende versterker wordt ingesteld met een CMOS schakelaar. Bij 10x gain werd die 2V 20V, en dat vond die CMOS switch niet fijn. Vervangen van opamp en switch was de oplossing.

Vergelijken met de meter van Blackdog liet zien dat ze zeer dicht bij elkaar zaten. De verschillen bleken grotendeels veroorzaakt door het opwarmen van de DUT met je vingers tijdens het omzetten :-)

Voor Maarten Bakker nog een extra foto :-)

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/IMG_9085_Philips-PM6303-LCR-typeplaatje-600pix.jpg

Ben benieuwd wat hij aan de hand hiervan over deze meter te melden heeft....

Groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

- dissipation factor S

Ik dacht dat de dissipation factor met D werd aangeduid. Dat is op mijn DER EE en ZXP ook zo.

Gemaakt in Philips fabriek in Lokstedt, Duitsland. En bouwjaar rond 1984 gezien de IC date codes. Behalve één LF356 die uit 1985 is, maar dat zal het vervangend exemplaar wel zijn denk ik.

Edit:
Ik zag dat het een typo was.

miedema

Golden Member

Ha flash2b :-)

Dank voor je altijd paraat zijnd oog voor detail :-)
Natuurlijk wordt de dissipatie factor met D aangeduid...
Typefoutje, S zit naast de D... Ik heb het verbetert.

Het lijkt er op dat we toch in de hoek van het passieve componenten meten blijven zitten :-)

groet, Gertjan.

Ik zie een EPROM zitten. Als je de kans krijgt probeer de data uit te lezen en bewaar de data voor het geval dat de EPROM om één of andere reden de geest geeft.

blackdog

Golden Member

Hi,

Even over de opmerking van flash2b betreffende de actie van KeySight om de U1272 serie multimeters om te ruilen voor een nieuwer model i.v.m. EM problemen.
Dit is een prive gemaakt stukje e-mail van heden ochtend.

=======
Thank you for your response and for choosing the option to receive a higher performance U1280 handheld digital multi-meter.
We will process your request base on the information you provided as listed below.

To answer on your enquiry: you may receive U1282A later.
A Keysight representative will contact you for the delivery arrangement in two weeks.

=======

Als ik "BONK" hoor, als hij door de brievenbus gepropt is, dan laat ik het jullie weten.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Denk niet dat de Keysight representative door de brievenbus past ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ha Ohm Pi,

Ik denk dat het wel losloopt met die EPROM....
Bovendien zag ik dat EPROM image al op het web zwerven, en staat dus al op m'n schijf :-)

Toen ik nog eens naar m'n eigen foto's keek, zag ik dat ik wel een heel mooie vervanger voor die defecte opamp had gebruikt:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/pm6303-opamp-oud-nieuw.png

Links origineel, rechts de vervanger.
Niet alleen beide van Nat Semi, maar het origineel uit 1984, en de vervanger uit 1985!
Die moet een tijd in mijn bakje gelegen hebben :-)

groet, Gertjan.

flash2b

Special Member

@blackdog

Na een nieuwe meter van Fluke, nu ook een nieuwe en betere meter van Keysight. Het schijnt dat je de 'oude' mag houden, dus als je de Brymen nog kwijt wilt.... :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Hewlett

Honourable Member

Ja dat klopt, de oude U127xA meters mag je houden. Ik heb twee van deze meters en ik laat eentje door een U1282A vervangen en de andere door een nieuw model U1272B (verkrijgbaar feb volgend jaar) inclusief een programmeerkabel. Deze actie van Keysight loopt al sinds begin november, ik hoop mijn U1282 binnenkort te ontvangen.

Er komt weer mooi spul voorbij in dit draadje!

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fred101

Golden Member

Jammer dat dat niet voor mijn Agilent U1252 geldt.
Superfijne, betrouwbare en nog steeds erg nauwkeurige meter, maar hij begint na jaren van dagelijks gebruik mechanisch een beetje gammel te worden. Al een banaanbus vervangen, gisteren voor de zoveelste keer de rode meetsnoer ingekort. De probe kunststof is al lang geleden uit elkaar gevallen. Laatst de oplader gerepareerd en sinds een maand of 3 schiet de schuinzet-beugel steeds vaker los en is nu eigenlijk niet meer bruikbaar. En pas als dat gebeurd besef je hoe belangrijk zo'n beugel is bij lab gebruik.

Mijn Fluke 77-III heeft een veel zwaarder leven achter zich maar is mechanisch (en electronisch) nog perfect. Maar toch, als ik nu moest kiezen zou ik waarschijnlijk weer voor Keysight gaan (maar ik zou dan ook naar een Hioki DT4282 kijken, dat vind ik qua functies en specs een heel mooie meter)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Het Philips PM6303 LCR meter verhaal had toch nog een staartje. Leuk genoeg om te vertellen...

Toen de meter een nachtje aan was blijven staan tracteerde hij mij de volgende ochtend op dit display:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/IMG_9106_PM6303-stuck-display-600pix.jpg

Eerste gedachte was dat ik toch te gemakkelijk over de EPROM suggestie van Ohm Pi gedacht had :-)
Maar wat proben leerde al snel dat de master clock verdwenen was....
Er kwam niets uit de oscillator. Zie het schema:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/PM6303-osc-schema-600pix.jpg

Voedingen waren aanwezig, maar de 5V was onder R608 nog maar 2,77V, en de tor er onder zat dicht. (in rood m'n originele metingen) Wat kan hier mis zijn? Ik kwam niet verder dan een goed lekke Tantaal C511. Die uitgesoldeerd, maar meette OK, Ook aan een (stroombegrensde!) labvoeding bleek de lek 0,1µA.

Nog eens goed kijken, huh, die filter weerstand R608 is helemaal geen 5,11Ω, maar 402Ω!

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/IMG_9108_PM6303-oscillator-600pix.jpg

Die meter heeft dus vanaf nieuw gewerkt terwijl die BF494 gewoon zo ongeveer dicht zat! :+
Wat was er gebeurd? de analoge +15V voedingrail was wat opgelopen, en daardoor lekte er net te weinig signaal door T361 om de poort er achter nog te triggeren...

Ik kon dat mooi reproduceren:
Ub=15,0V: meter werkt normaal
Ub=15,3V: meter geeft "Error E3"op het display
Ub=15,5V en hoger: stuck display...
Hoe bedoel je, marginaal... maar ideaal om nog even de foto voor hierboven te maken :-)

Onderaan de streep heeft dus èèn van de nijvere bestukkingsdames van Philips hier ruim 30 jaar geleden een verkeerde weerstand ingeprikt. (ondertussen lekker kletsend met de buurvrouw?) Niet alleen is de meter daar probleemloos mee door de kwaliteitscontolle gekomen, maar heeft met armetierig oscillatorsignaal 30 jaar probleemloos gewerkt :+

R608 vervangen door een veel kleiner weerstandje (22,6Ω), en voor het eerst van zijn leven had T361 een mooie 12 16MHz van 4Vtt op z'n collector staan! (metingen na reparatie in groen)

groet, Gertjan.

Ik zie een heel lelijk 3-letterwoord eindigend met een uitroepteken in je display.
Hij zal al die tijd onbetrouwbaar hebben gewerkt en niemand kon de fout vinden.
Ook je Xtal is niet goed. Schema zegt 16MHz.
Toch knap dat je die fout gevonden hebt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 23 december 2016 21:14:45 (34%)

miedema

Golden Member

Ha Ohm Pi,

Die meter zal het zelf ook niet leuk gevonden hebben :-)
Het zal best 16MHz geweest zijn op m'n scope. Ik was meer geïnteresseerd in (gebrek aan) amplitude....

Kort hiervoor had ik hem vergeleken met dezelfde meter van Blackdog, en bleek hij accuraat. Als hij het deed,dan deed hij het prima. (processor kreeg wèl of geen clock)
Al zal het me niet verbazen dat al bij de vorige eigenaar bekend was dat steeds op warme dagen z'n LCR meter niet werkte :-)

groet, Gertjan.

Sine

Moderator

Op 16 december 2016 18:25:25 schreef flash2b:
Voor mensen (volgens mij heeft Blackdog er één) die een Agilent/Keysight U1270 series multi meter hebben kunnen gratis upgraden naar U1280 of een nieuwe U1270 bestellen doordat in de het huidige model een EMC probleem zit.

https://www.keysight.com/main/editorial.jspx?cc=NL&lc=dut&ckey…

(wist even niet waar ik dit anders kon melden)

En nog overheen gelezen, meteen webformpje maar ff ingevuld, ik ben benieuwd

blackdog

Golden Member

Hi,

Gertjan, ja ik ben vandaag langs gegaan :-)

Het is wel niet de mooiste apparatuur maar voor mij wel leuk, anders had ik het niet gekocht.
Een Philips stapel!
http://www.bramcam.nl/Diversen/MeetApp-01.png

Voor ik tot koop over ging, heb ik eerst even staan testen zover het ging en toen de knoop doorgehakt.
De scoop gaf licht en geen error meldingen, dat is een goed teken :-)
Bij de counter lichte het display op en werkte de selftest.

De DC uV meter is waarschijnlijk een probleempje mee, maar heb hier nog weinig tijd aan besteed om daar iets met zekerheid over te zeggen.

Close-Up van de Counter
Mooi display he..., maar daar heb ik hem niet voor gekocht, dat was voor zijn uitgebreide timing en tel mogelijk heden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/MeetApp-02.png

Het is allemaal wat vies, de meetinstrumenten moeten nog gereinigt worden voor ze op de plank gaan.
Maar de scoop is toch wel een heel mooi instrument, ik miste echt af en toe een analoge scoop.
Bij thuiskomst toch een beetje teleur gesteld i.v.m. de lichtopbrengst van de kijkpijp...
Gelukkig was hier niets mee aan de hand, wat was dat blauwe voorzetraampje goor!
Schoongemaakt en Tada, zonnebril op bij de helderheid opgedraaid!

Wat zijn deze serie scoops toch een genot om mee te werken, ook het omschakelen van analoog naar digitaal is erg prettig.
Verder een dedicated toets voor het middelen in de digitale stand, was mis ik die op de Hameg.
Een overeenkomst met de Hameg is de onduidelijke triggering, met beide scoops ben ik sneller klaar met de "Truus" knop :-)
De Philips scoop krijgt de Rigol SA plek op mijn werkbank, zodat ik deze ook snel kan gebruiken als het nodig is.
De SA gebruik ik meestal maar ongeveer 1x per maand, dus die kan er best bijgepakt worden als dat nodig is.

Laters meer, eerst poetsen en nog wat testen.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Welkom terug in de analoge scope wereld :-)
De komende dagen weer genoeglijk testen en poetsen.....

groet, Gertjan.

fred101

Golden Member

Mooie scoop. Is dat de originele display in die counter ? Lijken qua kleur op numitrons.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Lijkt me eerder neon/plasma.

Een echte Zweudse teller (de fabriek is buiten Fluke gehouden, verzelfstandigd en overgenomen door een andere Amerikaan maar bestaat nog steeds). In tegenstelling tot de letters die voor het serienummer staan, lijkt het me bepaald geen SM om daarmee te mogen werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Ha die fred, :-)

Daar is het eerste waar aan ik dacht toen ik hem aanzette, ik moet nog een zo'n 1 digit ding ergens hebben liggen.

Hier kan je de achterzijde van het display zien met de nippel.
http://www.bramcam.nl/Diversen/MeetApp-03.png

De bovenste deksel verwijderd, prachtige bouwtechniek van Philips.
http://www.bramcam.nl/Diversen/MeetApp-04.png

En hier is de TCXO te zien aan de onderzijde van de counter.
Er is plaats genoeg voor diverse uitbreidingen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/MeetApp-05.png

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Dat is een goede scoop. Heb ik wel eens mee gewerkt.

Mijn Hameg equivalent is de HM1507-3.

Dit topic is gesloten