Tijdje geleden tegelijk met de radiomarkt in Beetsterzwaag heb ik onderweg naar het noorden ergens in Drente een HP3585A LF spectrum analyzer van markplaats gevist. Analyzer was defect, dat was mij bekend en de prijs was er ook naar. Bij het inschakelen bleek er wat weinig op de CRT te staan.
closup, helemaal niks dus
de inhoud, typisch HP met een paar extra draden links
Zowel de readout als de graphics werkten niet. Deze analyzer is digitaal maar het video circuit is een hybride, deel digitaal deel analoog. Voor veel HP apparatuur heb ik riserboards zodat je aan de printen kunt meten, helaas voor deze 84 pen printen heb ik ze niet. Met een beetje kunst en vliegwerk, lees draden solderen en daar de scoop op zetten bleek er na wat schema kijken en meten een fout in een sample en hold circuit te zitten met een defecte Siliconix SD214 mosfet. SD214 is een speciale fet met een vierde aansluiting voor de body/substraat zodat je met een negatieve bias spanning het body diode effect tegen kunt gaan en de mosfet een bijna ideale schakelaar wordt. HP paste dit truukje vaker toe en ik heb gelukkig redelijk wat van die mosfets op voorraad. Helaas bleek ook nog een analoge switch LF13332 defect, deze is wat lastig te krijgen maar dat is in Amerika toch gelukt. Zie hieronder de defecte onderdelen met een deel van het schema van het defecte A64 bord.
Ding-dong. Vandaag had ik een thuiswerkdag en het was een mooie dag, UPS stond op de stoep met een doos met daarin LF13332 switches. Toch maar even voor het slapen gaan de desoldeer/soldeerbout aangezet en het IC gewisseld. Zie resultaat, een werkende spectrum analyzer
Machine is nog niet helemaal klaar, de potmeter voor de tracking generator output gaat wat stroef en de ingebouwde graticule verlichting werkt niet, deze wordt met een speciale flood gun in de CRT gemaakt waarbij de CRT lichtgoen op moet lichten maar daar is een spanning te laag. Iets voor later, eerst maar even een tukje doen.