PIC programmeren, doel Gear Position Indicator

Op 15 juni 2015 11:19:19 schreef sanscorp:
Is het een optie om die 7x 330 ohm weerstanden naar het display weg te laten?
Of is het dan snel gedaan met het display?

Dan is het gedaan met uw controller en/of display, een led is stroomgestuurd en de uitgang van de controller is max 25mA per poort met een max van 200mA in totaal.
Je zou de weerstanden kunnen verlagen naar 180ohm maar niet minder.

Je zou het ook zo kunnen doen, zie afbeeldingen.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Als je dat LTS-4801 display gebruikt, kun je dat beter door een fatsoenlijke vervangen die wat licht geeft...
(dat display geeft bedroevend weinig licht, er zijn HE versies die tot meer als 20x zoveel licht geven. Ook een juist kleurfilter helpt bij de aflezing)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat het toch allemaal te hoog gegrepen is. Ik geef niet snel op maar nu ga ik alleen maar achteruit ipv vooruit.

Heb het bordje opnieuw gemaakt en d, g en f werken niet meer en hij blijft continue in programmeer modus rouleren van 1 naar 6 en d.

geen sluiting, knoppen zijn goed, schema is ok, geen rare aansluitingen, geen 5v op pinnen 17 en 18, weerstand is echt de 4k7..

ik vermoed dat ik per ongelijk sluiting heb gemaakt en daarmee dus de pics en/of display heb vernietigd.

Ga de onderdelen opnieuw bestellen en binnenkort maar weer met een rustige start opnieuw beginnen.
Schiet mij maar lek.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op woensdag 17 juni 2015 17:44:57 (20%)

Stuur het maar op, ik heb onderdelen genoeg en ook nog een F88 indien nodig.

LDmicro user.

Wat zal ik opsturen? Het word al snel een pakketje.

Ik heb nu weer wat geleerd en moet gewoon wat meer geduld opbrengen.

De software is er, schema is er, nu alleen nog in elkaar zetten.

Misschien moeten we er zo maar een punt achter zetten en kom ik hier terug als het in elkaar zit en werkt :p

Slokt zo wel erg veel tijd op voor jou, voel ik me niet prettig bij.

Arco

Special Member

Zoals gezegd, neem dan gelijk een HE (high efficiency) 7 segments display, dat scheelt echt heel veel aan lichtopbrengst.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Doe ik. een hoop had ik al extra gekocht, zener, weerstanden etc. Alleen de PIC's vliegen er doorheen :(

Anyhow, ik weet wel wat er fout is gegaan, er zat een heel klein stukje metaal vast waardoor er sluiting was bij het display, daarom lichte het display geel op en doen 2 uitgangen nu niets meer..

Op 17 juni 2015 18:33:06 schreef sanscorp:
Slokt zo wel erg veel tijd op voor jou, voel ik me niet prettig bij.

Nochtans geen probleem, ben in brugpensioen :p
En de helft van mijn tijd gaat naar de hobby's, als het niet meer is :)

Enkel het printje en display wegen volgens mij niet zoveel, geen kabels en soldeerbouten oid... ;), neem anders contact op via email.

LDmicro user.

Ik ga zeker gebruik maken van je aanbod als ik er nu opnieuw echt niet uit kom.

Straks is er niets meer van mij en kan ik de volgende keer ook een topic openen "wie wil er voor mij een snelheidscorrectie printje maken?"

Nu heb ik wat door laten fikken, in elkaar gezet, uit elkaar gehaald, diverse onderdelen beter bekeken en tja, het werkt nog niet, maar straks wel (hoop ik :P) en dan heb ik wel een hoop geleerd.

PIC's zijn relatief duur, maar die 10 euro kan ik nu wel missen, ik koop gewoon weer een setje en ga opnieuw prutsen, nu met wat meer geduld en wellicht eerst op een breadboardje.

is het mogelijk om de PIC16F628A-I/P te gebruiken of betekend dat veel herprogrammeren of opnieuw compileren?

Deze pic kost 2,95 ipv 4,30 voor de 16f88.
is ook 18 pins met 16 i/o's, de pinout zal wss wel anders zijn maar dan pas ik het schema aan en plaats ik het hier ter controle.

Ala het te veel moeite is dan koop ik gewoon de 16F88 vandaag.

EDIT, de pinout is gelijk, dus daar hoeft niets aangepast te worden. Dan word alleen het begin van het script anders toch?

Nee een F628a heeft geen analoge ingang (adc) en heeft teweinig geheugen voor dit programma, gezien het in Ldmicro is geprogrammeerd en daardoor veel meer geheugen in beslag neemt dan bv. in Picbasic.

edit: 4.30 euro voor een f88 vind ik niet veel, ik heb 1 euro meer betaald maar had geen verzendingskosten.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 19 juni 2015 08:48:53 (22%)

LDmicro user.

ok dan haal ik die gewoon weer :)
Moet vanuit Almere naar Amsterdam, maar dat is 20 minuten rijden.

Dan haal ik direct de rest en ter plekke nog wat dingen vragen :)

Onderdelen zijn weer binnen.
Display is vele malen beter dan de vorige.

Ze hadden geen ker. res. van 4Mhz op de site staan, maar wel op voorraad liggen. Vorige keer 2 euro p.s. voor betaald, deze waren 40 cent.

heb ook 200ohm weerstandjes meegenomen, samen naast de 270 en 330, omdat 180 het laagst bruikbare was zit ik nu nog wel veilig denk ik ;)
En nog maar even 2x een 16F88 meegenomen, zo eens kijken of mijn FTDI USB naar Serial converter op Windows 8 werkt i.c.m. mijn zelfbouw ICSP.

Nu gewoon even in alle gemak, op een nieuw experimenteerbordje alles er in prikken en dan pas solderen, gewoon lekker ruim.

Haast is mijn vijand geweest de afgelopen 2 dagen.
Ik kom hier weer zo snel mogelijk terug.

Shiptronic

Overleden

En volgens de laatste zin ga je weer dezelfde fout maken >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zo snel als mogelijk :p
Niet gehaast haha.

Maar inmiddels zit alles weer in elkaar, er zit meer beweging in dan eerst, ik kan met de potmeter van 1 naar 6 en terug, maar geen N en geen 2 t/m 5.

Vandaag al weer de hele dag bezig geweest, morgen maar eens kijken of ik nog iets geks kan vinden en anders gaat alles richting België...

Wel erg frustrerend dit.

Lambiek

Special Member

Heb je al eens gecontroleerd hoe het signaal van je schakel pedaal eruit ziet? Misschien gaat er daar al iets mis.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik gebruik nu een potmeter en een 12v voeding.
3 pootjes, 1 aan 5v, middelste aan signal in (dus normaal schakelpedaal) en de andere aan de massa.

Bijgevoegd ook maar wat foto's van het bordje.
Het is niet de eerste keer dat ik een schema na bouw, zelf verzinnen lukt niet. Maar nabouwen is tot nog toe altijd goed gegaan..
Heb een Yoshbox gemaakt, een Lambda uitlees bordje, een speedo corrector (werkt wel in de auto maar niet op de motor) en wat kleinere dingetjes zoals een DIY ICSP programmer.. Ik heb ook wel eens een ombouw chip in een PS3 gezet en dat was SMD solderen, dat werkte ook.

Heel stom misschien, maar klopt het afgebeelde schema wel?
Ik krijg telkens dezelfde resultaten en na 4x bouwen en wel 1000 keer controleren, snap ik het niet meer.

Ben ik dan echt zo onhandig?

Foto's huidige bord:

https://lh3.googleusercontent.com/-ueAKVSx29Ec/VYVboiinxTI/AAAAAAAAEp0…

https://lh3.googleusercontent.com/-GFsKytMUM_c/VYVbojz68oI/AAAAAAAAEp0…

https://lh3.googleusercontent.com/-N-9kYYeDWgI/VYVdTu2taiI/AAAAAAAAEqU…

Ik ga nu weer pin voor pin na of alles goed zit volgens het schema.
De zwarte stipjes zijn trouwens om de massa's aan te geven.

Alles leid naar 1 punt waar de massa van de voeding op aangesloten is, ik heb enkele bruggetjes gebruikt om het aantal draadjes te verminderen.

Voeding is zoals gevonden op wikipedia:
Ingang - Diode - 220uf 25v - 0,1nf 50v - 7805 - 0,1nf 50v - 100uf 25v - uitgang.

Als ik met de multimeter aan de signal in de weerstand tussen massa meet, dan is daar sluiting (ik meet met de MM op 200, zo'n 3.8 ohm). Klopt dat door de zener en 0,1nf cer. condensator?

Ik weet dat de zener ter bescherming is en de condensator als filter, maar ik ga ze eens loskoppelen van de massa en dan nog eens proberen (niet op de motor).

Lambiek

Special Member

Ik had toen eens voorgesteld om het binnen komende signaal(van je versnellingspedaal)over een opamp te laten lopen, is niet gedaan zie ik. Het signaal wordt wel mooi opgepoetst door de opamp.

En op de foto's is bijna niet te zien of alles goed zit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Weet je..

Het werkt nu.
Geen idee waarom, heb niets anders gedaan dan het nogmaals programmeren met de N aan de +12v, nu even kijken wat er gebeurd als ik de zener en condensator weer aan de massa hang.

EDIT: Ook met die 2 aan de massa werkt het nog.
Kan soldeer Hars (flux is dat?) sluiting maken?

Enige wat ik heb gedaan is een staalborsteltje langs de onderkant van het bordje gehaald..

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zaterdag 20 juni 2015 15:18:14 (32%)

Lambiek

Special Member

Op 20 juni 2015 14:59:29 schreef sanscorp:
Kan soldeer Hars (flux is dat?) sluiting maken?

Heel kort NEE.

Nu nog kijken of het op de motor werkt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 juni 2015 14:59:29 schreef sanscorp:
Geen idee waarom

Meestal is het anderom, ze weten niet waarom het niet werkt. ;)

EDIT: Ook met die 2 aan de massa werkt het nog.
Kan soldeer Hars (flux is dat?) sluiting maken?

Verkoolde wel.

een staalborsteltje ..

???

Algemeen gezien moet je toch nog iets beter werken als je zo'n printje opbouwt.
Gebruik vaste telefoondraadjes, zodat je ze kunt plooien.

@Lambiek, als het niet werkt met een potmeter dan zal die opamp er weinig aan verbeteren, denk ik.

Het schema is ok en ik heb het al getest met een 16F876A en met die 16F88 die ik je heb toegestuurd, zie de video.

edit: Ben 100% zeker van het programma, niet van uw motor ;)

LDmicro user.

Ik heb een zacht staalborsteltje gebruikt om de onderkant schoon te maken, heb niets anders en het was uiterst effectief.

Ik heb een paar draden van het breadboard gebruikt om de verbindingen te leggen, de bruggetjes zijn van silverdraad.

Op de motor gaat het ook werken, ga het straks wel aansluiten. nu een tuinhek aan het repareren :( :D

Ben wel erg blij dat het werkt want zag even het einde niet in zicht en vind het erg lullig om zo'n projectje waar iemand anders tijd in heeft gestoken, af te blazen.

Het is duidelijk dat ik hierna gewoon echt bij de basis moet beginnen..

Op 20 juni 2015 16:13:21 schreef sanscorp:
Ben wel erg blij dat het werkt ...

Ik ook, was al een printje aan het tekenen tegen dat de zending hier ging toekomen.
Maar alles is dus opgelost, of bijna toch :p

LDmicro user.

Hierna heb ik nog wat doelen:
- Digitale temp. meter (water en olie)
- Snelheidscorrectie bordje welke op de motor werkt
- Verbeterde digitale benzinemeter (led bar)

Voor de auto: 3 knoppen op stuur werkend maken en Cruise control aansturen (3 verschillende weerstanden, 2 draden, cc is aan/uit.

Maar die wil ik zelf maken :D
Net klaar met eten, zal zo kijken en deze post aanpassen.

Op 20 juni 2015 18:49:14 schreef sanscorp:
Maar die wil ik zelf maken :D

Aha..ok dan ga ik niet meer op een nieuwe post van u reageren :) :) :)

LDmicro user.