neonlampje: buitenkant elektroden licht op

RAAF12

Golden Member

Met een moderne smartfone kan dat ook en dan niet het goedkoopste type, er zitten ook vaak dingen in als beeldstabilisatie en flitsers.
Dit krijg ik nog scherp op een Samsung Galaxy S3 van 3 jaar oud.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 5 mei 2015 22:05:20 (23%)

Sine

Moderator

Canon powershot G7, enige ding wat ik heb die een centimeter voor de lens nog kan scherpstellen :P

Henry S.

Moderator

Op 5 mei 2015 20:23:10 schreef Sine:
Ik krijg het niet voor elkaar ... behalve een paar neons die duidelijk te lang op DC gedraaid hebben krijg ik geen gespleten beeld.

Kan een coating op de pootjes wat uitmaken?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Op 5 mei 2015 21:37:23 schreef Dr Blan:

Ik vraag ne af hoe de heren hier zulke mooie macrofoto's kunnen maken. Echt fraai. Lukt mij niet, ook niet met mijn bril tussen object en camera gehouden.

Canon A720IS. Kan ook tot op 1cm macrofoto's maken. Dergelijke camera's zijn inmiddels voor 2 tientjes tweedehands te krijgen, ik heb de mijne echter al ruim 5 jaar. (Ander leuk ding aan canon compact camera's is CHDK, al gebruik ik dat momenteel niet meer. Die G7 is geloof ik geen compact ;), hoe minder cijfers hoe luxer bij Canon IIRC)

Sine, prachtige foto's. Maar inderdaad. Misschien is het afhankelijk van het type neonlampje en staan bij de mijne de elektrodes dichter bij elkaar. Het zijn A1C's http://www.mouser.com/ds/2/423/Neon%20Indicator%20Lamps_7___8-552457.p… maar dan met aangebouwde 30K serieweerstand. (Voor 110VAC, ik heb er 82K bijgezet voor 230VAC)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Mijn tests waren 100k op 230V, ergens moet ik nog 4mm neons hebben liggen, maar waar ik die gelaten heb is een raadsel.

G7 valt nog onder de compact camera's en doet ook CHDK voor allerlei leuke onzin zoals dit https://www.youtube.com/watch?v=tOP6OvEel7U

Kruimel

Golden Member

Op 4 mei 2015 14:43:50 schreef elmowww:
Als de elektroden te dicht op elkaar staan, is daartussen niet de mogelijkheid om een gloei-ontlading te krijgen. Daarom via de buitenkant in dit geval.

Waar het precies van afhankelijk is weet ik neit meer. De boeken heb ik helaas niet.

Interessant effect dit, ik kan het zo ook niet verklaren. Zo op de gok zou ik zeggen dat de druk te laag is. Dan raken elektronen de gasmoleculen niet in de afstand tussen anode an kathode en dan krijg je alleen een lawine-effect als een elektron de "lange" route nam. (Beetje wat elmowww zegt dus). Dan zou dit neon lampje wel verschrikkelijk inefficiënt moeten zijn. Dit is lastig te testen zonder referentie-lampje.

Op 5 mei 2015 10:01:36 schreef Hoeben:
Dr Blan heeft volgens mij gelijk. Atomen geven licht als een elektron erin knalt en er als foton weer uit komt, Dit betekent dat op/tot het moment dat het foton eruit komt het ion een negatieve lading heeft en door magnetische velden tgv stroom beïnvloed wordt. En ook door de spanning op de elektrodes.

Het zou kunnen dat de stroom het geleidingspad breder maakt, maar er zou dan wel stroom moeten zijn op de "kortste" route tussen de elektroden om dit effect te hebben. (Volgens mij komt het licht trouwens van positief geladen ionen die recombineren, maar het effect verandert er niet door.)

De combinatie van een te lage druk met een grote stroomdichtheid op het kortste pad tussen de elektroden zou op zich wel een verklaring kunnen zijn. Dan zou het minder moeten worden met een grotere weerstand, want dan neemt de stroomdichtheid af. Maar nu begin ik wel een beetje uit mijn duim te speculeren.

Groet,
Kruimel

Sine

Moderator

Wat dacht je van deze ?

Mit der Umwegröhre nach Hittorf lässt sich die überraschende Erscheinung demonstrieren, dass die elektrische Gasentladung unter bestimmten Bedingungen den kürzeren Weg meidet und einen etwa 200 mal so langen bevorzugt.

Dieser Effekt kommt dadurch zustande, dass eine Mindestlänge vor der Kathode für das negative Glimmlicht und den Faradayschen Dunkelraum notwendig ist. Fehlt diese Länge, ist die Glimmentladung "behindert".

Van hier : http://www.infogr.ch/roehren/hittorf_1/hittorf.htm

Kruimel

Golden Member

Joow? Meesterlijk ding. Ik probeerde die site een beetje te lezen, maar ze leggen het effect niet volledig uit. Op die site is ook te zien wat op dit plaatje niet helemaal tot zijn recht kwam: er lopen metalen elektroden door bijna de gehele lengte van de rechte buis! Voor hen die geen Duits kunnen, op de pagina staat ongeveer dit:

Hittorf onderzocht ook het versnellen van de elektronenstralen in verschillende [mate van] vacuüm. Eigenlijk zou deze buis niet vacuüm zijn. Het origineel is onderaan, waar hij in de voet staat, open. Men sloot de buis dan op een vacuümpomp aan en zag dat bij een gering vacuüm een overslag plaatsvond tussen de boven ingebouwde elektroden. Bij een hoger vacuüm echter en nemen de elektronen de omweg via de lange route! In het midden raken de elektroden elkaar bijna.

Het lijkt er op dat het effect te maken heeft met de donkere ruimte van Faraday/Crookes. Als de druk te laag wordt dan zijn er te weinig deeltjes in het pad tussen de elektroden en dan kunnen de elektronen gewoon van anode naar kathode gaan zonder een gasmolecuul te ioniseren. Wat ik er dan persoonlijk bij concludeer is dat daar dan nauwelijks energie verloren gaat omdat ongeïoniseerde lucht slecht geleidt.

Dat zou wel de verklaring kunnen zijn van het verlichtingsgedrag van jouw lampje Lucky Luke. Dan is de druk in je lampje zo laag dat de onderlinge afstand tussen de binnenkanten van de elektroden kleiner is dan de grootte van de donkere ruimte van Faraday/Crookes, maar die tussen de buitenkanten van de elektroden niet. Dan ontstaat er geen geleidingspad midden tussen de elektroden, maar wel via de omweg. Dan is hij dus niet verschrikkelijk inefficiënt zoals ik eerder zei, en is het tevens geen magnetisch effect dat het geleidingspad breder maakt.

Groet,
Kruimel