Op 4 mei 2015 14:43:50 schreef elmowww:
Als de elektroden te dicht op elkaar staan, is daartussen niet de mogelijkheid om een gloei-ontlading te krijgen. Daarom via de buitenkant in dit geval.
Waar het precies van afhankelijk is weet ik neit meer. De boeken heb ik helaas niet.
Interessant effect dit, ik kan het zo ook niet verklaren. Zo op de gok zou ik zeggen dat de druk te laag is. Dan raken elektronen de gasmoleculen niet in de afstand tussen anode an kathode en dan krijg je alleen een lawine-effect als een elektron de "lange" route nam. (Beetje wat elmowww zegt dus). Dan zou dit neon lampje wel verschrikkelijk inefficiënt moeten zijn. Dit is lastig te testen zonder referentie-lampje.
Op 5 mei 2015 10:01:36 schreef Hoeben:
Dr Blan heeft volgens mij gelijk. Atomen geven licht als een elektron erin knalt en er als foton weer uit komt, Dit betekent dat op/tot het moment dat het foton eruit komt het ion een negatieve lading heeft en door magnetische velden tgv stroom beïnvloed wordt. En ook door de spanning op de elektrodes.
Het zou kunnen dat de stroom het geleidingspad breder maakt, maar er zou dan wel stroom moeten zijn op de "kortste" route tussen de elektroden om dit effect te hebben. (Volgens mij komt het licht trouwens van positief geladen ionen die recombineren, maar het effect verandert er niet door.)
De combinatie van een te lage druk met een grote stroomdichtheid op het kortste pad tussen de elektroden zou op zich wel een verklaring kunnen zijn. Dan zou het minder moeten worden met een grotere weerstand, want dan neemt de stroomdichtheid af. Maar nu begin ik wel een beetje uit mijn duim te speculeren.
Groet,
Kruimel