Let wel op als je 3 cijfers achter de komma meet op de 1/f ruis.

@ Blackdog die ruis blijft ons achtervolgen.

Gr Henk.

Hi Henk,

De goede electronicus kent zijn beperkingen en de beperkingen van de componenten die hij gebruikt ;-)
Ik heb de waarde van de werstanden gemeten met 500 PLC's.

Als mijn ruismeettrapje klaar is, zal ik de ruis van de stroombronnen im mijn DMM's eens meten.
Het is bekend dat de stroombron voor weerstand meting niet "Non plus Ultra" is in de 3458A.
In ieder geval niet naar hedendaagse maatstaven...

Net nog een tijdje gemeten aan de 10K die ik heb samengesteld voor Flash2b met 1000PLC's
Ik kom op 0,002% afwijking op het display, moet kunnen.
Dit heb ik nog geprobeerd lager te trimmen, maar dat gaat niet met wat ik hier aan weerstande heb liggen.
De 10K is opgebouwd uit 5x 2K weerstand, en zelfs met 20Meg aan één weerstand parallel is al te veel.
Heeft ook niet zo heel veel zin om het nog verder te trimmen, daar de tempco van de weerstanden en het meetinstrument ook flink mee doen rond 1/1000 procent.

Waarom schenk ik Flash2b deze twee mooie weerstanden nu, zul jullie je misschien afvragen.
Ik heb dit samenstellen en testen gebruikt om ervaring op te doen met deze weerstanden.
Mijn toepassing wordt de zelfde als Flash2b zijn toepassing, alleen ga ik de weerstanden kachelen.

Dit zijn beide weerstanden voor Flash2b, ingepakt in koperband en voorzien van sense aansluitingen en Guard.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Flash2b-1K-Ref-Res-3458A-07.png

En dit ga ik maken, het DIP IC en de TO220 behuizing is alleen om een inschatting te maken van de grote van het Alu blok.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Flash2b-1K-Ref-Res-3458A-06.png

Het geheel wordt waarschijnlijk tussen 40 en 45C opgestookt door twee Powerfets.
Dit op de zelfde manier als mijn andere oventjes van koper of Alu.
Hiermee hoop ik de temperatuur gevoeligheid flink te verminderen.
De weerstanden worden in gaten gemonterd die ik nog in het Alu blokje moet gaan boren.
Vijf weerstanden zijn voor de 10K en twee parallel voor de 1K waarde.

Als dit uiteindelijk bevalt, koop ik wel nog wat van deze serie weerstanden om b.v. 100 Ohm te maken.
Of ik gebruik gewoon 20 stuks van 2K, ik heb ongeveer 300 van deze weerstanden ( Mijn dank Kareltje :-) )
Dat komt later allemaal wel, nu weer verder met Admin en de andere projecten.

Gegroet,
Blackdog

Als ik het goed begrijp is de 1K weerstand een 'parallele' en de 10K weerstand een 'seriële' ? :)

Wel slim om zo de guard te maken en er meteen voor te zorgen dat de weerstanden even warm blijven. Ik ben heel benieuwd wat mijn meet arsenaal aan gaat geven nu je deze zo nauwkeurig heb bepaald. Trouwens mijn Fluke 8845A heeft geen guard maar mijn ZXP ZX8511D wel.

Ik wil je hier op via het forum alvast heel erg bedanken voor deze twee Voodoo weerstanden !

Ik ben ook beniewd hoe jouw gekachelde weerstand standaard eruit komt zien maar dat zal ik wel lezen.

Als de spulletjes allemaal binnen zijn heb ik iig weer genoeg te doen om verder aan te werken (niet dat alles al weer af is wat nog op de to-do lijst staat hoor :+ )

Nog even een reactie over 'Topic Kapen'.

Ik zie in de bijdrage van Fred101 en de reactie van blackdog geen enkel probleem. Sterker nog, ik vind het een uitbreiding en in lijn met het onderwerp dat ik ben gestart. ik heb er dus helemaal geen probleem mee omdat ik het niet zie als 'Topic Kapen'. Het is juist leuk om te zien hoe anderen dingen benaderen, maken en meten.

Mijn progress op mijn huidige bouwsel is momenteel nul, maar de onderdelen van Conrad komen vandaag aan. Morgen ben ik gelukkig vrij dus misschien kan ik daar nog een uurtje hobby tijd uitsqueezen. Dan kan ik weer wat laten zien!

Vandaag had ik even wat tijd om mijn Resistance Standaard af te maken. Voor de 100K00 weerstand heb ik eenzelfde printje gemaakt.

Hier liggen ze naast elkaar
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09351_cleaned.jpg

Ik heb ze samen in een Hammond 1591BBK behuizing gebouwd. Beide printen zitten een papier dikte naast elkaar.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09352_cleaned.jpg

Dit zit gesandwiched aan de deksel van de behuizing
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09353_cleaned.jpg

Het totaal ziet er zo uit
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09358_cleaned.jpg

Als laatste stap moeten beide weerstanden worden opgemeten en zal ik de waarde en de datum op een label erbij plakken.

En dan op naar ontwerp nummer 2 met de weerstanden die binnen zijn gekomen.

Hi flash2b,

De 3458A draait nu bijna 2 dagenen die is nu lekker opgewarmt, geef je nog een belleltje om langs te komen?

Gegroet,
Blackdog

Vandaag heb ik mijn gebouwde Resistance Standard laten ijken door niet minder dan blackdog.

Hier zijn de resultaten te vinden:
http://www.uploadarchief.net/files/download/metingen.png

Zoals te zien is de 10K000 0.01% weerstand op het randje over zijn specificatie volgens de meters.

De 100K00 0.02% weerstand zat nog ruim binnen zijn specificatie.

De Agilent 3458A en beide Keysight meters waren nog binnen hun calibratie termijn, de andere (Tektronix en Fluke meters) niet. De RH was 47% en de temperatuur was 22,3° tijdens de metingen met uitzondering van de Fluke. Metingen zijn gedaan met de maximale PLC die de meters ondersteunen met uitzondering van de Agilent die op 1000PLC stond.

We hebben ook nog gemeten aan twee van de al eerder beschreven 2K 0.1% weerstanden van RhoPoint type 8E16D.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09362%20(1)_cleaned.jpg

Hier zijn de resultaten te vinden:
http://www.uploadarchief.net/files/download/metingen2.png

In werkelijkheid zijn deze weerstanden dus veel beter als ze gestempeld zijn.

Het was een zeer leerzame ochtend met een mooi resultaat. Het laatste wat ik nog moet doen is een mooi cal label maken en die links en rechts tussen de bussen plakken.

In middels heb ik een set van 5 (10, 100, 1000, 10000, 100000) nieuwe 0.1% 5ppm weerstanden gekocht van het merk TE Connectivity. Daar ga ik mijn volgende standaard mee bouwen. Ik ga dat op een andere manier doen, maar hoe precies daar ben ik nog niet uit. Ik zal het hier wel showen als ik ermee ga beginnen.

Edit:
Opmerkingen van blackdog over calibratie termijn verwerkt.

print/behuizing ook speciaal gereinigd gereinigd IPA/ultrasoon ? Maar mooi project !

Bij beide printen is de gleuf die tussen de aansluiten van de weerstand loopt met een kleine ronde vijl na geschuurd. Op de foto van de onderkant is er nog flux zichtbaar aan de print met datum 14-5-2015 (de 100K00), die voor de montage is verwijderd. De randen zijn ook nog geschuurd voor montage. Ik heb dus geen IPA gebruikt op de print, maar ik denk dat schuren en vijlen misschien wel beter is.

De binnenkant van de onderkant van de behuizing is nog helemaal "factory fresh". De deksel van de behuizing is wel schoongemaakt, maar er zullen zeker vingerafdrukken opzitten.

Het schoonmaken speelt wat meer voor de 100K00 dan voor de 10K000.

Wat ik van blackdog begreep is dat de specs van de gebruikte meters op het ohm bereik ongunstiger zijn als op het voltage bereik. Wat ik het vreemde vind is dat de 0.01% weerstand slechter op waarde is als de 0.02% weerstand. Maar het waren natuurlijk gerecyclede weerstanden dus ik weet ook niet hoe niet hoe ze in hun vorige leven zijn behandeld. Nieuw kosten ze samen €70 exclusief BTW vandaar dat ik voor tweede hands ben gegeaan.

Morge Heren, :-)

Flash2b,
Alleen mijn twee TEK DMM4050 meters zijn niet meer in calbratie...
Ik bedoel hiermee dat de "1 jaar" verstreken is, niet dat ze niet meer voldoen aan hun specificaties.

Dat jouw 10K niet meer binnen 0,01% zit, vind ik niet vreemd.
Deze heeft nogal wat "soldeer cycly" gehad en de lagere waarden is wat gevoeliger er voor, dan de 100K weerstand.

Het was een gezellige sessie :-)
Kom vooral nog eens langs als je nog meer hebt gebouwd!

Nog even iets uitleggen betreffende de 1K en 10K weerstanden die ik voor je heb gemaakt.
Van Gertjan kreeg ik de vraag waarom ik de weerstanden niet korter had omgebogen, vooral bij de 10K weerstand.

De rede is dat ik hiermee de Thermal Shock kon beperken.
Ik heb het zo gedaan, dat ik net mijn punttang er tussen kon krijgen om de warmte tijdens het solderen een beetje af te voeren.
Nog een punt is, dat hoe langer de draden zijn des te minder stress de weerstand ondervind bij temperatuur veranderingen.
Alle beetjes helpen als je hieraan denkt om een zo stabiel mogelijk product te maken.

Verder zijn de weerstanden tijdens het selecteren doorverbonden geweest op ongeveer 1,5cm vanaf het huisje.
Ze werden eerst in een breadboard gestoken in serie en dan totaal 4 draads gemeten.
De weerstanden werden door een krokodillenbekje ook nog een keer, op ongeveer 1,5 cm van het huisje doorverbonden.
Het was een aardige spagettie van kabels en losse krokodillenbekjes.
Oja, de kleine afwijking die er nog was, is niet te trimmen met een parallel weerstand, dit had ik al eerder aangegeven.
Zelfs 20Meg aan een van de 2K weerstanden was veel te veel correctie, reken maar even uit :-)

Met een DMM meette ik dan op de DC stand (10GOhm input) de spanning over iedere weerstand.
Hiermee kon ik dan de verschillen zien tussen de weerstanden, de waarde zat bij de geselcteerde weerstanden allemaal boven de optimale waarde,
en de gene met de meeste spanningsval ging als eerste uit de serie van vijf weerstanden, om te woren vervangen door een weerstand met minder spanningsval (weerstand).
Op deze manier heb ik de 10K samengesteld.

De weerstanden komen uit zakjes die ik al had gemaakt, met een specifiek afwijking in digits.
De 10K weerstand voor Flash2b komt uit de selectie van de 8E16D weerstanden die tussen 10 en max 20 digits afwijkte op een 6,5 digit meter.
Dat was met een van mijn 34461A meters.

Gegroet,
Blackdog

Je kan met 1 of 2 bekende weerstanden diverse dingen testen.
EDIT: een ratiometing is iets heel anders als een Kelvin meter. Deze meetmethode wordt in de calibratie wereld veel gebruikt.

Dit is allemaal gebaseerd op ratio metingen. (blackdog heeft ondertussen ook wat aanvulling gegeven, zie ik nu.)

Je hebt nu een bekende 10k en 100k. Deel deze twee waarden op elkaar. Met behulp van zo'n ratio meting kun je eenvoudig meerdere weerstanden calibreren. Zet bv een 1k in serie met je 10k. Meet de spanning over beide. Bereken de spanning ratio en bereken daarmee de waarde van de onbekende. En met meerdere weerstanden kun je zo weer meerdere crosschecks doen.

De basis:
Zet op twee bekende weerstanden in serie een spanning. Kies deze zo dat je voor beide spanningen in het >1 G bereik van je DMM blijft. (ik bedoel hier de Ri van je meter in het spanningbereik). Beide gemeten spanningen moeten de zelfde ratio als de weerstanden hebben.

Zo kan je ook je weerstandbereik en stroombereik controleren. En door dat zo te calibreren kun je weer dingen gaan combineren zoals bv een spanningbron calibreren.
Ik maak zo bij calibraties diverse crosschecks. Het is heel veel werk maar zo haal ik wel een hoge nauwkeurigheid bij zoiets als de calibratie van een calibrator.

Als je daarna de 10k in het >1G bereik en 100k in het 10M bereik (meestal de 100V range) meet. Kun je bv met wat rekenwerk de Ri van je meter bepalen, of ranges van je meter controleren. Door meerdere weerstanden en dus meerdere ratios te gebruiken kun je ook de lineariteit testen.

Als crosscheck meet je de onbelaste spanning van de bron. De Ri van een spanningbron is heel laag dus daar heeft een DMM geen moeite mee. De spanning over de 100k moet nu de gemeten uitgangspanning gedeeld door de ratio zijn. En de spanning over beide apart moet natuurlijk gelijk zijn aan de totaal gemeten open klem spanning. Ik zou dit soort tests het liefst ook uitvoeren met bv een 1k en 10k omdat de Ri van je meter dan minder doorwerkt. Maar met een bekende 10k is het niet moeilijk een tweede 10k en bv een 100 ohm en 1k als tijdelijke transfer standaard te calibreren.

De spanning die je meet over de 10k en daarna over de 100k (of een andere onbekende moet altijd exact deze ratio zijn. Om de Ri fout of lineariteit fout van je meter verwaarloosbaar te maken kun je sommige tests met 2 gelijke weerstanden doen. De fouten/eigenschappen van de meter speelt dan geen rol meer (denk aan brugmetingen)
Hoe hoger de zekerheid mbt de weerstandwaarden is hoe meer je ermee kan testen. De absolute waarde van de spanning is niet belangrijk dus ook de nauwkeurigheid van je meter niet. Zolang hij maar lineair is (en met 2 bijna gelijke weerstanden schakel je dat ook uit. Alles draait om de ratios.

Meet zo dat beide spanningen in 1 range vallen (dus meter niet in auto range zetten) Dat kun je uitbreiden door meer metingen in 1 range. Zo kun je de lineariteit van je meter testen. Of twee bereiken tegen elkaar.

Zo kun je ook met stroommetingen spelen. Je kunt op die manier bv de shunt van je stroommeter heel precies opmeten.

Of het weerstand meetbereik. De ratio moet ook hier weer kloppen.

Na de initele metingen aan 4 van de 5 nieuw UPF weerstanden, ben ik me aan het verdiepen hoe de nieuwe constructie voor tweede versie van de standaard eruit kan zien.

Op Element14 vond ik een artikel Vishay Precision Resistor Standard - How the Pros make them.

Deze standaard is speciaal door Vishay voor die gebruiker gebouwd.

Van binnen ziet hij er zo uit:
http://www.element14.com/community/servlet/JiveServlet/showImage/38-18435-213546/pastedImage_3.jpg

Wat ik niet begrijp is waarom de 4-wire aansluiting aan de bovenzijde zo is gemaakt, want dit is volgens mij helemaal geen 4-wire maar iets van 3-wire.

Ook zit ik me af te vragen of de aansluitingen van elk van de weerstanden aan de rood en zwarte bussen wel de juiste manier is. Ik neem aan dat zwart dan de SENSE is en rood de MEASURE.

Kwa solderingen geeft dit me wel inspiratie en zo'n behuizing lijkt me ook wel wat.

Bij de lage waardes introduceer je zo een meetfout.
De kleur van de 4mm bussen is onhandig.

Hi flash2b,

Ik weet niet wat het uitgangspunt is geweest en wat de waarde van de weerstanden zijn.

Wat ik je wel kan vertellen is dat ik het zo niet zou doen...
De onderste rij is wel goed, het beste is als het draadje lang genoeg is, het van de ene naar de andere aansluitbus te laten lopen.

Ik zou ook aa nde bovenzijde een dubbele rij gemaakt hebben, maar dit alles hangt van de toepassing af.

Van het solderwerk ben ik niet onder de indruk, behalve de twee rechtsboven is het soldeer volgens mij niet goed gevloeid.

Het is een deksel van een standaard BimBox, deze heb ik heel veel gebruikt toen ik nog bij een bedrijf werkte, vooral voor interface kastjes.

Help me te herrinneren dat ik de bouwer nooit in dienst ga nemen, ik zie net dat er 1 en 10 Ohm bij zit als waarde, wat een prutser!!!

Gegroet,
Blackdog

Met solderingen bedoelde ik voornamelijk het 'wikkelen' van de weerstand aansluting rond de dikke draad en de montage van de common aansluitingen aan die draad.

Ik zou ook voor 4-wire 'all the way' zijn gegaan vooral voor de 1, 10 en 100 Ω

Hi,

Als ze dan toch die zeer dure weerstanden willen gebruiken, zet er na ook de goede Pomona Low EMF stukker bussen in.

Dit is duidelijk gemaakt door iemand die het niet goed begrijpt.
En/of een projectje om VISHAY weer even in de picture te zetten.

Stukje uit de element 14 website opmerking:

I am very impressed with both the product and the box they made.
It is clear that you are working with quality folks when you receive something like that.

Waarvan ik dan zeg "heb u ff een teiltje" hier wordt ik dus niet goed van!

Verder ga ik nu weer gezellig drie computers installeren :-)

Gegroet,
Blackdog

En ook voor 1k 4-wire gebruiken. 10k is ongeveer de grens.
Die kastjes zijn ook mechanisch sterk.

Je moet hier wel het doel meenemen. Deze man wilde zelf een (hobby)lab standaard maken. Je weet zijn eisen ook niet. Dit is mogelijk al zwaar overkill en ziet er voor de non-calibratie-nut nabouwbaar uit.

Deze Kelvin aanpak vind ik niet zo'n probleem. Vergeet niet dat dit net als de terminals een constante factor is die je gewoon mee calibreert. Vishay zal ongetwijfeld een passende soort metaaldraad hebben gebruikt. Mijn Siemens en GR lab grade decade boxen hebben zelfs schakelaars.
Ik zou hier niet voor 4 terminals gaan. Er is een goedkopere en betere methode. Gebruik de banaanbus voor source en maak low EMF vorkjes aan je sense lijn en schroef die onder de terminals. Dus nog steeds 2 terminals per weerstand maar nu wel echt kelvin. Veel dichter bij de weerstand krijg je ze niet en ze hebben minder thermische massa waardoor het eerder stabiliseert. Bij mijn 10 ohm ESI standaard doen ze dit nog extremer. Daar kun je op de sense lijn alleen maar vorkjes gebruiken. Het lijken van buiten banaanbussen maar ze zijn massief, er kan dus geen banaan in.

Het lijken mij best fatsoenlijke terminals. (Gold plated en prijstechnisch hakken die er al best in) Voor een lab wat niet geclimatiseerd is, waar ze geen meetsnoeren van elfenhaar gebruiken met banaanpluggen gemaakt van door kobolten gedolven low emf metaal, en ze waarschijnlijk geen 3458 achtige apparatuur hebben is deze aanpak prima bruikbaar. Dan liever ultra stabiele weerstanden ipv goedkopere weerstanden en 12 extra banaanbussen (a 7 tot 12 euro per stuk als je goedkopere kiest).

Het mooiste is natuurlijk beide maar daar hangt een forse prijs aan. Flash kocht niet voor niets ook gebruikte weerstanden en dat waren er maar twee en nog niet eens nieuw extreem dure. Over de Chineese banaanbussen dan maar niet te spreken (vier "echte" lab grade versies gaan meer kosten dan de weerstand). Voor zijn doel zijn deze prima geschikt, uiteindelijk gebruik je ze maar af en toe en voor echte calibratie zijn dit er toch te weinig. Meestal heb je per range meerdere waarden nodig.

Hier zitten 8 hele dure oliegevulde jongens in (weet de prijs niet maar dat kan zomaar > 100 euro per weerstand zijn, een olie gevulde potmeter is 500 euro) en met 14 low EMF terminals van > 10 euro/stuk en alles cal-lab grade wordt het een heel serieus bedrag.
Ik heb ooit gevraagd wat een draadgewonden weerstand zou kosten voor in een GR brug (met de zelfde specs). Dat zou >150 dollar ex transport voor 1 stuk zijn.

Het soldeerwerk kan ik zo niet beoordelen maar gezien de soldeer kwaliteit op de detailfoto denk ik dat het er veel erger uitziet dan het is.

En je mag een gegeven paard niet in de bek kijken ;-)

De chinese bananbussen gebruikte ik alléén voor het proof-of-concept.

Mijn uiteindelijke standaard gebruikt bussen van Econ Connect en die zijn made in Germany.

Edit:
O chips, ik lees net dat ze alleen producten 'Labelen' maar waar het is gemaakt kom ik niet uit.

[Bericht gewijzigd door flash2b op (21%)]

Hi Heren,

Ik moest het toch even meten...

Ik heb hier een 1 Ohm weerstand tussen twee stekekerbussen gesoldeerd, ja, echte Low EMF Pomona typen.

Ik heb eerst met 4 draads op de DMM gemeten, dus zoals Fred zij met gebruik making van de gaten in de stekkerbus.
Dat levert bij 1 Ohm weerstand een beetje te veel ruis op.
Ik bedoel, dat er bij die lage waarde veel Seeback en ruis aanwezig is.
De meetstroom is aan de lage kant van een DMM.

Toen d.m.v. een voeding 10mA door de weetstand gestuurd en gemeten aan de onderkant van de stekkerbus waar de weerstand omheengedraaid en gesoldeerd zit.
De draad van de weerstand niet afgeknipt, omdat ik deze wil gebruiken voor de 4 draads meting
en in tweede instantie voor het meten van de spanningsval over de Pomona stekkerbus.

Wat is nu de uitkomst, de waarde zit rond de 100u Ohm voor tussen het gat aan de zijkant en de onderzijde waar de weerstand omheengedraaid zit.
Voor de 1 Ohm weerstand is dat dus een afwijking extra van 0,01%.
Dus als je zoals Fred voorsteld, sense draden aan de zijkant in goede stekkerbussen steekt heb je al een fout extra van 2x 0,01% bij een 1 Ohm weerstand.
Daar gaat je precisie van je 1 Ohm weerstand en extra temperatuur gevoeligheid krijg je er bij kado :-)
Tak je de sense draden op de goede manier af, en op de goede afstand van het huis van de weerstand, dan is deze fout veel kleiner.

Nog even een opmerking over "Meet Hygiëne"
Er zijn volgens mij niet veel gebruikers van meetapparatuur die hun stekkerbussen en kabels schoonmaken.
Hier wou ik nog een topic van maken op CO, "hou je meetkabels schoon!"

Maak banaan stekker met IPA schoonmaken, doe dit regelmatig, dit geld ook voor alle banaan stekkerbussen.
Er is speciaal spul voor, dit moet ik nog bestellen, voorlopig gebruik ik nog IPA.
Steek maar een met IPA vochtig gemaakt watte tipje in de DMM, kijk naar de horror als deze er weer uit komt.
Bij sommige Fluke DMM's voorzichtig er mee, Fluke heeft voor sommige modellen gesplitste stekkerbussen en daar kan het watte staafje achter blijven steken.
Ik weet dat bij mijn beide TEK DMM's dit ook zo is (gemaakt door Fluke),
en ik kan ze makkelijk schoonmaken omdat ik op de hoogte ben hiervan.

Wat dit schoonmaken betreft, geld niet alleen voor nauwkerige weerstandsmetingen die ik hier heb gedaan,
maar ook voor de andere meetgrootheden van je DMM.
Als een banaanstekker niet klem zit in het meetinstrument of zeg weerstands kalibrator, spanningsreferentie, direct naar het prullenbak er mee.
Het blijven gebruiken van slecht aansluitmateriaal gaat je altijd bezuren.
Iedereen die in de verhuur heeft gewerkt van zeg audio/video materiaal kan je dit vertellen. :-)

Gegroet,
Blackdog

Bram, niet de gaten gebruiken. Ik bedoel vorkjes, bij voorkeur van het zelfde materiaal als de terminals. Dan krijg je een groter oppervlak. Dit is bedoeld om "betaalbaar" een standaard met goede onderdelen te maken. Niet dat dit absoluut de beste manier is. Je hebt maar de helft van de terminals nodig en zo kun je mogelijk wel die goede ultrastabiele weerstanden kopen. Het is een afweging die je zelf moet maken. 100uOhm extra maar nu bv geen tempco tegen een hoger tempco en meer seebeck in je niet geklimatiseerde lab met standaard meetsnoertjes. Low emf banaanbussen is perfect, maar dan moeten je bananen, kabels en meter bussen ook low EMF zijn. Je kunt het absoluut gezien perfect maken maar dat kost veel geld. Alle andere manieren zijn compromissen. En daar kun je verstandig mee omgaan door te kiezen wat in je in je eigen geval het belangrijkste vindt.

Bij veel 1 ohm of minder standaards werk je niet met banaanstekker maar met vorkjes. Dus die methode is niet slecht. Mijn standaardcellen werken ook met schroefterminals, niet met banaanbussen.

Maar verder heb je gelijk het is niet perfect je krijgt er gratis wat extra weerstand bij.

Heb jij wel eens gekeken wat het verschil is tussen een aantal weerstanden in serie versus alles apart ? Met name op het gebied van ruis en capaciteit tov de omgeving (waar we het eerder over hadden)

Welke van Pomona bussen en bananen gebruik jij ? Ik heb laatst bij mouser een paar Pomona testsnoertjes gekocht met een banaan en grabber. Die grabbers zijn mechanisch knap waardeloos. Wat voor kabel gebruik jij ?

Hi Fred,

De meting die ik heb gedaan is om aan te geven dat de aansluitbus zelf al ongeveer 100uOhm is tussen het punt waar je de meetpen in steekt of vorkje aanbrengt en het punt van de aansluiting (onderzijde) waar de referentie weerstand gemonteerd zit.

Ik heb de spanningsval gemeten bij een bekende stroom om de weerstand van de stekkerbus te meten.
Ik ben zorgvuldig te werk gegaan en lang gewacht bij iedere meting i.v.m. temperatuur vereffening.

Ik ken de weerstanden met schroefaansluitingen of zal ik zeggen bouten, vaak twee per aansluiting voor Kelvin connectie.

De Pomona stekkerbussen heb ik via Mouser gekocht en het type is 3770-2(rood) en de 3770-0 (zwart)

Net als bij andere fabrikanten is niet alles goed wat verkocht wordt, van Hirchmann heb je heel mooi Banaan materiaal.
Verguld en met mooie veersystemen voor de vergulde stekkers.
Ze verkopen echter ook materiaal waar ik niet echt blij mee ben, relatief low cost maar gelukkig niet zo erg als het meeste China/Taiwan spul.

Gegroet,
Blackdog

Op 16 mei 2015 22:38:57 schreef flash2b:
In middels heb ik een set van 5 (10, 100, 1000, 10000, 100000) nieuwe 0.1% 5ppm weerstanden gekocht van het merk TE Connectivity. Daar ga ik mijn volgende standaard mee bouwen. Ik ga dat op een andere manier doen, maar hoe precies daar ben ik nog niet uit. Ik zal het hier wel showen als ik ermee ga beginnen.

Mijn volgende standaard ga ik bouwen met de onderdelen hieronder
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc09426_cleaned.jpg

In plaats van de 2x LO (zwart) naast elkaar met daar tegenover 2x HI (rood) naast elkaar te zetten zoals in mijn eerste standaard, wil ik bij mijn nieuwe 5 waarden staandaard de bussen in één lijn zetten. De afstand tussen de LO dual banaan (zwart) en de HI dual banaan (rood) wil ik op 19mm hebben. Het ziet er dan uit zoals de foto hierboven maar dan natuurlijk rechtop. Ik wil voor de nieuwe standaard ook een metalen kastje gebruiken.

De vragen die ik heb:

• Klopt het dat de middelste 2 bussen de meet bussen zijn en de uiterste bussen de sense bussen?
  • Hoe kan ik het beste mijn axiale weerstand aan de bussen bevestigen?
  • Zal ik ze solderen zoals het Vishay voorbeeld hieronder of met van die extra lusjes zoals ook bij het Vishay voorbeeld te zien is in de sense leiding rechtsboven?
  • Zal ik de sense met een draadje doen op hetzelfde punt als de LO/HI ?

Blackdog heeft mij al geleerd dat tijdens het solderen ik met een punt tang de warmte van de weerstand weg moet houden.

Hi Flash2b,

Ook jouw zal ik morgenochtend even antwoordt geven.

Gegroet,
Blackdog

Hi flash2b,

Als ik je vragen doorloop de voltmeter sluit je direct op de weerstand dus de middelste twee bussen de buitenste is je stroombron sense.

In eerste instantie is alleen van belang de verbinding van je weerstand tussen je meet bussen de rest zie je niet meer dat is het voordeel van een 4 draad meting!!!

Wat is dan wel van belang:

1 de nauwkeurigheid van het standaard lab NMI te Delft beter krijg je niet gecertificeerd 0,5PPM.

2 De opbouw van je weerstand heb je niet geheel in de hand een goede kwaliteit kiezen.

3 Het temperatuur coëfficiënt probeer te isoleren.

4 De veroudering (ja dat is niet alleen bij weerstanden)probeer aan weerstanden te komen die 10 jaar of ouder zijn voor hele precieze weerstanden zijn tot wel 50 jaar oud!!!

5 de galvanische spanning gebruik zoveel mogelijk gelijke materialen ik zie dat jou meetbussen goud zijn maar de draadjes van je weerstand denk ik niet dan werkt het averechts.

Gr Henk.