"High End" Audio van Blackdog ;-)

Zuinig op zijn dan maar want obsolete.

This is the world we know best, the world of madness

Over het meten van de Rbb van een BJT: Er staat een methode beschreven in het boek van Burkhard Vogel - The sound of silence. pag 55

blackdog

Honourable Member

Hi MC6800,

Leuk schema, kan ik mooi de net aangeschafde klein signaal transistoren eens testen :-)

Ik denk dat het vrij makkelijk is dit zo om te bouwne dat hety uit twee 9V batterijen gevoed kan worden en dan aan een AC milivolt meter te knopen.

Zelfs de elcos zijn te vervangen door filmtypen als je er eeen paar parallel zet, dat kan je met één wissel schakelaar de voeding van de transistor omschakelen.

Of je bouwd twee transistor trapjes, één voor PNP en de ander voor de NPN tranistor.

Leuk! als je intresse voor Low Noise hebt :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 18 december 2016 13:47:46 schreef necessaryevil:
het voorbeeld uit de datasheet van de LM4562 namaken, daar staat ook een phono preamp in. Daar zal niets mis mee zijn, maar die zal wel een heel stuk minder presteren dan Blackdog's ontwerp.

Het vervelende met platenspelers is dat zodra de diamant in de groef beland de plaatruis hoger is dan de aangesloten pre-amp. Dat is goed te horen in stille passage's en bij de in en uitloopgroef. Ik heb hier testplaten liggen met stille groeven (zonder modulatie) en daarvan is het effect nog duidelijker. Het is technisch wel mooi om een zeer ruisarme pre-amp te maken maar het sublieme meetresultaat wordt min of meer om zeep gebracht zodra die wordt gebruikt is de real world :-)

blackdog

Honourable Member

Hi RAAF12,

Zo in de loop van de 70 jaren en in de 80 jaren zeker was de ruis van de wat betere versterkers voor RIAA goed onder de knie.
De opbouw van die trapjes was dan wel al aardig ruisvrij t.o.v. goede platen, maar de RIAA correctie was vaak niet echt goed uitgevoerd.
Het is nu redelijk simpel het zowel wat de RIAA karakteristiek betreft alsook de ruis snel goed te krijgen.

Als ik het goed heb was het Sansui die net al ik passive RIAA gebruikte en dan de versterker trapjes met een idiote hoge voedingspanning uitvoerde.
Dit zat ergens in de buurt van +-70V, men was gek op dynamiek :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Van tijd tot tijd vind je berichten over power BJTs die succesvol kunnen worden ingezet als low noise amplifier transistor, zonder dat die nu direct voor dat doeleind worden aangeprezen in de respectievelijke datasheets.
meestal is de Hfe aan de lage kant.
Ik heb nu eigenlijk het idee dat een hele generatie aan low VCE sat transistors wel eens in aanmerking zou kunnen komen voor dergelijke toepassingen, hoewel onbedoeld door de leveranciers.
De types zoals PBSS4021PT (PNP)hebben een hoge Hfe en zowieso een lage bulk resistance, de rest is zo'n beetje onbekend.
ze hebben ook duals bij Nexperia van dit soort transistors, hoewel die niet gematched zijn. het zijn er gewoon 2 in een doosje.
trouwens de meeste dual transistors die je tegenwoordig vindt zijn egenlijk niet bedoeld om thermisch gekoppeld te zijn met elkaar. Ik heb Xray opnamen gemaakt van de BC847BS en blijkt dat de dies zo ver mogelijk uiteen zitten in de behuizing. voor een stroomspiegel niet de ideaalste opstelling, maar alleszins beter als 2 losse torren...

RAAF12

Golden Member

Op 10 november 2017 19:43:46 schreef blackdog:
De opbouw van die trapjes was dan wel al aardig ruisvrij t.o.v. goede platen, maar de RIAA correctie was vaak niet echt goed uitgevoerd.
Het is nu redelijk simpel het zowel wat de RIAA karakteristiek betreft alsook de ruis snel goed te krijgen.

Als ik het goed heb was het Sansui die net al ik passive RIAA gebruikte en dan de versterker trapjes met een idiote hoge voedingspanning uitvoerde.
Dit zat ergens in de buurt van +-70V, men was gek op dynamiek :-)

Ja Marantz deed dat ook in de 70ties met zijn MD pre-amps lekker hoge voedingspanning en dan een grote uitstuurruimte. Dynamiek zat in de muzak zelf :-) Verder gewoon 2 of 3 Si transistors a la BC109C
Bij die RIAA tegenkoppeling zag je 5% C's en R's dus die niet zo erg nauwkeurig (wel te meten maar niet te horen)