blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Dan loop je aan het strand, lekker de wind door je haren, een "Blackdog" in je armen, en waar denk je dan aan...
Breedband Ferriet Transformatoren, hoe je het een een ander nog zal gaan meten en/of optimaliseren...
Zou Gertjan echt denken dat ik de doorlaat demping vergeet te meten (was ik als eerste mee begonnen) 
Komt allemaal goed, Gertjan kan het nu ook mijn metingen controleren.
Mooie manier van weergeven heeft hij voor zijn uitdraaien gemaakt, ik hoop hier snel meer van te horen.
Toch wel erg prettig, frisse lucht voor je hersens, beter dan de lucht in Amsterdam, moet ik vaker gaan doen!
Frisse groet,
Dual Blackdog 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 26 juni 2015 12:59:04 schreef Tidak Ada:
Ha die Bram,Leuk opgelost met dat teflonkous.
Een andere mogelijkheid, gewoon als algemene tip, die ik op een print van Philips tegen kwam:
Ze gebruikten daar van die hele kleine glaskraaltjes, waar sommige dames sierraden mee maken. De meeste zijn kogelvormig, maar er bestaan ook buisvormige. Ze kosten geen drol en je kunt de hoogte variëren door er meerdere op de draad te schuiven.[bijlage]
Dat soort glazen kraaltjes zitten ook in mijn Tek 466.
Een andere vraag. Op de foto zie ik processors op een insteekvoet en andere direct op de pcb gesoldeerd. Kun je meer zeggen over wanneer je wel/geen insteekvoet gebruikt?
Robert
blackdog
Golden Member
Hi PA7RG
Het "IC" dat wel een voetje heeft is een Comparator.
De andere vier DIL-8 IC's zijn zeer snelle opamps.
Hoe hoger de snelheid van het gebruikte IC, hoe mider je voetjes gebruikt ziet worden.
Dit heeft te maken met extra capaciteiten door de voetjes en extra inductie.
Daardoor hier geen voetjes, ik ben op dit moment aan het testen met zo'n snel IC LM7171 op een stukje koperprint met korte bedrading.
Ook hier geen voetje, omdat de kans groot is dat het voetje mijn metingen beinvloed.
Voetjes zijn makkelijk voor experimenteren/uitwisselen.
Bij precisie electronica zoals spanningsreferenties zie je vaak ook geen voetjes daar deze thermocoppels kunnen opleveren en de nauwkeurigheid van de referentie aantasten.
Ik heb dus en voetje gebruikt bij een IC waarvan ik weet hoe hij is toegepast dat dit geen invloed heeft op de schakeling.
Hierdoor kan ik makkelijk experimenteren als het nodig zou zijn.
Gegroet,
Blackdog
@Blackdog,
Zijn R25, R27 en R29 niet het zelfde ?
Het lijkt wel zo op de 1e foto (met kleurcode) maar niet meer op die met opdruk.
Groeten, Bram
Tidak Ada
Op 28 juni 2015 18:42:51 schreef PA7RG:
[...]
Een andere vraag. Op de foto zie ik processors op een insteekvoet en andere direct op de pcb gesoldeerd. Kun je meer zeggen over wanneer je wel/geen insteekvoet gebruikt?
Robert
Als je niet blackdog's print, maar die van mijn foto bedoelt, dan kan ik zeggen dat er ehlemaal geen processoren op zitten. Het zijn eenvoudige TTL IC's uit de begintijd. De IC's in voetjes zijn 74141 BCD-Decimaal converters met hv uitgang voor nixies (Print komt uit een oude Philips console) in cer-DIP uitvoering. In die tijd dure jonmgens.
blackdog
Golden Member
Hi Heren,
Vandaag weer gemeten aan diverse trafo's en in combinatie met een LM7171 versterkertrapje,
zoals Gertjan die gebruikt op zijn print.
Het doel was uit te zoeken wat er mogelijk was met de materialen die ik hier heb,
om het trafo rendament te verbeteren.
Ik had wat onderzoek gedaan naar commerciële trafo's.
En de beste zaten bij 10Mhz rond de 0,2dB aan demping.
De beste trafo die ik kon vinden had ook eeen goede SWR verhouding.
Ik heb dus geprobeerd dit te evenaren, dat is niet helemaal gelukt maar er is toch een betere trafo uit gekomen.
Dit is het kerntje wat ik als laatste heb gebruikt, is gemaakt van het materiaal "72".
De andere waarden zie je op de notitie die er bij staat op de foto.
Dit is de demping van de trafo, na diverse controles of ik wel goed aan het meten was.
De meting loopt van "0" tot 50Mhz.
Zo ziet het testprintje er uit, hij is nu aangesloten voor de SWR meting.
Aan de onderzijde zit de ingang van de versterker trap, naast de rode draad aan de bovenzijde zit de trafo uitgang.
Deze trafo uitgang mist nu de serie weerstand en de uitkoppel condensator.
De rede is, dat ik nu de directe uitgang aan het meten ben.
De blauwe, hele kleine instelpot, dient als serie weerstand om de impedantie op 50 Ohm te brengen.
Als bij een SWR meting deze zo goed mogelijk staat, dan meet ik de waarde van de potmeter.
Deze waarde kan dan als vaste weerstand worden geplaatst.
Meting aan de trafo uitgang, de directe uitgang hoeft niet te worden losgehaald,
de belasting voor de opamp is nihil.
Eerst even een vervormingsplaatje, de "0" dB van het 10Mhz signaal is in realiteit +10dBm.
Er zit een 10dB verzwakker tussen de uitgang van de versterker trap en de ingang van de SA.
Verder is er ook nog een Low Pass filter aanwezig aan de uitgang van de functie generator die hier het 10Mhz signaal leverd.
Dit om er voor te zorgen dat ik alleen de vervormings producten laat zien van het versterker trapje.
Dit is de SWR meting van de directe uitgang, alleen de koppel condensator en de serie weerstand.
De serie weerstand getrimd op beste SWR (50 Ohm impedantie)
Deze is via de trafo en ook getrimt op beste SWR, er is over de BNC een 47pF condensator geplaatst,
dit gaf de mooiste SWR verhouding, dat de SWR bij de hogere frequenties oploopt vind ik niet intressant.
Dit is het schema waarmee ik getest heb.
Het schema is bijna helemaal gelijk aan dat van Gertjan, als eerste heb ik de koppel condensatoren vergroot.
Hier zijn dat nu 0,47uF Cer. condensatoren.
De weerstand aan de uitgang van de LM7171 van 5 Ohm is om de opamp in ieder geval een reeel deel te laten zien.
Hiermee haal je ook de "Q" uit de condensator C1 en de trafo TR1.
De weerstand R9 samen met de 47pF condensator, maakt de uitgang uiteindelijk 50 Ohm.
De 47pF condensator helpt ook mee de vervorming te verminderen.
Wat is het voordeel van deze opset, de trafo wordt redelijk laag Ohmig aangestuurd,
dit verlaagt de vervorming en geeft meestal een bredere frequentie karakteristiek.
De weerstand rechts van de trafo geeft meestal een beter SWR verhouding dan de "50 Ohm" serie weerstand voor de trafo.
Door de nu gekozen oplossing is mijn uitgangs impedantie meer 50 Ohm en heb ik een lagere vervorming.
Nog een voordeel, bij een "oeps" brand de trafo niet zo snel door, door de serie weerstand 
Ga ik nu de print van Gertjan omgooien, nop, ik wikkel de nieuwe trafo's en gebruik de kennis voor een ander project dat ik nog af moet maken.
Alle metingen zijn gedaan met 12V DC voeding net als op de print van Gertjan.
Ik heb wel nog gespeeld met een paar volt hoger, dit maakte weinig tot niets uit.
De enige meting die ik nu nog moet doen is de goede serie weerstand bepalen voor de nieuwe trafo
voor de print van Gertjan, dit zal maar een kleine aanpassing zijn.
Ondertussen wel een trafo of 10 gewikkeld en de trafo die gemaakt is van het "72" materiaal, werkte dus het mooist.
Ook nog gespeeld met de hoeveelheid "twist" van de draden en zonder twist.
Op de foto van de meetopstelling van de trafo, kan je het een beetje zien, de twist is 1 a 1,5 winding per cm.
Uiteindelijk geeft dat iets meer dan 6pF tussen de windingen, wat verder netjes is.
Zonder twist wordt snel de demping hoger bij de trafo's die ik gemaakt had.
Morgen of dinsdag monteer ik de trafo gemaakt met het 72 materiaal op de print van Gertjan en meet er dan aan.
De uitkomst laat ik hier zien.
Gegroet,
Blackdog
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
@ blackdog,
Ik heb even weinig tijd maar toch een vraag.
Is het voor een speciale reden dat je voor ringkernen kiest?
Ben even niet met het gehele topic op de hoogte maar heb je ook al een varkensneusje geprobeerd.
Overigens zijn de meetresultaten goed tot zeer goed te noemen 0,2dB is niet mis is uiteraard in een smalle band maar toch!!
Tip wat je kan proberen is de draad dikte van 1 zijde een andere diameter geven uitkoppelen met een condensator 470..680pF.
Gr Henk.
Op 28 juni 2015 18:57:32 schreef blackdog:
Hi PA7RGHet "IC" dat wel een voetje heeft is een Comparator.
De andere vier DIL-8 IC's zijn zeer snelle opamps.Hoe hoger de snelheid van het gebruikte IC, hoe mider je voetjes gebruikt ziet worden.
Dit heeft te maken met extra capaciteiten door de voetjes en extra inductie.
Daardoor hier geen voetjes, ik ben op dit moment aan het testen met zo'n snel IC LM7171 op een stukje koperprint met korte bedrading.
Ook hier geen voetje, omdat de kans groot is dat het voetje mijn metingen beinvloed.Voetjes zijn makkelijk voor experimenteren/uitwisselen.
Bij precisie electronica zoals spanningsreferenties zie je vaak ook geen voetjes daar deze thermocoppels kunnen opleveren en de nauwkeurigheid van de referentie aantasten.
Ik heb dus en voetje gebruikt bij een IC waarvan ik weet hoe hij is toegepast dat dit geen invloed heeft op de schakeling.
Hierdoor kan ik makkelijk experimenteren als het nodig zou zijn.Gegroet,
Blackdog
Dank, weer wat geleerd!
joopv
Golden Member
Besef wel dat al deze actieve en passieve componenten in de 10MHz uitgang een vertraging / fasedraaiing kunnen geven die afhankelijk is van de temperatuur en nog andere omgevingsfactoren.
Je gaat in feite een soort fasemodulatie toepassen op je superstabiele 10MHz bron. Het effect daarvan kan groter zijn dan van de natuurlijke drift van de OCXO en/of van de niet-ideale isolatie van de oven.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
@ joopv,
Dat is correct maar een meter kabel doet hetzelfde ik ben met je eens dat het niet te gek moet worden maar dit zit nog ver binnen de marge.
In het systeem wat ik gebruik is dit een andere orde daar zijn mijn kabels voor wat het Tc betreft geijkt maar is voor deze toepassing absoluut niet nodig.
Gr Henk.
blackdog
Golden Member
Hi Joopv,
Ja!
De trafo en de 47pF zijn temperatuur gevoelig, de gekozen condensator van 47pF is in ieder geval np0.
Het kernmateriaal echter niet, ook de LM7171 geef een fase verschuiving als je de voedingspanning varieert of de temperatuur van het IC/omgeving.
Het LM7171 IC zit eigenlijk net aan de rand van zijn bandbreedte.
Ik ken diverse schakelingen die bij NIST worden gebruikt en deze hebben een duidelijke andere opbouw en specificaties.
Als je zoals ik, dit wilt gebruiken om 2x scope, 2x functie generator en een SA als referentie wilt aansturen zijn de hele kleine onderlinge verschillen volgens mij niet van belang.
Er zijn voldoende toepassingen waarbij dit wel van belang is,
ik denk echter dat het voor de meeste bouwers niet zo is.
Zonder trafo is het beste, maar dan heb je voor weer flinke commonmode problemen.
Het is altijd wat 
Gegroet,
Blackdog
Thevel
Golden Member
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Zou het nut hebben om voor die 47 pF foliecondensatoren te gebruiken?
Of wordt dat overkill?
Op kritische punten gebruik ik ze altijd (VFO en dergelijke)
miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
Je bent lekker bezig geweest!
Leuk om te zien hoe iemand anders hetzelfde ding toch net anders ontwerpt!
Erg leerzaam om gedwongen te worden weer, en vooral ook anders, naar je ontwerp te kijken 
Ik heb wel een paar dingen om nog eens over na te denken.
Je hebt je best gedaan om een zo breedbandige trafo te maken.
Maar.... eigenlijk zou je op deze plek een trafo willen die 10Mz perfect doorlaat, en daarbuiten zo snel mogelijk afvalt.
Weg met die harmonischen en andere stoorsignalen!
Je hebt ook erg je best gedaan om de uitgangsimpedantie precies, en over zo groot mogelijke bandbreedte 50 Ohm te maken.
Dat is je ook prachtig gelukt!
Maar.... hoe belangrijk is dat eigenlijk?
Er komt uitsluitend 10MHz (sinus) uit deze schakeling, en zolang de andere kant met 50R afgesloten is zijn er weinig problemen te verwachten. Ook niet als de bron impedantie wat afwijkt of varieert.
(Een discussie over dit onderwerp is al meermalen gevoerd....)
Ik geloof niet dat jouw variant van de schakeling minder vervormt.
Laten we kijken naar onze vervormingsplaatjes.
Jouw schakeling, uit bovenstaande post:
Dezelfde meting, met mijn gaatjesprint prototype en mijn trafo:
Ik heb geprobeerd jouw meting zo nauwkeurig mogelijk te dupliceren, zodat vergelijken makkelijk is.
Als we de grootte van de harmonischen vergelijken zien we dat ze aardig gelijk zijn .
Bij mij wellicht nog iets van paaltjes bij hogere harmonischen, maar die worden bij jou door de filterwerking van jouw R9 en C7 er uitgehaald (kantelpunt 67MHz)
(Verder had ik geen 10MHz filter voor mijn generator, dus dat residu zit bij mij ook er bij, maar een kniesoor die daar op let.)
Als we bedenken dat de harmonischen van de bron, de OCXO zelf, ook rond de -40dB zitten, dan voegt de versterker dus weinig toe, en is hier ook niet zo veel te halen.
Ik ben er niet gerust op dat de weerstand tussen opamp en trafo (bij jou R3) nu een factor 10 kleiner is.
Een belangrijke functie van die weerstand is om het tegenkoppel netwerk van de opamp te scheiden van de zelfinductie van de trafo.
Ik ben beter thuis in audio uitgangen, met een trafo achter een opamp. Als die weerstand daar niet minstens 50..100R is dan zie je de vreselijkste overshoots op blokken. Dat zijn trafo zelfinductie pieken die de tegenkoppening van de opamp in de war sturen. Nu is natuurlijk bij 10MHz de zelfinductie veel kleiner....
Maar je hebt de zelfinductie van de trafo vergroot, en die weerstand een factor 10 verkleind.
Ik zou wel eens een blok uit jouw schakeling willen zien....
Waar je in mijn ogen echt achteruit boert is met het vergroten van de condensatorwaarden rond de opamp (van 10nF naar 0,47uF)
In de eerste plaats is 0,47u niet zo geschikt voor 10MHz….
Helaas staan er in de datasheet van jouw C’s geen grafieken, maar dit vond ik bij een soortgelijke C:
Je ziet dat 0,47uF al rond 2MHz inductief wordt, terwijl 10nF een echte condensator blijft tot zo’n 30MHz. Natuurlijk is dit voor elke C anders, maar het idee & de orde van grootte blijven hetzelfde.
Verder is C2 in jouw schema juist bedoeld om de opamp alleen het frequentie gebied te laten versterken waar dat gewenst is. Onder het kantelpunt blijft de versterking 1x . Dat helpt in het verminderen van de faseruis van de OCXO, en verminderd het deel van voedingresten op de 10MHz, die via de spanningsdeler voor ½ Ub (R6 en R5 in jouw schema) rechtstreeks in de opamp geïnjecteerd worden.
Bij mij was dat kantelpunt 60kHz, jij schuift dat een factor 50 omlaag, naar 1,3kHz.
Ook het kantelpunt van de ingangs C (C6 in jouw schema) is nu flink omlaag. Bij mij was dat 22kHz, bij jou nu 67Hz.
Laat die net harmonischen maar lekker door!
De sleutel tot een goed ontwerp is het zoeken van de ideale balans tussen de verschillende eigenschappen van een schakeling.
Als we die balans hier op maken:
- De uitgangsimpedantie is hier mooier 50 Ohm
- De uitgangsimpedantie is over een breder frequentiegebied 50 Ohm
- de vervorming is gelijk gebleven
- de schakeling is nu breedbandiger, dus gevoeliger voor storing, en laat meer faseruis door.
- De schakeling is wellicht minder stabiel door de meer inductieve belasting van de opamp
Ik geloof dat jouw optimale balans toch anders is dan de mijne 
Maar ja, verschillende mensen hebben verschillende wensen, en verschillende prioriteiten....
Als ik m’n schakeling verder zou willen verbeteren, dan zou ik eerder meer aandacht besteden aan filtering aan de uitgang, zodat de 10MHz nog schoner wordt. Een beetje zoals rbeckers eerder heeft laten zien.
Nadeel daarvan is natuurlijk dat de uitgangsimpedantie juist over een veel smallere band 50 Ohm blijft…..
Overigens heb ik over dat filteren eerder gewikt en gewogen. Conclusie was dat het voor mijn gebruik eigenlijk niks toevoegt. (en wel de uitgangsimpedantie over een bredere band verziekt)
Als ik zendamateur was die van die 10MHz GHzen wil maken zou ik daar weer heel anders denken 
Nogmaals, erg leuk en leerzaam om zo'n buffer versterkertje verder uit te diepen. Je af te vragen wat in zo'n ontwerp wel en niet belangrijk is.
Ik ben ook benieuwd hoe anderen hier over denken, om het nog leerzamer te maken 
Groet, Gertjan,
Op 29 juni 2015 11:31:10 schreef miedema:Je zie dat 0,47uF al rond 2MHz inductief wordt, terwijl 10nF een echte condensator blijft tot zo’n 30MHz.
Nu hebben jullie hier allemaal meer ervaring mee dan ik. Maar volgens mij zit er een factor 1000 verschil in bij het aflezen. Maar het kan ook dat ik de grafiek niet goed aflees..
Ik heb heel veel respect voor jullie bouwkunsten, dus vat deze opmerking niet verkeerd op. Ik vroeg het me gewoon af.
miedema
Golden Member
Ha Leime,
Met "mF" in die grafiek worden micro Farads bedoeld.
milli Farads heb je niet als keramische condensator....
Goed gezien, en een beetje slordig van die fabrikant.
In andere delen van de wereld zijn er andere gewoontes om waarden aan te geven....
groet, Gertjan.
[Bericht gewijzigd door miedema op (17%)]
rbeckers
Overleden
Het filter in mijn oude versterker zat achter de trafo.
Dat heeft wel, zoals Gertjan al typte, gevolgen.
Zolang alle kanalen hetzelfde zijn vind ik de voordelen belangrijker dan de nadelen.
blackdog
Golden Member
Hi Gertjan,
Eerst even dit, als ik metingen doe, zoals ik dit weekeinde heb gedaan om een zo groot breedbandig mogelijke trafo te maken met meerdere goede eigenschappen,
dan ga ik niet mijn metingen beperken met kleine koppelcondensatoren.
Neem van mij aan, dat ik getest heb met verschillende waarden en parallel schakeling van waarden.
Ik kan hier op het forum niet alles vertellen hoe ik iets doe, daar is de tijd niet voor.
Een beetje vertrouwen mag best, dat ik hier mijn best doe om een zo eerlijk mogelijk beeld te geven.
Ik had al aangegeven dat mijn testen niet alleen voor de print van Gertjan waren
en het frequentie gebied waar ik dus intresse in heb, loopt van van 1 tot 15 a 20 Mhz.
Ik had al trafo's gewikkeld voor een ander referentie project en die ga ik dus aanpassen met de nu opgedane kennis.
De trafo
Ik geef aan dat een trafo die laag Ohmig wordt aangestuurd meestal minder vervormt.
Dat het hier vrijwel niets uitmaakt geeft aan dat de trafo vervorming bij het 10Mhz signaal uit de print van Gertjan niet of weinig mee speeld,
dat is mooi, dan hoeft er wat dat betreft geen aanpassingen te gebeuren.
De inductie (voor mijn toepassing vanaf 1Mhz) van de trafo samen met de gebruikte opamp en de lengte van de draad/capaciteiten heb ik zo gekozen dat ik minimale demping heb en goede SWR.
Voor een goede SWR in de hogere deel ban de bandbreedte heb je ook een goede koppeling nodig tussen de primaire en de secundaire windingen.
Dit doe je door het twisten van de bedrading, ja dat geeft een wat grotere capaciteit tussen de wikkelingen,
bij de hier voorgestelde trafo is dit 6 a 7 pF, hier leg ik niet wakker van.
De opbouw is zo gekozen rond de uitgang van de opamp dat deze stabiel is/blijft trafo zo laag mogelijk wordt aangestuurd.
De rest van de impedantie zit na de trafo om hem zo reeel mogelijk te maken.
Je kan de 50 Ohm weerstand voor de trafo plaatsen dit betekend helemaal niet dat de uitgang dan 50 Ohm is!
Het is een complex geheel, de LM7171 heeft al een paar Ohm uitgangs weerstand op 10Mhz.
De waarden in mijn schakeling maken de uitgang redelijk goed 50 Ohm.
Of wie dan ook dit wil toepassen, is geheel aan jullie...
Mijn uitgangs punten zijn: Een zo goed mogelijke breedbandige trafo maken die aan de uitgang ook zo goed mogelijk 50 Ohm is.
Waarom, omdat ik dit een goed uitgangspunt vind voor het ontwerpen.
Ik gebruik de kennis die ik hiermee op doe voor diverse projecten, ondermeer de print van Gertjan.
Ook had ik al aangegeven dat ik die print niet ga ombouwen, daar komt de trafo in en dat is het,
is allemaal niet nodig voor mijn toepassing van de print van Gertjan.
De koppel condensatoren
Deze kies ik zo dat het goed werkt, de gene die ik nu gebruikt heb zijn vrij hoog in waarde.
Dit waren de enige die ik op voorraad had met draadjes voor het makkelijk aansluiten tijdens het testen.
Ik pas de waarde aan, per toepassing die ik ga gebruiken.
De hoge "Q" dips die je in het plaatje van Gertjan ziet zijn hier niet van toepassing door de in serie staande weerstanden.
Gertjan schrijft dit: Je ziet dat 0,47uF al rond 2MHz, ja dat klopt.
bij 10 Mhz is deze b.v. 0,3 Ohm, er staat aan de uitgangs impedantie van de opamp en 5 Ohm mee in serie.
Kijken we naar het tegenkoppel netwerk, dan staat er 274 Ohm mee in serie, allemaal niet van belang.
De langere draden aan de trafo's zijn meer inductief dan de condensator, zoals altijd is veel relatief...
De waarden voor mijn toepassing bepaal ik later, Zoals het er nu uiitziet neem ik 0,1uF voor de trafo's.
De waarde in het tegenkoppel netwerk maakt niet zo heel veel uit, er valt niet zoveel te halen.
De gain van de opamp is laag, je gaat van 2,74x uiteindelijk naar 1x toe.
Als we kijken naar de koppel condensator C10, dan is een grote waarde, daar zelfs beter,
die zorgt voor een lage AC impedantie en werkt als spanningsdeler samen met R21 
Wil je echt het optimum aan lage ruis, dan zou ik zelfs de 174 Ohm serie weerstand verlagen naar zeg 33 Ohm.
Waarom een goed SWR
Dit heb ik hierboven al een beetje aangegeven, maar zeg dat je toch op een uitgang een filter wilt aansluiten
dat harmonischen filterd.
Dan doe je ook je best de spoelen en condensatoren af te stemmen zodat de rimpel van de filter minimaal is.
Een slecht SWR helpt daar niet bij om je filter werking te optimaliseren.
Brom?
Umh...
Zou kunnen, maar ik geloof het niet, als de print klaar is zal ik ook een meting doen aan het stoorniveau rond de 50 en 100Hz.
Bij de meeste toepassing voor de print van Gertjan gaat het aangeboden signaal vrijwel direct een schakeling in met een Hyteresis zoals een Schmid trigger poort.
Ik denk dat de bedrading rond de voedingstrafo meer brom induceerd in de coax kabeltjes, dan zeg het overgebleven residuu na de LM317 en zeg R18 en C8 aan de ingangen van de opamp.
We zullen zien wat de metingen zeggen over de brom aan de uitgangen.
Vervorming
Veel apparaten met een referentie ingang, kan je ook van een 10Mhz blok voorzien en werken dan goed, veel oneven harmonischen in een blok signaal.
De vervormingswaarde van de print van Gertjan vind ik verder uitstekend.
Signaal kwaliteit
Veel van de opmerkingen in dit topic en dat van Gertjan over de uitgang/trafo vallen in het niet,
als je de kabel die je naar je meetinstrument stuurt niet afsluit.
Ook hier geld weer, hoe beter de uitgang 50 Ohm is, hoe minder je last hebt van reflecties op de kabel.
Sluit je de kabel wel af, dit is zondermeer het beste, kijk dan wel goed in de specificaties van het aan te sturen apparaat dat de 2V Tot Top die je afgesloten hebt, voldoende is voor een goede werking.
Dan nog heel even over de stabiliteit
Ik klaag niet, zie onderstaande plaatjes
Als eerste de directe aansluiting maar het trafo circuit nog aangesloten.
En dit is de 500Khz blok via de trafo, het is een plaatje 
Zoals altijd, zeer veel wegen naar Rome!
Tijd voor een wandeling 
Gegroet,
Blackdog
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Hallo Blackdog en anderen in dit topic, ik volg dit draadje al een tijdje en vind dit reuze interessant.
Ik heb een vraagje over de jouw gebruikte trafo's; je gebruikt daarvoor 5 windingen op een FT37-72 ringkern. Wanneer ik dit omreken naar zelfinductie kom ik uit op ongeveer 20 micro Henry.
Dat is een reactantie van maar liefst 1250 ohm op 10 MHz, is dit niet veel te hoog?
Je zou zeggen een reactantie van viermaal de uitgangsbelasting, dus 200 ohm zou genoeg moeten zijn.
Dan kom je uit op ongeveer 3 micro Henry.
Betreffende die breedbandigheid naar beneden toe kan ik mij wel voorstellen dat de zelfinductie en dus de reactantie groter wordt, zeker als je daarvoor meet vanaf 1 MHz.
Maar voor een vaste frequentie van 10 MHz is dit eigenlijk niet nodig.
Wat ik ook vaak zie in ontwerpen die rond deze frequenties werken dat er materiaal #61 wordt gebruikt,
Dit blijkt voor breedband transformators vanaf 10 MHz bruikbaar, wellicht een optie om ook eens dat materiaal te gebruiken.
Wat ik regelmatig ook gebruik zijn twee gats varkensneus kerntjes in breedband transformatortjes, heb je die ook geprobeerd?
miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
We kunnen er kort over zijn: in dit geval is jouw filosofie anders dan de mijne 
jij probeert de uitgangsversterker zo breedbandig mogelijk te maken.
Mijn filosofie is juist dat smalbandig beter is. "The wider you open the window, the more dirt comes in".
En met een andere filsofie krijg je een andere schakeling...
Als jij met jouw variant blij bent, dan is het goed 
Mooi dat je blokken er goed uit zien, dat lijkt dus wel in orde!
groet! Gertjan.