Rigol (DSA815) screenshots direct op PC opslaan

miedema

Golden Member

Rigol (DSA815) screenshots direct op PC opslaan

Het voordeel van een moderne scoop of spectrum analyser is dat je je meetresultaten eenvoudig kunt bewaren.
Gewoon een screenshot maken.
Nou ja eenvoudig. ...

Als ik van mijn Rigol DSA815 spectrum analyser een screenshot wil bewaren, dan stop ik er een USB stick in, (de goede, want niet alle sticks werken….)
Vervolgens moeizaam eerst soort letter kiezen (cijfer, kleine- of hoofdletter). Daarna lettertje voor lettertje kiezen, en elke letter bevestigen met enter.
Als je dan klaar bent met de USB stick naar de PC om verder te gaan....

Zou dat niet makkelijker kunnen?
Er zit natuurlijk software bij. Maar van die Rigol Utra Sigma software heb ik alleen maar slechte dingen gehoord.
Een enorm gebloate berg software die uiterst matig werkt en weinig functionaliteit biedt.
Ik ga mijn zorgvuldig opgebouwde meet PC niet verpesten met zo’n berg Chinese bloatware, alleen om screendumps te kunnen maken.

Toen kwam ik een klein programmaatje tegen van Peter Dreisiebner: Rigol Bildschirmkopie LAN/USB.
Dit is de website: http://peter.dreisiebner.at/rigol-bildschirmkopie-lan/index.htm
Dit is een klein simpel programmaatje, dat je zo kunt gebruiken, zonder installeren.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/rigol/Bildschirmkopie-screenshot-600pix.png

Met "select" kies je het apparaat waar je een screenshot van wil hebben, met "copy" maak je je screenshot. Simpel.

Het werkt behalve voor mijn SA ook voor verschillende andere Rigol scoops etc. Op de website staat een lijstje.

Je kunt hiermee screenshots maken via het netwerk en via USB.
Beide heb ik geprobeerd.

Via het netwerk
Dit werkte meteen probleemloos.
De Rigol hangt meteen probleemloos in het netwerk via DHCP, en wordt goed gevonden door Rigol Bildschirmkopie.

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/rigol/DSA815_IP_settings-600pix.png

Het maken van de schermafdrukken is probleemloos, maar kan langer duren.
Een eenvoudig scherm is in 10 seconde klaar, maar ik had een scherm met veel ruis, en dat deed er 3 minuten over.

Via USB
De USB kostte wat meer moeite om aan de praat te krijgen.
Om te communiceren met de DSA815 moet op de PC eerst een driver geïnstalleerd worden.
Daarvoor staat er een driver op de download page van Rigol Bildschirmkopie: “WinUSB-Treiber_Vista-bis-8_DSA815_DS1000Z_MSO2302A_DG4000.zip”
Het is me niet gelukt om deze op mijn PC werkend te krijgen. (maar dat kan natuurlijk aan die PC liggen, een vrij schone Win XP sp3 installatie)

Edit: ik zie nu pas in de naam van die driver "Vista bis 8" staan.... duh... geen wonder dat het niet werkt op XP.

Op de zelfde plek wordt als 2e optie “Zadig v2” genoemd.
En dit Zadig bleek perfect te werken. Hiermee kun je met de hand een USB driver installeren.
Ook dit kun je downloaden, en is installeren voor gebruik niet nodig.
Er is een manual, maar het handigst is om eerst Zadig te starten, en dan de Rigol aan de USB te hangen.
De meeste gegevens worden nu zelf ingevuld.
Klik "Install WCID Driver", et voila....

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/rigol/Zadig-screenshot-600pix.png

Dit werkt alleen als de Rigol nog een onbekend apparaat voor de PC is, dus ik kon dat niet voor dit screenshot reproduceren.

Ook nu was het maken en bewaren van de screensots probleemloos.
Het ging sneller als via het netwerk. Elk screenshot was met een paar seconden klaar.

Ik ben blij met de functionaliteit van dit kleine en lichte programmaatje.
De USB sticks kunnen dus weer in de la ;-)

Groet, Gertjan.

Edit: nog wat voortschrijdend inzicht:

- Wat wel een voordeel is van de LAN connectie is de galvanische scheiding.
Via de USB kabel zit de analyser aan de massa van de PC vast. Dat zou weer een bron van mogelijke aardlus en/of common mode problemen kunnen zijn.

- Dit tooltje is ontzettend fijn als je een hele serie metingen doet waarbij je steeds een parameter veranderd.
Makkelijk om lange, duidelijke bestandsnamen te gebruiken. en voor een volgende meting hoef je alleen even een paar karakters te veranderen. (standaard Windows functionaliteit, natuurlijk, maar op het apparaat zelf een totaal ander verhaal)

- Klein nadeeltje: De capture gebeurt door de analyser in Remote mode te zetten. wil je daarna verder gaan moet je de analyser eerst met ESC weer terugzetten in Local. 1 toets extra dus.....

- Rigol Bildschirmkopie is behalve voor Windows ook beschikbaar voor Mac OsX en Linux

- Je kunt met dit tooltje ook SCPI commandos versturen.
miedema

Golden Member

Hallo, een update.

Na een periode van redelijk intensief gebruik wat nieuwe gebruikers ervaring:

Uiteindelijk gebruik ik toch de LAN aansluiting.
Het galvanisch gescheiden zijn van de PC vindt ik toch een groot voordeel t.o.v de USB kabel.

De eerder gemelde langzamere capture tijd via LAN valt in de praktijk erg mee.
Alleen screens met heel veel ruis & kriebels zijn traag, maar dat komt bijna niet voor.

Verder is het handig dat je je screenshots via LAN ook op een andere PC kunt ophalen als dat zo uit komt.
Te meer omdat Rigol Bildschirmkopie zo draait, zonder installatie, b.v. vanaf een USB stick.

Ook de onhandigheid van op ESC te moeten drukken na een screen dump is opgelost.
Ik heb contact gehad met de maker, Peter Dreisiebner. (die snel en plezierig regeerde)
Vink in het menu "Screencopy" het item "Unlock Devive" aan. Et voila....
Nu schakelt het programma als het klaar is zelf de Rigol weer terug van Remote naar Local Mode.

Ik begrijp dat je via SCPI ook de Rigol kunt bedienen, maar ook het Flash geheugen kunt kopiëren, of je kalibratie data veiligstellen. De auteur schrijft hier daar meer over: https://www.mikrocontroller.net/topic/261382#3778561

Voorlopig houd ik me bij snel & comfortabel screendumps maken :-)

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op 6 juli 2015 12:43:49 (14%)]