De hometrainer ( SEG UM-3296 ) van mn mams is defect. Mogelijk door een te hoge spanning, want er is een adapter van 7.5V aangesloten in plaats van 6.0V.
De printplaat die de diverse programma's aangeeft in het display heeft het begeven. Er kwam rook uit en er zijn nu op zn minst 2 transistor compleet aan gort.
Het betreft hier 2 transistors met de opdruk P945 en P733 in een TO-92 behuizing.
Helaas heb ik weinig verstand en is het mij niet gelukt om ze te identificeren. Heeft iemand een idee, wat dit voor transistortjes zijn en welke en wat ik voor alternatief kan aanschaffen?
Update 29/7: Problem solved!
Na het vervangen van de twee genoemde transistortjes, werkt het apparaat weer. Deze zijn vervangen door onderstaande transistortjes:
P945 > torretje met opdruk C945
P733 > torretje met opdruk A970
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Grote kans dat het een 2SC945 en een 2SC733 2SA733 zijn.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (12%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hi frankje,
Dat is altijd lastig de nummers codering wordt alleen maar langer.
De transistors zijn van Toshiba TLP733 en de TLP945.
Welke je kan gebruiken moet ik ook even kijken maar de transistors welke Fuzzbass aan geef kunnen zomaar passen.
Ik denk dat het een darlington transistor is ik ga kijken.
Gr Henk.
Thevel
Golden Member
De transistors zijn van Toshiba TLP733 en de TLP945.
TLP733 en de TLP945 zijn opto-couplers in een DIL6 behuizing
Even googlen leverde mij een Australisch forum op, waarbij ook werd gesproken over dat het twee Darlington transistoren zouden zijn.
Van de genoemde toshiba's kan ik geen datasheet vinden online die erop lijken?
[Bericht gewijzigd door frankje op (34%)]
De 2SC945 en 2SA733 zijn twee veel gekloonde Japanse 'gooi en smijt' torren (geen darlingtons). Ik las ook iets over darlingtons.
Toshiba TLP's zijn altijd opto's, en hier niet van toepassing.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Duur zijn ze niet, iets meer als een Euro voor 2x50 stuks... 
http://www.ebay.ca/itm/50pair-OR-100PCS-Transistor-TO-92-2SA733-P-2SC9…
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou net als Henry en Fuzzbass denken aan de 2SA733 en 2SC945. Geen darlingtons, uit de Australische forumtekst zou je ook kunnen opmaken dat ze deel uitmaken van een darlingtonschakeling of dat de TS daar niet weet wat darlingtons zijn. Ik zou vervangen door normale torren met de juiste parameters wel aandurven.
Eventueel om toch nog te zoeken, voor de zekerheid, welk merk zijn de torren die er nu inzitten? Soms niet te zien of alleen aan de manier van bedrukken. Eventueel het merk van andere torren als daar wel wat opstaat.
Op 20 juli 2015 21:13:48 schreef Fuzzbass:
Grote kans dat het een 2SC945 en een2SC7332SA733 zijn.
Gezien je verbetering lijk je hier redelijk zeker van 
Ik ga morgen langs de elektroshop om te kijken of ie deze heeft.
Op 20 juli 2015 23:09:31 schreef maartenbakker:
Ik zou net als Henry denken aan de 2SA733 en 2SC945. Welk merk zijn de torren die er nu inzitten?
Er staat verder geen merkje op. Enkel dus P945 en P733.
Maar morgen dus kijken of ik die 2 kan halen bij de elektroshop. Dat 2 mensen dezelfde transistortje noemen, stelt me wel tevreden dat ik die met een gerust hart kan inbouwen. Waarvoor dank 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb mijn bericht nog wat aangevuld, maar de uitkomst blijft hetzelfde. Morgen even torretjes halen klinkt als een goede optie.
2 setjes transistors gehaald. Nog niet getest, dat gaat een dezer dagen gebeuren. Ben benieuwd.
Ben gewoon met het deel naar de elektroshop gegaan en deze transistortjes zouden moeten voldoen.
P945 > torretje met opdruk C945
Thevel
Golden Member
Dan klopt er iets niet, een 2SA970 is een PNP Darlington transistor.
Foutje, (typte 2SA790 en da's wel een PNP darlington )
Hieronder:
Had ik inmiddels ook gezien.
[Bericht gewijzigd door Thevel op (11%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De 2SA970 is geen Darlington, maar een gewone transistor. Vergelijkbare specs, alleen Vce is hoger...
Met het vervangen van de 2 transistortjes werkt het apparaat weer. Ik kan weer probleemloos alle programma? instellen, enz.
Enkel is een ding niet in orde: de displayverlichting. Deze werkt helaas niet, dus het scrollt wat lastig door het display. Er zijn enkel zeg maar de grijstinten van het lcd zichtbaar. Geen helder gekleurde letters, cijfers en blokjes.
Iemand daar een idee van, hoe zo? displaytje aangestuurd wordt en wat dat zou kunnen zijn. Een derde defecte componentje?
Arco
Special Member
maartenbakker
Golden Member
De achtergrondverlichting zelf is in orde. Deze kan ik mbv multimeter op diodestand heel lichtjes stabiel laten oplichten. Het probleem zit 'm dus elders.
Wat componentjes doormeten, leverde een defecte smd diode op. Bij het doormeten geeft ie 0 en 0, wat dus niet klopt.
Het betreft hier een klein SMD-glasgevalletje dat via de kathode in verbinding staat met pin2 van een C1815 transistortje. De anode gaat naar een weerstandje van 470 ohm.
De vraag is nu: hoe ga ik deze identificeren? Er lijkt geen kleurbandje op te staan, ook geen verdere bedrukking.
Edit: deze vervangen door een identiek ogend smd diodetje. Na aanzetten van de hometrainer licht het display nog steeds op. Meten na afloop leverde geen defecte diode op dus aan de diode ligt het ook niet.
Toch een ander transistortje?
Het betreffende display ziet er trouwens zo uit en de groene en blauwe blokken lichten dus niet op in groen en blauw, maar zijn slechts licht zichtbaar omdat de backlight niet ingeschakeld wordt 
Het heeft even geduurd, maar ik heb de achtergrond verlichting weer werkend. Alles lijkt het te doen; dimt indien er geen gebruik van wordt gemaakt, enz.
Om dit zo te krijgen heb ik het anders aangesloten dan het oorspronkelijk zat. Ik heb nu gewoon de rode draad (+) naar de 5V van een 78L05 spanningsregelaartje gesoldeerd en de zwarte draad van de backlight naar de (-) van een condensatortje gesoldeerd.
En nu werkt het dus, maar de verlichting is niet 100% stabiel. Het flikkert zo nu en dan lichtjes soms.. Ook lijkt de sterkte van het display af te nemen.
Kan dit kwaad? Moet ik er er een weerstandje tussen zetten wellicht om het stabiel te krijgen.
(De elektroshop adviseerde om de backlight gewoon continue te laten branden..In de oorspronkeleijk opstelling zou ik de zwarte draad moeten doorknippen/loshalen en deze met de (-) van de condensator moeten verbinding en dan een weerstand ertussen zetten, waarvan ie de waarde even uitrekende. Dit werkte echter niet.)