Digitaal potmeter ic bedienen met potmeter

Ik heb laatst een 6-kanaals mixer gebouwd, en nu wil ik, om in de toekomst krakende potmeters te voorkomen, de potmeters via een ic laten werken. Het idee is ongeveer hetzelfde als dat van een digitaal potmeter-ic dat met + en - knopjes te bedienen is, maar dan wil ik dus geen knopjes maar 'gewone' draaiknoppen. Weet iemand of zo'n ic bestaat en evt een fabrikant/typenummer?

Ik denk dat je dan een VCA (voltage controlled amplifier) nodig hebt. De potmeter werkt gewoon op gelijkspanning, en produceert een stuurspanning waarmee de versterking (of verzwakking) van de versterker geregeld wordt. Op de potmeter kan dan een filter gemaakt worden waarmee kraken e.d. tot het verleden behoren.

Analog Devices heeft VCA's in het progamma zitten, o.a. de AD603, maar of die voor audio bedoeld is weet ik niet precies.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Texas Instruments heeft een aantal van die ic's, de zogenaamde PGA-serie. Zijn er in tweevoudige of 4-voudige uitvoering. Die laatste wel alleen in smd. Verder zijn er uitvoeringen voor +/-5Volt analoge voeding, en +/-15volt analoge voeding. Daarnaast hebben die chips ook nog +5V digitale voeding nodig.
Digitale interface gaat met spi, niet met 'up'/down'. Je moet dan per kanaal en byte oversturen. Hiervoor heb je dus een microcontroller nodig, maar die zou je anders ook nodig gehad hebben. Het is dan wel makkelijker om een 'absolute' volumewaarde de definieren.

Let bij het gebruik van deze chips goed op de kwaliteit van de voeding. Digitaal en analoog moeten absoluut gescheiden zijn, de aarde op een plaats doorverbonden. Analoge voeding moet vrijwel 'perfect' zijn.

Naast TI zijn er ook chips van Wolfsson (hier moet nog een externe op-amp bij) en Christal. 'Gewone' VCA's blijken voor audio helemaal niet zo geschikt te zijn omdat die variabele ingang/uitgangsimpedantie hebben.

Daniel

Daniel, het gaat hier niet om topklasse audio. VCA's zijn prima geschikt voor dit doel, de halve professionele audio-industrie gebruikt ze. Ik heb het idee er ook wel iets van af te weten, daar ik in die branche zit (audiofrequente meetapparatuur)

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op maandag 9 augustus 2004 11:58:31

Ik dacht dat de TDA1074 veel werd gebruikt voor dit soort dingen. Ik weet alleen niet of die goed verkrijgbaar is.

Gewone digitale potmeters niet speciaal voor audio kunnen het signaal mogelijk niet goed verwerken omdat het om een wisselspanning gaat, let daar dus op!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 9 augustus 2004 11:56:56 schreef Fuzzbass:
Daniel, het gaat hier niet om topklasse audio. VCA's zijn prima geschikt voor dit doel, de halve professionele audio-industrie gebruikt ze. Ik heb het idee er ook wel iets van af te weten, daar ik in die branche zit (audiofrequente meetapparatuur)

Bij een VCA zul je dezelfde voorzorgsmaatregelen moeten nemen als bij een PGA neem ik aan, qua voeding dan. Of hebben die geen digi-voeding nodig?

Nadeel is dat bij die VCA's de gain van de versterkende trap verandert wordt. Hiermee verander je meteen meerdere parameters. Nu doen die PGA's dat ook, alleen niet over het hele bereik.

Moet je bij zo'n VCA nog bufferen ervoor of erna?

Ik heb best wel wat op internet gelezen over digitale volumeregelingen, en vrijwel iedereen gebruikt zo'n PGA of aanverwante. Vandaar mijn voorstel. En of je nu een PGA of VCA gebruikt, je moet toch een chip gebruiken, die in een schakeling stoppen en zorgen voor de juiste voedingsspanningen. Dan kun je maar beter voor de 'beste' chip kiezen lijkt me.

Daniel

Yougo, (en Daniel): bekijk de SSM2018 eens, dat beantwoord een hoop vragen.

Het is gewoon een analoog IC, geen digitale techniek benodigd. AD geeft een prijs aan van $3.30 in grote aantallen.

Ik weet niet of jullie wel helemaal snappen wat ik bedoel...
Ik zal ff een voorbeeldje maken van hoe ik het graag wil:

Voorversterker ------ IC ------ Potmeter

In de mixer zit een computervoeding, dus een voedingsspanning van 5 of 12 volt zou ideaal zijn

[Bericht gewijzigd door YouGo op maandag 9 augustus 2004 18:36:51

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Je wil een volumeregelaar maken voor elk kanaal, maar je wil een dc-gestuurde regeling om kraken te voorkomen. Daar is de SSM2018 (zie boven) uitstekend geschikt voor. Het signaal gaat niet door de potmeter zelf, maar de potmeter regelt wel hoeveel signaal het IC doorlaat.