Bij de eerste meting niet dit kan niet, AB en BC moeten hetzelfde zijn
De tweede kan wel alleen is het draaiveld net andersom je meet hier met display in je linker hand en dat is volgens beschrijving niet goed

Je moet je aanwennen om alleen de naast elkaar liggende te meten dus AB, BC en CA en niet bv AC.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op (23%)]

Meet in NL, ik zie onderaan de hoofdschakelaar 3x bruine en dan 1x blauwe draad.

@F_S:
Dus als ik de bruine draden noteer als A B C, is dus het advies te meten tussen
AB, BC en CA.

Wat bedoel je met de eerste meting? Die van 12:19h of de eerst genoemde in 14:47h ?

De opmerking van in welke hand de teststaaf met display is mij niet helemaal duidelijk:
In de tekst "7. Draaiveld testen" lees ik hier niets over en als je naar de bijbehorende afbeeldingen G en H gaat lijken ze wel van hand gewisseld te zijn.

En bij meting met een Duspol en daarmee vergelijkbare meetinstrumenten ( twee polge spanningstester) MOET je het meetinstrument goed vasthouden voor een correcte meting.
Ik heb zelf een Benning, die geeft zonder aanraken altijd een Rechts draaiveld, dit onafhankelijk van de fasekeuze.
Leuk om eens te proberen, wie weet of andere merken ook bij losse meting een Rechts (of Links) draaiveld geven?

Op 19 juli 2018 16:08:34 schreef RoelP:
….. en als je naar de bijbehorende afbeeldingen G en H gaat lijken ze wel van hand gewisseld te zijn.

Zijn inderdaad van hand gewisseld. Of beter gezegd: van fase gewisseld. In plaatje F zit probe L1 op fase L1 en probe L2 op fase L2. In plaatje G is het net omgekeerd. Je mag bij die omwisseling verwachten dat dan het andere lampje gaat branden als het draaiveld gelijk blijft. In de tekst adviseren ze ook om te wisselen om te zien of dat gebeurt. Maar hier is gewisseld, het andere lampje brandt, dus je mag verwachten dat het draaiveld nog steeds rechts is. Maar in het plaatje vertellen ze dat het links is. Dat is de inconsequentie die ik bedoelde. Het is volslagen onduidelijk hoe je de aanwijzing moet interpreteren.

Maar KlaasZ is dat niet het geval?
In afbeelding G is het driehoekje naast de R zwart ingekleurd,
in afbeelding H is het driehoekje naast de L zwart ingekleurd.

Dat zeg ik toch? in het eerste plaatje brandt de R. In het tweede plaatje zijn de probes gewisseld en brandt L. Dat kan alleen maar als het draaiveld hetzelfde is. Maar ze laten zien dat het verschillend is.

Volgens mij kan je het beste vasthouden aan deze zin uit de handleiding:

Eine Rechtsdrehfolge (Phase L1 vor Phase L2) ist gegeben, wenn die grüne LED ? der Drehfeldanzeige aufleuchtet.

Ze gebruiken hier het woord Phase, maar ik zou liever zeggen: probe.

Vertaald betekent het dus:
Een rechtsdraaiïng wordt aangegeven (Probe L1 voor Probe L2) als de groene led > van de aanwijzing brandt.

KlaasZ, ik wil het begrijpen en dat doe ik nu niet vandaar dat ik er op terugkom. Ook om het toe te kunnen passen in toekomstige situaties.
" Ze laten zien dat het draaiveld verschillend is."

Doel jij op het vierkante kader met L1, L2 en L3?
Jij verwacht in deze kaders in de afbeeldingen G en H het pijltje van de draairichting dezelfde kant gecombineerd met een verschillende LED ? brandend bij LR ?
Welke kant verwacht jij het pijltje op?

Zo nee wat bedoel je dan?

Op 19 juli 2018 12:19:37 schreef RoelP:

Draad - meting - uitleg handleiding

A-B L inksdraaiveld. L2 voor L1
A-C L inksdraaiveld. L2 voor L1
B-C R echtsdraaiveld L1 voor L2

Als jij voor die eerste metingen een nul en een A en een B moet aansluiten(*), dan zou ik denken dat A-C een omgekeerd resultaat moet opleveren.

AB BC en CA zijn dan bijvoorbeeld L en
BA CB en AC zijn dan bijvoorbeeld R.

(*) Ah! Volgens toeternietoe wordt voor de derde je lichaamscapaciteit gebruikt.

Op jouw meter staat op de meetpennen L1 en L2 je moet dus met de L1 pen beginnen.

Je hoeft ook maar een keer te meten dus als je tussen A en B een recht veld vind dan is bij de andere metingen het veld ook rechts.

Gr.F_S

Op 19 juli 2018 13:40:47 schreef F_S:
Als je op AB meet moet je hetzelfde meten als op BC en hetzelfde op CA
jou meting klop niet, als je op AC meet lijkt het veld andersom.

SCHERP!! Ik had alleen de laatste regel met het gewenste draaiveld bekeken en de andere genegeerd. Maar je hebt volkomen gelijk natuurlijk.

Op 19 juli 2018 18:30:48 schreef rew: Ah! Volgens toeternietoe wordt voor de derde je lichaamscapaciteit gebruikt.

In ieder geval je lichaam voor iets. Ik heb het wel eens geprobeerd door de tester in te steken en vervolgens de handen los te laten. Dan geeft de meter geen draairichting meer aan.

Op 19 juli 2018 18:07:15 schreef RoelP:
Doel jij op het vierkante kader met L1, L2 en L3?

Inderdaad, dat klopt niet met de aanwijzing.

Nog een keer proberen:

Om te beginnen moet je goed onderscheid maken tussen L1 en L2 op de probes en L1 en L2 op de contactdoos waaraan wordt gemeten.

In het eerste plaatje wijst de pijl naar rechts. Dat betekent volgens de tekst: probe L1 loopt voor op probe L2. De probes zijn op de gelijknamige aansluitinen van de contactdoos aangesloten. Dus het draaiveld is rechts.

Nu naar het tweede plaatje. Stel dat het nog steeds dezelfde contactdoos is met rechts draaiveld. De probes zijn verwisseld, dus is het logisch dat nu de linker led brandt. Betekent: probe L1 loopt achter op probe L2. Dat betekent dat op de contactdoos L2 achterloopt op L1, dus rechts draaiveld. Tot nu toe is het logisch.

Maar in het vierkante kadertje staat de pijl andersom, dus links draaiveld, en dat klopt niet.

Ik zou zeggen, doe je metingen nog eens en vertel er dan bij welke probe op A, B of C zit en welk lampje er brandt.

Op 19 juli 2018 13:03:46 schreef buzzy:
[...]
Ik kan me wel een ingewikkelde electronische schakeling bedenken, waarin een kristal oscillator die op de netfrequentie loopt en gesynchroniseerd wordt, om vervolgens enige tijd een "startpunt" vasthoudt. Dat lijkt me een zeer omslachtige en ook vrij onbetrouwbare methode, omdat in dat geval ergens wat omgeschakeld moet worden in de tester. Eerst referentie bepalen op een fase, daarna de tweede meting op een andere fase.

Zo ingewikkeld is het niet.
Met een µController of PIC is het zo te bouwen.
Je start een tijdmeter bij de 1e positieve nuldoorgang op de 1e fase (bruine draad) en je stelt vast hoeveel klokpulsen in een 50Hz-periode past.
Daarna meet je de positieve nuldoorgang van de 2e fase
en tenslotte nog eens een keer de positieve nuldoorgang van de 3e fase.
Dan ga je rekenen.
Van de beide gevonden tijden haal je net zo lang het gemeten aantal klokpulsen van een 50Hz-periode af totdat je twee tijden overhoudt die korter is dan het gemeten aantal klokpulsen van een 50Hz-periode.
De eerste meting is L1.
De fase die hoort bij de meting met de kortste tijd is L2.
De fase die hoort bij de meting met de langste tijd is L3.
Bij zeer grote meettijden loopt de kristalfrequentie weg tov netfrequentie en zijn de metingen onbetrouwbaar.
Filtering van binnenkomend 230V signaal is nog een dingetje.

Dank, KlaasZ. Ik vond het logisch dat als het driehoekje bij LR wijzigde OOK de pijl van de draairichting in het kader wijzigde. Maar dat is het dus niet.

meting herhalingen ga ik doen, met als aandachtspunten:
Eerst probe L1 op meetpunt plaatsen en
er opletten dat ik de probes met een zo'n groot mogelijk handoppervlak vasthoud.

Dien ik op nog meer attent te zijn?

Het maakt niet uit in welke volgorde je de probes plaatst. Je moet alleen goed opletten welke probe op welk meetpunt zit en welk lampje er dan brandt. En dan kunnen we zien of er nog steeds ongerijmdheden in zitten.

Bij deze nieuwe metingen incl. de genoemde controlemeting uit de handleiding.
Waardeer jullie kritische bijdragen.

Probeer zo volledig mogelijk te zijn om antwoord te vinden op mijn vraag welke draad L1, L2 etc. is.

Probe L1
Probe L2 met scherm

L1 * L2 * letter * pijltjes symbool wijst: * uitleg docu
A * B * L * tegen de wijzers van de klok in * fase L2 voor fase L1
A * C * R * met de wijzers van de klok mee * fase L1 voor fase L2
B * C * L * tegen de wijzers van de klok in

Tegencontrole meting
L1 * L2 * letter * pijltjes symbool wijst:
B * A * R * met de wijzers van de klok mee
C * A * L * tegen de wijzers van de klok in
C * B * R * met de wijzers van de klok mee

Verwacht zo volledig te zijn geweest.

Eerste reeks:

B voor A
A voor C
C voor B

Tegencontrole:

B voor A
A voor C
C voor B

De volgorde is dus A-C-B

Beide reeksen geven hetzelfde resultaat.

Op 7 augustus 2015 23:35:48 schreef jerome:
Ik heb het 1 keer meegemaakt dat f1, f2, f3 echt juist moesten zijn. Echt heel raar, maar het was wel zo.

Inderdaad vreemd, die omvormers hebben namelijk geen enkele referentie om te kunnen zie welke van de fases nou eigenlijk "de eerste" is.

dit is hetzelfde met een schrijvende meter, steek je fase 1 niet hetzelfde bij de stroomspoel als bij de spanningsmeting dan komen er errors. ook wil zo'n ding de fasen in een bepaalde volgorde hebben, de meter kan dus zijn L1 op de linker fase in je kast krijgen, maar het kan best zijn dat je de middelste fase moet hebben, want dat is L1 volgens de meter. soms dus een heel geruil met draden voor de meter wil gaan werken, de errors kunnen meer betekenen.

verwijderd, dubbele post

[Bericht gewijzigd door RoelP op (95%)]

@Testman,

Dat snap ik, maar dat is niet wat jerome beschreef.

Allen bedankt, met name KlaasZ voor de uitleg. Zeer leerzaam, ook hoe te meten.

@KlaasZ
N.a.v. foutieve illustraties. Omdat op de display bij het meten bij R en L een vaste bijbehorende draairichting hoort, ging ik ervan uit dat dat ook voor de draairichting in het kader gold van de handleiding Dus ik vond het logisch dat ze verschillend zijn. Ten onterechte.

Conclusie
A kan aangeduid met L1 of R
B kan aangeduid met L3 of T
C kan aangeduid met L2 of S