Ik ga dit topic even oprakelen. Alvast excuses voor de n00b-vragen en dito schema's. Kan wel wat solderen, maar van electrotechniek weet ik vrij weinig. :-)

Ben bezig om mijn deurbel aan te sluiten op domotica. De domotica vereist potentiaalvrije input.
De deurbel is 8 volt AC, 0,5a.

N.a.v. voorgaande berichten wil ik het volgende gebruiken:
1. bruggelijkrichter
2. condensator
3. 5v dc relais

De vragen:
- ik heb geen ervaring met condensators/elcos, waar en hoe soldeer ik deze? Zoals op bijgevoegde afbeelding? (in het plaatje van mr.stijntje staat hij tussen de plus en min getekend, maar ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren).
- wat kan ik het beste gebruiken om van 8v naar 5v te gaan (8v relais' zijn niet te vinden). En wederom, waar soldeer ik dit?

http://www.destreel.nl/elco.png

in het plaatje van mr.stijntje staat hij tussen de plus en min getekend, maar ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren

Gewoon wat er staat, tussen + en - (in serie gaat niet lukken)
Die 8v is na gelijkrichting bijna 12v, dus daar kan zo een 12v relais op.

Nou, niet zo. De + van de elco aan de plus, de min van de elco aan de min.

(andere manier om het te omschrijven: eerst zonder elco, dan de elko aansluiten, + op +, - op -)

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…

De condensator is om af te vlakken en staat over de plus en min.
Denk om de polariteit. De min kant van de elco staat op de behuizing.
Je hebt een 12VDC relais nodig en die zijn zat te vinden, want 8V wissel x 1,41 is ongeveer 11,5 V gelijkspanning. Een 12VDC relais doet het daar prima op.

-edit-
Bijna tegelijkertijd met z"n drieen...

Bedankt voor de reacties, jullie zijn snel!
Niet in serie maar gewoon erover heen dus. En op zoek naar een 12v dc relais.

AC relais had ik gezien maar beetje duur.
Is de condensator het juiste formaat voor dit doel?

Formaat doet niet veel ter zake in deze... ;) (500...1000uF / 25v volstaat)