Ik ga dit topic even oprakelen. Alvast excuses voor de n00b-vragen en dito schema's. Kan wel wat solderen, maar van electrotechniek weet ik vrij weinig. :-)

Ben bezig om mijn deurbel aan te sluiten op domotica. De domotica vereist potentiaalvrije input.
De deurbel is 8 volt AC, 0,5a.

N.a.v. voorgaande berichten wil ik het volgende gebruiken:
1. bruggelijkrichter
2. condensator
3. 5v dc relais

De vragen:
- ik heb geen ervaring met condensators/elcos, waar en hoe soldeer ik deze? Zoals op bijgevoegde afbeelding? (in het plaatje van mr.stijntje staat hij tussen de plus en min getekend, maar ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren).
- wat kan ik het beste gebruiken om van 8v naar 5v te gaan (8v relais' zijn niet te vinden). En wederom, waar soldeer ik dit?

http://www.destreel.nl/elco.png

in het plaatje van mr.stijntje staat hij tussen de plus en min getekend, maar ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren

Gewoon wat er staat, tussen + en - (in serie gaat niet lukken)
Die 8v is na gelijkrichting bijna 12v, dus daar kan zo een 12v relais op.

Nou, niet zo. De + van de elco aan de plus, de min van de elco aan de min.

(andere manier om het te omschrijven: eerst zonder elco, dan de elko aansluiten, + op +, - op -)

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h…

De condensator is om af te vlakken en staat over de plus en min.
Denk om de polariteit. De min kant van de elco staat op de behuizing.
Je hebt een 12VDC relais nodig en die zijn zat te vinden, want 8V wissel x 1,41 is ongeveer 11,5 V gelijkspanning. Een 12VDC relais doet het daar prima op.

-edit-
Bijna tegelijkertijd met z"n drieen...

Bedankt voor de reacties, jullie zijn snel!
Niet in serie maar gewoon erover heen dus. En op zoek naar een 12v dc relais.

AC relais had ik gezien maar beetje duur.
Is de condensator het juiste formaat voor dit doel?

Formaat doet niet veel ter zake in deze... ;) (500...1000uF / 25v volstaat)

voor een relais wat 40mA trekt is 100-220u ruim voldoende.

Op 3 september 2015 09:56:29 schreef Arco:
Die 8v is na gelijkrichting bijna 12v, dus daar kan zo een 12v relais op.

Daar zou ik maar niet te veel op rekenen. De 8V uit een beltrafo is alleen maar 8V als je de nominale stroom trekt. Onbelast kan die spanning zomaar 2 keer zo groot zijn. En zo'n relais zal hoogstens 100mA trekken. Dus reken er maar op dat er na gelijkrichting en afvlakking minstens 20V overblijft.

Op 3 september 2015 09:50:25 schreef Knuppel1983:
- wat kan ik het beste gebruiken om van 8v naar 5v te gaan (8v relais' zijn niet te vinden). En wederom, waar soldeer ik dit?

Hoe bedoel je van 8V naar 5V "gaan"? Moet je 5V voedingsspanning hebben? Een beltransformator is altijd aan, dus als je er een relais op aansluit zal die altijd ingeschakeld zijn. Wat ben je van plan?

Groet,
Kruimel

De 8V uit een beltrafo is alleen maar 8V als je de nominale stroom trekt.

Ik nam ook aan dat de bestaande bel ook bleef hangen. (en die gebruiken vrij veel stroom meestal)
Daarbij zal het voor een 12v relais voor die paar seconden niet zo'n probleem zijn om 20v te verduren...
Keuze van zo klein mogelijke elco beperkt de spanning ook; desnoods kun je ook nog enkele gelijkrichting met alleen een diode gebruiken i.p.v. een brugcel.

Het relais is een spoel, tenslotte. Logisch is dus dubbelzijdige gelijkrichting, maar zonder elco.

De effectieve spanning is dan hetzelfde als die van de wisselspanning (minus de diode-spanningsvallen), en de stroom is door de spoel toch afgevlakt.

Dat de spanning onbelast hoger is dan belast blijft zo, maar die extra verhoging ben je dan alvast kwijt.

Helemaal zonder elco wil de spoel nog wel eens hinderlijk gaan brommen... (releasetime is vaak ook < 10mS)

[Bericht gewijzigd door Arco op (19%)]

Op 3 september 2015 13:08:37 schreef Arco:
Helemaal zonder elco wil de spoel nog wel eens hinderlijk gaan brommen... (releasetime is vaak ook < 10mS)

Ook bij een vrijlooproute van de spoelstroom (via de brugcel)? Volgens mij gelden de gespecificeerde releasetijden alleen bij een zekere tegenspanning.

Groet,
Kruimel

Onderstaand de bestelde goederen, morgen kijken of het werkt.
10566 Gelijkrichter 2W10 1000V 2A € 0,31
10429 Condensator 16V 220µF € 0,08
10283 Relay JQC-3F(T73) 12VDC € 1,19
10294 5mm led kleur € 0,06

Jullie geven aan dat een beltrafo altijd aan staat. Dat snap ik.
Maar de beltrafo heeft toch 2 circuits, 1 die pas gesloten wordt zodra de knop ingedrukt wordt en die de bel activeert? (8v)
Daar (waar de relais aan hangt) staat toch niet constant stroom op dan?

Hangt er vanaf waar je die schakeling met relais aansluit. Direct op de trafo, dan staat hij constant aan. Parallel aan de bel, dan alleen als iemend op de knop drukt.

Op 3 september 2015 09:58:31 schreef chuckie:
Je hebt een 12VDC relais nodig en die zijn zat te vinden, want 8V wissel x 1,41 is ongeveer 11,5 V gelijkspanning. Een 12VDC relais doet het daar prima op.

Het ligt aan het type transformator maar het is heel goed mogelijk dat de spanning naar bijv. 6 Volt zakt door de belasting van de deurbel.
Na gelijkrichting en het verlies van de brugcel (1,4 Volt) heb je nog slechts 7 Volt over.
En dat kan wel eens te weinig zijn voor een 12 Volt relais.....

Dat zal wel loslopen.

@hieronder: okay, duidelijk. Zou de TS een 12V relais kiezen en het werkt niet, dan misschien een gevoeliger relais, of inplaats van bruggelijkrichting een spanningsverdubbelaar gebruiken.

Of een 8V 1A trafo monteren inplaats van 8V 0,5A want inzakken betekent dat je de trafo "in z'n veiligheidsmarge jaagt" (beltrafo's zijn kortsluitveilig dus ze zakken gewoon in tot er een begrensde stroom loopt inplaats van dat ze POEF! zeggen).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (37%)]

Op 3 september 2015 17:58:39 schreef maartenbakker:
Dat zal wel loslopen.

Dacht ik ook totdat ik een tijd geleden probeerde met een 12V relais een zendertje van een draadloze bel te sturen.
Helaas, spanning was te laag, de spanning zakte teveel in en het relais reageerde slecht.
Heb het toen maar opgelost met een opto coupler.

Maar het is natuurlijk erg afhankelijk van de trafo en de bel belasting

Waarom is er toch de hele tijd sprake van een relais? T/S wil toch dat zijn domotische toestand verneemt wanneer er op de belknop wordt gedrukt? Daarvoor is een optocoupler véél beter geschikt. Toch?

Daarvoor is een optocoupler véél beter geschikt. Toch?

Inderdaad, een 4N25 o.i.d een 1N4148 diode een 680Ω weerstand een 47µF condensator, en klaar is kees!

Op 3 september 2015 19:10:06 schreef big_fat_mama:
Waarom is er toch de hele tijd sprake van een relais?

Omdat TS daar zelf over begon in zijn startbericht. Maar inderdaad, een opto is handiger.

Ik heb de thread nog eens doorgelezen, maar de TS wil een relais aansluiten. Ik zie geen enkele hint dat wat er aan het relais zou moeten ook aan een opto zou kunnen. Dus je kan gokken dat het ook met een optocoupler zou kunnen, maarbij gebrek aan info over de belasting daar moeten we uitgaan van "een relais.

Op 3 september 2015 22:54:24 schreef Thevel:
[...]Inderdaad, een 4N25 o.i.d een 1N4148 diode een 680Ω weerstand een 47µF condensator, en klaar is kees!

Zou je misschien geneigd zijn hier een tekening van te maken met uitleg wat de componenten doen? Optocoupler snap ik, maar wat is de functie van de overige componenten?

Mijn deurbel is trouwens erg vreemd aangesloten. Er zijn 3 polen, 3 - 8 - 5 volt. De middelste is niet aangesloten. De rechter gaat naar de deurbel. De linker naar de knop. Vanaf de deurbel gaat er ook een draad naar de knop. Betekent dit dat mijn deurbel niet 8v, maar 5v is?

[Bericht gewijzigd door Knuppel1983 op (26%)]

@rew: je hebt daar wel een punt, min of meer, maar T/S gaf toch wel aan dat het de bedoeling is om aan de domotica te laten weten wanneer er op de belknop gedrukt wordt. Daarbij werd aan een relais gedacht, het lijkt me dat de optie "optocoupler" niet bekend was. Maar ze wordt ook niet afgewezen, totnogtoe.

@T/S: een optocoupler vereist veel minder energie dan een relais, en daardoor wordt het makkelijker om de energie te conditioneren. Je hebt nog steeds na de beltrafo gelijkrichting nodig (maar allicht volstaat een enkele diode, nu) plus een elco (die wat kleiner kan zijn) en een of andere vorm van stroombron, bv. met een FET of met een transistor en een handvol weerstanden. @Thevel ziet het zelfs zitten met enkel een weerstand in de plaats van de stroombron, dat zou best kunnen werken.

Een tekening krijg ik zo op 1-2-3 niet voor mekaar, over aan de familie! ;)

Had je overigens al aangegeven welke hardware er gebruikt wordt voor de domotica? Wat zijn de vereisten of specificaties aan de ingangen?