Hallo,
Ik heb hier nog een oud telefoontoestel van de Belgische RTT (model U77 met druktoetsen, rechts op de foto hieronder, vergelijkbaar met de Nederlandse Unifoon). Vandaag is men hier Telenet komen installeren en heeft men een kabelmodem CBN CH6643E geplaatst, waar het telefoontoestel nu op is aangesloten. Zelf bellen met dit oude toestel lukt prima, maar wanneer ik wordt gebeld rinkelt de (mechanische) bel niet.
De installateur van Telenet heeft de lijn dan getest met een speciaal telefoontoestel. Dit toestel rinkelde wel (elektronisch) en gaf een wisselspanning van 25 Hz aan wanneer ik wordt gebeld. Hierop concludeerde de installateur dat het probleem aan mijn toestel ligt. Ik ben het toestel daarna echter nog gaan uittesten bij vrienden met een echte telefoonlijn van Belgacom (dus niet via een modem) en daar rinkelde de bel wel.
Op de telefoonaansluiting van mijn kabelmodem staat een gelijkspanning van 48 volt. Wanneer ik wordt gebeld krijg ik een wisselspanning van max. 40 à 60 volt (moeilijk af te lezen op mijn digitale meter, gezien de korte tijdsduur). De wisselspanning over de belspoel bedraagt echter slechts een kleine 12 volt. Ik vermoed dat dit te weinig is om de bel te laten rinkelen.
De belspoel staat in serie geschakeld met een condensator (een groot wit blokje met de opdruk '1 K 250', ik vermoed dat dit 1 µF / 250 V betekent). Zou het helpen als ik deze condensator zou vervangen door één van 1,5 µF of 2,2 µF om op die manier een hogere spanning te krijgen over de belspoel?
Bij mijn lokale elektronicawinkel heb ik keuze uit deze condensatoren:
MKT foil capacitor for cross-over 1,5 µF 26x10x19mm 250VDC: € 2,00
MKT foil capacitor for cross-over 2,2 µF 33x11x22mm 250VDC: € 2,27
MKP capacitor 1,5 µF 400V 10% RM27,5: € 1,46
MKP capacitor 2,2 µF 400V 10% RM27,5: € 1,71
Denken jullie dat het vervangen van de condensator het probleem zou oplossen en welk type raden jullie aan?
Alvast bedankt!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een MKP is het beste en zelfs het goedkoopst. Of je er met 2u2 al bent durf ik niet te zeggen, het kan zijn dat je nog een stapje hoger moet. Een andere simpele truuk is om een oude huiscentrale achter je modem te hangen, die geven wat meer belspanning af.
Dank je wel voor je antwoord. In die winkel hebben ze geen MKP's met hogere capaciteiten, wel MKT's (3,3 µF - € 2,81 / 4,7 µF - € 3,38 / 6,8 µF - € 3,57 / ...). Ik zal morgen dan eens een MKP van 2,2 µF gaan halen. Indien nodig kan ik die ook parallel schakelen met de bestaande condensator van 1 µF. Ik zal zeker laten weten wat het resultaat is!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de lijnbelasting van zo'n toestel is hoger, een vaste lijn kan dit beter aan als een modem.
ook kan de telefoon nog een EB hebben in de stekker, dan rinkelt de bel ook niet als deze niet aan de B wordt gekoppeld. het probleem kan ook goed bij die 40V liggen. echte centrales hebben een 60V belspanning. echter als dat zo is zou de telefoon ook niet werken op een quattrovox voor isdn naar analoog. en die werken vaak wel met die oude toestellen..
In de stekker zit inderdaad een EB-draad, maar in deze Belgische toestellen zit een overbrugging waardoor de EB-draad automatisch is verbonden met de B-draad wanneer de hoorn op de haak ligt, dus daar ligt het niet aan. Er komt ook wel degelijk een wisselspanning op de belspoel te staan en indien ik de hamer zelf naar de andere positie klik, dan springt hij soms wel terug tijdens het bellen. Ik zal morgen eens kijken wat het geeft met een grotere condensator.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 7 september 2015 21:56:28 schreef nickz:
Dank je wel voor je antwoord. In die winkel hebben ze geen MKP's met hogere capaciteiten, wel MKT's (3,3 µF - € 2,81 / 4,7 µF - € 3,38 / 6,8 µF - € 3,57 / ...). Ik zal morgen dan eens een MKP van 2,2 µF gaan halen. Indien nodig kan ik die ook parallel schakelen met de bestaande condensator van 1 µF. Ik zal zeker laten weten wat het resultaat is!
MKT kun je zonder meer ook gebruiken als je de 250V of 400V uitvoering kiest.
Aan de andere kant kan het ook best dat de belspanning uit het modem al inzakt. Meet eens wat voor spanning je op de lijn hebt terwijl hij belt.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]
Ik heb vandaag de condensator van 1 µF vervangen door één van 2,2 µF (400 V) en de bel werkt prima nu! Wellicht was het dus ook mogelijk geweest om een kleinere condensator te nemen en die parallel te schakelen met de bestaande condensator van 1 µF.
Ik heb ook even de wisselstroomweerstanden van de condensatoren berekend (bij 25 Hz):
1 µF: 6366 ohm
2,2 µF: 2894 ohm
De belspoel heeft een weerstand van 1000 ohm, dus het vervangen van de condensator geeft bijna een verdubbeling van de spanning over de spoel.
Nog ter info: het is niet nodig om aan het printplaatje te solderen, een grotere condensator zou daar toch niet passen. De originele condensator van 1 µF bevindt zich tussen aansluiting S (draad naar belspoel) en aansluiting b1 (EB-draad naar stekker). Om een extra condensator parallel te schakelen sluit je deze dus aan tussen beide aansluitingen. Om de originele condensator te vervangen trek je de stekker van aansluiting S los en sluit je de nieuwe condensator aan tussen dat losse draadje en aansluiting b1. Onder het toetsenblok is nog voldoende ruimte om een condensator te bevestigen met dubbelzijdige tape.
Bedankt voor alle reacties!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In toestellen als de Nederlandse T65/W65 zat 1µF:
Waarschijnlijk is dus de modem nogal beroerd qua belspanning.
(wordt vaak gemaakt door gewoon de lijnspanning 50x per sec. aan en uit te zetten, i.p.v. een echte wisselspanning op te wekken...
)
Dat zou heel goed kunnen, want voor zover ik die wisselspanning kon aflezen met mijn digitale multimeter leek die zich inderdaad rond die 48 volt te bevinden. Weet iemand hoeveel de belspanning op een normale telefoonlijn bedraagt? Hopelijk is de spanning over de belspoel nu niet te hoog?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De condensator beperkt de stroom door de bel, dus die kan nooit erg hoog worden. (normaal is 75...110v, bij 25 of 50Hz, gesuperponeerd op de lijnspanning)
Oké bedankt, dan hoef ik niet bang te zijn dat het toestel zal beginnen roken als er te lang wordt gebeld 
Indien de modem een belspanning geeft van 48 volt, dan is de spanning over de spoel nu hetzelfde als bij een belspanning van ongeveer 91 volt met de originele condensator, dus dat komt overeen met de spanningen die jij noemt.
[Bericht gewijzigd door nickz op (25%)]
De Rc(1µF 4k7) combinatie in de wandcontactdoos werd gebruikt om te kunnen testen of de aansluiting ok was als er geen toestel was aangesloten.
Die condensator was een MKT van 1µF-100V. Belspanning is 70 tot 90V bij 20Hz. Die u76 had wel een redelijk hoog belsignaal nodig om te kunnen werken. Klokken kunnen wel bijgeregeld worden door die te draaien.