Hierbij het schema wat ik toegepast heb.
Zonder trafo perfect kraakhelder geluid. Met trafo is het troep.

Signaal zal wel veel te sterk zijn (82 Ohm is erg weinig, probeer eens 1k of wat hoger...)

Op 17 september 2015 18:29:22 schreef Arco:
Signaal zal wel veel te sterk zijn (82 Ohm is erg weinig, probeer eens 1k of wat hoger...)

Ik zal het proberen met een 1k.
De 100nf moet dan vervangen worden door een 8nf?

Moet ik verder de trafo aan de secundaire kant nog belasten? Of mag dit zo de versterker in?

[Bericht gewijzigd door tysie op (15%)]

Dat is een totaal verkeerde trafo. De opgegeven trafo is voor digitale audio.
Voor 1.50 euro kun je ook echt geen goede analoge audio trafo kopen.

Op 17 september 2015 21:48:09 schreef floppy:
Dat is een totaal verkeerde trafo. De opgegeven trafo is voor digitale audio.
Voor 1.50 euro kun je ook echt geen goede analoge audio trafo kopen.

Oke, Dan ga ik opzoek naar een andere.

Het is flauw, maar inderdaad kun je het eigenlijk al aan de prijs aflezen.
Een goedkoop maar redelijk audio trafo'tje zoals een Neutrik NTE-1 kost al tientallen euro's.

Ik zou denk ik liever onderzoeken waar het mis gaat, heb je een complete schets van de gnd routing ?
Als het met wat betere routing of desnoods een extra opamp niet op te lossen is en die uitgang is toch digitaal dan zou je ook kunnen kijken naar optische scheiding.
Dat kost relatief niets, maar scheiden als het niet nodig is acht ik het onelegant.

Voor minder veeleisende applicaties is de SM-LP-5001 van Bourns bruikbaar en goedkoop (max. 10kHz), anders bijv. de (duurdere) 102B van Hammond.

"is toch digitaal". Niet helemaal waar maar het geeft wel te denken.

Omdat dit een pulstrafo is en geen audiotrafo, zou je kunnen proberen om de PWM er rechtstreeks in te jagen en pas achter de trafo te filteren.

Werkt dat ook niet, dan toch een echte audiotrafo toepassen.

In dit geval moet het ook zonder trafo prima op te lossen zijn. Het is zuiver een kwestie van filtering.
De pwm signalen komen op de voeding van de audio ic's terecht door slechte routing van het pcb, of onvoldoende filtering.
(altijd rf spoeltje + cond. tussen audio ic voeding, en massa direct van voeding, niet via een gedeeld massaspoor met digitale ic's)

Goede ontkoppeling van de voedingsspanning lijkt mij hier het probleem, gebruik 100nF keramische condensators en ellekterolyten zo dicht mogelijk aan de ic's. Als dat nog niet helpt gebruik dan kleine serie weerstanden in de voedingslijnen naar de ic's.

De 1uF is meestal niet echt nodig, maar kan ook geen kwaad:

------.vcc                 BLM18H 
      |-------o------o----|_|_|_|------o V+
AUDIO |       |      |
   IC |  100n |   1u |
      |      ===    ===  
------'      ===    ===
              |      |
              |      |
             ---    ---  

van Dijken Elektronica heeft een audiotrafo 600:600 ohm, niet duur, goed bruikbaar.

Die trafo's bij van Dijken (etal P1200 kloon) zijn vergelijkbaar met die van Bourns. Dus alleen tot 10kHz bruikbaar. (zijn eigenlijk voor telefoonlijn)

Op 18 september 2015 13:48:39 schreef Aart:
Het is flauw, maar inderdaad kun je het eigenlijk al aan de prijs aflezen.
Een goedkoop maar redelijk audio trafo'tje zoals een Neutrik NTE-1 kost al tientallen euro's.

Ik zou denk ik liever onderzoeken waar het mis gaat, heb je een complete schets van de gnd routing ?
Als het met wat betere routing of desnoods een extra opamp niet op te lossen is en die uitgang is toch digitaal dan zou je ook kunnen kijken naar optische scheiding.
Dat kost relatief niets, maar scheiden als het niet nodig is acht ik het onelegant.

Behalve de overdracht van het signaal is vaak de afscherming voor magneetvelden minstens zo belangrijk. Iets vervorming valt minder op dan een dikke 50Hz brom . Verder is de Neutrik helemaal niet slecht.

Hi,

Daar ga ik weer :-)
Grote kans dat de trafo overstuurd wordt door het aangeboden signaal.
Verder kan de uitgang die de trafo stuurd last hebben van de vrij lage inductie van de gebruikte trafo.

Meest simpel oplossing is twee weerstanden, vanaf het IC 1K en dan 100 Ohm naar massa.
Dit geeft een deelfactor van ongeveer 11 keer. de condensator die dan over de 100 Ohm komt, moet geschaalt worden om de PWM frequentie uit het audio te halen,
als je hier 100nF neemt zit het -3dB punt op ongeveer 15Khz.
Zet de koppel elco in serie met de 1K weerstand en de trafo komt over de 100 Ohm weerstand.

Het signaal niveau is natuurlijk nu lager als direct gekoppeld, maar ik denk dat de trafo dit signaal niveau veel beter aan kan.
De trafo heeft namelijk moeite met de lage frequenties waardoor hij in verzadiging gaat, met de daarbij smerige vervormings producten.
Het audio signaal is, als de trafo het aan kan, rond de 100mV en zou voldoende moeten zijn voor een versterker.

Blijft het toch smerig klinken, dan maar een andere geschikte trafo gaan aanschaffen ;-)

Gegroet,
Blackdog

Hi Blackdog,

Heb je het nu over de Murata trafo uit de startpost? Deze is volgens mij bedoel voor SPDIF en aanverwante signalen, dus nogal logisch dat hij bij minder dan 44kHz enthousiast in verzadiging gaat, of mis ik iets?

In elk geval was dat de reden dat ik voorstelde om de PWM pas na de trafo uit te filteren, en als dat niet werkt een andere trafo te kiezen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]

Hi Maarten, :-)

Of jouw truck werkt zal de topic starter moeten uitproberen...
Je zit bij deze trafo natuurlijk met de lage zelfinductie omdat hij voor digitale audio gemaakt is.
Dat is iets heel anders dan normale audio, maar dat wist je al :-)

Ik denk dat het een probleem is als je de trafo direct aansluit op het PWM signaal (3,3V TT) bij grote uitsturing dus b.v. bij pwm >95% of < 5%.

De door jou aangedragen oplossing en die van mij blijven frutten in de marge.
Misschien een combie van beide technieken?

Een goede trafo is makkelijker ;-)

Gegroet,
Bram

Hi,

Nog even een toevoeging aan mijn opmerkingen.
Ik heb hier een soortgelijke trafo aan de Audio Precision meetset gehangen om te kijken wat de frequentie respons zou zijn.

Dat is niet best!
de door mij gebruikte trafo is ongeveer van de zelfde grote en heeft ook 2mH inductie aan de zijde waar ik het signaal aan toevoer.
De genrator heeft een impedantie van ongeveer 45 Ohm.

Dit is bij rond de 3V TT aan signaal een sweep van 100hz tot 20 Khz.
Vanaf zo'n 6Khz vallen de "lage" tonen zeer sterk af.
De top is het "0" dBV niveau en onderaan de schaal is -50dBV.
Dit klinkt erg belabbert!
http://www.bramcam.nl/Diversen/PulsTrafo-01.png

Dit is een sweep met een 10x lager signaal niveau zeg maar rond de 100mV.
Je kan duidelijk zien dat het frequentie gebied in de "lage" tonen nu veel beter is.
Nu is het rond de 1Khz dat de echte afval begint. (midden schaal)
http://www.bramcam.nl/Diversen/PulsTrafo-02.png

Is dit nu goed? Ik vind het met mijn trucje nog steeds waardeloos...
De TS kan kijken wat ik al eerder aangaf, of de truc van Maarten samen met mijn truc goed voor hem werkt.
Het PWM signaal kan bij direct op de schakeling aangesloten nog steeds de trafo verzadigen daar de zelfinductie van de trafo erg laag is.

Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt :-)

Gegroet,
Blackdog

Ik wist bij aanschaf van de trafo niet dat deze voor digitale audio bedoeld was.
Ik denk dat ik het signaal wat naar beneden breng via die deelschakeling, dan dan een goede trafo koop waarvan de frequentieresponse wel in de datasheet staat.

Het blijft onnodig en (in mijn ogen) geknoei... ;)
Als je alles fatsoenlijk aan elkaar verbindt, en goed ontkoppelt, moet het probleem gewoon weg zijn.
Met een extra trafo creëer je weer een extra mogelijkheid tot oppikken van brom e.d...

Op 18 september 2015 14:48:13 schreef Arco:
De 1uF is meestal niet echt nodig, maar kan ook geen kwaad:

------.vcc                 BLM18H 
      |-------o------o----|_|_|_|------o V+
AUDIO |       |      |
   IC |  100n |   1u |
      |      ===    ===  
------'      ===    ===
              |      |
              |      |
             ---    ---  

Eindelijk weer even tijd

De condensator filtering had ik wel toegepast, maar niet de spoel.
Dit wil ik graag proberen.
Er zijn een stuk of 5 voedingspinnen op het ic. Hoef ik de spoel alleen toe te passen op de voedingspin van de DAC?

Op 18 september 2015 17:10:26 schreef blackdog:
Hi,

Daar ga ik weer :-)
Grote kans dat de trafo overstuurd wordt door het aangeboden signaal.
Verder kan de uitgang die de trafo stuurd last hebben van de vrij lage inductie van de gebruikte trafo.

Meest simpel oplossing is twee weerstanden, vanaf het IC 1K en dan 100 Ohm naar massa.
Dit geeft een deelfactor van ongeveer 11 keer. de condensator die dan over de 100 Ohm komt, moet geschaalt worden om de PWM frequentie uit het audio te halen,
als je hier 100nF neemt zit het -3dB punt op ongeveer 15Khz.
Zet de koppel elco in serie met de 1K weerstand en de trafo komt over de 100 Ohm weerstand.

Het signaal niveau is natuurlijk nu lager als direct gekoppeld, maar ik denk dat de trafo dit signaal niveau veel beter aan kan.
De trafo heeft namelijk moeite met de lage frequenties waardoor hij in verzadiging gaat, met de daarbij smerige vervormings producten.
Het audio signaal is, als de trafo het aan kan, rond de 100mV en zou voldoende moeten zijn voor een versterker.

Blijft het toch smerig klinken, dan maar een andere geschikte trafo gaan aanschaffen ;-)

Gegroet,
Blackdog

Ik heb een schematje bijgevoegd. Bedoel je het op deze manier?

Verder wil ik deze audiotrafo gebruiken:
http://nl.farnell.com/triad-magnetics/ty-146p/transformer-1-1-600ohm-6…

Je hebt nog steeds niet beschreven waarom een transformator noodzakelijk zou zijn.

Ik schakel de versterker in de min met een nfet. Dit is niet mogelijk als ik de signaalmin ook aansluit omdat daar dan de voedingsmassa loopt.
Verder hoop ik er storing mee te voorkomen

Heeft er misschien iemand nog een antwoord op mijn laatste vragen?

Mijn leds zijn een string leds van ws2801.
Lijkt op: http://www.mikrocontroller.net/attachment/241665/usa-on-sale-77780-12mm-ws2801-pixel-module-ip68-dc5v-input-full-color_1.jpg

Misschien helpt het nog als ik in de voedingslijn hiervan een diode plaats met daarachter een dikke elco? Zodat de storing niet terugkan mijn voeding in?

[Bericht gewijzigd door tysie op (73%)]

Ik heb een 12v/5v gecombineerde voeding gebruikt.
De 5v gaat naar de leds, en de 12v gaat naar de versterker en naar de 3v3 spanningsregelaar voor pic en muziekchip.
Ik heb nu de 5v even losgehaald en die met de labvoeding gevoed. En weg zijn de piepjes!
De storing gaat dus via de voedingslijnen van de 5v naar de 12v. Ik denk dat dit moet op te lossen zijn met diode/condensator/elco naar de leds.
Ik ga hier mee experimenteren, maar als jullie tips hebben hoor ik die graag!