X-Fusion
Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
Beste CO'ers,
twee dagen geleden stopte de vaatwasser ergens in de nacht met werken. 's Ochtend stond er nog water in. Gisteren opnieuw de vaatwasser proberen te starten maar het ganse bedieningspaneel geeft geen teken meer van leven. De zekering is er niet uit en het stopcontact werk zoals het moet.
Er lichten geen Leds op en de toetsen doen ook niets meer.
Iemand enig idee?
Alvast bedankt.
Groeten,
Karl
De wel bekende draadbreuk in de deur op het scharnierpunt van de kabelboom in de gebroken witte kabelgoot.
[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op (17%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze machine heb ik vaak van onderen gezien gehad, dit echter niet niet gehad ermee. aanloop condensator gaar was standaard, net als rubber dopjes op de knoppen rot en de gare pompchassis.
begin eens met die deur open te halen om de computer te kunnen zien. staat daar al geen spanning op is de kabelbreuk in de deur idd een kanshebber. een doorgeslagen triac welke de computer heeft meegenomen zou ook nog kunnen..
X-Fusion
Allen bedankt voor het antwoord.
Tot zover was ik best wel tevreden van dit toestel.
Als het inderdaad een kabelbreuk is zal ik best contact opnemen met de hersteldienst van Whirlpool.
De Electronica is defect, dit komt vaker voor (of heel vaak kan je wel zeggen) en is een defecte spoel, weerstand en LNK304. Reparatie is redelijk eenvoudig...
X-Fusion
Beste CO'ers,
de vaatwasser werd ondertussen gerepareerd door de hersteldienst van Whirlpool. Oorzaak was de printplaat. In bijlage een foto met het defect onderdeel. Kan iemand me vertellen welk onderdeel dit is en of ik dit zelf kan herstellen indien er nog eens dezelfde fout zou voordoen? M.a.w. als ik dit onderdeel vervang werkt de plaat dan terug? Is deze IC een te programmeren IC?
testman
het ic wat de hulpvoeding voor de elektronica verzorgt is overleden. dat is een bekend probleem bij oa zanussi wasdrogers. meestal te maken met een nieuw ictje en een weerstand die ervoor zit. soms ook de diode en spoel nog stuk.
moet je wel weten welk type lnk ic het is, de nieuwe print kan anders zijn gebouwd..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Print herstellen en bewaren (of bewaren en herstellen) voor als de nieuwe er ooit eens uitklapt (kan zijn dat die beter is, maar je weet maar nooit).
X-Fusion
Weet iemand het type IC? Deze is stuk.
Ik kan enkel ontcijferen LNK... en dan iets van 770/1B of 770/TB?
Type kaart van Whirlpool is C&E-WE D1403.
Verder staat er aan de achterzijde nog een nummer LS 150022704 00.
jerome
Golden Member
De blauwe schijfcondensator of varistor lijkt gebarsten wat overspanning zou kunnen betekenen.
Met maar 1 12V relais aan te sturen zou ik zeggen LNK304.
Zou dat nog niet gaan herstellen, maar ook niet weg gooien. Kan me niet inbeelden dat je de machine gaat open gooien om gewoon maar even te testen of dat herstelde printje het weer doet.
testman
de varistor is niet gebarsten, maar heeft een stiftvlek en een randje van de flitser..
lnk304 zou idd goed kunnen, het is wel een trafoloos ontwerp. kan dus ook sluiting zijn in de secundaire lijn..
X-Fusion
De blauwe varistor is niet gebarsten, er staat inderdaad een zwarte stiftvlek op. Het kan in principe geen kwaad dat ik een LNK304 gebruik (moest het bv. voordien een LNK305 geweest zijn)? Hoe kan ik eventuele sluiting in de secundaire kring opsporen? De kaart ga ik niet vervangen zolang de andere perfect werkt. Het is maar dat ik ze op stock hou voor het geval dat.
Op RS-Components vind ik twee modellen (welke is de juiste?) :
Power Integrations, LNK304GN Step-Down Switching Regulator, 12 V dc, 7-pin PDIP SMD
- Minimum Input Voltage85 V ac
- Maximum Input Voltage265 V ac
- Mounting TypeSurface Mount
- Number of Outputs1
- Pin Count7
Power Integrations LNK304DN Intelligent Power Switch, Off Line Switcher, 7-pin, SOIC
- Power Switch TypeOff Line Switcher
- Power Rating0.08W
- Mounting TypeSurface Mount
- Package TypeSOIC
- Pin Count7
[Bericht gewijzigd door X-Fusion op (43%)]
X-Fusion
Op 28 september 2015 18:54:35 schreef smd:
De Electronica is defect, dit komt vaker voor (of heel vaak kan je wel zeggen) en is een defecte spoel, weerstand en LNK304. Reparatie is redelijk eenvoudig...
Zover ik kan zien is de LNK304 stuk maar ik zie geen defect weerstand en spoel, welke weerstand zou het zijn en waar zit het spoel?
Sorry voor de vele vragen maar dit type herstellingen ben ik niet gewoon.
Mijn dank.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geen van beide IC's, je zoekt een gewone DIP-behuizing en geen SMD. Zie onder.
Over de weerstand en spoel moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven, maar een van de witgoedkenners zal daar wel antwoord op geven.
X-Fusion
Oei, dat wordt moeilijk want er zijn geen gaatjes om de DIP IC door te steken om vast te solderen. De pootjes liggen op het kaartje en gaan er niet door.
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Op 20 november 2015 16:07:47 schreef X-Fusion:
Oei, dat wordt moeilijk want er zijn geen gaatjes om de DIP IC door te steken om vast te solderen. De pootjes liggen op het kaartje en gaan er niet door.
Ook dat lukt je wel, pootjes afknippen netjes erop liggen en netjes solderen.
De spoel die je zoekt is een draad gewonden weerstand (2 watt) van +/- 47 ohm. (hij is nu onderbroken)
die zou ik vervangen voor een draadgewonden weerstand van 100 ohm 2 watt. Dan kan het apparaat wat beter met spanningspiekjes omgaan.
Het is het groene ding met gouden band rood rood erop onder het witte blok.
maartenbakker
Golden Member
Mijn fout, ik zag niet dat de pootjes op de print lagen... Ik verwacht dan dat je de eerste van die twee moet hebben!
X-Fusion
Allen mijn dank voor de vele antwoorden.
Eerstdaags ga ik de componenten bestellen en vervangen.
Dan maar hopen dat ze het doet tegen de volgende keer dat er nog eens een probleem is 
X-Fusion
Even een vraag terzijde.
De reparateur van de vaatwasser wist me te vertellen dat dit mankement kan komen door pieken in het net ten gevolge van mensen in de buurt met zonnepanelen op een erg warme dag.
Ik stel mij echter vragen hierbij aangezien wijzelf geen zonnepanelen hebben, onze installatie beschermd is tegen pieken op het net en het in de nacht gebeurd is. Bovendien ligt de waarde van de spreidingsweerstand is onze installatie lager dan 10Ω (wettelijk moet die lager zijn dan 30Ω), dus heb ik een goede aarding.
Alle suggesties over een mogelijke oorzaak mogen me steeds gemeld worden.
maartenbakker
Golden Member
De aarding heeft er in elk geval niets mee te maken. Hoe heb je je installatie tegen pieken beveiligd?
Elke keer als er een standbyvoeding ergens uitvliegt is de kans aanwezig dat hij door pieken over het randje geholpen is. De grootste factor lijkt mij echter slijtage in combinatie met een matig ontwerp. Dit is een standaardontwerp dat in veel verschillende merken witgoed wordt toegepast en er komt er bijna elke week wel eentje langs op het forum, geloof ik.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]
X-Fusion
In het begin van de installatie staat er Dehnguard module 3F+N die volgens de 'specificaties' aan overspanningsbeveiliging zou moeten doen. Vermoedelijk als ik er een UPS zou tussen zetten zou de beveiliging beter zijn
. Ik vond het ook al eigenaardig dat de technieker die ter plaatsen kwam ging 'meten' op aarding??? Ik zal het dan ook maar houden op matig ontwerp en slijtage
. Hopelijk is de defecte module terug in orde en kan ik ze de volgende keer zelf veranderen, ze vragen 350€ voor dit klusje 
testman
ik heb in het verleden vaker onder dit model vaatwasser gelegen. was wel de 1e uitvoering van 2003 nog.. pomp condensator, pompchassis, printplaat en rekken waren er vaak zat stuk van. 1e machine van 10 stuks ging in 2006 al bij t oud ijzer.
maartenbakker
Golden Member
Dehnguard lijkt vooral bliksembeveiliging te zijn, terwijl tegen kleine piekjes een netfilter beter werkt. Nadeel van het hele huis achter een netfilter zetten is dat je filter groot en duur is, en er alsnog piekjes binnenshuis ontstaan en door andere apparaten geabsorbeerd worden.
Hoe dan ook, tenzij je "industrial size" pieken hebt of een losse nulleiding of iets dergelijks... Zijn ontwerpfouten en slijtage de hoofdoorzaken van dit soort defecten. Soms in combinatie met kleinere piekjes, dat is bij het Senseosyndroom waarschijnlijk het geval. Daar klapt echter geen IC uit maar wordt een seriecondensator langzaam capaciteitsloos. Gewoon elke keer als je de TL verlichting of een zwaar apparaat in de keuken aan- of uitdoet een beetje.
HaZee
Zelf een LNK304GN (of variant) vervangen? Zie het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl
Op 20 november 2015 16:31:16 schreef -chefke-:
[...]
Ook dat lukt je wel, pootjes afknippen netjes erop liggen en netjes solderen.De spoel die je zoekt is een draad gewonden weerstand (2 watt) van +/- 47 ohm. (hij is nu onderbroken)
die zou ik vervangen voor een draadgewonden weerstand van 100 ohm 2 watt. Dan kan het apparaat wat beter met spanningspiekjes omgaan.
Het is het groene ding met gouden band rood rood erop onder het witte blok.
Klopt helemaal, maar de draadgewonden spoel vind je makkelijker als je zoekt op "veiligheidsweerstand" en ik zou hem vervangen voor één die iets zwaarder is. Het werk is goed zelf te doen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]
X-Fusion
Allen bedankt voor de feedback.
Ik ga de materialen bij elkaar sprokkelen en de defecte vervangen.
Hopelijk heb ik dan een reserve module mocht dit nog eens gebeuren.