Hallo,
Ik heb een hele mooie, oude (1972) analoge 6 x 6 camera met 1 van de eerste elektronisch aangestuurde sluiters.
Helaas is de timer-chip defect en niet meer te vinden. (PST 090)
Ik zou een circuit op basis van een 555 timer willen bouwen om de camera weer aan de praat te krijgen.
Ik denk dat het zou moeten kunnen werken op basis van een 555 monostabiele multivibrator.
De ontspanknop geeft direct spanning op het circuit en dat blijft zo tot het einde van de cyclus. Het circuit bekrachtigt een elektromagneet, die de sluiter activeert gedurende een ingestelde tijd.
De camera heeft een variabele weerstand om de sluitertijd in te stellen (van 200 ohm tot 1,58 M Ohm , corresponderend met een sluitertijd van 1/1000 sec. tot 4 sec). Dit zou moeten lukken met een condensator van ca. 2,4 micro F. De bestaat uit een batterij van is 6 V.
Belangrijk verschil met de standaard oplossing is dat ik niet de trigger op punt 2 van de 555 kan gebruiken, want ik start de cyclus met spanning op pootje 8 van de 555. Het signaal van de sluiterknop blijft dus hoog tot het einde van de cyclus.
Heeft iemand een idee of dit met de 555 te realiseren is en zo ja hoe?
Of is er een beter alternatief?
Zou fantastisch zijn als ik deze oude beauty weer aan de praat kan krijgen!
Alvast zeer veel hartelijke dank voor het meedenken!